ПЕДАГОГИЧЕСКА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ФОРМИРАНЕ НА ЗНАНИЯ В ДЕЙНОСТТА АПЛИКИРАНЕ ПРИ 5-6 ГОДИШНИТЕ ДЕЦА
Автор: Рени Александрова Митрина
Електронен адрес: reni_mitrina@abv.bg
Резюме: Настоящата статия акцентира върху формирането на знания в дейността апликиране при 5-6 годишните деца чрез приложение на специализиран образователен софтуер и компютърно базирана презентация за интерактивна бяла дъска.
Ключови думи: знания, технология, формиране, апликиране, презентация, специализиран образователен софтуер, методи, обучение.
Иновациите в преподаването и ученето са от решаващо значение както на индивидуално, така и на институционално равнище. Тези новаторски подходи не само задоволяват днешните потребности на децата, но и бъдещите такива. С напредването и развитието на технологиите се променят и потребностите на обществото. Появата и утвърждаването на информационните технологии е едно от най-забележителните явления в културно-комуникационния живот на съвременното общество. Информационните технологии са едни от най-бързо развиващите се технологии. Те стават неделима част от общата грамотност на съвременния човек. (Белякова, 2016) Ето защо е необходимо те да присъстват още в обучението на децата в предучилищна възраст във всички образователни направления, включително и по изобразително изкуство, което има голямо значение за развитието на децата в предучилищна възраст, тъй като разкрива благоприятни възможности за формиране на емоционално и естетическо отношение към действителността. Развиването на емоционална рефлексия на децата към прекрасното в изкуството и в живота, на богата чувствителност е необходимо и сигурно средство за по-нататъшното им нравствено и художествено-естетическо възпитание. Апликирането е вид изобразителна дейност в заниманията по изобразително изкуство в детската градина и е свързана с прояви на емоции и чувства от страна на децата. А емоционалните преживявания и чувствата на децата играят важна роля в живота им, в тяхното поведение, в начина на общуване, в познавателната и практико-изобразителната им дейност. Във връзка с това и нарастване ролята на умението за учене през целия живот, от голямо значение за професионалното обучение е използването на компютърна презентация. Тя се основана на организирането и представянето на информация пред децата с помощтa на компютър (компютърно базирана презентация) и има важно значение за формиране на знания в дейносттта апликиране при децата. (Белякова, 2016)
Творчеството на децата е съзнателен, целенасочен процес, който се развива и възпитава в резултат на организирано въздействие. За децата изобразителната дейност е вид игрова дейност, посредством която те отразяват впечатленията си от околната действителност. Под влиянието на организираното педагогическо въздействие тази дейност започва да притежава необходимите компоненти на творческа дейност, като включва поставяне на замисъла, търсене на форми за конкретизацията му, извършване оценка на резултата. Оттук се явява и необходимостта да се изяснят въпросите за единство на обучение и творчество. Изтъква се необходимостта от система, която да обхваща по-регламентирани форми, каквито са предметното апликиране посредством образец и показ, предметно апликиране без образец и показ, но с определена тема. Творческите елементи постепенно се засилват, когато у децата вече са създадени умения за сюжетно апликиране. Посредством обучението детето придобива усет към композиция, която все по-творчески включва художествено съчетаване на форми и цветове. Създава се усет за линеен контур и пространствено разположение. Децата овладяват усет към ритъм и симетрия и заедно с това се усъвършенстват техническите им умения и навици. Основните постижения в тази възраст са свързани в превръщане на съдържанието на натрупания собствен опит и впечатления до момента, в диференцирани, макар и елементарни базисни умения – двигателни, речеви, познавателни, социални и игрови. (Джемалова, Балкански, 2016)
Детската изобразителна дейност представлява продуктивна художествена дейност. Тя дава възможност на детето активно и творчески да пресъздава своите впечатления от околното действителност, да ги отразява свободно пречупени през детския поглед. В ранната детска възраст изобразителната дейност се разглежда като дейност, управлявана от възрастните в съответствие с определени цели и задачи. Чрез изобразителната дейност се стимулира интереса на детето към изобразяването на предмети, явления, животни от заобикалящия ги свят с цел по – лесното и по – пълноценното му опознаване. По този начин децата опознават света, усвояват знания, умения и навици, както и различни операции, действия, техники и работа с разнообразни материали. Те изграждат умения за осмисляне и планиране на своята художествена дейност и подбиране на средствата, които ще използват. Чрез изобразителните дейности се постига възпитаване на активни творчески личности, които умеят да внасят творчество и красота във всяка своя дейност, както и във взаимоотношенията си с хората.
