РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРИЛАГАНЕ НА МОДЕЛ ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ НА КЛЮЧОВИ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПО ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА ПРИ УЧЕНИЦИ – БИЛИНГВИ , ЧРЕЗ ВЪВЕЖДАНЕ НА ПРОЕКТНО-БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ
Цветозара Олег Пенчева-Теодосиева
НУ “Инж. Георги Иванов Вълков“
гр.Луковит
zarapencheva@yahoo.com
Резюме: В училището днес е необходимо да се прилагат иновативни методи и подходи, които да вземат предвид особеностите и способностите на всяко дете, т.е. да работят за всички.
Такъв метод е проектно-базираното обучение. При него движеща сила са именно учениците и това е най-голямата ценност, защото проблемите, по-които се работи, имат пряка жизнена опора. Проектно-базираното обучение засилва активизирането на учениците, възпитава критичност в тяхното мислене. Идеята за развиване на критическото мислене у учениците от началното училище е актуална, защото в целеполагането на съвременното демократично образование особено значение има замисълът учениците да се научат не просто да запомнят и възпроизвеждат знанията, а преди всичко да вникват в същността на информацията, да я осмислят и анализират, да интерпретират понятията, да решават проблемни ситуации и да оценяват поведението си, т.е. да мислят критично.
Ключови думи: Проектно-базирано обучение, интерактивни методи и техники на работа, инициатива, провокиране на интерес, стимулиране на увереност, повишаване на успеха, креативни учители.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ЕКСПЕРИМЕНТА
Основните цели от прилагане на модела са реализиране на ключови компетентности по човекът и природата при ученици билингви са:
- Насърчаване практиката за формиране на нови начини за учене, като се набляга на уменията за творческо мислене и позволяване на учениците да откриват начини за решаване на проблем. Изградане на самочувствие и увереност у учениците и подготвката им за съвременния динамичен живот.
- Повишаване на успеха и интереса на учениците към училищния живот.
- Придобиване на опит за работят по нов иновативен метод, което ще доведе до повишаване своята професионална квалификация и самочувствие на участниците.
Приложението на груповите проекти в обучението по човекът и природата се осъществява на няколко етапа:
- По време на учебния час учителят разделя учениците на групи.
- Предоставя им информация за целите и необходимите дейности, които следва да извършат, за да изпълнят проекта.
- Учениците реализират дейностите самостоятелно в групи.
- Отделните дейности, които се осъществяват от учениците могат да бъдат предварително определени от учителя или учениците сами да определят ролите и дейностите на всеки един от членовете на групата.
- Всеки ученик работи по поставената задача и изпълнява предвидените за това дейности.
- Преди представяне на общия резултат от проекта, учениците обединяват отделните дейности, които са извършени от всички членове на групата.
- Учениците представят готовия резултат пред учителя.
- Учителят оценява проектите на отделните групи.
- По време на оценяването учителят може да задава въпроси на групите, като всеки член да представи своята дейност по проекта.
За провеждане на експеримента учениците са разделени на две групи:
- Контролна група – включваща 15 ученици, при която се прилага традиционно преподаване на човекът и природата.
- Експериментална група – включваща 15 ученици, при която се моделът за реализиране на ключови компетентности по човекът и природата при билингви от начален етап чрез интегриране на проектно-базирано обучение.
След прилагане на моделът се извършва оценяване на усвоените знания от учениците.
Критерии за оценяване
Критериите за оценяване знанията и уменията по човекът и природата на учениците, при провеждане на експеримента, включват изискванията по учебната програма за 3. клас. за покриване на компетентностите като очаквани резултати в началото и края на обучението по Човекът и природата.
Таблица 1. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ ОТ ОБУЧЕНИЕТО В КРАЯ НА КЛАСА
Области на компетентност | Знания, умения и отношения |
Вещества, тела и организми | • Различава някои често използвани във всекидневието вещества по техни свойства и употреба.
