ПРИЛОЖЕНИЕ НА ДИГИТАЛНИ РЕСУРСИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА“ 5 КЛАС
Автор: Хавише Мехмед Моллова – старши учител при СУ „Христо Смирненски“, с. Света Петка.
Резюме:
Статията представя основни елементи от технологията на приложение на дигитални ресурси в обучението по предмета „Човекът и природата“. Основна цел на проведеният експеримента е повишаване на мотивацията за учене, повишаване на познавателната активност на учениците и оттам и на техните постижения по предмета „Човекът и природата“ в 5. клас. Описани са процесуалният и контролно-оценъчният компонент на представената педагогическа технология.
Ключови думи: дигитални ресурси, активно учене, мотивация за учене, технология, експеримент.
Съвременните обучаващи технологии включват виртуални светове, интерактивни мултимедийни библиотеки, безжични технологии и използване на мобилни устройства. Факт е, че новото поколение деца идва със завидни способности да работи с различните електронни и компютърни иновации.
Чрез анализ на актуални изследвания, примери от практиката и разглеждане на предимствата и предизвикателствата, свързани с внедряването на дигитални ресурси в образователния процес, работата цели да предостави по-добър разбор за това как технологиите могат да бъдат използвани за подобряване на обучението и развитието на учащите се.
Дигиталните ресурси включват широк спектър от технологични инструменти и платформи – от интерактивни учебни програми и онлайн курсове до социални медии и виртуални реалности. Техните потенциали за подобряване на образователния процес са значителни.
В последните години използването на дигитални ресурси в образованието стана неизменна част от учебния процес. В предмета „Човекът и природата“ дигиталните ресурси предлагат уникални възможности за обогатяване на учебния опит и подобряване на усвояването на знания.
Използването на дигитални ресурси в обучението по човекът и природата има за цел да направим преподаването си интересно за учениците, като предизвикаме повишаване на познавателната им активност и мотивацията и за учене.
Мотивацията се определя като психичен и когнитивен процес, включващ в себе си набор от нагласи, които позволяват на всеки един от нас да усвоява нови знания.
Мотивацията на учениците стимулира и поддържа интереса и ефикасността при усвояване на нова информация и не на последно място – тя е един от основните градивни елементи на саморегулираното учене и постигането на добри успехи в училище(Ангелова).
Стратегии за повишаване на мотивацията за учене:
- ясно поставени цели;
- позитивна атмосфера;
- редуване на дейности;
- работа в група и екип;
- заслужени похвали;
- забавен учебен материал и т.н.
За да представим учебния материал по забавен начин не е нужно да превръщаме в шоу всеки учебен час, но ако от време на време представяме материала, който преподаваме, по по-забавен начин, ще мотивираме учениците да бъдат активни в часовете и ще им дадете сигнал, че ученето не е само мъка и скука. Така те могат да почувстват училището като едно по-приятно място. Използването на дигитални ресурси в часовете може да направи часовете по-забавни и интересни, и това да повиши мотивацията на учениците за учене.
Познавателният интерес има своя специфика на различните етапи от възрастовото развитие на учениците, но при всички случаи по-ранното му формиране е гаранция за по-успешни резултати от учебно-възпитателната работа (Щукина, 1984).
Целта на настоящето педагогическо изследване е да покажем, че чрез подходящи насочени дейности на ученическата активност можем да постигнем по-добри ученически постижения, чрез използване на електронни ресурси; за повишаване качеството на получените знания по човекът и природата в 5 клас; за придобиване на социални умения и компетенции.
„Човекът и природата“ е интегрален предмет, който представлява система от обобщени знания за неживата и живата природа. Основната му задача е формиране у учениците на цялостна картина за света, която постепенно да се обогатява и конкретизира с натрупването на нови факти и понятия. От друга страна, човекът и природата е „вход“ към различните науки: астрономия, физика, химия, биология, екология, а чрез него учениците получават и първоначална представа за съответните учебни предмети.
В учебното съдържание по човекът и природата в 5 клас са заложени три основни компонента – знания, умения и отношения. Учебната програма по човекът и природата за V клас включва изисквания за усвояване на основни знания и формиране на умения, отнасящи се до обекти и явления, свързани със жизнени процеси при многоклетъчни организми, в това число и при човека. Учебната програма по човекът и природата за V клас е насочена към формиране на:
умения за учене -усвояване на правила, подпомагащи познавателния процес; самонаблюдаване и упражняване на самоконтрол при изпълняване на дидактически задачи; самостоятелно проучване на информация от различни източници, дискутиране на проблеми, работа в екип – планиране на дейности, изразяване на мнение и формулиране на решения;
умения за подкрепа на устойчивото развитие и за здравословен начин на живот и спорт -оценяване на рисковете от собственото поведение за личното здраве и околната среда; използване на знания за структури и процеси в човешкото тяло и за превенция на здравето при избор на решение в конкретни ситуации; подкрепяне на дейности, насочени към опазване на личното здраве и на околната среда;
дигитална компетентност -умения за търсене, събиране, обработване и представяне на информация, за създаване на компютърни модели;
социални и граждански компетентности – умения за общуване, за критично и съзидателно мислене при вземане на решения; проявяване на толерантно отношение и приемане на различни гледни точки при обсъждания и дискусии;
културна компетентност и умения за изразяване чрез творчество – изработване на модели, макети и постери и др.
Учебното съдържание по човекът и природата предоставя възможности за широко приложение на нагледни методи. Демонстрирането на разнообразни нагледни средства е съпроводено от подробни словесни обяснения на учителя. Учителят е този, който чрез указания и обяснения ръководи наблюдението, разкрива зависимостите и трайните връзки в наблюдаваните обекти или явления, систематизира и обобщава знанията на учениците.
