Технология за изучаване на жизнените процеси чрез проектна дейност в 4. клас
ТАНЯ ГЕОРГИЕВА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА
ОУ „Шандор Петьофи“, гр.Хасково
Обучението по “Човекът и природата” в началното училище има основополагащ принос и цели формиране на природонаучна и здравна грамотност, базови и специализирани умения, както и основни ключови компетентности. Проектната работа е дейност, насочена към самостоятелно проучване или решаване на определен учебен проблем. В съвременното обучение тя дава възможност за осъществяване на връзка между теоретични знания и практическа дейност. Вплита в себе си натрупания познавателен опит на учениците, усвоените до момента знания и умения, като същевременно дава възможност в процеса на работата да се усвоят нови.
Статията разглежда ефективността на учебно-възпитателната дейност в обучението по „Човекът и природата” в 4 клас чрез прилагане на проектна дейност и ролята ѝ за учебните постижения. Темата е свързана с важността и актуалността и на знанията за жизнените процеси, които учениците са натрупали в трети клас и трябва да се обогатят и надградят. Основната цел е да се реализира технология за изучаване на жизнените процеси чрез проектна дейност в 4. клас и основните задачи са:
-да се реализира модел на проектно обучение за изучаване на жизнените процеси при животни и растения
-да се изследва влиянието на проектната работа върху успеха на учениците;
Представени са теоретично – концептуалните идеи на проблема, като е направено проучване и анализ на ключови понятия от литературни източници по избраната тема. Разработена е и технология за експериментално прилагане на проектно обучение и програма за реализирането му и са анализирани резултатите.
Теоретик на „метода на проектите“ е Джон Дюи, който в началото на миналия век обосновава необходимостта от използването му в обучението, като залага на идеята за „учене чрез действие“. В съвременното си развитие идеята за обучение чрез проекти придобива нов смисъл и съдържание и най-често се определя като: „педагогическа технология, която може да реши много актуални задачи в хода на обучението на учениците. Това е „личностно-ориентирана технология, начин за организиране на самостоятелната дейност на учениците, насочена към решаване на задачи в рамките на учебния проект, интегриращ в себе си проблемния подход, груповите методи, рефлексивните, презентационните и др.“;
Методът на проектите е начин за организация на учебно-познавателната дейност на учениците за постигане на дидактическите цели чрез детайлна разработка на проблема, която е необходимо да бъде завършена напълно, задължително с практически резултат, оформен в изследователски или реално изработен обект;
В границите на различните национални и образователни среди „методът на проектите“ има различни варианти: проектен подход, проектно-базирани образователни технологии; организационна форма на обучение, метод на обучение.
Проектите дават възможност да се осъществи връзка между теорията и практиката като на учениците се възлагат теми, които са свързани с учебното съдържание и отговарят на поставените в обучението цели.
Използването на проектното обучение в началния етап на основната образователна степен съдейства за:
– осъществяване на обучение в съответствие с интересите и потребностите на децата, базирано на личния опит (experience based learning);
– установяване на знания чрез изследване, осъществяване на връзката между теория и практическо приложение (research based learning);
– развитие на социални умения (social skills learning);
– базиране на самостоятелната дейност на учениците както индивидуална, така и групова (independent learning);
– използване на алтернативна система на преподаване, базирана на индивидуалния подход (alternative andindividuallearning);
– осъществяване на връзка между обучението по чужд език и обучението по останалите образователни направления (intersubject learning);
– осъществяване на връзката между вече познатото и усвояването на новите знания (based of priorknowledge learning).
При проектното обучение опитът не се извлича по индиректен път, чрез системно поднасяне на знания, както това става в традиционното обучение, а се добива чрез последиците от съзнателно оформен процес на действие.
Обучението по Човекът и природата в 4. клас дава богати възможности и многообразие от теми, при които може да се използва проектно обучение.