Детската изобразителна дейност включва дейностите рисуване, моделиране и апликиране. (Дамянов, 2003)
Апликацията е декоративна изобразителна дейност, която се свързва с познания за цветни илюстрации и декоративно пано. Апликирането в буквален превод означава прибавям, пришивам. Апликацията се изгражда от отделни фигури от хартия или плат в различен цвят, които се поставят чрез залепване върху пространството /цветна основа/, която е от плат или по-често хартия. При апликирането детето не само механично пренася това, което е видяло и запомнило, а то мисли за предметите като у него възникват различни преживявания свързани с тях. То пресъздава възприетия във въображението си образ.
В процеса на изобразителната дейност, в т.ч. на апликирането, детето обогатява своето въображение и творческа дейност. Свободното самостоятелно творчество в апликирането дава възможност за активно развитие на въображението, на творческите способности на детето и възможност за самостоятелна изява. Всичко това спомага за развитие и формиране на качества на личността, необходими на детето за успешно приобщаване към околния и социален свят, както и за всяка творческа изява в живота на детето на по-късен етап. Апликирането като изобразителна дейност се развива на богата интелектуална основа, която от своя страна съдейства за разширяването и усъвършенстването на детските познавателни процеси, за по-пълноценно вникване на детето в заобикалящия го свят. Апликирането е широко застъпено в програмното съдържание на изобразителните дейности в детската градина. (Шейтанова, Занков и Стайкова, 1992)
Методите на обучение са начините на работа, с помощта на които учителят организира изобразително-практическата ситуация в детската градина, задължително-регламентираната и нерегламентираната ситуация в подготвителната група, чрез които децата усвояват знания и умения при определени условия, затвърдяват и обогатяват знания, усъвършенстват изобразителни умения и технркр на работа. Чрез методите и техниките в обучението по изобразително изкуство се формират и умения за самостоятелна работа у децата. (Занков, 2005)
В обучението по изобразително изкуство се използват разнообразни методи и похвати за осъществяване на учебно-познавателна и изобразително-творческа дейност. Постигането на оптимални образователни и възпитателно-развиващи резултати зависи от умението на учителя да избере и съчетае методите съобразно редица фактори, като цел, задачи, възростови особености на децата, форми на работа – рисуване, моделиране, апликиране и т. н. (Занков, 2005)
Апликирането е вид приложна дейност, при която се създават художествени изображения от материали с различни свойства и в зависимост от особеностите на материала се определя спецификата и техниката на изпълнение. (Шейтанова, Занков и Стойкова, 1992)
Методите, които се учителите използват съобразно апликирането са словесните методи като: беседа, разказ, обяснение, указание, корекция, съвет, наблюдение, който е основен метод в учебно-възпитетателния процес, като то бива няколко вида съобразно формата на работа и характера на изобразителната задача, например преднамерено, непосредствено, демонстрацията. Други методи и похвати са нагледните: онагледяването, проблемно-игрова демонстрация, провокираща демонстрация и др. Други методи са практическите методи и похвати, игровитге методи и похвати и др. Всички тези методи и похвати са приложими и широко използвани. Наред с тях приложение намират и информационните и комуникационните технологии. (Занков, 2005)
Съвременното дете живее и развива своя индивидуален потенциал в богата информационна и технологична среда, която определя характери на обучението. Съвременните изследвания показват недвусмислено, че ИКТ значително подобряват постижения на децата, учат с желание и по-бързо усвояват учебното съдържание. Мултимедийните презентации и забавните компютърни игри подпомагат нагледно-образното представяне на съответния материал и го правят лесен, достъпен и интересен за децата.