• Описва свойствата и разпространението на водата и въздуха в природата и значението им за живота на Земята. • Разграничава по основни признаци неживите тела от живите организми. • Свързва видовото разнообразие в природата с разнообразието в средата и условията на живот. • Познава характерни за дадена среда приспособления на живот. • Разбира необходимостта от опазването на средата като условие за защита на всички живи организми. |
Природни явления и процеси | • Разпознава жизнените процеси хранене, растеж и размножаване.
• Описва по картини и схеми различни начини на движение на животните. |
Човекът и здравословният начин на живот | • Назовава по схема основни органи на човешкото тяло и тяхното предназначение.
• Изброява правила за здравословен начин на живот и хранене. • Дава примери за замърсяване на водата и въздуха. |
Наблюдения, експерименти и изследване | • Описва резултати от наблюдения в неживата и живата природа.
• Извършва опити с тела, вещества и растения. • Разчита информация по модели, схеми, таблици, графики. |
Таблица 2. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
Теми | Компетентности като очаквани резултати от обучението | Нови понятия |
Човекът и здравословният начин на живот | Разпознава (по схема) основни органи на човешкото тяло.
• Назовава функцията на основните органи. • Определя скелета и мускулите като опора на тялото и органи на движението. Познава правила за оказване на първа долекарска помощ при травми, получени при движение, спорт и игри. • Изброява хигиенни правила за поддържане на правилна стойка на тялото. Разбира необходимостта от поддържане на хигиената на устната кухина и на зъбите. • Изброява полезни храни и начини на хранене, спомагащи за растежа на тялото и укрепване на здравето. |
• мозък сърце • кръвоносни съдове
• бели дробове • стомах • черва |
Таблица 3:. ДЕЙНОСТИ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА КЛЮЧОВИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ, КАКТО И МЕЖДУПРЕДМЕТНИ ВРЪЗКИ
Образователните дейности не са свързани само с конкретна тема, а имат междупредметен характер и са насочени към придобиване на ключови компетентности
Ключови компетентности | Дейности и междупредметни връзки |
Компетентности в областта на българския език | Създаване на текстове – разкази, преразкази, описване на наблюдавани обекти; формулиране на изводи и обобщения; четене и обсъждане на текстове с природонаучно съдържание. |
Умения за общуване на чужди езици | Назоваване на думи, свързани с обекти от живата и неживата природа, на чужд език. |
Математическа компетентност и основни компетентности в природните науки и на технологиите | Разработване на индивидуални или групови проекти по теми, свързани с здравословния начин на живот; изработване на презентация с научно съдържание. |
Дигитална компетентност | Представяне в електронен вид на продукти от проектни дейности. |
Умения за учене | Разчитане на информация, представена с модели, схеми, таблици, графики; групиране на живи организми в табличен вид по различни признаци; планиране на етапите от опитна и проектна дейност; представяне на самостоятелно открита информация и любопитни факти по зададена тема; демонстриране пред връстници на опити и резултати. |
Социални и граждански компетентности | Участие в екипна дейност за подготовката и създаването на проект. |
Умения за подкрепа на устойчивото развитие и за здравословен начин на живот и спорт | Инициативи за здравословен начин на живот; природосъобразно използване на материали и ресурси; демонстриране на начини за оказване на първа долекарска помощ при получена травма по време на движение, спорт, игри; участие в дискусии, викторини, състезания по теми за опазване на околната среда и собственото здраве. |
Таблица 4. РАБОТНА ПРОГРАМА НА ЕКСПЕРИМЕНТАЛНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ
Месец | Тема | Образователни задачи / методи при работа | Очаквани резултати |
Септември | Какво научих във втори клас | Преговор на изучавания материал от 2. клас. | Разграничава неживата от живата природа.
Назовава основните части на човешкото тяло. Посочва сетивните органи на човека, тяхното предназначение и хигиенните правила за опазването им. Разграничава видовете храни по произход – растителни и животински. Познава правила за здравословен начин на живот. |
Октомври | Входяща диагностика | Анализ на входното равнище на учениците | Оценяване на знанията и уменията на учениците по човекът и природата в III клас се извършва чрез писмена форма на проверка. В писмена форма се извършва диагностика на входното ниво на знанията и уменията на учениците. |
Ноември | Органи в човешкото тяло | беседа; обяснение; наблюдение; инструктаж; експеримент; работа с учебника | Разпознава (по схема) основни органи на човешкото тяло.
