ЕКСПЕРИМЕНТАЛНО ПРИЛАГАНЕ НА МОДЕЛ ЗА ИНТЕГРИРАНЕ НА ИЗОБРАЗИТЕЛНОТО ИЗКУСТВО В ОБУЧЕНИЕТО ЗА РАЗВИТИЕ НА ВЪОБРАЖЕНИЕТО ЧРЕЗ ИЛЮСТРИРАНЕ НА БЪЛГАРСКИ НАРОДНИ ПРИКАЗКИ ПРИ 5-6 ГОДИШНИТЕ ДЕЦА
Татяна Георгиева Середа-Калоянова
старши учител в ДГ „Мечо Пух„ -с. Петко Славейково,Община гр. Севлиево
0877076730, tanq_sereda@abv.bg
Резюме: В статията e представен иновативен модел на изобразителното изкуство в обучението за развитие на въображението чрез илюстриране на български народни приказки при 5-6 годишните деца. Прави се описание на целта, обекта, предмета и обхвата за развитие на въображението на децата в предучилищна възраст.
Представят се и изводи от ефиктивността на приложения модел за развитие на въображението при илюстриране на български народни приказки при 5-6 годишните деца и техните резултати от входно и изходно ниво по време на обучителния период.
Ключови думи: цел, задачи, обхват, работна програма, пластилинография, декоративно рисуване,изводи от изследването
За децата от предучилищна възраст нуждата от опознаване на света е твърде значима, на всички е известна безкрайната любезност, стремежа да научат, да опитат, да направят всичко. Ето защо децата трябва да се учат на начините на дейност, само когато те ги овладеят, ще се чувстват свободни и независими в своите творчески прояви.
Изобразителната дейност се явява носител на голям интелектуален потенциал, защото тя дава знания, формира представи и възприятия, обогатява жизнения опит на децата.
Те са много любознателни и попиват всяка информация, която им предоставим.
Изследванията сочат, че в условията на детската градина изобразителната дейност активизира познавателния опит, обогатява зрително-образните представи на децата, стимулира самостоятелността и инициативността в дейността, създава условие за развитие въображението и креативността.
Пластилинографията е универсален метод за развитие на естетически вкус, наблюдателност, емоции, фини двигателни умения на ръцете, креативност, творчески способности и въображение на децата от предучилищна възраст. Развиването на умения за създаване на илюстрация на позната приказка с дизайна на пластилина и възможностите за релефност, смесване на цветове и различни техники – изтегляне, прищипване, сплескване, свързване, овалване, размазване, декориране, навиване, разточване, мозаечна живопис с топчета. Видовете нетрадиционна технология за работа с пластилин са: директна, обратна, витражна, стъклопис, права, мозайка, контур, многопластова. Изобразителното творчество на децата се създава и реализира от самите тях чрез избора на средства, материали, техники като печатане, декориране с познати декоративни елементи, допълване с графичен материал, рисуване с темперни бои и активното участие на въображението при създаване на илюстрация на български народни приказки.
Декоративното рисуване с усвоени декоративни елементи като част от народното изкуство в детската градина е важно за децата. Те с интерес и любопитство възприемат фигури, линии и техните съчетания като: точка, листенце, различни видове линии и образуваните от тях стилизирани образи на цветя, слънца, птици и др., но и оказват положително влияние върху детското въображение и художествен вкус.
Цел, задачи, предмет, обект, хипотеза, обхват и хронологични рамки на експерименталното изследване
Въз основа анализа на специализираните източници, както и актуалността на проблема за развитие на въображението при децата в предучилищна възраст са формулирани следните цел, задачи, хипотеза, предмети обект на изследването.
Цел: Да се изледва развитието на въображението на 5-6 годишните деца чрез илютриране на български народни приказки.
Задачи:
- Да се проучат и анализират специализирани източници по изследвания проблем.
- Да се изследва развитието на въображението при изследваните деца при констатиращия и при контролния етап на експерименталното изследване.
- Да се разработи иновационен емпиричен педагогически алгоритъм за развиване на въображението чрез илюстриране на български народни приказки.
- Да се съберат емпирични данни относно ефективността на технологията, да се обработят и анализират.
Обектно-предметна област на изследването
Обект на изследователската ми работа е развиване на въображението на 5-6-годишните деца чрез илюстриране на български народни приказки.
Предмет на изследването е дидактическият процес за развиване на въображението чрез прилагане на иновационната технология.
Обхват на изследването: Изследвани са 19 психически и физически здрави деца на възраст пет и шест години от ДГ„Мечо Пух”, с.Петко Славейково, от които 9 момчета и 10 момичета.
