Прилагане на педагогическа технология в обучението по Човекът и природата в 4. клас чрез проектна дейност
ТАНЯ ГЕОРГИЕВА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА
ОУ „Шандор Петьофи“, гр.Хасково
Резюме: Педагогическа технология с използване на проектния метод в тематиката „Жизнени процеси” в 4. клас е приложена с цел повишаване на ефективността на учебно-възпитателната дейност в обучението по Човекът и природата. Съществена част от технологията е контролно-оценъчният компонент, необходим за доказване на ефективността на обучението и резултатите от него.
В статията се разглежда приложен експеримент с проектна технология за изграждането на знания за жизнените процеси, които учениците са натрупали в часовете по Човекът и природата в трети клас, и се обогатяват и надграждат в 4.клас.
След теоретично – концептуалните идеи на проблема е разработена технология за експериментално прилагане на проектно обучение и реализирането му. Във втората част са изяснени целите, задачите, предметът и обектът на изследването и са изработени два теста и анкета. Обработени са резултатите и са формулирани изводи.
Настоящето експериментално изследване се проведе в 4. клас през учебната 2023/2024 година в ОУ „Шандор Петьофи” гр.Хасково.
Прилагането на педагогическата технология за проектно обучение има за цел да се провери в каква степен то съдейства за повишаване ефективността за усвояване на знанията за жизнените процеси при растения и животни. Анализирани са теоретичните постановки за обучение чрез прилагане на проектния метод.
Предполага се, че ако в обучението по учебния предмет Човекът и природата се приложи методът на проектите в съчетание с други методи, то ще има положителен ефект върху учебните постижения на учениците, ще повиши активността и интереса им към природата и животинския свят, съответно ще допринесе за качеството на обучението и равнището на формираните ключови компетентности на учениците.
Обект на изследването е обучението по Човекът и природата на учениците от 4. клас при ОУ „Шандор Петьофи”- гр. Хасково.
Педагогическият експеримент започва с констатиращ етап, за да се получи информация за изходното равнище и особеностите на обекта. Формиращият експеримент реализира разработената преди това концепция. В заключителния етап се прилагат предвидените измерителни инструменти, анкети, тестове.
Организацията и провеждането на изследването започва с подготвителен етап, който включва проучване на педагогическа литература и анализ на действащата учебна документация и новите нормативни документи
Преди експеримента се провежда предварителна работа с учениците от 4. клас и се разработват и адаптират дидактически тестове, необходими за провеждане на изследването. Провежда се след изучаване на определените теми.
Ориентирането към проблема и разработването на основните концептуални идеи е извършено в периода февруари 2024 г. – май 2024 г. В този етап се осъществи и планирането на предстоящата дейност и е проучена специализираната литература.
След прилагане на педагогическата технология, свързана с приложение на метода на проектите, е проведено събирането на емпиричния материал. Описанието на проведените дейности и анализът на опитните данни и изводи се осъществиха в периода май – юни 2024 г.
За оценка на учебните постижения са използвани дидактически тестове по Човекът и природата в 4. клас, както и анкета – за определяне на отношението на децата към проектния метод. Заключителният етап включва анализ на резултатите от проведените тестове и анкети и формиране на изводи и заключения от проведеното изследване. В изследването са използвани два теста – стандартизиран и нестандартизиран и анкета.
За реализирането на целта, за проверка на правилността на издигнатата хипотеза и за емпиричното количествено изследване са изведени критерии, по които могат да се измерват постиженията на учениците, както и показатели към тях. На различните нива съответстват различни показатели и измерители за оценяване.
В изследването е оценено равнището на нивото на знания, нивото на умения и нивото на отношения. За целта са използвани изведените към съответните теми: знания, умения и отношения.
