” ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ И ПРИЛАГАНЕ НА ИНОВАТИВНИ ФОРМИ НА СЪТРУДНИЧЕСТВО МЕЖДУ ДЕТСКА ГРАДИНА И СЕМЕЙСТВО”
Севдалина Соколова Ясенова – Ст. учител ДГ ”Родопчанче” гр. Смолян
Резюме: Настоящата статия разглежда някои нови подходи и методи на взаимодействието семейство и детска градина. Това предполага съвместни координирани действия на двете институции. Качеството на българското предучилищно образование зависи в определяща степен от съответствието му с европейския образователен модел, визиращ философията и стратегическите послания на процеса „Учене през целия живот”. Това налага модернизиране на отношенията между тези две институции чрез използване на нови алтернативни форми и изпълване с ново съдържание на традиционните.
Ключови думи: детска градина ,семейство, взаимоотношение, сътрудничество,
партньорство, съвременен родител ,съвместна работа
Въведение
Семейството има най-голямо влияние върху развитието и възпитанието на децата. То е първата социална среда, в която попада детето. Всеизвестен е изразът, че най-значимо е възпитанието в първите седем години от живота на човека. Всичко научено и преживяно в този период пуска най-дълбоки корени и остава трайно в съзнанието и поведението на зрелия човек. А това е времето и на семейното възпитание, част от което протича и в предучилищните заведения. Предучилищната възраст е динамичен период, затова социализиращите, възпитателни, репродуктивни и др. функции на семейството са предмет на много психологически и педагогически изследвания. Тези анализи обогатяват предучилищната теория и практика, за ефективно преодоляване на проблемите още в ранно детство. Основни и важни мотиви за написването на статията са:
- Търсенето на ефективни методи на взаимодействие между семейството и педагогическия екип .
- Съвместните форми на взаимодействие, гарант за по-добра и безпроблемна адаптация на децата в новата среда.
Цел: Постигане на по-високо качество на обучението и възпитанието на децата в предучилищна възраст при прилагането на адекватни стратегии на сътрудничество и взаимодействие на педагогическия екип, децата и семейството.
Според Е.Събева (2008),”Днес повече от всякога е необходим преглед на актуалната семейна ситуация и нейното изучаване в научно-възпитателен аспект. Ако за социалния профил на семейството, символния знак е процесът на семейната социализация, то за педагогическия профил подобна функция изпълнява семейното възпитание, към което социумът предявява повишени изисквания, ако не и претенции. От една страна динамичният социум днес иновира социалния профил на семейството, в рамките на който се очертават и редица педагогически въпроси, търсещи решение в и извън семейната група. В този смисъл, семейното възпитание като специфика, като технология на семейно общуване и като извор на родителска любов, очаква своята съвременна интерпретация в контекста на демократично променящия се социум”[7].
Я.А.Коменски е убеден, че образованието и възпитанието на човека се постигат през ранната детска възраст в семейството, че ако в детска възраст се пропуснат възможностите за развитие на заложбите, способностите и качествата на детето, после трудно се постига това.
Днес изключително актуален е въпросът за взаимодействието между детска градина и семейство, защото пред тези две възпитателни институции стои една обща цел – формирането на личността на детето. Особено важно е да се знае как се възприема възпитателно-образователната работа в детската градина от родителите.
Какви са техните препоръки, в какви насоки биха искали да им помогне детската градина, от какво са доволни и недоволни при възпитанието на децата. Необходимо е да се създават условия за поощряване на ежедневните контакти родител – педагог, използване на инициативността на родителите, внасяне на емоционален компонент в общуването. Връзката между детската градина и семейството е необходима. Без нея е невъзможно формирането на детската личност. Безспорно е, че без активното сътрудничество с родителите и тяхното навременно съдействие, някои процеси са затруднени или дейностите по тяхното осъществяване се забавят. За да се помага всички действия и отношения в детската градина да бъдат в полза на детето и да не противоречат на ценностната му система, изградена в семейството, е необходима действена връзка между семейството и детската градина. Има много начини за общуване със семейството и за осигуряване на неговото по-активно участие във възпитанието на детето.