Иновационното изследване се осъществи за период от шест месеца: от месец октомври 2022 г. до месец март/април 2023 г.
Хипотеза на изследването:
Допускам, че ако се конструира и апробира подходяща педагогическа технология за илюстриране на български народни приказки , тя ще способства за развитието на творческото въображение при 5-6-годишните деца.
РАБОТНА ПРОГРАМА НА ЕКСПЕРИМЕНТАЛНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ
№ | Месец | Тема | Очаквани резултати | Методи и похвати | Брой ситуации |
1. |
X
IV |
Тест“Създаване на рисунка по дадена начална и крайна проблемна ситуация“ О.Занков | 1.Да се изследва въображението на децата,
на уменията сами да решат проблемната ситуация с подходящи изразни средства и характерен цвят. |
Словесни – въпроси, обяснения
Беседа, фасилитиране
|
2 |
2. | X
IV |
Тест : „Създаване на сюжетна рисунка по дадени три-четири образа на познати обекти“ по О.Занков
|
1.Да се изследва степента на развитие на въображението, на умението да свързват в общ сюжет конкретни образи и да подбират подходящи изразни средства.
|
Словесни – въпроси, обяснения
Беседа, фасилитиране
|
2 |
3. |
XI |
ПС „ Златното момиче“ |
1.Има представа за детските илюстрации в книгите за деца.
2.Умее да пресъздава образи и епизоди от позната приказка. 3.Оценява и изразява отношение
|
Беседа, показ на образци и показ на действие, указания, обяснение, фасилитиране, игри, интерактивна презентация, дискусия
|
2 |
4. |
III |
ПС“Любими приказни герои“ |
1.Да илюстрират герои от познати приказки
2.Да характеризерат героите с подходящи цветове 3.Да използва графичните материали
|
Нагледни – книги, илюстрации
Словесни – въпроси, обяснения Игрови-да „станат“художници, дидактични игри Фасилитиране |
2 |
5. |
IV |
ПС „ Сливи за смет“ |
1.Умее да комбинира най-популярните изобразителни дейности-моделиране и рисуване
2. Използва усвоени техники за предаване на рефефност на обектите в илюстрацията- пластелинография. 3.Съчетава цветовеи форми за създаване на композицията. 4.Развиват фина моторика. 5. формират интелигентност, памет, внимание, мислене, развива се речта. 6.Проявява умение ритмично да разполага украсителни елементив определено пространство. |
Беседа, показ на образци и показ на действие, указания, обяснение, фасилитиране, игри, интерактивна презентация, дискусия
|
1 |
6. |
IV |
ПС“Тримата братя и златната ябълка“ |
1.Умее да пресъдава образи и епизоди от позната приказка с подходящи изразни средства – бои, графични и различни техники – печатане, рисуване с пръсти, батик, монотипия и др.
2.Проявява оценчно отношение към героите от приказката. 3.Умее да подбира и съчетава цветовете като изразно средство.
|
Беседа, показ на образци и показ на действие, указания, обяснение, фасилитиране, игри, интерактивна презентация, дискусия
|
1 |
7. | ПС „Корица за книга „- монотипия / печатане/ | 1.Проявява креативност, въображение;
2.Обяснява техниката с това, че се прави един отпечатък; 3.Има формиран интерес към нетрадиционни техники на рисуване.
|
интерактивни – по групи, беседа, преднамерено наблюдение, диференциран показ на образци и действие, указания, обяснение.
