Заглавие:
„МЕТОДОЛОГИЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА УМЕНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ ЗА ОСЧЕТОВОДЯВАНЕ НА РАЗЧЕТНИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С ПЕРСОНАЛА „
Автор:
Саша Атанасова Филипова
старши учител
Професионална гимназия по икономика и мениджмънт – град Пазарджик
sasha_filipova@abv.bg; моб. тел.: 0899916134
Резюме:
Методологичното и диагностично изследване в настоящата дипломна работа има за цел да установи резултатите от обучението по ”Счетоводство на предприятието” тема „Отчитане на разчетните взаимоотношения с персонала”. Акцентът се поставя върху причините за затрудненията на учениците при формиране на умения за осчетоводяване на разчетните взаимоотношения на персонала.
Много учители търсят начини за осъществяване на обучение, при което учениците усвояват учебния материал, като се включват активно при изпълнение на задачите. Методологичното и диагностично изследване на резултатите от обучението – знанията или уменията, служи за изследване на проблемите, за да се разкрият грешките и пропуските в дадена област от учениците. С натрупване на трудов стаж от учителя и надграждането на знания в определена област от науката, в която преподава, възниква стремеж към установяване на трудностите в обучението по даден предмет, към определяне на причините за затрудненията на учениците и търси начини и средства за тяхното преодоляване. Този стремеж на педагога е непосредствено свързан с повишаване на качеството и ефективността на обучението. Формирането на критично-творческата потребност у учителя довежда до създаване и прилагане на методите на диагностициране на резултатите от усвояването на определено учебно съдържание, което е много актуално.
Ключови думи:
Съдържанието на диагностичната разработка е подчинено на следната логика:
В глава първа е обоснован изборът на тема за диагностичното изследване. Дефинирано е понятието „умение” като акцентът се поставя върху специфичните счетоводни умения, които учениците формират в резултат на обучението по счетоводните дисциплини и в частност – при усвояване на учебния материал за разчетите с персонала.
Глава втора съдържа информация за методиката на диагностичното изследване – цел, задачи, обект и предмет на изследването, обхват на изследваните лица. Подробно са описани диагностичните методи – наблюдение, тестиране, метод на експертните оценки както и разработения инструментариум. Определени са критерии и показатели за оценка и анализ на резултатите от изследването.
В глава трета е описана процедурата на изследването. Акцентирано е върху резултатите от прилагането на диагностичния метод. Анализът на основните психометрични характеристики на текстовите задачи от окончателния вариант на теста позволява да се направят изводи за надежността и валидността на метода и за важността на решенията, които ще се вземат в резултат на измерването и оценката.
В глава четвърта е извършен анализ на резултатите от изследването, който е съобразен с избраните критерии и показатели. Той е основание да се направят изводи относно причините за установената степен на формираност на специфичните счетоводни умения.
В глава пета се правят изводи и предложения за конкретно решение за преодоляване на затрудненията на учениците.
Пълен текст на статията:
Учебният предмет „Счетоводство на предприятието“ се изучава от всички специалности в професионалните гимназии по икономика. Той полага основите за изучаване на счетоводна теория и практика в предприятието и е особено значим за професионалната подготовка на младите хора. Целта на обучението е учениците да усвоят знания за: прилагане на необходимите нормативни документи и изискванията на приложимите счетоводни стандарти – Наредба за формиране на работната заплата, НСС, МСС; изчисляване на възнагражденията на персонала, съобразно извършения труд и отработеното работно време; отчитане на собствения капитал; отчитане на резервите; отчитане на привлечения капитал; отчитане на ДА; ДМА; ДНМА; ДФА; търговска репутация; отчитане на КА; МЗ; КФА; парични средства; разчети; приходи; разходи; отчитане на финансовия резултат от дейността; изготвяне на годишен финансов отчет.
Предвид практико-приложния характер на дисциплината в процеса на обучението се акцентира върху формирането на специфични счетоводни умения, необходими за бъдещата икономическа реализация. В учебната програма по „Счетоводство на предприятието” е посочено, че в резултат на обучението учениците трябва да могат да: прилагат нормативните изисквания; попълват по предоставени данни счетоводни документи; определят обектите на счетоводното отчитане; прилагат изискванията за отразяване на стопанските операции чрез счетоводните записвания; изготвят справки, отчети, сведения, извлечения по счетоводните сметки; използват технически средства при обработка на данните.
Цел на изследването е диагностициране на уменията на учениците за осчетоводяване на разчетните взаимоотношения с персонала, формирани в резултат на обучението по „Счетоводство на предприятието, раздел „Отчитане на разчетите”.
