Електронните образователни ресурси (ЕОР) в обучението по български език за частите на речта в трети клас
Стефка Илиева Пенчева
СУ „Васил Левски“, гр. Д. чифлик
Резюме: Статията разглежда приложението на електронните образователни ресурси (ЕОР) в обучението по български език за изучаване частите на речта в трети клас. Представени са различни видове електронни образователни ресурси, които могат, които могат да се използват в трети клас, както и конкретни примери за игри и упражнения. Подчертани са предимствата на ЕОР за подобряване на обучението по български език в трети клас. ЕОР позволяват на учителя да диференцира задачите според индивидуалните нужди на учениците. Те могат да оптимизират работата на учителя за повишаване на ангажираността, познавателната активност и мотивацията на учениците при изучаване частите на речта. Важно е да се отбележи, че ЕОР не трябва да се използват като заместител на традиционните методи на преподаване, а в комбинация с други методи, за да се осигури най-ефективното обучение за учениците.
Ключови думи: електронни образователни ресурси (ЕОР), български език, части на речта, трети клас
С разрастването на дигиталните технологии, учениците се намират в един постоянно свързан свят, където информацията е непрекъснато достъпна и интерактивността е от съществено значение. В този контекст, използването на електронни образователни ресурси (ЕОР) предлага неограничени възможности за създаване на ангажираща и иновативна учебна среда, която да отговарят на нуждите и предпочитанията на съвременните ученици.
Министерството на образованието и науката в последните години прие важни документи за повишаване качеството на образованието и обогатяване на учебното съдържание чрез ефективно използване на съвременните информационни и мрежови технологии: Стратегия за ефективно прилагане на информационни и комуникационни технологии в образованието и науката на Република България (2014-2020 г.), както и План за действие към Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030).
Определение за електронни образователни ресурси
Най-общо понятието за електронни ресурси за обучение може да се определи така: това са ресурси, които изискват достъп до компютър или друг дигитален източник и се използват с образователна цел, т.е. използват се от учителите, за да подпомагат преподаването, ученето и педагогическата комуникация.
Предимства на електронните образователни ресурси
ЕОР са много по-динамични, в сравнение страдиционните. Те осигуряват много по-бързо актуално учебно съдържание, аразличнитетехнологиипредоставятвъзможностизамултимедийнотомупредставяне. В педагогическата литература те се определят с различни термини ипонятия, като: компютърни учебни средства, педагогически програмни средства,учебно-компютърни програми, електронни средства за обучение, образователниелектроннииздания.
Изучаването на частите на речта е от съществено значение за развитието на езиковите умения на учениците. Традиционните методи за обучение често не са достатъчно ефективни за ангажирането на учениците и за увеличаване на техния познавателен интерес и мотивацията им.
Използването на електронни средства дава възможност на учителя да представи изучаването на частите на речта в трети клас в много по-привлекателна светлина, като губи много по-малко време за подготовка на дидактически материали към уроците.
ЕОР предлагат уникална възможност за индивидуализация и диференциация на обучението. Те могат да бъдат адаптирани към различни нива на знания и умения, като предоставят интерактивни задачи, игри, тестове и упражнения, които ангажират учениците и ги мотивират за учене. В същото време те предоставят възможност за индивидуална и групова работа, което стимулира сътрудничеството и обмена на знания между учениците.
Освен това, ЕОР предлагат широка гама от мултимедийни материали, които визуализират и конкретизират учебното съдържание и помагат на учениците да се ангажират с учебната тема и да я запомнят по-ефективно.
Електронните образователни ресурси допълват функцията на учителя, като освобождават учебно време, в което той може по-ефективно да упражнява разнообразни роли на насочващ, подкрепящ, мотивиращ, контролиращ познавателната дейност на учениците.
Въпреки предимствата, които имат, ЕОР не трябва да се използват през целия учебен час, като заместители на традиционните методи на преподаване. Те трябва да се използват в комбинация с други методи, за да се осигури най-ефективното обучение за учениците.
Видове електронни образователни ресурси
В последните изследвания най-често използваните ресурси от българските учители са групирани в следните категории:
- електронни учебници (с включени различни видове е-ресурси, които се предлагат от издателствата със или без свободен достъп);
- образователни сайтове и приложения (сайтове с образователна насоченост, включващи видео уроци, тестове, интерактивни упражнения, симулации, игри, например Ucha se, Kahoot, Life Worksheets, Learning Apps и т.н.);
- Web 0 технологии за споделяне (като YouTube, SlideShare и т.н.);
- специализиран образователен софтуер (например Envision и др.);
- софтуер за създаване на учебни ресурси (неспециализиран софтуер, чрез който могат да се създават образователни ресурси, например PowerPoint, Google Slides, Word и др.).
