ДИДАКТИЧЕСКА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ФОРМИРАНЕ НА ПРЕДСТАВИ ЗА ГЕОМЕТРИЧНИ ФИГУРИ ПРИ 6-7 ГОДИШНИТЕ ДЕЦА В ДГ
София Здравкова Златкова
167 ДГ „Малкият принц”, гр.София
Резюме
Изучаването на математика допринася за развитието на когнитивните процеси у децата- памет, реч, въображение, емоции, формира у тях постоянство, търпение и творческия им потенциал. От децата в четвърта възрастова група се очаква да придобият основни математически познания за геометричните фигури и формата на обекти. Високи резултати у децата могат да се постигнат чрез използването на дидактични игри, занимателни упражнения, чрез които децата формират представи за геометричните фигури.
В настоящата статия са представени особеностите на дидактичната игра при формирането на представи за геометричните форми при 6-7 годишните деца в детската градина.
Ключови думи: геометрични фигури, деца, детска градини, математика
Въведение
Развитието на елементарни математически представи у децата в предучилищна възраст не може да бъде подценявано.Децата развиват своето мислене, което е важно за по-нататъшно познаване за света около тях, познаване на пространствените отношения между обектите, установяване на подходящи връзки, запознаване с формата на предметите, техния размер.Всичко това допринася за развитието на логическото мислене на децата в бъдеще.За пълноценното им развитие и успешното им обучение в училище е необходимо да се формират у тях геометрични представи още в детската градина.
Изложение
Особености при формирането на представи за формата на предметите
Формирането на представите за геометричните фигури в предучилищна възраст е трудна задача в развитието на интелигентността на детето.Много деца показват правилно формата на предмети, които имат формата на триъгълник или квадрат, особено в четвърта възрастова група.Въпреки това, при децата нивото на обобщаване на концепциите за геометричните фигури е все още ниско: ако даден предмет не е бил срещан в живота им, децата може да не могат да назоват формата му.Едно дете може да се сблъска с проблема да разбере необяснимите връзки на ъгли и страни в равнина по съвсем различен начин, отколкото в живота.За пълното формиране на геометрични представи в предучилищна възраст е важно да се включат всички анализатори: зрителни, тактилни и слухови.Дидактическите игри допринасят за обобщаването на всички форми на възприятие.
„Геометричната форма е отражение на предметната форма в един много по- обобщен и абстрактен вид…
Форма-основно зрително и осезателно възприемане на свойствата на предметите, което помага за различаването им един от друг.
Фигура- термин, използван за означаване на разнообразно множество от точки. Обикновено фигури се наричат такива множества от точки, които могат да се представят от краен брой точки, линии и повърхности, в частност от самите точки, линии и повърхности.“ (Капитанова Д. 2018)
С геометричните фигури децата се запознават чрез играта, като се цели детето да наблюдава и обследва геометричните фигури със зрителния и двигателно –осезателния си анализатор.
Важна роля за опознаване формата на предметите играят геометричните фигури, чрез които се съпоставят заобикалящите детето предмети. Именно поради тази причина е важно децата да бъдат запознати с основните геометрични фигури, за да се научат да ги различават и да ги припознават независимо от техния размер.
В четвърта възрастова група от детето се очаква:
- „Да свързва по форма обекти от околната среда и познати геометрични фигури;
- Да моделира по образец познати геометрични фигури;
- Да възпроизвежда графично геометрични фигури.“ (Капитанова Д. 2018)
Препоръчително е в тази възраст децата да се запознаят и с овална форма чрез сравняването му с кръга и правоъгълника.
„Децата развиват своята геометрична наблюдателност, като:
- Анализират и сравняват формите на познати предмети;
- Намират в заобикалящата ги среда еднакви, подобни или различни по форма предмети. В книга, картина, килим, одеяло виждат правоъгълник, в поднос – овал, в чиния- кръг, и т.н.“ (Капитанова Д. 2018)
Основната форма на работа с деца в предучилищна възраст и тяхната водеща дейност е играта. Тя е с образователни елементи и е интересна за детето и ще му помогне за развитието на когнитивните способности. Този вид игра е дидактическа игра.
