Авторски модел за създаване на положителен работен климат
Татяна Попатанасова
ДГ „Детство“, с. Мало Конаре
Резюме: В настоящата статия е представен модел за изграждане на положителен работен климат, в който всички участващи в работния процес на образователната институция да могат да общуват и взаимодействат спокойно. В резултата на позитивно работна среда, творческия потенциал на колектива намира добра основа за изява, което води до успехи на педагогическия колектив и утвърждаването на един добър авторитет на образователната институция.
От съвременния педагогически ръководител се очаква да вдъхновява, да стимулира, да ориентира, да създава необходимия климат за развитие на творческите сили на целия педагогически колектив. Управленската същност на дейността на директора се определя от факта, че той е фигурата, която насочва дейността на колектива към постигане на конкретните цели и задачи. Той е ръководител, организатор и координатор на всички видове дейност и взаимодействие, които осигуряват цялостното функциониране на детската градина като организация.
За създаването на модел на позитивен работен климат, ще се фокусираме върху следните характеристики:
- учителите, родителите и служителите са включени във вземането на решения и участват в дискусии относно визията на детската градина;
- в детската градина са установени професионални работни взаимоотношения;
- родителите са включени в дейностите на детската градина;
- децата получат подкрепа и грижа;
- в детската градина има ясни и открити канали за комуникация;
- детската градина е безопасно място за децата.
Най – влиятелните фактори при определянето или промяната на климата в една детска градина са директорът и неговият лидерски подход. Но за да бъде успешен, той трябва да включи в това свое усилие и всички други заинтересовани страни – учители, служители и родители.
С цел да обясним значимостта на партньорство между заинтересованите страни за изграждането и развитието на положителен работен климат в детската градина, създадохме свой собствен модел.
Авторският модел включва следните компоненти, които характеризират добрата работна среда:
- учителите, служителите и родителите са включени във вземането на решения;
- учителите, служителите и родителите участват в дискусии относно визията на детската градина;
- в детската градина са установени професионални работни взаимоотношения;
- родителите са включени в дейностите на детската градина;
- децата получат подкрепа и грижа;
- в детската градина има ясни и открити канали за комуникация.
Заинтересовани страни – учители, служители, родители – за създаването на позитивен климат.
Директорът като лидер и основен фактор за развитието на работния климат.
Дейности за изграждане на положителен климат.
Онагледен със своите компоненти и подкомпоненти той е представен в таблица. (фиг. 1)
ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ПОЛОЖИТЕЛНИЯ РАБОТЕН КЛИМАТ | ||||||||
Учителите, служителите и родителите са включени във вземането на решения | Учителите и родителите участват в дискусии за визията на градината. | Установени са професионални работни отношения. | В детската градина има ясни и открити канали за комуникация. | Родителите са включени в дейностите на детската градина. | Детската градина е безопасно място за деца и работещи. | Децата получават грижи и подкрепа. | ||
ДИРЕКТОРЪТ КАТО ЛИДЕР | ||||||||
учители | родители | деца | ||||||
Изказват открито своето мнение по въпроси, свързани с детската градина. Работят в екип.
Повишават квалификацията си. Следят работата на колегите си. |
Участват в различни дейности. Получават информация. Сътрудничат си, чрез родителските тройки и ОС към детската градина. | Участват и представляват детската градина в различни дейности.
При необходимост получават помощ и подкрепа от учители и директор. |
||||||
Фиг. 1: Авторски модел на създаване на положителен работен климат
Авторският модел се прилага на практика в изследваната детска градина от две години и на тази база се отчитат постигнатите резултати от прилагането му.
В този двугодишен период се работи усърдно, за да може ръководената детска градина да формира характеристики, които ще доведат до положителен работен климат. Основна задача на директора, е не само да създаде, но и да поддържа добра работна среда, при която свързаните членове ще разгърнат максимално своя потенциал. За да се постигне това, ръководителя работи съвместно с другите заинтересовани страни,за да ги включи в процеса на създаване на положителен работен климат.