В 4. клас, съобразно възрастовите и познавателните особености на децата, проектните задачи са максимално опростени и минимизирани като обем и степен на сложност. Чрез тях малките ученици се въвеждат в нови методи на обучение, правят се първи стъпки в самостоятелното овладяване на знания чрез използване на различни източници на информация. Цялостната рамка на проекта се подготвя от учителя, като се изясняват целта, средствата и сроковете за изпълнение. Проектната задача се поставя предварително, така че да има достатъчно време за изпълнение и обобщаване на резултатите. Задачата може да се възложи индивидуално или екипно на група ученици, които заедно да търсят и събират информация по дадена тема. В процеса на работа е допустима помощта не само на учителя, но и на родителите или други роднини и близки на детето.
Успешното приложение на метода на проектите изисква:
- ясно формулиране на темата;
- предоставяне на достатъчно време за изпълнение и определяне на срок за представяне на резултатите;
- формулиране на опорни въпроси, по които да се работи (или план за практическата дейност на ученика);
- насочване към източници, които могат да се използват за събиране на необходимата информация;
- възможност за представяне на резултатите от проучването – време за изява и насърчаване на усилията и успеха на всеки ученик.
Добре е децата да се насочват към търсене и събиране на информация от разнообразни източници – книги, интернет, детски енциклопедии, списания, албуми, фамилни снимки, предмети от бита, срещи с интересни хора, разкази на свои близки, собствени наблюдения и др. Представянето на резултатите от проекта може да стане чрез устно изложение на разказ, описание или рисунка, писмено съчинение, дневник за регистриране на данни и впечатления, презентация.
За да се оцени в каква степен прилагането на проектния метод в обучението по Човекът и природата в 4. клас съдейства за повишаване ефективността на обучение и каква е ролята му за усвояване на знанията за жизнените процеси при растения и животни се провежда педагогически експеримент. Предполага се, че ако в обучението по учебния предмет Човекът и природата в 4. клас се приложи методът на проектите в съчетание с други методи, то ще има положителен ефект върху учебните постижения на учениците, ще повиши активността и интереса им към природата и животинския свят, съответно ще допринесе за качеството на обучението и равнището на формираните ключови компетентности на учениците. Прилагането на педагогическата технология включва: теоретичен анализ на литературни източници и нормативни документи, тестиране, анкетен метод и статистическа обработка на емпиричните резултати. За оценка на учебните постижения са използвани дидактически тестове по Човекът и природата в 4. клас, както и анкета за определяне на отношението на децата към проектния метод.
Приложеният проектен метод е в учебния предмет Човекът и природата върху тематика „Жизнени процеси”
Теми и Очаквани резултати | Традиционни методи на обучение | |||
1 | Хранене при растенията | Описва по схема изграждането на хранителни вещества от растенията. Обяснява значението на растенията за обогатяване на въздуха с кислород и за пречистването му от въглероден диоксид. | беседа; разказ; обяснение; описание; наблюдение; дискусия; работа с учебник | |
2 | Растенията – зелени „фабрики“ за храна | Описва по схема изграждането на хранителни вещества от растенията.
Обяснява значението на растенията за обогатяването на въздуха с кислород и пречистването му от въглероден диоксид. Обяснява получаването на енергия от организмите и за какво я използват. Обяснява резултатите от проведени опити с растения. |
беседа; обяснение; описание; упражнение; наблюдение; работа с учебник
|
|
3 | Дишането като жизнен процес | Обяснява откъде организмите получават енергия и за какво я използват.
