Заглавие:
„РЕЗУЛТАТИ ОТ МЕТОДОЛОГИЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА УМЕНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ ЗА ОСЧЕТОВОДЯВАНЕ НА РАЗЧЕТНИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С ПЕРСОНАЛА „
Автор:
Саша Атанасова Филипова
старши учител
Професионална гимназия по икономика и мениджмънт – град Пазарджик
sasha_filipova@abv.bg; моб. тел.: 0899916134
Резюме:
В резултат от цялостното методологично и диагностично изследване на резултатите от обучението – знанията или уменията, служещи за изследване на проблемите, за да се разкрият грешките и пропуските в дадена област от учениците се направиха и съответните изводи и взеха решения за нови подходи от преподавателя.
Методологичното и диагностично изследване в настоящата дипломна работа имаше за цел да установи резултатите от обучението по ”Счетоводство на предприятието” тема „ Отчитане на разчетните взаимоотношения с персонала”. Акцентът се поставя върху причините за затрудненията на учениците при формиране на умения за осчетоводяване на разчетните взаимоотношения на персонала.
От натрупания трудов стаж от учителя и надграждането на знания в определена област от науката, в която преподава, възниква стремеж към установяване на трудностите в обучението по даден предмет, към определяне на причините за затрудненията на учениците и търси начини и средства за тяхното преодоляване. Част от този стремеж беше това изследване. Той от своя страна е непосредствено свързан с повишаване на качеството и ефективността на обучението. Чрез формирането на критично-творческата потребност у учителя доведе до създаване и прилагане на методи на диагностициране на резултатите от усвояването на определено учебно съдържание, което е много актуално и с особено значение за всяка педагогическа практика.
Пълен текст на статията:
Съдържанието на диагностичната разработка бе подчинено на следната логическа последователност:
Бе обоснован изборът на тема за диагностичното изследване в първа глава. Дефинирано бе понятието „умение” като акцентът се поставя върху специфичните счетоводни умения, които учениците формират в резултат на обучението по счетоводните дисциплини и в частност – при усвояване на учебния материал за разчетите с персонала.
В глава втора се посочи информация за методиката на диагностичното изследване – цел, задачи, обект и предмет на изследването, обхват на изследваните лица. Подробно са описани диагностичните методи – наблюдение, тестиране, метод на експертните оценки както и разработения инструментариум. Определени са критерии и показатели за оценка и анализ на резултатите от изследването.
Описаната процедурата на изследването е в трета глава. Акцентирано е върху резултатите от прилагането на диагностичния метод. Анализът на основните психометрични характеристики на текстовите задачи от окончателния вариант на теста позволява да се направят изводи за надежността и валидността на метода и за важността на решенията, които ще се вземат в резултат на измерването и оценката.
В глава четвърта е извършен анализ на резултатите от изследването, който е съобразен с избраните критерии и показатели. Той е основание да се направят изводи относно причините за установената степен на формираност на специфичните счетоводни умения.
В глава пета се правят изводи и предложения за конкретно решение за преодоляване на затрудненията на учениците.
Изводи и предложения
Чрез педагогическата диагностика, като научно направление се търсят и откриват проблемите в учебно-възпитателната практика. В конкретния случай изследването има за цел да се установи степента на формираност на уменията на учениците за осчетоводяване на разчетните взаимоотношения с персонала и посочване на затрудненията при усвояване на учебния материал за разчетите.
Анализът на резултатите от изследването е съобразен с приетите критерии и показатели и е насочен към установяване на причините за затрудненията на изследваните лица. Той дава основание да се направят следните изводи:
- Обучаваните са усвоили знания за разчетните взаимоотношения с персонала предимно на високо ниво / четиридесет и шест на сто от изследваните лица /. Те могат да извършат изчисление на разчетите с персонала, формирали са умения за начисление на увеличенията на разчетите с персонала и за начисляване на намаленията им.
- Най-добри резултати изследваните лица постигат по показателя ”Степен на формираност на уменията за изчисление на разчетите с персовала”. Седемдесет и три на сто от учениците са формирали тези умения във висока степен, което означава, че те познават добре правилата за изчисление на разчетите с персонала и могат да ги прилагат на практика.
- По показателя „Степен на формираност на уменията за начисление на увеличенията на разчетите с персонала” данните са следните: 12% от изследваните лица са формирали умения за увеличенията на разчетите с персонала във висока степен, 50% или 13 ученика на средна, а 38 % – на ниска степен. Тези резултати показват, че учениците срещат затруднения предимно при увеличенията на разчетите с персонала. Причините за това са пропуски в знанията за характера на обектите на отчитане – активи, собствен капитал и пасиви; типове стопански операции и промените, които те предизвикват в обектите на отчитане; правилата за осчетоводяване на увеличенията на разчетите с персонала. Така например учениците трябва да знаят, че увеличенията на разчетните взаимоотношения с персонала се отразяват по кредита на сметка „Персонал”.
- В най – ниска степен са формирани уменията за начисляване на намаленията им. Това е така, защото в повечето случаи неправилно е съставена счетоводната статия. Допускат се неточности при определяне на структурните елементи на счетоводната статия, като често се разменят местата на сметката, която се кредитира със сметка „Персонал”, която трябва да се дебитира или се правят технически грешки.
