РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРОВЕДЕНО ИЗСЛЕДВАНЕ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ЗА РАЗВИВАНЕ НА СКОРОСТНАТА ИЗДРЪЖЛИВОСТ ПРИ 12-13 ГОДИШНИ ДЕЦА, ТРЕНИРАЩИ ФУТБОЛ, ЧРЕЗ ИНОВАЦИИ
автор: Радослав Димов
Месторабота: VІ ОУ „Иван Вазов” град Габрово
e-mail: rudolf_p@abv.bg
Резюме
Футболът е едно от най-достъпните, популярни и широко разпространени средства за физическо развитие и укрепване на здравето на населението. Играта заема водещо място в общата система на физическото възпитание.
Футболът допринася за развитието на младите хора, подобряването на физическите качества, възпитаването на такива важни черти на характера като творческа активност, отговорност към възложената работа, решителност.
В статията са представени резултатите от проведена тестова батерия ианкета с учениците трениращи футбол от VI ОУ „Иван Вазов“ град Габрово.
Keywords: изследване, ученици, иновативни методи, футбол, физическо възпитание и спорт
Въведение
Отдавна е известно, че футболната игра допринася за личностната и социалната интеграция. Гледа се на нея, като на феноменална социална активност, осигуряваща хармония в човешките отношения и като един вид балансиране на етническите, религиозни и политическите различия.
Днешният футбол получи много названия – динамичен, темпов, атлетичен, творчески, тотален …, но главното е, че все по-голям брой отбори от цял свят, показват съвременна модерна игра, което решително засилва конкуренцията и интереса към футбола.
През учебната 2023/2024 година с учениците от 6и 7 клас беше приложен модел на педагогическа работа за развиване на скоростната издръжливост при 12-13 години деца, трениращи футбол, чрез иновативни методи.
В статия са представени резултатите от проведено през учебната година изследване.
Организация на изследването
Цел: Да се разработи модел на обучение за развиване на скоростната издръжливост при 12-13 годишни деца, трениращи футбол, чрез иновативни методи и да се докаже неговата ефективност.
За постигане на тази цел са поставени следните задачи.
Задачи:
- Да се проследят и установят развитието на скоростната издръжливост при 12-13 годишни деца, трениращи футбол.
- Да се разработи и апробира на обучаващия етап от експеримента модел на обучение чрез иновативни методи за развиване на скоростната издръжливост при 12-13 годишни деца, трениращи футбол. Методът се прилага на обучаващия етап на експеримента.
- Да се докаже хипотезата на експерименталното изследване.
Предмет: Целесъобразност и ефективност на модела за обучение чрез иновативни методи за развиване на скоростната издръжливост при ученици от 6 и 7 клас..
Обект: степента на развитие на скоростната издръжливост у 15 учениците от 6“а“ клас 7 „а“ клас // от на ОУ ,, Иван Вазов “ гр. Габрово. Децата тренират футбол в ДЮШ на ОФК ,, ,, Янтра” Габрово’’.
Бяха използвани следните методи за изследване: тестиране, анкетиране.
В настоящата статия са представени резултатите от теста и анкетата с учениците.
“Под анкетни методи се разбира голяма група методи, основани на непосредствено (беседа, интервю) или опосредствано (анкета, въпросник) взаимодействие на изследователя с респондента (лице – източник на информация), при което изследователят се обръща към него с въпроси. Информацията се обективизира в словесно устно или писмено съждение на респондента.” (Иванов И., 2006)
Анкета
- Подредете по важност физическите качества, които са необходими на футболистите:
бързина (максимална скорост)
- Гъвкавост …
- Издръжливос …
- Отскокливост …
- Ловкост …
- Стартова сила …
- Бързина …
- В кой момент на футболната игра считате, че е необходимо проявлението на скоростната издръжливост.
……………………………………………………………………………….
- Посочете най – често използваните от Вас упражнения за развиване на скоростна издръжливост
……………………………………………………………………………….
- Колко пъти седмично прилагате средства, специално насочени към развиване на скоростна издръжливост?
……………………………………………………………………………….
- Кои упражнения (тестове) използвате за контролиране на скоростната издръжливост в тренировъчния процес ?
……………………………………………………………………………….
Резултати от изследването
След статистическа обработка на анкетните данни се обособиха следните по-важни заключения:
- Треньорите имат известни противоречия спрямо разбирането за способността към проява на скоростна издръжливост във футбола и интензивността на използваните упражнения;
- Треньорите правилно и закономерно определят точния брой тренировки в седмичния микроцикъл, спрямо възрастта и възможностите на 12-13 год. футболисти.
- Специалистите използват подходящи средства за контрол на скоростната издръжливост.
Резултатите от проведената тестова батерия свързана с развиването на скоростната издръжливост при 12-13 годишни футболисти показват, че
- Нивото на развитие на същата в най-голяма степен зависи от нивото на развиване на отделните форми на проява на скоростните способности;
- Максималните скоростни способности повлияват в най-голяма степен развитието на скоростната издръжливост;
- Скоростно-силовите способности с „взривен” характер повлияват индиректно проявата на скоростната издръжливост чрез повишаване нивото на скоростните способности.
За определянето на възможностите на учениците, свързани с скоростната издръжливост използвахме тест „Совалка 3х50 м”. Считаме че совалковото бягане без прекъсване на работата, е значително по-информативно и коректно като възможност за определяне и оценка на последната. В потвърждение на тази теза са и данни от други направени изследвания, които показват, че основната причина за намаляване на скоростта по време на совалково бягане са ограничения в енергетичното осигуряване.
Данните от направения тест „Совалка 3х50 м” и показателите характеризиращи анаеробната мощност от лабораторния тест „Wingate”, бяха подложени на вариационен анализ. От получените коефициенти на вариация по изследваните признаци, а именно времето за пробягване на теста 3х50 м и показателите от теста „Wingate“ – Относителната пикова мощност, Относителна средна мощност,
Относителна минимална мощност, е налице еднородност на извадката (от 4,6% до 11,54%). А при показателите Пикова мощност, Средна мощност, Минимална мощност тя е относително еднородна (от 20% до 25,2%). Това ни позволява да тълкуваме данните и да правим достоверни статистически изводи.
Заключение
Футболът е атлетична игра. Насърчава развитието на скорост, ловкост, издръжливост, сила и способност за скачане. В играта футболистът извършва изключително напрегната работа, която помага да се повиши нивото на функционалните възможности на човека и да се развият морални и волеви качества.
Разнообразната и мащабна двигателна активност на фона на нарастващата умора изисква проява на волеви качества, необходими за поддържане на висока игрова активност.
Играта на футбол може да служи като добро средство за обща физическа подготовка. Разнообразие от бягане с промени в посоките, различни скокове, богатство от движения на тялото с най-разнообразна структура, удари, спиране и дриблиране на топката, проява на максимална скорост на движенията, развитие на волеви качества, тактическо мислене – всичко това ни позволява да считаме футбола за спортна игра, която подобрява много ценни качества, необходими на спортист от всяка специалност. Емоционалните характеристики позволяват използването на играта футбол или упражненията за боравене с топка като средство за активен отдих.
Използването на иновативни средства за обучение допринася за формирането на физическа култура на личността на учениците и подобряване на ефективността на часовете, което повишава значението на активното внедряване на иновации в областта на физическата култура и спорта.
Литература
Иванов. И (2006) Педагогическа диагностика, УП Епископ Константин Преславски, Шумен