Основен фактор за създаването на микроклимата в детската градина са учителите и служителите. Поради тази причина, директорът е длъжен да включва своя колектив в този процес. Положителната и приятна работна среда има положителен ефект върху настроението на учителите и води до повишаване на качеството на тяхната работа.
За да работят по посока на създаване на приятен работен климат, директорите трябва да имат доверие на учителите си и да им предоставят различни възможности за участие и принос в живота на детската градина. Да си сътрудничат и работят в хармония.
Както казахме един от факторите, които допринасят за създаването на положителен климат, е колективът да се включи в процеса на вземане на решения.
Съобразителната комуникация и доброто сътрудничество между членовете на колектива и директора са необходими елементи не само за нормалното функциониране на детската градина, но и за създаването на положителна среда.
От особено значение за директора е да следи ежедневно работата, да общува с учителите като споделя мисли, идеи и своята философия, а също и да бъде готов по всяко време да консултира и да изслуша учителите. Директорът има възможност ежедневно да бъде в контакт и с останалата част от персонала на детската градина и така да обменя идеи и мисли по някои въпроси, и заедно да бъдат разрешени текущи проблеми, които могат да възникнат в процеса на работа.
В процеса на създаване на работна среда трябва да бъдат включени и родителите. Повечето родители, независимо от етнос или възраст, желаят най – доброто за своите деца. Те искат децата им да имат по – добър живот, да се справят успешно в живота и да видят едно цялостно завършено дете, което успява в академично отношение и има добра ценностна система.
Включването на родителите в образованието на техните деца не е нещо ново. Повечето изследвания върху родителското участие са единодушни, че то значително допринася за доброто представяне на децата, подобрява климата, свързва семействата с детската градина и общността.
С други думи, когато родители, служители, учители и директори се виждат един друг като партньори в образованието, в детската градина има положителен климат. Това е така, защото взаимодействието с родителите и общността създава ситуация, в която децата получават сходни мотивиращи послания за важността на образованието и възпитанието, упоритата работа, положителния характер и т. н. от различни хора по различно време.
Функция на директора е да направи средата в детската градина безопасна, приветлива, открита за комуникация с родителите, така че те да се чувстват добре дошли в сградата и да изразяват своето мнение по образователни въпроси, които се отнасят до техните деца. Освен това, родителите могат да участват в Обществения съвет и Настоятелството, да дават допълнителни идеи за развитието на институцията и доброволно да инициират и участват в различни събития.
Родителите трябва да бъдат подпомагани, за да погледнат на себе си като на заинтересована страна и да бъдат насърчавани да се държат съответно по този начин. Затова директорите трябва да положат усилия по отношение на мотивирането им да изпълняват своята роля в образованието на децата си и да допринасят за създаването на приятен климат в детската градина.
Всеки директор е изправен пред предизвикателството да формулира управленска стратегия, която включва всички заинтересовани лица в различните дейности, така че работния климат да стане положителен. Основна задача за съвременните образователни институции е осигуряването на обучен мениджърски състав от директори с умения за работа с хора, както и прилагане на ефективен лидерски стил чрез формиране на групов дух, морал и сплотеност, които са базисни фактори за постижения и за резултатност на труда в съвременната детска градина.
ЛИТЕРАТУРА
- Ангелов, Ал. (1999). Джак Уелч. Мениджърът на 21. век. Лидер, с. 14.
- Генев, К и др. 1992. Организация и управление на образованието. София,. Изд. Образование
- Дракър, П. (2003). Ефективният ръководител. София: Класика и стил.
- Мирчева, В. И Н. Ненов. 1994. Добрият директор утопия или реалност. София, Изд. Булвест 2000. г.
- Радев, Пл. (2014). Наръчник за училищни директори. Пловдив: Унив. изд. „Паисий Хилендарски“.
- Узунов, Ф. (2006). Харизматичното лидерство. Политология, психология и психофармология. София: Фабер.
Закон за предучилищното и училищното образование, Обн. ДВ. бр. 79 от 13.10.2015 г., http :// dv. parliament. bg
Рамкова длъжностна характеристика за длъжността „директор на общинско училище”,
Наредба № 15- за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. (22.07.2019) г.