|
||
8. | „ Украса на керамичен съд – Кръгла керамична чиния”- декоративно рисуване
|
1.Умее ритмично да използва и разполага декоративни елементи в цветна ивица с обла четка и темперни бои;
2.Проявява усет за ритъм и симетрия при изграждане на затворена декоративна композиция в предмет с кръгла форма; 3.Има формиран интерес към изделията на грънчарското изкуство
|
интерактивни – по групи в подвижната игра, беседа, преднамерено наблюдение, диференциран показ на образци и действие, указания, |
Сравнителен анализ | |||||||
№ на дете | тест 1 | среден коефицент тест 1 | тест 2 | среден коефицент тест 2 | среден коефицент тест 1 и 2 | ||
Вх.ниво | Изх.ниво | Вх.ниво | Изх.ниво | ||||
1 | 0,75 | 0,83 | 0,79 | 0,55 | 0,77 | 0,66 | 0,73 |
2 | 1 | 1,00 | 1,00 | 1 | 1 | 1,00 | 1,00 |
3 | 0,5 | 0,75 | 0,63 | 0,48 | 0,81 | 0,65 | 0,64 |
4 | 0,5 | 1,00 | 0,75 | 0,48 | 0,7 | 0,59 | 0,67 |
5 | 1 | 1,00 | 1,00 | 1 | 1 | 1,00 | 1,00 |
6 | 1 | 1,00 | 1,00 | 1 | 1 | 1,00 | 1,00 |
7 | 0,66 | 1,00 | 0,83 | 0,55 | 0,74 | 0,65 | 0,74 |
8 | 0,66 | 0,83 | 0,75 | 0,63 | 0,74 | 0,69 | 0,72 |
9 | 0,5 | 1,00 | 0,75 | 0,52 | 0,96 | 0,74 | 0,75 |
10 | 0,75 | 1,00 | 0,88 | 0,66 | 0,89 | 0,78 | 0,83 |
11 | 0,16 | 0,58 | 0,37 | 0,25 | 0,59 | 0,42 | 0,40 |
12 | 0,16 | 0,58 | 0,37 | 0,25 | 0,63 | 0,44 | 0,41 |
13 | 0,92 | 1,00 | 0,96 | 0,88 | 1 | 0,94 | 0,95 |
14 | 0,92 | 1,00 | 0,96 | 0,88 | 1 | 0,94 | 0,95 |
15 | 0,5 | 0,66 | 0,58 | 0,48 | 0,66 | 0,57 | 0,58 |
16 | 0,5 | 0,66 | 0,58 | 0,59 | 0,74 | 0,67 | 0,62 |
17 | 1 | 1,00 | 1,00 | 0,92 | 1 | 0,96 | 0,98 |
18 | 0,83 | 1,00 | 0,92 | 0,85 | 1 | 0,93 | 0,92 |
19 | 0,58 | 1,00 | 0,79 | 0,59 | 0,85 | 0,72 | 0,76 |
Бяха направени два теста на вход и изход:
Тест №1 Тест“Създаване на рисунка по дадена начална и крайна проблемна ситуация“ О.Занков
Тест №2 Създаване на сюжетна рисунка по дадени три-четири образа на познати обекти“ по О.Занков
В таблица №1 са представени резултатите от направеното изследване в констатиращия етап /вход/ в началото на учебната година и контролния етап /изход/– край на учебната година. Обект на изследването са 19 деца от III подготвителна група при ДГ „Мечо Пух“ –с. Петко Славейково, Община гр. Севлиево.
Съпоставяйки относителните дялове на постиженията на децата от двата етапа входно ниво и изходно ниво може да се направят следните изводи:
- В началото на годината преобладава дялът на децата, които се справят традиционно, т.е. покриват изискванията на ДОС.
- В края на годината в резултат на иновационната програма, която подготвих, с цел да предизвикам интереса на децата да търсят решения при реализирането на изобразителните задачи свързани с развитие на въображението чрез илюстрирането на български народни приказки. Делът на справящите се традиционо деца нараства, но и делът на тези, които се справят оригинално също нараства.
- Следователно интензивността на изменение на признака (ниво на развитие на въображението) в посока подобряване превъзхожда изменението на признака в посока намаляване, т.е. наблюдаваната в извадките разлика е статистически значима в резултат на въведения технологичен модел в педагогическата практика.
Въз основа на събраната и анализирана емпирика се установи, че илюстриране на български народни приказки е подходящо средство за стимулиране проявата на въображение на 5-6-годишните деца.
ИЗВОДИ
Анализът на резултатите от изследването ми дава основание да направя следните изводи:
- Проучването на теоретични и методически материали по темата помогна за създаване на изследователски модел, който е основа за успешна педагогическа дейност на учителя.
- Децата, които участваха в проведеното входно и изходно ниво показаха много добри резултати, което ги направи уверени и креативни. Това е вследствие на илюстрирането на български народни приказки.
- Установи се, че творческият процес при илюстриране на български народни приказки на 5-6-годишните деца развива въображението и креативността. Целият творчески процес, включващ различни видове дейности, възпитава у децата внимание, памет, естетически вкус и критерии.
- Насоченото илюстриране на български народни приказки подбужда децата да проявят творческа креативност.
- В творческият процес децата изявяват своите наклонности в цялостния процес, като получават удовлетвореност във висока степен от картината, която са нарисували.
Използвана литература
Николов Г., Статистика, изд. ВУЗФ, София, 2011
Гатев К., Въведение в статистиката, изд. Лиа, София, 2004