Дава примери за животни, които дишат с бели дробове или с хриле. |
беседа; разказ; обяснение; описание; наблюдение; дискусия; работа с учебник | |
4 | Дишане при организмите | Дава примери за животни, които дишат с бели дробове или с хриле. | беседа; обяснение; описание; упражнение; наблюдение; дискусия; работа с учебник | |
5 | Размножаване при цветните растения | Описва по схема размножаването на цветно растение. | беседа; разказ; обяснение; описание; наблюдение; дискусия; работа с учебник | |
6 | Жизнен цикъл на едногодишно растение | Описва по схема жизнения цикъл на едногодишно тревисто растение. | беседа; разказ; обяснение; описание; демонстрация; наблюдение; дискусия; работа с учебник | |
7 | Размножаване и развитие при растенията | Описва по схема размножаването на цветно растение. Описва по схема жизнения цикъл на едногодишно тревисто растение. Обяснява резултатите от проведени опити с растения. | беседа; обяснение; упражнение; инструктаж; експеримент; наблюдение; дискусия; работа с учебник | |
8 | Размножаване и развитие при животните | Описва по схема развитието на животни, които снасят яйца, и такива, които раждат малките си. | беседа; разказ; обяснение; обсъждане; описание; работа с учебник | |
9 | Размножаване и развитие при животните | Описва по схема развитието на животни, които снасят яйца, и такива, които раждат малките си. | беседа; обяснение; описание; упражнение; наблюдение; дискусия; работа с учебник | |
10 | Жизнени процеси при организмите | Описва по схема размножаването на цветно растение и жизнения цикъл на едногодишно тревисто растение. Групира животни според начина им на размножаване. Обяснява по схема как растенията произвеждат храната си, с какво дишат животните и растенията. Посочва примери за животни, които снасят яйца или раждат малките си. | беседа; обяснение; обсъждане; упражнение; наблюдение; дискусия; работа с учебник | |
11 | Животът на организмите | Описва по схема размножаването на цветно растение и жизнения цикъл на едногодишно тревисто растение. Описва по схема развитието на животни, които снасят яйца, и такива, които раждат малките си. Създава кратки текстове за проучван обект. | обсъждане; работа по проект; работа с различни източници на информация | |
На експерименталната група се прилага педагогическа технология за изучаване на жизнените процеси в предмета Човекът и природата в 4. клас чрез проектна дейност. Проектните задачи са по тематиката „Жизнени процеси”
По темата „Храната – източник на енергия за организмите” Учениците се разделят на групи и им се поставят задачите:
1 група: Описва по схема изграждането на хранителни вещества от растенията. Избира си един вид растение.
2 група: Обяснява значението на растенията за обогатяването на въздуха с кислород и пречистването му от въглероден диоксид. Растението е по избор.
3 група: Обяснява откъде организмите получават енергия и за какво я използват.
Всяка група представя снимки, рисунки презентационни материали.
По темата „Дишане на животните и на растенията” се разделят учениците на следните групи:
1група: Дава примери за животни, които дишат с бели дробове или с хриле.
Обяснява откъде организмите получават енергия и за какво я използват при двата начина на дишане.
2 група: Създава схеми и илюстрации на жизнения процес дишане при животните и растенията и аргументиране на потребността на организмите непрекъснато да дишат.
3 група: Поставя се задача да намерят данни от интернет за животни, които дишат с бели дробове и които дишат с хриле.
По темата „Размножаване на растенията” проектът е: Посещение на парк Кенана. Изработка на табло на 4 групи:
1 група: Растения в парка, храсти, които цъфтят
2 група: Дървета , характерни за парк Кенана
3 група: Тревисти растения и билки в Хасковска област
Всяка група описва по схема размножаването. Изработва нагледни материали – схеми, рисунки, образци от цветове и семена, за описване на строежа на цвета и размножаването на цветните растения.
4 група: Да поставят пшенични семена в намокрен памук в стъклен буркан и да наблюдават покълването.
Всички групи според поставената задача описват по схема жизнения цикъл на растенията. Съчетават се различни методи – разказ, беседа, работа със схеми и експериментална работа.
По темата „Развитие на животните” проектът е „Животните около нас” и посещение на зоопарка в гр. Хасково Целта е обогатяване знанията за дивите животни, за техните местообитания и начин на живот. Цели на проекта са:
– учениците да се запознаят по интересен и атрактивен начин с групата на дивите животни, за да се оцени тяхната значимост за живота на човека;
– да се усъвършенстват уменията на учениците за работа по проект и в екип;
– да се изградят умения за извършване на проучвания, събиране на информация и систематизирането й чрез активно наблюдение;
– запознаване с основните отговорности на човека, свързани с грижа за животните;
– получаване на представа за значението на животните за живота на хората.
