СУ „Отец Паисий“ – гр. Мадан
ул. „ Паисий Хилендарски“ №11,
suzi_2701@abv.bg, тел: 0899864286
ИЗГРАЖДАНЕ НА ПРАВОПИСНИ УМЕНИЯ В НАЧАЛЕН ЕТАП ЧРЕЗ ИНОВАТИВЕН ПОДХОД
Сузана Бодукова
„Не стига само да си роден българин, научил да говори български,
да чете и да разбира български книги, потребно е нещо повече –
потребна е езикова просвета.“
Кирил Христов
Резюме: В настоящата статия ще се обърне внимание върху нелеката задача, която стои в българското образование, а именно да се мотивират децата, за да ходят с желание на училище и да учат с интерес. Това може да стане, ако в училище се осигури обучение по български език чрез достъпни, занимателни и иновативни подходи и методи. Български език и литература е „основа за успешно усвояване на знанията по всички учебни предмети, тъй като езиковата компетентност на учениците е важно и необходимо условие, без което обучението е невъзможно”. Имайки предвид, че основното комуникативно средство е езикът, неразривно свързан с мисленето, става ясно защо той има огромно значение за реализиране на процеса на човешкото познание. От изключителна важност е училището да работи върху усвояването на книжовната норма от младото поколение. В съвременното образование се наблюдава тенденция към подценяване на проблема за правописа и граматиката на езика, от друга страна пък недостатъчен интерес и желание за овладяването им от учениците. Ето защо, учителят трябва да намери и приложи система от методи и подходи с цел усвояване на предвидените от Държавните образователни стандарти, свързани с усвояването на граматиката в българския език.
Основите на правописната грамотност се поставят в началните класове. Затова пълноценното използване на езика съдейства за успешната социализация на всеки човек. Колкото по-добре са усвоени нормите, стиловото многообразие, толкова по-ефикасно и пълноценно се осъществява общуването между членовете на дадена общност, толкова по-успешна е изявата в личностен план. В I – IV клас учениците получават начални знания по български език, които имат подготвителен характер и са основополагащи в цялостния образователен процес. За разлика от ранното чуждоезиково обучение, където по правило се започва от нулата, при обучението по български език в I клас децата имат основа, върху която да надграждат знания за своя език. На „старта“ в училище се оценява степента на владеене на българския език на децата. За целта се провеждат експериментални изследвания и се използват диагностични тестове. Върху тази основа (определяне на езиковата и комуникативната компетентност в резултат на непреднамерено усвояване на езика от децата) училищното обучение в I – IV клас осигурява съзнателно овладяване на езика. Съставна част от обучението по български език е обучението по правопис. Той осигурява равнището на езикова култура, което е необходимо за общуване чрез писмената реч. Системната и целенасочена методическа работа е насочена към усвояването на основните книжовни правописни норми, необходими за формиране на комуникативната компетентност на малките ученици.
Постъпвайки в училище, децата владеят някой от устните варианти на българския език и в различна степен, активно или пасивно, и книжовноезиковата норма. Това, което не владеят, е писмената книжовноезикова норма. Ролята на началния учител е да спомага за усвояването на писмената и на устната форма на книжовния български език. Пропуснатите знания в този период на началното обучение много трудно се наваксват в зряла възраст. В този случай ролята на учителите е много важна и отговорна. Съвременният учител трябва да има обширни познания, да е много добре информиран за постигане на езиково обучение, което да е разнообразно, достъпно, приятно и интересно за учениците. Всеки учител е длъжен да предложи такива упражнения и задачи, които да стимулират мисленето у учениците. Колкото по-добре владеят правописа и правоговора, толкова по-уверени ще стават учениците. Успешното овладяване на основите на правописните норми е условие за формирането на пълноценни личности – образовани и успяващи, така се изграждат уверени, мислещи и търсещи развитие личности, необходими на нашето съвремие.
