Резултати от реализиран модел за активно учене по Химия и ООС в VII клас
автор: Румяна Георгиева Русева
Месторабота: СУ „ Неофит Рилски“, гр. Харманли
e-mail: rum.ruseva@sounr-harmanli.com
РЕЗЮМЕ
Нашето общество днес има нужда от хора, които да могат да се адаптират бързо към променящите се обстоятелства, да бъдат креативни и активни хора, способни да решават проблеми, да вземат решения, да бъдат критични и ефективни, да общуват по между си и да работят е вкипи. За целта е нужно оптимизация на процеса на учене през целия живот и потенциален растеж, от който се нуждаят младите хора – възможност за развитие на лични способности и ефективно мислене като част от тяхното цялостно образование.
В настоящата статия са представени резултатите от проведено изследване сред ученици от VII клас, след проведено обучение чрез интерактивни и иновативни методи за активно учене по Химия и ООС.
Keywords: ученици, химия, активно учене, изследване
ВЪВЕДЕНИЕ
Активните методи на обучение се основават на схемата на взаимодействие „учител = ученик“. От наименованието става ясно, че това са методи, които изискват равностойно участие на учителя и учениците в образователния процес. Тоест учениците действат като равноправни участници и създатели на урока.
Идеята за активни методи на обучение в педагогиката не е нова. За основатели на метода се считат известни учители като Я. Коменски, И. Песталоци, А. Дистервег, Г. Хегел, Дж. Русо, Д. Дюи. Въпреки че идеята, че успешното учене се гради преди всичко върху себепознанието, се среща сред древните философи.
Активните методи на обучение са методи на обучение, при които дейността на ученика е продуктивна, творческа и изследователска. Активните методи на обучение включват дидактически игри, анализ на конкретни ситуации, решаване на проблеми, учене по алгоритъм, мозъчна атака, извънконтекстни операции с понятия и др.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО
През учебната 2023/ 2024 година с учениците от VII клас от СУ „ Неофит Рилски“ град Харманли бяха проведени уроци по химия и опазване на околната среда чрез съвременни методи на обучение.
Цел на експерименталното изследване – да се създаде модел за осъществяване на активно учение чрез комплекс от дейности по химия и опазване на околната среда в седми клас и да се изследва неговата ефективност.
Учениците от VII клас са разпределени в четири паралелки. VII а и VII б клас бяха експерименталната група, при която учебните часове протичаха чрез интерактивни и иновативни методи. В VII в и VII г клас часовете протичаха чрез традиционни методи на обучение.
Успоредно с традиционните методи на преподаване се установява и ефективността от прилагането на работни листове в обучението по Химия и ООС. По време на самостоятелната работа, учениците са в екипи – подбрани, анализирани и изключващи субективизъм от страна на учителя. На екипите са предоставени основните критерии, на които трябва да отговаря съответния работен лист.
По време на работата учениците в екипите подбират съответни елементи от учебното съдържание, обсъждат понятия, алгоритми, правила, въпроси, задачи и непознати думи включени в работния лист. Работейки, те въвеждат подходящо учебно съдържание, показват своите знания и умения, прилагайки ги проявяват и творчески заложби.
Времето за работа в работния лист е точно определено от учителя и еднакво за всички. Накрая всеки екип защитава отговорите по задачите в работния лист – прецизно, аргументирано, използвайки точен химичен език. Работните листове допълнително се проверяват и оценяват от преподавателя.
С учениците бяха проведени тестове – входно и изходно ниво за установяване на знанията и уменията по химия и опазване на околната среда.
Тест: „тест (англ.“test“ – проба, изпитание, проверка) е стандартизирана система от въпроси и задачи, проверяваща в еднакви условия нивото на обученост или готовността за обучение.“ (Иванов И., 2006)
РЕЗУЛТАТИ ОТ ИЗСЛЕДВАНЕТО
Най-често срещаната оценка при работа с работни листове е Много добър. Среден успех на VIIа клас – Много добър 4.70, а на VIIб клас – Много добър 4.55. В останалите два седми класа, в които контролно не експериментирам с работни листове, резултатите са по-ниски – предимно Добър, съответно в VIIв клас – Добър 4,05 и VIIг клас – Добър 4,20. Резултатите са представени в графика № 1.