По отношение на уменията:
– да разграничават представители на местната фауна от животни в света;
– да намират, подбират, обобщават и систематизират информация от различни източници за дивите животни;
– да формират умения за грижа за животните;
– възпита любов към животните и уважаване правото на живот на всяко живо същество.
В началото на проекта е проведена анкета за проучване на знанията и интересите на учениците към различни животни. Всяко дете получава задача да събере информация за конкретно животно, определено според неговото желание, и да я представи пред съучениците си. По този начин неговото участие става важна част от цялостното изготвяне на тематичната задача. Вторият етап от проекта е свързан с изясняване представите на участниците, обогатяване на знанията им в максимална близост до животните. За целта децата посетиха хасковски зоопарк и на място проведоха проучвателна работа, като от указателните табели събраха и записаха и правеха снимки за своите предварителни данни за изследваните животни. След това учениците самостоятелно издирват, събират и проучват допълнителна литература за животните в Интернет, в училищната или семейната библиотека.
По време на третия етап учениците обобщават събраната информация посредством табла, малки книжки, игри или кратки презентации. В последния етап от проектите учениците представят своите произведения пред съучениците си и показват уменията си да изграждат презентации и да ги представят пред съучениците си.
От проведения експеримент е ясно, че децата научават за животните и заобикалящия ги свят най-пълноценно чрез досега си с него, когато сами създават предположения и сами се опитват да ги докажат, оперирайки с наличните факти, подлагайки ги на съмнение. Ключът към успешното обучение по Човекът и природата е детето през цялото време да търси отговор на въпросите: „Как“, „Защо“ и „Ами ако…“. Учебният процес, базиран на проекти, по атрактивен и забавен начин обогатява познанията на учениците по темата за животните, но и създава предпоставки за стимулиране на детската познавателна активност и креативност.
Учениците започват да разграничават развитие на животни, които раждат малките си и да описват по схема. Използва се разказ и беседа, основана на лични наблюдения на учениците на домашни и селскостопански животни, използват се схеми, рисунки и снимки. Затвърдяват се знанията чрез решаване на задачи, спомагащи за развиване на умения за извличане на информация от схеми и рисунки и четене с разбиране.
Приложената педагогическа технология показва, че съчетаването на традиционни методи с проектна дейност съдейства за повишаване на учебните постижения, интереса и мотивацията на учениците по предмета Човекът и природата в 4. клас. Необходимо е обаче, да продължи проучването и разработването на разнообразни дидактически технологии, в т.ч. и с участието на проектния метод, за повишаване на качеството на обучението и обогатяване на информационната база.
Оптималният подбор на проектни дейности, прилагането и специфичното им интерпретиране, съобразно особеностите на децата, допринася за формиране на ключови компетентности у малките ученици и за възпитаване в любов към природата и животинския свят.
Използвана литература
- Генкова, Л., В. Найденова. Опитно-приложната и диагностично-изследователската дейност на учителя. София-Кърджали, “Дъга-ВК”, 2003
- Държавни образователни изисквания за предучилищно възпитание и подготовка. Наредба № 4 от 18.09.2000 г. За предучилищно възпитание и подготовка, издадена от министъра на образованието и науката, обн., ДВ, бр. 80 от 3.10.2000 г.
- Закон за предучилищното и училищното образование. Обн., ДВ, бр. 79 от 13.10.2015г., в сила от 1.08.2016г. …посл. изм. изм. и доп. ДВ. бр.27 от 29 Март 2024г
- Мирчева, Ил., Проектното обучение – мост между традицията и иновацията, Начално образование, кн. 1, 2007.
- НАРЕДБА № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка, обн. – ДВ, бр. 95 от 08.12.2015г., в сила от 08.12.2015 г. издадена от министъра на образованието и науката