Назовава функцията на основните органи. |
Декември | Органи на движението Познавам моето тяло
|
беседа; обяснение; дискусия; наблюдение; инструктаж; експеримент; игрови метод; работа с учебника | Определя скелета и мускулите като опора на тялото и органи на движението.
Познава правила за оказване на първа долекарска помощ при травми, получени при движение, спорт и игри. Изброява хигиенни правила за поддържане на правилна стойка на тялото. Разпознава (по схема) основни органи на човешкото тяло. Назовава функцията на основните органи. Определя скелета и мускулите като опора на тялото и органи на движението. Познава правила за оказване на първа долекарска помощ при травми, получени при движение, спорт и игри. Изброява хигиенни правила за поддържане на правилна стойка на тялото. |
Януари | Зъбите и грижите за тях
Здравословен начин на живот |
беседа; обяснение; дискусия; инструктаж; наблюдение, игрови метод; работа с учебника | Разбира необходимостта от поддържане на хигиената на устната кухина и на зъбите.
Изброява полезни храни и начини на хранене, спомагащи за растежа на тялото и укрепване на здравето. |
Февруари | Грижи за здравето | беседа; дискусия; инструктаж; наблюдение;
работа с учебника |
Разбира необходимостта от поддържане на хигиената на устната кухина и на зъбите.
Изброява полезни храни и начини на хранене, спомагащи за растежа на тялото и укрепване на здравето. |
Март | Аз и моето здраве | беседа; дискусия; инструктаж; наблюдение; работа с учебника | Разпознава (по схема) основни органи на човешкото тяло.
Назовава функцията на основните органи. Определя скелета и мускулите като опора на тялото и органи на движението. Познава правила за оказване на първа долекарска помощ при травми, получени при движение, спорт и игри. Изброява хигиенни правила за поддържане на правилна стойка на тялото. Разбира необходимостта от поддържане на хигиената на устната кухина и на зъбите. Изброява полезни храни и начини на хранене, спомагащи за растежа на тялото и укрепване на здравето. |
Април | Какво научих в трети клас? | беседа; работа с учебника; диагностика | Разпознава жизнените процеси хранене, растеж и размножаване.
Илюстрира с примери разнообразието от растения и животни, обитаващи водата и сушата. Познава характерни за дадена среда приспособления на живот. Описва по картини и схеми различни начини на движение на животните. Разбира необходимостта от опазването на средата като условие за защита на всички живи организми. Дава примери за опазване на видовото разнообразие от организми и средата им на живот. Назовава по схема основни органи на човешкото тяло и тяхното предназначение. Определя скелета и мускулите като опора на тялото и органи на движението. |
Критерии и показатели за установяване на значимостта на проведеното изследване:
- Критерий № 1: Ученикът проявяват интерес, при използване на групови проекти.
- Показател № 1. Интересът на ученика се повишава
- Показател № 2. Интересът на ученика не се променя
- Показател № 3. Ученикът няма интерес
- Критерий № 2: Ученикът е мотивиран за активно вземане на участие, в упражняване на знанията, чрез използване на групови проекти:
- Показател № 1. Ученикът е мотивиран за активно вземане на участие
- Показател № 2. Мотивацията на ученика не се променя при използване на онагледяване
- Показател № 3. Ученикът не е мотивиран за активно вземане на участие
Оценяването се извършва чрез използване на изходящ тест, покриващ критериите за постигане на очакваните резултати.
РЕЗУЛТАТИ ОТ ИЗСЛЕДВАНЕТО
При провеждане на експеримента учениците са разделени на две групи – контролна и експериментална. В експерименталната група е приложен моделът за реализиране на ключови компетентности по човекът и природата при билингви от начален етап чрез интегриране на проектни дейности (проектно-базирано обучение). След прилагане на модела се извършва оценяване на усвоените знания от учениците. Брой на участващите ученици в изследването общо за двете групи – 30 (от една училищна паралелка).
