ИНОВАТИВНИ МЕТОДИ НА ОБУЧЕНИЕ ПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ – 5 КЛАС
автор: Светослав Ангелов Яков
Месторабота: СУ „Райчо Каролев“ град Габрово
e-mail: yakov1974@abv.bg
Резюме
Физическата култура е органична част от универсалната човешка култура. Тя е резултат от човешката дейност, средство и метод за физическо усъвършенстване на личността. Физическата култура засяга и жизнените аспекти на индивида, които са получени под формата на наклонности, които се предават генетично и се развиват в процеса на живота под въздействието на образованието, възпитанието, дейностите и околната среда.
В настоящата статия са представени особеностите на иновативните методи и по – конкретно тези, които могат да бъдат използвани в учебните часове по физическо възпитание. Представен е фрагмент от урок за 5 клас по физическо възпитание.
Keywords: пети клас, иновативни методи, ученици, физическо възпитание и спорт
Въведение
Физическата култура е органична част от универсалната човешка култура. Тя е резултат от човешката дейност, средство и метод за физическо усъвършенстване на личността. Физическата култура засяга и жизнените аспекти на индивида, които са получени под формата на наклонности, които се предават генетично и се развиват в процеса на живота под въздействието на обрразованието, възпитанието, дейностите и околната среда. Физическата култура задоволява социалните потребности от комуникация, игра, развлечения и формите на личностно изразяване чрез социално активни и полезни дейности.
В основата си физическата култура стои целенасочената двигателна активност под формата на физически упражнения, които позволяват ефективно да се формират необходимите умения, способности и се оптимизира здравословното състояние и работоспособността у личността.
Изложение
Иновациите в образованието – същност и особености
„Проблемът за формиране на нови педагогически възгледи, идеи и концепции, а също и за утвърждаване на техните технологически средства в наше време придобива все по-голяма актуалност. Съвременният етап в развитието на педагогиката е период на постепенен преход към новопарадигмално образование“. (Петров П., Атанасова М., 2001стр 246)
Изискването на съвременното образование е да научи ученици да учат самостоятелно, също така не само да знаят, но и да могат да оперират с получената информация. Педагогическата иновация се основава на два ключови подхода:
- „Подходът, ориентиран към ученика, предполага ориентиране на образователния процес към личността на всеки ученик / ученик. Съвременната педагогика трябва да отчита уникалния опит и характер на всеки ученик, да развива неговата личност и таланти. Прилагането на този подход включва разчитане на принципите на избор (учениците могат да избират областите, които искат да преследват), доверие (без авторитарен натиск от страна на учителите), креативност и успех, субективност, индивидуалност;
- Подходът, основан на компетентност. Той се фокусира върху резултата от обучението, докато резултатът не е съвкупност от знания, а набор от умения, способността на ученика да решава проблеми, конфликти и да действа в различни ситуации.
Няма значение колко знае ученикът. По-важно е способността му да реагира на промените, да бъде гъвкав, да управлява емоциите и да може да избере правилната информация. Тази иновация изисква радикална ревизия на образователната система, реформиране на принципите на оценяване и организация на образованието.
Въз основа на тези подходи учителите и методистите разработват иновативни педагогически технологии – набор от техники, методи и методи за трансфер и оценка на знания, които се въвеждат в образователните институции.“ (https://viafuture.ru/katalog-idej/innovatsionnye-pedagogicheskie-tehnologii)
Иновациите в обучението по физическо възпитание и спорт
Tрадиционното образование днес се приема като репродуктивно ориентиран, т.е. свързано с предаването на знания. Ролята на учителя в случая е стандартна, предметно-технологична. Целта на иновативното образование е социално ориентирано направление, което осигурява творческия и продуктивен характер на образователните дейности. А съдържанието на обучението допринася за постигане на образование в съответствие със съвременните тенденции. Учителят изпълнява функциите на лидер, организатор и съучастник в образователния процес, а самият процес на обучение е структуриран като диалог.
