РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРОВЕДЕНО ИЗСЛЕДВАНЕ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ – 5 КЛАС ЧРЕЗ ИНОВАТИВНИ МЕТОДИ
автор: Светослав Ангелов Яков
Месторабота: СУ „Райчо Каролев“ град Габрово
e-mail: yakov1974@abv.bg
Резюме
Физическото възпитание е една важните опции от за човешкото здраве. Затова образователната среда трябва да подпомогне ученика да се отърве от наведените рамене и хлътнали гърди, да развие своята сила, бързина, пъргавина, гъвкавост. Учениците се са във възрастов период при който се нуждаят от пълноценен урок по физическо възпитание – изключително активен и добре оборудван със съвременни технически средства.
В статията са представени резултатите от проведен тест за физическа активност и анкета с учениците от 5 клас от СУ „Райчо Каролев“ град Габрово.
Keywords: изследване, пети клас, иновативни методи, ученици, физическо възпитание и спорт
Въведение
Практикуването на спорта в училище има важен принос за изграждане на здравословни навици у учениците. Модерното и качествено физическо възпитание в образователната система е от ключово значение за изграждането на здравословен начин на живот, който включва редовна физическа активност и пълноценен хранителен режим.
Физическото възпитание е една важните опции от за човешкото здраве. Затова образователната среда трябва да подпомогне ученика да се отърве от наведените рамене и хлътнали гърди, да развие своята сила, бързина, пъргавина, гъвкавост. Учениците се са във възрастов период при който се нуждаят от пълноценен урок по физическо възпитание – изключително активен и добре оборудван със съвременни технически средства.
Да бъдат научени подрастващите съзнателно да се отнасят към изпълнението на определени физически упражнения, да опознават тялото си – това са приоритетните задачи на съвременните уроци по физическо възпитание. Защото в крайна сметка от това зависи и бъдещата им дейност като личности. Физическото възпитание е свързано не само със способността да риташ топка или да тичаш бързо, то е силата и енергията
През учебната 2023/2024 година с учениците от 5 клас от СУ „Райчо Каролев“ град Габрово се приложи модел на педагогическа работа в учебните часове по физическо възпитание и спорт чрез използване на съвременни методи на обучение. В статия са представени резултатите от проведено изследване в края на учебната година.
Организация на изследването
Цел: Да се разработи модел за обучение по физическо възпитание и спорт в 5 клас, чрез иновативни методи да се докаже неговата ефективност.
За постигане на тази цел са поставени следните задачи.
Задачи:
- Да се проследят и установят развитието на двигателните умения у учениците от 5 клас.
- Да се разработи и апробира на обучаващия етап от експеримента модел за обучение физическо възпитание и спорт за 5 клас. Методът се прилага на обучаващия етап на експеримента.
- Да се докаже хипотезата на експерименталното изследване.
Предмет: Целесъобразност и ефективност на модела за обучение по физическо възпитание и спорт чрез иновативни методи.
Обект: формираните двигателни умения по физическо възпитание и спорт у 24 учениците от 5“а“ клас / 14 момичета и 10 момчета/ от СУ „Райчо Каролев“ град Габрово.
Бяха използвани следните методи за изследване: тестиране, анкетиране.
В настоящата статия са представени резултатите от теста и анкетата с учениците.
Резултати от изследването
На следващите графики и таблици са представени резултатите от проведения модел за обучение.
В следващите таблици и графики са представени резултатите от проведения през месец май 2024 г тест- изходно ниво с учениците от 5 „а“ клас, след модулното обучение
Графика№ 1 Оценки на ученици – тестова батерия
На графика № 2 са представени оценките на учениците по пол – от тест изходно ниво
Графика№ 2 Оценки на ученици –тест изходно ниво – по признак пол
В края на учебната година, през месец май 2024 г. преобладаващата оценка е Много добър 5, тя е получена от 80% от момичетата и 50% от момчетата. Това показва, че учениците имат много добри двигателни умения и покриват нормативите за бягане от разстояние 30 м, бягане от разстояние 200 м. и при изпълнението на упражненията в бегом.
Отличен 6 са получили 36% от момчетата и 20% от момичетата. Тези ученици показват отлични резултатите и покриват напълно нормативите за бягане от разстояние 30 м, бягане от разстояние 200 м. и при изпълнението на упражненията в бегом, което е нужно в началото на учебната година
Оценка Добър 4 са получили 14% от момчетата. Резултатите показват добри резултати при покриването на нормативите за бягане от разстояние 30 м, бягане от разстояние 200 м. и при изпълнението на упражненията в бегом..
Няма ученици, които да са получили оценка Слаб 2 и Среден 3 в края на 5 клас.
На графика № 3 са представени резултатите от анкетата за обратна връзка.
Графика № 3 Въпрос № 1 Харесаха ли ти уроците по физическо възпитание и спорт, провеждани чрез иновативни методи ?
88% от изследваните петокласници споделят, че са харесали използваните съвременни методи на обучение в часовете по физическо възпитание и спорт. Това показва, че в резултат на иновативните методи се е повишил интересът на учениците към спортните дейности.
Графика № 4 Въпрос № 2 По- лесно ли усвои теоретичния материал, когато са използвани съвременни методи на обучение?
Всички ученици споделят, че чрез тези методи са усвоили лесно теоретичните материали. Това показва, че използването на иновативни методи помагат на петокласниците да разберат по – достъпен за тях начин учебния материал, свързан с дисциплини от леката атлетика.
Графика № 5 Въпрос № 3 Би ли желал/а уроците по физическо възпитание и спорт да се провеждат чрез иновативни методи?
Всички ученици заявяват желанието си уроците по физическо възпитание и спорт да се провеждат чрез иновативни методи.
Графика № 6 Въпрос № 4 Постигнати ли бяха очакванията ти от проведеното обучение?
В началото на обучението учениците имаха възможност да споделят своите очаквания, като в през месец май 2024 г 83% изразяват мнението си, че са постигнати очакванията им.
Използването на съвременни методи в учебните часове по физическо възпитание и спорт повишава интереса у учениците и ги мотивира да бъдат активни участници в часовете.
Заключение
Съвременната система на обучение в училище се характеризира с висока интензивност на учебния процес и информационна наситеност. Учениците прекарват много време в класни стаи, библиотеки и компютърни кабинети; значително време се отделя за подготовка за учене у дома. Всичко това не може да не повлияе негативно на състоянието на различни системи на тялото.
По-голямата част от учениците с влошено здравословно състояние нямат интерес към физическото възпитание. По правило такива ученици не могат да изпълняват основни упражнения и избягват часовете по физическо възпитание и спорт. В тази връзка все още остава важна задачата за повишаване на тяхната физическа активност. Една от обещаващите области за подобряване на системите за физическо възпитание на учениците е разработването на съвременни информационни и методически системи.