В резултат на направените констатации и изводите за причините за затрудненията на учениците се оформи идеята за създаване на дидактически алгоритъм за осчетоводяване на разчетните взаимоотношения с персонала. Изготвянето му представлява и последният, заключителен етап от диагностичата процедура.
Дидактически алгоритъм
за осчетоводяване на разчетните взаимоотношения с персонала
- Прочети внимателно стопанската операция и определи кои обекти на отчитането засяга / най- малко два, а и може и повече /. Активни или пасивни са те?
- Спомни си типовете стопански операции! Съществува ли видът, който си определил?
- Прецени характера на счетоводните сметки, чрез които се отразяват промените в засегнатите от операцията счетоводни обекти.
- Определи вида на конкретното изменение – увеличение или намаление на величината на отчитания обект.
- Изчисли основното възнаграждение на персонала в зависимост от отработените дни и основното трудово възнаграждение, за да определиш основното задължение.
- Увеличенията на разчетните взаимоотношения с персонала отрази в кредита на сметка „Персонал”.
- Намаленията на разчетните взаимоотношения с персонала отрази по дебита на сметка „Персонал”.
- Действията по приключване на осчетоводяване на разчетните взаимоотношения с персонала се извършват след проверка на разнесените по тях суми!
Приятна работа и успех!
Заключение
Целта на представената диагностична разработка е диагностициране степента на формираност на уменията на учениците за осчетоводяване на разчетните взаимоотношения с персонала. Основна задача е и създаването и апробирането на диагностичен тест, чрез който да се установят причините затрудненията на учениците при усвояване на конкретно учебно съдържание. Резултатите недвусмислено сочат, че обучаваните познават обектите на отчитане и счетоводните сметки, чрез които се отразяват текущите изменения в тях; знаят и могат да прилагат правилата за изчисление на разчетите с персонала, начисление на увеличенията, но се затрудняват при начисление на намаленията.
В резултат на направените констатации се оформи идеята за създаване на дидактически алгоритъм за завеждане и приключване на счетоводните сметки. Ефектът от това педагогическо решение буди интерес у учителя – изследовател и може да бъде предмет на бъдещо диагностично изследване.
Л И Т Е Р А Т У Р А
- Андреев, М. Процесът на обучението /Дидактика/. УИ”Св. Климент Охридски”, С., (1996)
- Белова,М. Диагностични аспекти във възпитателната работа. Народна просвета, С., (1985)
- Бижков, Г., В. Краевски. Методология и методи на педагогическите изследвания. УИ „Св. Климент Охридски”, София- Москва, (1999)
- Бижков, Г. Дипломната работа не е лесна работа, но с компютър и Интернет… УИ „Св. Климент Охридски”,С., (2002)
- Бижков,Г. Методология и методи на педагогическите изследвания, Наука и изкуство,С., (1983)
- Бижков,Г. Педагогическа диагностика. УИ „Св. Климент Охридски”,С., (1999)
- Бижков, Г. Теория и методика на дидактическите тестове. Просвета,С., (1992)
- Божков, В.,Г. Илиев.Счетоводство на предприятието. ФорКом, С., (2007)
- Братованова,Д. Изследване на резултатите от учебния процес. Образование и квалификация, (2001, № 2)
- Георгиева,Г. Приложение на дидактическите тестове за проверка и оценка на усвоените знания – Образование и квалификация, (2002, № 1)
- Генкова, Л., В. Найденова. Опитно- приложната и диагностично- изследователската дейност на учителя. София- Кърджали, (2003)
- Йорданова Г. Установяване нивото на усвоените знания на учениците. Образование и квалификация, (2002, № 3)
- МОН, Учебна програма по Счетоводство на предприятието, С., (2007)
- МОН, Национална изпитна програма за придобиване на трета степен на професионална квалификация специалност „Оперативно счетоводство“, С., (2009)
- Наредба № 27 от 09.01.2012 г. за придобиване на квалификация по професия „оперативен счетоводител”, (ДВ, бр. 14/ 17.02.2012)
- Георгиева, М. Статистика. Мартилен, С., (2014)
- Найденова, В. Диагностично проучване на лекцията като учебен метод при подготовка на бъдещи учители. Образование и квалификация, (2002, № 6)
- Петкова, М. Дидактичесият тест – обективен метод за контрол и диагностика на учебните резултати по Математика в ІІІ клас. Образование и квалификация, (2000, № 2)
- Петров, П. Дидактика. УИ „Св. Климент Охридски”,С.,(1992)
- Павлова, С. Счетоводство на предприятието с примерни задания. Мартилен, С., (2016)
- Педагогическа диагностика. Под ред. на Г. Бижков. Народна просвета, С., (1998)
- Пирьов, Г. Д. Педагогическа психология. Шесто издание. Науко и изкуство, С., (1975)
- Спасов, Д. Методика на преподаването на счетоводната отчетност в средните икономически учебни заведения. Свищов, (1977)
- Стоянова, Ф. Тестология за учители. Атика, С., (1996)
- Ташева, С., Д. Павлов и др. Качество на професионалното образование, С., НИО, 2004