Сравнението между получените оценки е представено в таблица 5.
Таблица 5. Сравнение между получените резултати от теста в контролна и експериментална група
Оценка | Контролна група | Експериментална група |
Отличен | 6,6% | 60% |
Мн. добър | 20% | 33% |
Добър | 33% | 7% |
Среден | 33% | 0% |
Незадоволителен | 6,6% | 0% |
Средна оценка от теста: | 3,80 | 5,53 |
Видно от данните в таблица 5, средната оценка на учениците от теста в контролната група е 3,80, докато при учениците в експерименталната група е 5,53.
Общ извод от провеждане на теста е, че използването на метод на груповите проекти, чрез проектно-базирано обучение позволява по-лесно усвояване и затвърдяване на знанията по човекът и природата от учениците билингви от начален етап на основно образование. Основна цел на груповите проекти е да се изследват закономерности, факти и явления от изучаваното учебно съдържание. Всички осъществявани дейности в груповите проекти се осъществяват от учениците самостоятелно, в екип, под ръководството на учителя.
След провеждане на експеримента се изисква мнението на учениците, относно участието им в групови проекти. За целта се използва анкета. Първият въпрос от анкетата изисква мнението на учениците относно провеждането на учебните часове с използване на групови проекти. Резултатите показват, че на 96% от учениците им харесва когато в часовете по човекът и природата се използват групови проекти, както и мултимедия, интерактивна дъска, електронни учебници, телефони, интернет, компютри и др. Останалите 4% са посочили, че не харесват часовете, в които се използват ИКТ средства и се извършват дейности, свързани с груповите проекти. 63% от анкетираните ученици са доволни в много добра степен от представяне на усвоените знания, чрез използване на групови проекти. 25% са доволни в задоволителна степен, а останалите 12% изобщо не са доволни от използването на групови проекти в часовете по човекът и природата. Третият въпрос от анкетата насочва вниманието на учениците към възможността за по-активно участие и проява на творчество, в часовете в които се използват дейности, свързани с груповите проекти. Резултатите показват, че според 74% от учениците, използването на групови проекти в часовете им позволява в много добра степен възможност за активно участие и проява на творчество. За 18% от учениците груповите проекти им осигуряват активно участие в задоволителна степен, а останалите 8% са на мнение, че груповите проекти не позволяват проява на творчество и активно участие.
Качественият анализ е осъществен на база наблюдение в контролна и експериментална група. Проведената беседа с учениците, затвърждава заключението от проведеното педагогическо наблюдение, относно ефективността на груповите проекти, при обучението по човекът и природата на ученици билингви от начален етап. 94% от учениците от експерименталната група, в която е приложен методът, показват повишен интерес към учебния процес. Именно това е първият критерий за установяване значимостта на проведеното изследване. 4% от учениците от експерименталната група не променят интереса си, въпреки използването на групови проекти, а останалите 2% от учениците нямат никакъв интерес към участие в дейности, свързани с групови проекти. Вторият критерий за установяване значимостта на проведеното изследване е свързан с мотивирането на учениците да вземат активно участие в упражненията, в които се използват групови проекти. Почти всички ученици от експерименталната група са мотивирани да се включат активно в провежданите упражнения, въпреки, че не всички като цяло са заинтересовани от използване на групови проекти в учебния процес. Само 2% от учениците не са мотивирани за активно участие в упражненията, което може да се дължи на тяхната притеснителност. По време на педагогическото наблюдение не са установени ученици, при които мотивацията не се променя при използване на групови проекти.
ИЗВОДИ И ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изводи:
- Проектите позволяват постигане на висока ефективност в обучението по човекът и природата при ученици билингви, насърчаване на творческото мислене и стимулиране на работата в екип.
- Работата по групови проекти създава интерактивна среда в учебния процес като преподаването на учебното съдържание се основава на активно взаимодействие между учител и ученици.
- Методът на проектите позволява постигане на баланс между теоретични знания и практическото им прилагане в обучението по математика.
