Анализ на резултатите от проведена анкета с родителите на учениците от трети клас
Стефка Илиева Пенчева
СУ „Васил Левски“, гр. Д. чифлик
Резюме: В статията е направен анализ на анкетата с родителите на учениците от 3.б
клас на СУ „Васил Левски“, гр. Д. чифлик през месец октомври 2024 г.
Целта на анкетата е да се разберат нагласите на родителите за въвеждане на електронни образователни ресурси (ЕОР) в обучението по български език при изучаване на частите на речта.
Резултатите от анализа на анкетата с родителите на ученици от трети клас, независимо от тяхното образование, показват, че те са положително настроени към въвеждането на електронни образователни ресурси в часовете по български език и очакват учениците да разберат по-добре трудния за тях учебен материал, уроците да станат по-интересни, както и да се развият дигиталните умения на учениците.
Ключови думи: анкета, родители, ученици, електронни устройства, трети клас,
Анкетата с родителите бе проведена, за да се вземе информирано решение относно въвеждането на електронни образователни ресурси в учебните часове по български език. В попълването на анкетата взеха участие 20 родители на учениците от 3.б клас на СУ „Васил Левски, гр. Д. чифлик през месец октомври 2024 г.
Първите два въпроса от анкетата са свързани с възрастта на родителите (Фиг.1) и образователният им ценз (Фиг.2) .
Фиг. 1. Каква е вашата възраст? Фиг. 2. Какво е вашето образование?
От диаграмите е видно, че родителите са във възраст, в която разбират добре значението и влиянието на информационно-комуникационните технологии във всички сфери на нашия обществен живот. Фактът, че 80% от родителите са със средно и висше образование, а само 20% са с основно образование дава надежда за това, че компютърът в ръцете на интелигентни и млади хора ще се превърне в желан инструмент за познавателното развитие на техните деца.
Въпросите „Ползвате ли Интернет?” (Фиг. 3) и „Имате ли електронна
поща?”(Фиг. 4) целят да се установи степента на участие на родителите в глобалната мрежа и получаваме следното съотношение в отговорите: постоянно – 80%, понякога – 15% и не ползвам –5%, но електронна поща имат всички анкетирани родители, с изключение на един родител. През учебната година този факт улеснява в голяма степен връзката учител – родител за текуща информация, работа с електронния дневник, за отсъствията на учениците и пр.
Фиг. 3. Ползвате ли Интернет? Фиг. 4. Имате ли електронна поща?
На въпроса „Имате ли у дома компютър, таблет или смартфон, който детето ви може да използва за учебни цели?“– в отговор получаваме следната диаграма (Фиг.5):
Фиг. 5. Имате ли у дома компютър, таблет или смартфон, който детето ви може да използва за учебни цели?
От диаграмата става ясно, че само един от учениците (5%) няма собствено мобилно устройство, а 95% от учениците разполагат с електронни устройства.
Времето, което учениците прекарват в Интернет е показано на фигура 6.
Фиг. 6. Колко време дневно прекарва вашето дете пред екраните на тези устройства?
Повече от половината от учениците, които притежават електронни устройства – 68% прекарват от 1 до 3 часа пред екраните, а 21% от учениците – дори повече от 3 часа.
Компютърът е не само за игри, а преди всичко неограничен достъп до всякаква информация и възможност за общуване. Данните от редица изследвания сочат, че чрез работата с компютър и Интернет родителите могат да дадат добро интелектуално развитие на своето дете.
Какви са обаче последиците от продължителното екранно време и как родителите да се справят с цифровата зависимост, за да осигурят по-балансирано възпитание на децата? В един забързан свят, в който родителите жонглират с множество отговорности, може да бъде трудно да се устои на привлекателността на екраните. Липсата на контрол от страна на родителите за времето, което децата прекарват пред екраните, неспазване на хигиенните изисквания, възможни са и отрицателни последствия за децата, за което се притесненията на останалите 10 % от родителите, но те са свързани преди всичко с неправилния подбор игри или не съблюдаване на хигиенните изисквания при ползване на компютър за тази възраст.
На въпроса „Какви дейности извършва Вашето дете на тези устройства?“
Фиг. 7. Какви дейности извършва Вашето дете на тези устройства?
Тази информация показва, че третокласниците най-често играят на компютърни игри, защото не са запознати с електронните образователни ресурси, които могат да им помогнат при овладяване на знания (Фиг. 7).
Отговорите на родителите на въпроса „Подкрепяте ли идеята учителят
да използва електронни образователни ресурси в учебните часове по български език?“ (Фиг. 8) са показателни за одобрението и подкрепата на родителите за използването на електронни образователни ресурси в уроците по български език и по-конкретно при изучаване на частите на речта. 90% от родителите дават своето одобрение и подкрепа, 1 родител (5% ) подкрепя донякъде и 1 родител (5% ) не е съвсем сигурен в подкрепата си.
Фиг. 8. Подкрепяте ли идеята учителят да използва електронни образователни ресурси в учебните часове по български език?
Показателно е, че няма нито един родител, който не одобрява използването на електронни образователни ресурси в обучението по български език. Само двама от родителите не са сигурни напълно в подкрепата си.
На въпроса „Какви са вашите очаквания относно използването на електронни образователни ресурси в часовете по български език?“ се получиха следните резултати: ( Фиг.9):
Фиг.9. Какви са вашите очаквания относно използването на електронни образователни ресурси в часовете по български език?
От диаграмата на фигура 9 е видно, че 60% от родителите смятат, че използването на електронни образователни ресурси в часовете по български език ще подобри разбирането на учебния материал, 20% от родителите считат, че електронните образователни ресурси ще направят уроците по-интересни за учениците, 15% от родителите са на мнение, че използването им ще помогне за развиване на дигиталните умения на децата им, тъй като третокласниците имат часове по компютърно моделиране.
Доказано е, че активното време пред екрана, което включва когнитивни
дейности като писане на домашни работи, игри за развиване на учебни умения, има положително въздействие. Този вид време може да подобри академичните постижения, концентрацията, социализацията и умението за решаване на проблеми при децата.
Бележки: Анкетата с родителите е проведена във връзка с апробиране на дидактическа технология за изучаване частите на речта в трети клас чрез използване на електронни образователни ресурси.
Автор: Стефка Илиева Пенчева
СУ „Васил Левски“, гр. Д. чифлик
e-mail: aira99@abv.bg