Съвременни методи, подходящи за обучението в учебните часове по физическо възпитание и спорт:
- Пирамида- „метод за събиране на информация, резултат от индивидуалната работа, работа в двойка, четворка, осмица и т.н. … Целта е да се осмисля информацията и да се достигне до конкретни обобщения чрез обединяване около приемливо за всички мнение.“ (Гюрова В. и др. 2006)
- Снежна топка – „техника за събиране н информация чрез натрупване. Може да се приложи писмено и устно. При писмената форма в началото на листа се написва въпрос или проблем. Листът преминава през всички ученици и те трябва да запишат мнението си… Накрая учителя прочита информацията, събрана от учениците“. (Гюрова В. и др. 2006)
- Техника на разделения постер- „сравняване мнението на учениците. Подходящ за обобщаване на основните моменти в края на часа или при завършване на определен раздел от учебния материал.“ (Гюрова В. и др. 2006)
Електронните образователни ресурси е най-общият термин, който обединява учебни средства, разработени и внедрени на базата на компютърни технологии. Подходящи платформи с разработени упражнения са:
- https://wordwall.net/bg- „net „дава възможност на всички учители да създават и споделят ресурси, където и да се намират по света. Днес абонатите на сайта са над 200 000 и продължава да растат.“ (https://wordwall.net/bg)
- org- „приложение, подкрепящо учебния процес с помощта на интерактивни модули. Те могат да бъдат използвани за обучение във вида, в който са създадени, а също така да се променят лесно и бързо в оперативен режим. Целта е събраните интерактивни блокове да бъдат обществено достъпни. Тези блокове (т. нар. приложения или упражнения) не са включени в конкретни програми или сценарии, но могат да бъдат използвани по подходящ начин в учебния процес. Те са особено ценни със своята интерактивност.“ (https://learningapps.org/about.php)
- liveworksheets.com – методът „Живи листи“ “позволява на педагога да трансформира традиционните си работни листове за печат (doc, pdf, jpg …) в интерактивни онлайн упражнения със самокорекция, които се наричат „интерактивни работни листове“. Учениците могат да попълват работните листове онлайн и да изпращат отговорите си на педагога. Освен това интерактивните работни листове се възползват в пълна степен от новите технологии, прилагани към образованието :
- те могат да включват звуци,
- видеоклипове,
- упражнения за плъзгане и пускане,
- да се присъединят със стрелки, многократен избор …
- говорещи упражнения, които учениците трябва да правят с микрофона.”(https://www.liveworksheets.com/aboutthis_en.asp
През учебната 2023/2024 година с учениците от 5 „а“ клас от СУ „Райчо Каролев“ град Габрово се приложи модел на педагогическа работа в учебните часове по физическо възпитание и спорт чрез използване на съвременни методи на обучение. В статия е представен фрагмент от урок по физическо възпитание и спорт..
Тема: «Стартово ускорение»
Фрагмент от урок
В урока използана мулзтимедийна презентация, чрез която учениците се запознават с особеностите на леката атлетика.
Заключение
Чрез въвеждането на иновативни технологии и методи в процеса на обучение на учениците по физическо възпитание и спорт ще позволи да се оптимизира образователния процес, да стане по-ефективен, да се помогне за прогнозиране на резултатите и да активизира интереса у учениците към физическото възпитание и спорта.
Съвременната система на обучение в училище се характеризира с висока интензивност на учебния процес и информационна наситеност. Учениците прекарват много време в класни стаи, библиотеки и компютърни кабинети; значително време се отделя за подготовка за учене у дома. Всичко това не може да не повлияе негативно на състоянието на различни системи на тялото.
Използвана литература
- Гюрова В., Божилова В., Вълканова В., Дерменджиева Г.,(2006) Интерактивността в учебния процес, Европрес, София
- Петров П., Атанасова М.,(2001) Образователни технологии и стратегии на учене София
- https://viafuture.ru/katalog-idej/innovatsionnye-pedagogicheskie-tehnologii
- https://wordwall.net/bg
- https://learningapps.org/about.php
- https://www.liveworksheets.com/aboutthis_en.asp