Основните категории в тази класификация всъщност нямат категорични граници, тъй като в електронните учебници могат да се включат ресурси, създадени с помощта на останалите видове технологии, а също така много ресурси, създадени с различни технологии, могат да се споделят чрез Web 2.0.
Приложимост на електронните ресурси в обучението по български език за усвояване частите на речта в трети клас
Основна задача на обучението по български език е да се адаптира към бързо променящите се изисквания на обществото. Прилагането на ЕОР в учебния процес по български език в начален етап е необходим избор при планирането, организирането и провеждането на ново и модерно обучение, съобразено с интересите и потребностите на съвременните учениците.
В педагогическата си практика, както в уроците от задължителната подготовка, така и в избираемите и факултативните учебни часове по български език, се старая да използвам разнообразни електронни образователни ресурси, с които да онагледя учебния материал, да стимулирам познавателната активност на учениците и да ги мотивирам за учене.
Електронните учебници са особено важен електронен ресурс, който използвам в часовете по български при изучаване частите на речта. Използвам и онлайн платформата Уча.се, която представя уроците по интересен и забавен начин, видеоуроците на Academico, преподавателските ресурси на сайта Wordwall, както и Power Point презентации и тренажори.
За тестове и викторини използвам платформата Kahoot! Достъпът на учениците може да се осъществи посредством компютър, таблет или мобилен телефон чрез код за достъп. Въпросите се визуализират чрез разноцветни „геометрични фигури“ и състезанието започва. Освен правилен отговор, за крайното класиране значение има и бързината.
Съществуват много инструменти, с помощта на които могат да се създадат така наречените„живи листи“. С тяхна помощ хартиените листи се дигитализират и стават интерактивни. Например, Liveworksheets.com позволява да се трансформират традиционните работни листове за печат (doc, pdf, jpg, png и др.) в интерактивни онлайн упражнения, включващи звук, видео, разнообразни инструменти за оценяване.
В уроците използвам ЕОР с интерактивни упражнения и игри, защото предлагат забавен и ангажиращ начин за упражняване на уменията на учениците за разпознаване и използване на частите на речта. Например:
- „Пазар за прилагателни“ – учениците трябва да изберат правилните прилагателни за дадените съществителни.
- „Лабиринт“ – учениците трябва да преминат през различни нива като отговарят на въпроси или решават задачи, свързани с частите на речта. На всяко ниво учениците се сблъскват с въпроси, задачи или пъзели, които трябва да решат, за да продължат напред в лабиринта.
- „Бърза граматика“ – игра, в която учениците трябва да отговорят на въпроси за различни части на речта в ограничено време. Въпросите могат да бъдат с различни нива на трудност.
- „Граматически балони“ – учениците трябва да прострелят балоните с правилните части на речта, като ги попълнят със съществителни, прилагателни, глаголи и други.
- „Летящи думи“ – тази игра е състезание, където учениците трябва да ловят и събират части на речта – съществителни, прилагателни, глаголи и лични местоимения, преди те да изчезнат.
Основните причини да използвам тези електронни образователни ресурси в уроците по български език за усвояване на частите на речта в трети клас са:
- по-висока активност на учениците;
- повишена мотивация за работа;
- възможност за индивидуална работа с учениците;
- възможност за диференциране на задачите;
- възможност за използване на упражненията на всички етапи в урока и самостоятелно у дома.
Бележки: Отчитайки гореизложеното, считам че въпросът за използването на ЕОР в уроците по български език при изучаване частите на речта в трети клас ще даде възможност за реализация на личностно-ориентирания подход в обучението и повишаване ефективността на учебно-възпитателния процес. Освен това ЕОР биха способствали за икономия на времето в урока, оптимизирането на работата на учителя по контрола и оценяването на резултатите на учениците.
Литература:
- Алексиева, Л. (2019). Електронни ресурси в обучението в началните класове. София. ИК Рива.
- Асенова, А. & К. Йотовска. (2014). Електронните учебници в системата на училищното образование в България – реалности и перспективи. Софийски университет за образователни изследвания. С. Св. Климент Охридски.
- План за действие към Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021-2030), https://www.strategy.bg/StrategicDocuments/View.aspx?lang=bg-BG&Id=1399
- Стратегия за ефективно прилагане на информационни и комуникационни технологии в образованието и науката на Република България (2014-2020 г.), https://www.mon.bg/nfs/2018/01/strategia_ikt.pdf
- Терзиева, В., К. Тодорова & П. Кадемова-Кацарова. (2016). Преподаване чрез технологии – споделеният опит на българските учители. IX национална конференция „Образованието и изследванията в информационното общество“
e-mail: aira99@abv.bg