Графика № 1 Среден успех на учениците от 7 а, 7 б, 7 в и 7 г клас
Освен това има разлика и в успеваемостта на двата класа експериментална група в различните типове уроци. По-високи резултати има при попълване на работни листове в урок за нови знания и урок-упражнение. И двата класа имат по-слаби резултати при работа с работни листове в урок-обобщение. В същия тип урок понякога не достига и времето за самостоятелна работа определена от учителя. Регистрираните слаби и средни оценки са до 4 във всеки от класовете. На графика № 2 е представена успеваемостта в различните типове уроци.
Графика № 2 Успеваемост в различните типове уроци
По-добрите резултати, получени в двата седми класа, показват положителния ефект от използването на предварително създадените работни листове през целия период на обучението по химия в VII клас.
Нивото на получените знания и умения в края на учебната година също се измерват с работни листове. Съпоставката им с входящите резултати има за цел също да установи ефективността от прилагането на работни листове в обучението по предмета в съответните класове и тя регистрира растеж. Резултатите на учениците от четирите класа са представени в графика № 3.
Графика № 3 Резултати от входно и изходно ниво на всички ученици от 7 клас
Резултатите показват в каква степен учениците са усвоили задължителното учебно съдържание, могат да го възпроизвеждат, както и да го приложат в стандартни или видоизменени условия на практика. В разработените работни листове учениците прилагат усвоените знания, умения и компетентности, в някои от които се иска логическа мисъл и творческо постижение за систематизиране и обобщаване, както и умения за сравняване с други аналогични теми от учебното съдържание.
Педагогическата практика показва, че се е установила тенденция през последните години – на входящите тестове учениците показват по-ниски резултати / в VII-те класове също /, в сравнение с изходящите, вероятно поради несериозното им отношение към входящия контрол, съчетано с невъзможността учебното съдържание да се преговори в рамките на един или няколко часа.
Прогресът на експерименталната работа в двата седми класа е по-голям в сравнение с останалите два по предмета.
Това показва, че 7 „а“ и 7 „б“ клас в по-голяма степен са повишили нивото на знанията и уменията си по Химия и ООС през текущата година.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Използването на работни листове облекчава подготовката на ученика по Химия и ООС, представяйки му в достъпен вид учебното съдържание, спомага за развитие на логическото му мислене и затвърждаване на придобитите от него знания и умения чрез съдържащите се в листа, адаптирани по степен, сложност и трудност задачи; спомага за мотивацията му за учене. Работата с работни листове особено с ефектен дизайн и интересни задачи, предполага по-голяма съсредоточеност, самостоятелност и придобиване на умения за систематизиране и обобщаване на информация;
За да се постига по-висока ефективност от обучението по Химия и ООС с помощта на работни листове, прилагането им е нужно да продължи през целия период на обучение в различни типове уроци и през следващата учебна година. Добре е да се работи и в посока самостоятелно създаване на работни листове от страна на учениците. Изпълнението на проекта за самостоятелно създаване на работни листове от учениците по предварително зададени от преподавателя критерии се осъществи в компютърния кабинет, в рамките на предвидените за това учебни часове.
Самостоятелната работа с работни листове прави обучението по химия атрактивно и приятно, променя отношението на учениците към ученето и спомага за преодоляване на апатията и инерцията. Активното участие на учениците създава положителни емоции и оставя чувство на удовлетвореност от постигнатото след учебна дейност.
ЛИТЕРАТУРА
Иванов, И., (2006) Педагогическа диагностика, УИ Епископ Константин Преславски, Шумен
Костова, З., Иновации в обучението, как да учим успешно, Педагог 6, С., (1999).
Костова, З., Как да създадем нагласа за учене, Иновации в обучението, Педагог 6, С., (2000).
http: // start.e-edu.bg/ Национален образователен портал. Учебни ресурси.