Основни задачи са:
- проучване на литературата по проблема;
- определяне на критерии и показатели за оценка на резултатите от изследването;
- разработване на диагностични методи и инструментариум;
- прилагане на метода, пресмятане на характеристиките;
- съставяне на окончателен вариант за провеждане на диагностиката;
- анализ на получените чрез метода данни: количествен и качествен /съдържателен/;
- изводи и предложения.
В настоящето диагностично изследване са използвани методите тестиране, диагностично наблюдение и методът на експертните оценки.
Основен диагностичен метод е тестирането. Неговата главна цел е да се установи степента на формираност на уменията на учениците да осчетоводяват разчетните взаимоотношения с персонала. Цел на измерването е определяне на степента на усвояване на знанията на изследваните лица за осчетоводяване на разчетните взаимоотношения с персонала, което е предпоставка за успешно овладяване на специфичните счетоводни умения.
Предвид поставената цел на диагностичното изследване е необходимо да се отбележи, че тестовата проверка отговаря не само на въпроса за степента на усвояване на учебния материал от раздела „Отчитане на разчетите”, но и осигурява информация за пропуските и грешките в знанията и уменията на учениците. Тя дава възможност да се анализират причините за затрудненията и да се набележат мерки за тяхното преодоляване.
Настоящото изследване е проведено върху тема от учебното съдържание по „Счетоводство но предприятието” – „Отчитане на разчетните взаимоотношения с персонала”. Затова е необходимо да се посочат задължителните знания и умения, които учениците трябва да формират в резултат на обучението по темата. Учениците трябва да могат да :
- дефинират понятието разчети и осмислят значението им за текущото счетоводно отчитане в предприятието;
- да изчисляват брутното трудово възнаграждение;
- да осчетоводяват начисленията върху заплатите;
- да осчетоводяват удръжките от заплатите;
- да анализират извършените стопански операции и да отразяват промените по счетоводните записвания;
- да изготвят счетоводен баланс.
В резултат на проведеното диагностично изследване се оформи идеята за създаване на дидактически алгоритъм и нов метод и последователност при осчетоводяване на разчетните взаимоотношения с персонала.
В обхвата на диагностичното изследване са включени 26 ученици от XI г клас на Професионална гимназия по икономика и мениджмънт – Пазарджик, специалност „Оперативно счетоводство”. Паралелката е със срок на обучение пет години, прием след завършен седми клас с конкурсен изпит. Предметът „Счетоводство на предприятието” го изучават в десети, единадесети и дванадесети клас – Х клас 36 учебни седмици по 3 часа , XI клас 36 учебни седмици по 2 часа, XII клас 31 учебни седмици по 1 час – теория, паралелно 36 учебни седмици по 2 часа, 36 учебни седмици по 2 часа и 31 учебни седмици по 1 час – практика.
Изследователски методи и инструментариум
В настоящето методологично диагностично изследване са използвани методите тестиране, диагностично наблюдение и методът на експертните оценки.
Основен диагностичен метод е тестирането. Неговата главна цел е да се установи степента на формираност на уменията на учениците да осчетоводяват разчетните взаимоотношения с персонала. Цел на измерването е определяне на степента на усвояване на знанията на изследваните лица за осчетоводяване на разчетните взаимоотношения с персонала, което е предпоставка за успешно овладяване на специфичните счетоводни умения.
С цел да се проведе диагностичното изследване се конструира тест, който обхваща учебното съдържание от темата „Отчитане на разчетите с персонала” /приложение 3/. Неговата цел е да установи в каква степен изследваните лица са усвоили конкретния учебен материал и да се получи информация за пропуските в знанията и уменията на учениците, за грешките, които допускат за мерките, които трябва да се вземат и да се преодолеят затрудненията.
При изготвяне първия вариант на теста са спазвани следните изисквания:
- Тестът е с максимална дължина – включени са тестови задачи, които напълно обхващат учебното съдържание от темата
- Въпросите са подбрани така, че да могат да се откроят основните грешки
- Чрез тестовите задачи се проверяват конкретните елементи от учебното съдържание Въпросите са максимално разбити и следват логиката на учебния материал – характеристика и значение на разчетите, документиране, синтетично и аналитично отчитане, осчетоводяване на разчетите с персонала.