Категория | Показатели | Измерители |
1. Ниво – Знания | Формирани представи и понятия за:
1.1. Хранене при растенията 1.2. Дишането като жизнен процес 1.3. Размножаване при цветните растения 1.4. Жизнен цикъл на едногодишно растение 1.5. Размножаване и развитие при растенията 1.6.Размножаване и развитие при животните |
– Пълен обем от знания;
– Непълен или недостатъчен обем от знания; – Липса на знания. |
2. Ниво –
умения |
Формирани умения:
2.1. Описва по схема развитието на животни, които снасят яйца, и такива, които раждат малките си. 2.2. Описва по схема размножаването на цветно растение и жизнения цикъл на едногодишно тревисто растение. 2.3. Групира животни според начина им на размножаване 2.4. Обяснява значението на растенията за обогатяване на въздуха с кислород и за пречистването му от въглероден диоксид. |
– Умее;
– Умее в известна степен; – Не умее. |
3. Ниво отношения | Формирани отношения:
3.1. Осъзнава необходимостта от опазване и защита на животинския свят и природата 3.2. Разбира откъде организмите получават енергия и за какво я използват. 3.3. Възприема себе си като приятел на животните и растенията |
– Има отношение; – Колебае се; – Няма отношение. |
При провеждането на експеримент обектите се поставят в определени условия, като при анализирането на резултатите се регистрират и отчитат всички възможни фактори, които влияят на протеклия процес на въздействие (експериментален процес).
Контролната група изучава темата ”Жизнени процеси” по традиционната педагогическа технология.
На експерименталната група се прилага педагогическа технология за изучаване на жизнените процеси по предмета Човекът и природата в 4. клас чрез проектна дейност. Проектните задачи са по тематиката „Жизнени процеси”.
По темата „Храната – източник на енергия за организмите” учениците се разделят на групи и им се поставя задачите:
1 група: описва по схема изграждането на хранителни вещества от растенията. Избира си един вид растение.
2 група: Обяснява значението на растенията за обогатяването на въздуха с кислород и пречистването му от въглероден диоксид. Растението е по избор.
3 група: Обяснява откъде организмите получават енергия и за какво я използват.
Всяка група представя снимки, рисунки, презентационни материали.
По темата „Дишане на животните и на растенията” се разделят учениците на следните групи:
1 група: Дава примери за животни, които дишат с бели дробове или с хриле.
Обяснява откъде организмите получават енергия и за какво я използват при двата начина на дишане.
2 група: Създава схеми и илюстрации на жизнения процес дишане при животните и растенията и аргументиране на потребността на организмите непрекъснато да дишат.
3 група: Поставя се задача да намерят данни от интернет за животни, които дишат с бели дробове и които дишат с хриле.
По темата „Размножаване на растенията” проектът е: Посещение на парк Кенана. Изработка на табло на 4 групи:
1 група: Растения в парка, храсти, които цъфтят
2 група: Дървета, характерни за парк Кенана
3 група: Тревисти растения и билки в Хасковска област
Всяка група описва по схема размножаването. Изработва нагледни материали – схеми, рисунки, образци от цветове и семена, за описване на строежа на цвета и размножаването на цветните растения.
4 група: Да поставят пшенични семена в намокрен памук в стъклен буркан и да наблюдават покълването.
Всички групи според поставената задача описват по схема жизнения цикъл на растенията. Съчетават се различни методи – разказ, беседа, работа със схеми и експериментална работа.
По темата „Развитие на животните” проектът е „Животните около нас” и посещение на зоопарка в гр. Хасково. Целта е обогатяване на знанията за дивите животни, за техните местообитания и начин на живот. Цели на проекта са:
– учениците да се запознаят по интересен и атрактивен начин с групата на дивите животни, за да се оцени тяхната значимост за живота на човека;
– да се усъвършенстват уменията на учениците за работа по проект и в екип;
– да се изградят умения за извършване на проучвания, събиране на информация и систематизирането й чрез активно наблюдение;
– запознаване с основните отговорности на човека, свързани с грижа за животните;
– получаване на представа за значението на животните за живота на хората.
По отношение на уменията:
– да разграничават представители на местната фауна от животни в света;
– да намират, подбират, обобщават и систематизират информация от различни източници за дивите животни;
– да формират умения за грижа за животните;
– възпита любов към животните и уважаване правото на живот на всяко живо същество.
Всяко дете получава задача да събере информация за конкретно животно, определено според неговото желание, и да я представи пред съучениците си. По този начин участието му става важна част от цялостното изготвяне на тематичната задача. Вторият етап от проекта е свързан с изясняване представите на участниците, обогатяване на знанията им в максимална близост до животните. За целта децата посетиха хасковския зоопарк и на място проведоха проучвателна работа, като от указателните табели събраха и записаха и правеха снимки за своите предварителни данни за изследваните животни. След това учениците самостоятелно издирваха, събираха и проучваха допълнителна литература за животните в Интернет, в училищната или семейната библиотека.