Все по-често не използат специализирания образователен софтуер и компютърно базираната презентация за интерактивна бяла дъска в учебно-възпитателния процес в детската градина. Така се създава и един безусловно нов вид мотивация, свързана с по-висока атрактивност и привлекателност на работата. Интегрирането на информационните технологии в детската градина се осъществява чрез използване на софтуерен пакет от мултимедийни ситуации; работа с програма PowerPoint и с интерактивна дъска. (Михова, 2016)
Мултимедийната презентация е често използван и успешен метод в училищната работа. Той би бил също толкова ефективен при прилагането си и в големите възрастови групи в детската градина. Презентацията може да съдържа богат нагледен материал, което я прави достъпна и интересна за децата, като се има предвид, че технологията от своя страна неимоверно ги впечатлява. Презентацията служи на учителя като опора по време на изнасяне на ситуацията. В нея той предварително е акцентирал на основни моменти. Приложението на специализирания образователен софтуер и компютърно базираната презентация за интерактивна бяла дъска в обучението по изобразително изкуство е свързано с подбора на методи и подходи, като целта е: (Иванова, 2022)
- да се разшири и обогати средата на обучение;
- да се подобри обучението;
- да се повиши степента на прилагане на интерактивни методи и стратегии на преподаване и учене;
- да се онагледи чрез електронни и мултимедийни средства учебните материали в процеса на преподаване;
- да се повиши интереса на децата и да се задържа вниманието им;
- да се активизират сетивата и стимулират паметовите процеси у децата;
- да се повиши активността у децата и да стимулират творческите дейности на децата;
- да се подпомогне процеса на усвояване и по-лесно запомняне, както и практическото приложение на усвоеното и т. н.
Чрез специализирания образователен софтуер и компютърно базираната презентация за интерактивна бяла дъска може да се въздейства на децата в положителен аспект и чрез визуализация, звукови ефекти и анимации, електронни образователни игри изабавни занимания децата да усвоят много по-лесно и достъпно техниките на апликиране и да пресъздадат това, което ноблюдават, усещат и съпреживяват. Чрез специализирания образователен софтуер и компютърно базираната презентация за интерактивна бяла дъска децата съпреживяват това, което виждат и чуват.
Изобразителното изкуство е направление, което има изключително голямо значение за децата в детската градина и играе ключова роля в тяхното личностно развитие. Чрез изобразителното изкуство децата развиват своя усет и нюх към красивото, към изкуството, развиват своите творчески умения и способности, креативност, мислене, моторика, памет, сетива. Изобразителното изкуство стои в основата на формиране на ценности, култура, начин на възприемане на света. Всяка една дейност в изобразителното изкуство формира у децата знания и умения, които не само ги подготвят за училище, но и ще са им необходими през целия живот. Една от тях е именно апликирането, която предлага изключително много и различин възможности децата да пресъздават това, което виждат по свой собствен начин и да изразяват себе си. Именно затова насочих внимание към нея и приложението на специализирания образователен софтуер и компютърно базираната презентация за интерактивна бяла дъска по изобразително изкуство като един съвременен интегративен подход, който освен, че има интегративен характер, той е и изключително необходим да присъства в учебно-възпитателния процес в детската градина за да подготви децата за бъдещата им реализация, за да ги стимулира да посещават детската градина с желание и интерес, за да ги провокира да търсят, да любопитстват, да желаят да опитват, да бъдат активни, за изразяват себе си и да се учат чрез свой собствен опит.
Използвана литература:
- Белякова, Г. Мултимедията в детската градина. Публ. „Образование и познание“, 16 април 2016 г. Достъпно на: https://www.obrazovaniebg.net/multimedia-v-detskata-gradina/
- Дамяннов, Б. Материали и техники в изобразителната практика. Изд. „Нова звезда“, 2003
- Джемалова, А. и Балкански, Д. Изграждане на усет за цвят, ритъм и композиция у децата чрез декоративното опликиране. Сборник научни трудове на студенти и докторанти от педагогически факултет. ШУ „Епископ Константин Преславски“, Шумен, 2016
- Занков, О. Диагностика на проявената изобразителна грамотност (Предучилищно възпитание №3) 2003
- Занков, О. Методи за преподаване на изобразително изкуство в предучилищна и начална училищна възраст. Изд. „Плосвета-София“ , София, 2005
- Иванова, А. Значението на нетрадиционните форми на работа по изобразителна дейност в т.детската градина. Компетентностният подход като алтернатива пред предизвикателствата на 21. Век. ШУ „Епископ Константин Преславски“, Шумен, 2022
- Михова, А. Проектната дейност и планирането в детската градина. Сп. „Образование и технологии“, 2016. Достъпно на: https://www.academia.edu/85498091/
- Шейтанова Ц., Занков О., Стайкова Н., „Изобразителни дейност в детската градина”, Просвета, София, 1992