Задачите дават отговор на въпроса – какво затруднява ученика – незнанието на конкретния фактически материал или неумението да се приложи наученото на практика. Чрез въпросите 4,5,6,7,8,9 се проверява дали учениците познават правилата за осчетоводяване на този тип стопански операции. Задача 13 е комплексна и нейното изпълнение изисква прилагане на тези правила на практика. При решаване на задачите в теста учениците преминават от по-лесното – възпроизвеждане на теоретичните знания към изпълнение на една сложна комплексна задача , като трябва да могат да преценят характера на обекта на отчитане, как се променя той, чрез коя счетоводната статия ще се отрази това изменение./3, с. 305/. За определяне броя на задачите в теста е разработена таблица на спецификациите представена подробно в глава втора – Методика на изследването.
В теста са използвани въпроси и задачи с изборен отговор – дванадесет на брой и задача 13, която е практическа позволява измерването на комплексните умения. Въпросите са формулирани добре в езиково и в стилово отношение и следват логическата последователност на учебното съдържание. При създаване на теста не е взета предвид трудността на задачите, тъй като това би била една субективна оценка /7, с.158/.
Апробирането на теста е осъществено в час по Учебна практика – Работа в учебно предприятие с група от 14 ученици. Обемът на извадката е малък, но според проф. Бижков това не е пречка да се направят научно обосновани изводи и препоръки. Учениците се информират устно за провеждане на теста. За формиране на положително отношение учителят уточнява, че проверката има за цел да установи типичните грешки, причините за тях и начините за тяхното своевременно отстраняване. Посочва се, че резултатите от тестовото изпитване няма да бъдат отразени в дневника на класа и с това се създава по-спокойна обстановка за работа.
Учениците решават теста 40 минути, като в края на часа учителят събира тестовете и благодари на учениците за съзнателното отношение. След проверката резултатите се отразяват в специална таблица с помощта на която ще се извърши анализа на качествата на тестовите задачи. В таблицата /Приложение 4/ изследваните лица са подредени в зависимост от тестовия бал. Определят се т. нар. контрастни групи – първите десет ученика формират „силната” група, а вторите десет „слабата” група. Учениците с един и същи бал са разпределени по случаен начин в двете групи.
Анализът се извършва по отношение на следните три характеристики на тестовите въпроси и задачи от критериалния тест :
- трудност
- дискриминативна сила
- анализ на дистракторите за задачите с изборен отговор
Трудността на тестовите задачи се определя от процентния дял на правилно решилите я ученици. Изчислява се т.нар. индекс на трудност /Р/, който за задачите от критериален тест трябва да бъде в границите 5-95% /7, с. 175/.
Използва се следната формула за изчисляване индекса на трудност на задачите :
P = (Ru/Nu+Rd/Nd)/2*100, където
P – индекс на трудност на задачите
Ru –брой верни отговори в силната група
Rd – брой верни отговори в слабата група
Nu – брой на учениците в силната група
Nd – брой на учениците в слабата група
Колкото по-голям процент ученици са решили задачата, толкова тя е по-лесна. Ниските стойности на показателя сочат, че задачата е трудна.
Предвид поставената цел на диагностичното изследване е необходимо да се отбележи, че тестовата проверка отговаря не само на въпроса за степента на усвояване на учебния материал от раздела „Отчитане на разчетите”, но и осигурява информация за пропуските и грешките в знанията и уменията на учениците. Тя дава възможност да се анализират причините за затрудненията и да се набележат мерки за тяхното преодоляване.
Л И Т Е Р А Т У Р А
- Андреев, М. Процесът на обучението /Дидактика/. УИ ”Св. Климент Охридски”, С., (1996).
- Белова, М. Диагностични аспекти във възпитателната работа. Народна просвета, С., (1985).
- Бижков, Г., В. Краевски. Методология и методи на педагогическите изследвания. УИ „Св. Климент Охридски”, София- Москва, (1999).
- Бижков, Г. Дипломната работа не е лесна работа, но с компютър и Интернет… УИ „Св. Климент Охридски”,С., (2002).
- Бижков, Г. Методология и методи на педагогическите изследвания, Наука и изкуство,С., (1983).
- Бижков,Г. Педагогическа диагностика. УИ „Св. Климент Охридски”, С., (1999).
- Божков, Г. Теория и методика на дидактическите тестове. Просвета,С., (1992).
- Божков, В.,Г. Илиев.Счетоводство на предприятието. ФорКом, С., (2007)
- Братованова,Д. Изследване на резултатите от учебния процес. Образование и квалификация, (2001, № 2).
- Георгиева,Г. Приложение на дидактическите тестове за проверка и оценка на усвоените знания – Образование и квалификация, (2002, № 1).
- Генкова, Л., В. Найденова. Опитно- приложната и диагностично- изследователската дейност на учителя. София- Кърджали, (2003).