По време на третия етап учениците обобщават събраната информация посредством табла, малки книжки, игри или кратки презентации. В последния етап от проектите учениците представят своите произведения пред съучениците си и показват уменията си да изграждат презентации и да ги представят пред съучениците си.
Емпиричните резултати показват, че изходният статус на учебните постижения на двете групи преди провеждане на експеримента е сходен и се намира в сегмента на средното равнище на знания и умения, което съответства на добър успех. Болшинството са добри ученици, но сравнително равностойно, макар и в по-малка степен, са представени и групите на по-слабите и на по-силните ученици.
Опитните резултати показват, че приложеното проектно обучение е довело до повишаване успеха на учениците от ЕГ с 1,02. При КГ, работеща доминиращо с традиционни методи, също се наблюдава повишение, но то е в рамките на 0,30.
Като използваме таблицата за резултатите от контролния и обучаващ етап, изчисляваме от Ексел показателя на Стюдънт
=TTEST(C3:C27;H3:H27;2;2) = 0,000209128
Проверявам верността на нулевата хипотеза по условието:
– ако temp < ta (a >0,05) е вярна нулевата хипотеза.
– при temp ta (a ≤ 0,05) е вярна алтернативната хипотеза.
Коефициентът на Стюдънт, изчислен чрез Ексел, е
TTEST= 0,000209128 е ≤ 0,05
Това означава, че нулевата хипотеза (Н0) се отхвърля в полза на алтернативната (Н1).
Подобрените резултати след обучаващ етап не са случайни, а значими и се дължат на педагогическото въздействие на приложената образователна технология, основана на проектната технология
Потвърждава се хипотезата на педагогическото изследване , че ако при изучаването на Човекът и природата в 4. клас се въведе проектна технология с практическо приложение на теоретичните знания, то ще постигнем по-високо формиране и усвояване на знанията и уменията, свързани с раздела „Жизнени процеси”.
Положителните резултати от приложената педагогическа технология на проектите в комбинация с други иновативни методи в обучението по Човекът и природата за 4. клас показва повишаване на равнището на учебните постижения на учениците от експерименталната група. Формират се разнообразни знания и умения:
– в областта на природните науки и умения за опознаване на жизнените процеси при растения и животни;
– работа в група;
– да се издирва и подготвя информация;
– да се представят и анализират получените резултати;
– организационни умения;
– социални и делови умения и др.
Предложената педагогическа технология:
– стимулира активността, самостоятелната дейност и творческия потенциал на малките ученици;
– детето е активен субект, който изследва околната действителност;
– детайлният сравнителен анализ на отношението на изследваните от двете групи лица категорично показва положителното въздействие на приложената иновация за формиране на екологично възпитание у учениците от експерименталната група.
Приложението на метода на проектите в съчетание с други иновативни методи повишава активността и интереса на учениците към жизнените процеси на растения и животни и повишава качеството на обучението и равнището на формираните ключови компетентности на учениците в началното училище. Проведеното тестиране и анкетиране, както и проведените наблюдения за оценка на готовия проектен продукт, създават условия за формиране на познавателен интерес, за стимулиране на творческите способности на учениците, тяхната самостоятелност и отговорност.
Проектната дейност съдейства за формиране на знания за заобикалящия ни свят, умения за общуване и вземане на решения, които са от първостепенно значение за бъдещия социален живот на учениците. Чрез разнообразните практически дейности децата осъзнават по-добре връзката между наученото в училище и природните процесите и явления, откриват ролята и връзката на човека с растителния и животинския свят.
Използвана литература
- Епитропова, А., Ангелова, Б. Изучаване на човека и природата в началните класова. С., «Хермес», 2001.
- Кръстева 2016: Кръстева., А. Иновации в училищното образование. Учебник по Човекът и природата, за 4. клас изд.Просвета
- Тодорка Стефанова, Т., Нинова,М., Димитрова, С.,Книга за учителя по Човекът и природата за 4. клас, изд.Бит и техника, Варна , 2019
- НАРЕДБА № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците, Обн. – ДВ, бр. 74 от 20.09.2016 г., в сила от 20.09.2016 г.
- Шрайер, Х., Какво е проект?, Начално образование, 2007, кн.1.