Обект на изследването е технология за активното учене чрез използване на дигитални ресурси като съвременен образователен приоритет при изучаване структурата и жизнени процеси при човека в 5 клас.
Предмет на педагогическото изследване е повишаването на успеваемостта и мотивацията на учениците по отношение усвояване на учебното съдържание в обучението по човекът и природата в резултат на активното учене чрез използване на дигитални ресурси.
Експериментът е проведен с учениците от 5 клас на СУ „Христо Смирненски“ с. Света Петка през учебната 2023 – 2024 учебна година.
Хипотеза на изследването: чрез целенасочено системно използване на дигитални ресурси по човекът и природата в 5 клас, това би могло да доведе до повишаване на учебните постижения на учениците:
- повишаване на интереса и активността на учениците в учебния процес;
- постигане на по-задълбочени и трайни знания;
- засилване на мотивацията за учене;
Основно правило при изследователската дейност е да не се използва само един метод.
Изборът на методите и средствата за едно педагогическо изследване зависи от различни фактори и условия, които трябва да се познават и спазват (Бижков, 2002).
Основни изследователски методи са: моделиране и експеримент.
„Динамичното моделиране на учебната дейност всъщност представлява методическо изследване на създаден модел на тази дейност, при което в резултат на по-точно и по-пълно отразяване на връзките между елементите на този модел и елементите на изследвания процес се създава нов, по-усъвършенстван модел на учебна дейност“ (Георгиев, 2002).
Основен метод на изследването е дидактическият експеримент. Дидактическият експеримент е изключително надежден метод за събиране на фактически данни за различни страни на обучението. Неговата силна страна е възможността да се изучава дадено явление при точно отчитане на условията, при които то протича. Важно предимство на експеримента е и това, че той може да се повтори толкова пъти, колкото е необходимо за целите на изследването. За експеримента особено значение имат независимите и зависимите променливи, тяхното съотношение и връзка(Момчева, 2022).
Експеримент – метод, чрез който се изследва влиянието на учебния процес върху качеството и трайността на знанията и уменията, изследва ефективността на учебната дейност в зависимост от различни условия и фактори. (Бижков, 2007)
За осъществяване на експеримента се акцентира на:
➢ изпълнение на различни задачи;
➢ измерване на резултатите от учебната дейност чрез дидактически тест;
➢ измерване на отношението към учебния процес чрез анкета.
Целта на педагогическото изследване е да проверя дали прилагането на модела ще бъде интересно за учениците, дали ще ги улесни при усвояване на учебния материал в час, ще ги мотивира за по-задълбочено изучаване на предмета, което да доведе до повишаване на резултатите на учениците в експерименталната група. Методите и формите на преподаване на отделни методични единици в двата класа са различни.
Моделът включва следните дейности:
- Активна работа на учениците с използването на различни дигитални ресурси в часовете за нови знания по определени теми – Храносмилателна система и храносмилане при човека. Как дишаме. Газова обмяна. Отделяне при човека.
- Екипна работа на учениците по определени теми – Хранене и здраве. Дишане и здраве. Отделяне и здраве.
В часовете за нови знания се използват подходящи дигитални ресурси, като 3D модели на съответните системи, интерактивни карти, видеоклипове, анимации и симулации.
3D модел на храносмилателна система
Интерактивни карти за подреждане на органите
Интерактивна лаборатория – симулация за храносмилателна система, която позволява на учениците да проектират своя собствена работеща система, за да демонстрират процеса на храносмилане, използвайки органите и различни храни
В часовете за екипна работа учениците работят по групи по определени задачи, като използват различни дигитални ресурси, които ще и помогнат при изпълнението на задачите. Всяка група работи по определена задача и след това я представя пред класа.
Проведената диагностика чрез тестиране и оценъчна карта. Степента на усвоеност на знания и умения се характеризира и чрез описаните показатели – високо, средно, ниско, като показателят се определя въз основа на получената оценка след решаването на теста.
От диаграмата се вижда, че с висока степен на усвоеност на знания са 50% от учениците, 39% са със средна степен на усвоеност и само 11% с ниска степен.
След проведеното изследване учениците показаха един много добър резултат на усвоени знания и умения в конкретния раздел. Прилагането на модела за активно учене в 5 клас доведе до запазване, а при някои до повишаване на интереса към предмета; мотивацията за учене се повиши; работа ми в учебния процес се активизира. Това означава, че този начин на работа трябва да стане системен и комбиниран с други начини и средства. Това ще бъде гаранция за трайни знания и ефективно усвояване на учебния материал по човекът и природата.
ЛИТЕРАТУРА
- Педагогически изследвания, 2020. Шестмесечно списание за образование, педагогика и социални науки. Книжка № 1, 2020, Година I, том 1
- Наръчник с добри практики. Интегриране на дигиталните инструменти в преподаването на математика и природни дисциплини. Сдружение „Образование без раници“
- Щукина, Г. И. (1984). Актуальные вопросы формирования интереса в обучении. Москва: Просвещение.
- Ангелова, Е. – 24 стратегии за повишаване мотивацията за учене. Преподаваме.bg
- Момчева,А. Иновативен модел за повишаване на познавателната активност на учениците, Педагогическа практика, С.
- Витанов, Л. и др. (2015). Методи и техники за активно учене. Университетско изд.“Св.Климент Охридски“, София.
- Бижков, Г. (2002). Методология и методи на педагогическите изследвания. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“