Изложение
В началото на всяка учебна година ние разработваме „План за работа със семейството”, създаваме комисия за работа с родителите и семейството, като използваме разнообразни форми, средства, подходи, стратегии, които отговарят на потребностите на различните семейства. С тези планове ние поставихме следните цели: 1.Повишаване на педагогическата култура на родителите. 2.Даване право на участие на всяко семейство, като равноправен партньор във възпитателно образователната работа в детската градина. 3. Постигане на ново качествено ниво във взаимодействието дете – детска градина-семейство. Подчинихме квалификационната ни дейност на ниво градина за изпълнение на целите, като проучихме педагогическата литература. Осъществихме различни форми на взаимодействие с родителите:
- Родителските срещи – една от традиционните утвърдени форми на общуването. Те могат да повишат своята ефективност, като изключително полезни и необходими форуми за обмяна на информация и опит ако се спазват някои основни препоръки.
- Необходимо е учителите да подготвят персонална информация за всяко дете преди родителските срещи.
- Информацията за личните постижения и успехите на децата да се съобщава преди информацията за съществуващите пропуски.
- Необходимо е учителите да демонстрират еднакво отношение към всички родители, което създава атмосфера на добронамереност и справедливост и е мащабна система за сътрудничество между семейството и училището.
- Ежедневните контакти, когато родителите водят или вземат детето от градината.
- Провеждане на дискусии и беседи във връзка с възпитанието и развитието на децата в детската градина.
- Таблата за съобщения са друг начин за размяна на информация.
За да бъде постигнато високо ниво на доверие и сътрудничество между семейството и детската градина работата на учителите трябва да бъде прозрачна и открита, а това означава активно участие на родителите в мероприятията на детската градина и организиране на такива по идея на родителите. Работата с родителите е труден, но интересен и благодатен процес /при условия на сътрудничество и разбиране/.
- С помощта на родителите организирахме обучения, посещения на забележителности и изложби по различни поводи и празници.
- Консултации – те са с продължителност 30–40 мин., в удобно за родителите време.
- Провеждането на анкети с родителите .
- Открити моменти от живота на детето в детската градина – учебни ситуации, празници и развлечения, „ дни на отворени врати” за родителите във всеки удобен за тях момент от режима.
- Реализиране на съвместни проекти.
Тук искам да споделя за една специфична и нетрадиционна форма на работа с родителите, която реализира ДГ ”Родопчанче”. За създаването на необходимите условия на децата със СОП, да се радват на удобна и приятна обстановка в детската градина се осигурява ресурсно подпомагане. В момента групата се състои от 31 деца. Както през изминалите така и през настоящата учебна година усилията на екипа ни бяха насочени към създаване на подкрепяща среда за приобщаване на децата със СОП в детската градина и в групите с останалите деца. Децата със специални образователни потребности са неделима част от света на своите връстници. Те се нуждаят от толерантност и подкрепа, за да се намали социалната им изолация и да се адаптират в общността. Съдействието от страна на родителите е една от най-важните предпоставки за успешното развитие на децата. Един от основните проблеми при родителите на деца със СОП е свързан с трудностите, които преживяват докато осъзнаят и приемат проблема на своето дете. От съществено значение е те да изградят реална представа за възможностите на децата им, за собствените си възможности и отговорност и, за предстоящите промени в живота им, да бъдат по-активни участници в живота на своите деца. За добрата организация на процеса на интеграция на деца със специални образователни потребности беше необходимо, колективът в детското заведение да създаде партньорство със семействата на тези деца. Самата адаптация и интегрирането им в масовите групи е труден и дълъг процес. Провеждахме многократни родителски срещи и разговори с родителите на всички деца по различни поводи. С цел осигуряване на подкрепа и мотивация на родители на деца със СОП се организираха първо групи за родителска взаимопомощ. Така възникна и идеята между майките за основаване на Сдружение „Деца със специални потребности”. Контактите на самите родители бяха в тясна връзка и с педагозите от детското заведение. Присъстваха и участваха в различни инициативи на детската градина и обучителни форми.
През изминалата учебна година бе реализиран Проект BG05M20P001-3.018-001 „Подкрепа за приобщаващо образование“. Детската градина, като институция осигурява правото на всяко дете да расте и да се възпитава в комфортна социално-педагогическа среда, отговаряща на съвременните здравно-хигиенни изисквания, но тя далеч не може да замени семейната среда.