Със сигурност начините и подходите за работа трябва да отговарят на бързото развитие на техниката на компютърните и информационни технологии. Само чрез тях обучението може да е по-интерактивно и интересно, учебният материал по български език да се поднесе по нов и интригуващ начин, а вниманието на учениците да се задържи за по-дълго време, да се ангажирани напълно и да участват активно в учебната работа. Ако преди е било необходимо само учителят ясно да артикулира мисълта си, а учениците да я възпроизвеждат, днес е важно да научим учениците си уверено да защитават позицията си, да структурират собствените си мисли, да убеждават, да търсят различни начини да представят информацията в зависимост от аудиторията, да изслушват и да разбират различни гледни точки. Защото точно това ще ги подготви да бъдат хора, които създават собствения си живот и се борят да постигат целите си.
„Качественото образование предполага непрекъснато надграждане на знания и умения, с оглед максимално развитие на потенциала на всяко дете и възможност за пълноценна социална реализация. Ето защо отговорността на началния учител е огромна.
Новите технологии са естествена част от ежедневието на днешните деца. Те са в техните ръце под формата на смартфони, таблети и различни устройства, с които работят по един напълно естествен и интуитивен начин. Давам си сметка, че за да бъда в крак с динамичните промени в съвременния технологичен свят и за да отговоря на интересите на моите ученици, трябва да бъда креативна, с отворено съзнание към новото и с желание да се усъвършенствам все повече и повече.
Ефективната комуникация става все по-ценна в свят, в който общуваме с много различни хора всеки ден и в който количеството информация, което достига до нас, расте непрекъснато. Става все по-важно да можеш бързо, ясно и запомнящо се да предадеш конкретна информация. Образованието се променя така, както се променя моделът на икономиката, новите технологии и начинът на общуване като цяло.
В съвременния мобилен свят сме свидетели и участници в процеси на бързо развиваща се глобализация на културата и едновременно с това на осъзнаване на собствената идентичност, на модерна европейски ориентирана образователната политика. Като част от модерното европейско образователно пространство и обучението по български език е насочено към осигуряване на перспективи за развитието на уверени и компетентни учащи се, както и към прилагането на разнообразни учебни програми и режими, свързани със специфичните потребности на обществото. Така се осмисля идеята за „Обучението по български език – система, широко отворена към света!“ (К. Димчев).
Тъй като съвременното образование е постмодерно, то трябва да е ориентирано към нова култура на учене у учениците.
Правописната грамотност е важна част от общата езикова култура, която показва нивото на образованост на всеки човек. Ежедневното контактуване със средствата за масова комуникация ни убеждават, че правописната и правоговорната неграмотност много често са показатели за една всеобща посредственост и некомпетентност. Това е така, защото съотношението правопис – правоговор е сравнително динамично. Езикът постоянно се развива и правописът не може да реши всички въпроси свързани с правоговора.
Обучението по български език в периода І-ІV клас е в основата за създаването на грамотни и образовани хора. Процесът на усвояване на правописните и правоговорните норми е сложен и труден. Затова отговорността на началния учител за правилното му организиране е огромна.
Обучението по правопис в началните класове трябва да е съобразено с възрастовите особености на малките ученици, да включва разнообразни и многоаспектни задачи. Необходимо и полезно е използването на занимателни задачи, познавателни игри, задачи за моделиране на звуковия, буквения и морфемния състав на думата, като и прилагането на ситуативния подход. Важното е малките ученици да чувстват увереност в собствените си възможности, да са удовлетворени от постигнатите успехи, за да имат желание за достигане на по-висока правописна компетентност.
ЛИТЕРАТУРА:
- 1. Андреев, М. (1996) Процесът на обучението. София, Унив. изд. “Св. Климент Охридски”
- Димчев, 1992: Димчев К. Обогатяване на езиковата култура. С.
- Петров и Атанасова 2000: Петров, П. и М. Атанасова „Стратегии и техники на учене“.
- 2018: Христозова, Г. “ Обучението по български език в 1-4 клас“.