Дидактическата игра е вид образователна дейност, която е организирана под формата на образователна игра, съдържаща редица игрови принципи, принципи на активно обучение и характеризираща се с наличието на правила, определена структура на игровата дейност и система за оценяване.
При 6-7 годишните деца, при формирането на геометрични понятия, като правило се използват три категории дидактически игри. Това са дидактически игри за формиране на общи представи за геометричните фигури;дидактически игри за извършване на операции с геометрични фигури;дидактически игри за формиране на представа за формата на предметите.
През учебната 2023/2024 година в група „Щурче” на детска градина 167 „Малкият принц” град София при провеждането на педагогически ситуации по математика, свързани с формирането на представи за геометрични фигури бяха провеждани серия от дидактични игри. В статията са представени част от дидактичните игри, които бяха използвани.
„Какво, къде е“
Цел:Да се формира способността за навигация върху лист хартия; познаване на геометричните фигури; отразяване в речта си пространственото им разположение (отляво, отдясно, в горния ляв (долния десен) ъгъл, между, до и т.н.).
Ход на играта:
– коя фигура е в първия ред, във втората колона (в третия ред, в четвъртата колона);
– коя фигура е над (под) зеления триъгълник;
– коя фигура е в горния (долния) десен (ляв) ъгъл;
– където се намира големият червен правоъгълник;
– къде е малкият червен триъгълник;
– коя фигура е между зеления голям правоъгълник и синия голям кръг;
– коя фигура е вдясно (вляво) от червения голям квадрат и т.н.
Игра „Избери фигура“
Цел: да се сравняват формите на обекти, изобразени на картини с геометрични фигури.
Материал.Стойка, върху която са поставени модели на геометрични фигури, картини, върху които са нарисувани обекти, състоящи се от няколко части.
Ход на играта.
Учител: „Аз ще посоча фигурите, а вие имате за задача да изберете тези, които нарисувани обекти на картината са с еднаква форма. Ако имате предмет, който има част от същата форма я покажете и нея.
Игра „Начертайте квадрат“
Цел: Възпроизвеждане геометрични фигури върху лист хартия.
Материали: карирани листове от тетрадка, цветни моливи.
Ход на играта:
Учителят задава на децата гатанка:
Имаме четири ъгъла,
Четири страни.
Всички страни са равни с нас
И всички ъгли са равни. (квадрат)
Учителят кани децата да нарисуват квадрати с различни цветове и показва последователността на рисуване:
„От точката надясно трябва да начертаете права линия, равна на две клетки, надолу нарисувайте друга права линия, равна на две клетки, след това наляво друга подобна линия и до началната точка. От горния десен ъгъл на квадрата вдясно трябва да преброите три клетки и да начертаете друг подобен квадрат.“
Децата в тетрадките отброяват четири квадратчета, поставят точка и рисуват квадратчета с обикновен молив до края на реда.
Децата оцветяват квадратите с различни цветове
Заключение
Дидактическата игра е от голямо значение за формирането на представи у децата от предучилищна възраст за геометричните фигури и им позволява да разширят разбирането си за свойствата на фигурите, допринася за развитието на други математически понятия, развитието на мисленето, вниманието, възприятието, въображението, паметта, че е, общото развитие на детето – предучилищна възраст.
6-7 годишните деца придобиват знания за геометричните фигури и формата на предметите в процеса на постепенно организирана работа.
Представените дидактически игри и упражнения позволяват да се направи провеждането на педагогическата ситуация по-забавна и управляма. В условията на целенасочено поетапно формиране децата развиват по-дълбоки, по-стабилни представи за геометричните фигури и формата на обекта.
Използвана литература:
Капитанова Д., (2018) Методика на формиране на математически представи в детската градина, УИ Паисий Хилендарски, Пловдив