Връзката между детската градина и семейството става обективна необходимост. Без нея е невъзможно формирането на личността на подрастващите. Атмосферата, в която се работи с деца, трябва да бъде атмосфера на загриженост и желание да се опознаят, да се разкрият техните интереси, техните силни и слаби страни, изхождайки от това с какъв вид проблем в развитието е всяко дете. Образованието е право на всяко дете и в този смисъл интегрираното обучение се стреми да осигури достъп на всички деца до съответното подходящо достъпно и ефективно образование. Това образование започва в семейството и обхваща формални и неформални инициативи за образование в рамките на общността. То е и подход, който поставя детето в центъра на образователния процес и признава, че децата са отделни личности с различни потребности от обучение.
За да остане детската градина естествена среда, обуславяща развитието на духовните потребности и интереси на детето, е необходимо утвърждаване тенденция за тясно сътрудничество между семейството и детската градина. Отношенията между родители и учители да се изграждат на основата на разбирателство, единомислие и непрекъснато общуване и взаимодействие в името на детето. Целенасочената съвместна дейност между детската градина и семейството осигурява единен подход в разкриването на обкръжаващия детето свят и постоянна взаимна информация за цялостното развитие на детето, за неговите интереси, потребности и поведение. Всичко това е много важно както за родителите, така и за педагозите, но най-вече за децата. Семейството, като уникална възпитателна среда, и детското заведение, като специфичен възпитателен феномен, не трябва да се противопоставят, нито да се схващат като взаимнозаменяеми. Те трябва да бъдат равно поставени и разглеждани като взаимодопълващи се, защото дават на детето това, което е необходимо за правилното му личностно развитие.
Заключение
Симбиотичното функциониране на субектите от двете най- близки социални среди – семейство детска градина, са с изключително решаващо значение за развитието на детето от предучилищна възраст. Споделената отговорност на детската градина и семейството за ценностно ориентиране на децата е един аспект от включването на децата в обществото. Качеството на взаимоотношенията „учител- родител” зависят от педагогическото майсторство на учителя, който трябва непрекъснато да търси алтернативни пътища за постигане на добър модел на взаимодействие със семейството. Съвременните учители трябва непрекъснато да усъвършенстват съдържанието и формите на работата си, като се стремят да достигнат до органично единство между възпитателните взаимодействия с децата в детската градина и семейството.
Взаимодействието между детската градина и семейството трябва все повече да се усъвършенства, за да убедим родителите, че при нас децата се развиват и живеят щастливо.
RESOURCES:
1.Dinchiiska St. ,,Child,family,Kindergarden” St.Zagora,1993
2.I. Koleva, and the staff. Patterns of pedagogical interaction “family -kindergarten .,Prosveta,2008.
3.Makarenko.,A. S. Parents`book.,.,1960
- Penev, Р.Dynamics of the development of kindergarten -family , Pre-school education;number.3,2007
5.Sabeva,Е.Family education( essence and technology)PI „PaisiiHilendarski”P.2008
6.Yankova, G., Interated education of the kids with disabilities ,magazinePre-school education, number.7/2005.
Севдалина Ясенова Ст. учител, ДГ ”Родопчанче” , гр. Смолян e-mail: sevda.yasenova@abv.bg
” FORMS OF ENGAGING THE FAMILYAS A COOPERATOR IN THE EDUCATIONAL ACTIVITY IN KINDERGARTEN “ RODOPCHANCHE’’ – Smolyan town,
Summary: The present article deals with some new methods and approaches of the interaction between family and kindergarten. This suggests mutual coordinated activities of the two institutions. The quality of the Bulgarian pre-school education depends to some extent on the compliance with the European educational model,alluding the philosophy and the strategic slogans of the process “Learning during your whole life”This needs modernization of the relationships between the two institutions by means of new alternative forms and giving new content to the traditional ones.
Key words: kindergarten, family, interaction, cooperation, partnership, contemporary parent, mutual activity
Sevdalina Sokolova Yasenova
Senior teacher in KG “Rodopchanche” Smolyan town.
e-mail: sevda.yasenova@abv.bg