- Методът на груповите проекти позволява изпълнение на конкретни дейности, а именно зараждане на идея, планиране на дейностите за изпълнение и оценяване на постигнатите резултати.
- Постигането на ефективност от метода на проектите е свързано с личностните качества и мотивацията, както на учителя, така и на учениците.
Работата по групови проекти при ученици билингви създава интерактивна среда в учебния процес, като преподаването на учебното съдържание се основава на активно взаимодействие между учител и ученици, като учителят консултира учениците до достигане на самостоятелно знание за решаване на конкретни задачи и постигане на крайна цел. Методът включва организиране на образователния процес чрез използване на интерактивни методи и постепенно преминаване през четири фази – предстартови дейности, работа по проекта, представяне на резултатите от проекта и обсъждане изпълнението на проекта. Обучението чрез групови проекти е подход, при който учебното съдържание се усвоява чрез практическо приложение на усвоени теоретични знания. Груповите проекти насърчават креативното мислене, въображение и учене чрез действие.
Съвременното развитие на българското образование изисква насоченост към съдържателните и процесуалните характеристики на обучението и възможностите за формиране и развитие на различни компетентности. Принципите определят всички основни компоненти на обучителния процес, а именно цели, методи, организационни форми и съдържание. От своя страна методиката е съвкупността от всички похвати, които се използват в процеса на обучение, и които включват целите на обучение, принципите, съдържанието и самото средство на обучение, както и формите и конкретните методи, които се използват. Разкриването на действителните закономерности на явленията от обективната действителност в процеса на обучение, е част от научното познание имащо за основна цел да представи тези явления като предсказуеми, възпроизведими и използваеми. Научното познание е теоретично познание, което си служи с научни категории, подчинявайки се на правилата на логиката като наука за мисленето, като едновременно с това си служи с научни методи, с цел опознаване на обективната действителност.
Съвременната методика на изучаване на човекът и природата, включва интерактивността, като една от характеристиките на образователния модел. Интерактивността има важно значение за формирането на ключови компетентности и изграждането на социални умения у учениците. Прилагането на метода на груповите проекти в обучението по човекът и природата при ученици билингви в начален етап, предоставя възможност не само за по-лесно усвояване на преподавания учебен материал, но и за формиране на различни умения, качества и компетентности. Методът на груповите проекти спомага за:
- Креативно и критично мислене.
- Проява на творчество.
- Формиране на умения за търсене и анализиране на информация от различни източници.
- Усъвършенстване на комуникативните умения, чрез работата в екип.
- Формиране на социални умения.
- Осъществяване на ефективна междуличностна комуникация.
- Подобряване на уменията на учениците за организиране, разпределяне на времето и установяване на необходимите дейности за постигане на конкретна цел.
- Презентационни умения.
- Умения за логическо мислене и използване на научни методи за анализ, обобщение и синтез на информация.
- Усвояване на различни компетентности – социална (свързана с работата в екип и груповото изпълнение на задачи), комуникативна (позволяваща по-лесна комуникация с останалите ученици от класа), предметна (усвояване на знания и развитие на познавателни способности във връзка с конкретното изучавано съдържание по чуждия език).
Всички осъществявани дейности в груповите проекти се осъществяват от учениците самостоятелно, в екип, под ръководството на учителя. Приложението на метода на груповите проекти в обучението изисква учениците да планират, да извършват и да оценяват различни дейности. Основни предимства от използване на предложения модел са свързани с повишаване на познавателните интереси на учениците; поставяне на учениците, като активни участници в образователния процес, усвояване на различни компетентности, както и умения за работа в екип.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
- Ангелова, С. (2015). Проект-базираното обучение – контекстът за формиране на мотивация за учене по природни науки. С. 30. [онлайн] https://journal.e-center.uni-sofia.bg/site/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Svetlana_Angelova_2015_1.pd
- Учебна програма по Човекът и природата за 3. клас. mon.bg
Ч Цветозара Олег Пенчева-Теодосиева
НУ “Инж. Георги Иванов Вълков“
гр.Луковит
zarapencheva@yahoo.com