ЛАПБУКЪТ- ИНОВАТИВНО ОБРАЗОВАТЕЛНО СРЕДСТВО В ОБУЧЕНИЕТО ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК
Автор: Шакир Халид Махмуд- старши учител по английски език
СУ „Васил Левски“, гр. Дулово, обл. Силистра
Резюме: За оптимизиране на процеса на обучение, възпитание и социализация в училище е необходимо да се създадат условия за ориентираност към интереса и към мотивацията на ученика, към способността му да прилага усвоените знания и умения на практика. Необходимо е още и използване на иновационни образователни технологии за допринасяне на по- голяма ефективност и новости в училищното образование. В съвременното училище използването на иновационните технологии поставят ученика в центъра на педагогическите процеси.
В статията се акцентира върху едно от иновативните образователни средства- лапбук. Лапбукът е средство за изготвяне и съхраняване на обобщена информация. Благодарение на него учениците могат да съберат, класифицират и представят най- важната информация в подходящ за запомняне вид.
Това е един добър начин за изготвяне и съхраняване на обобщена информация по дадена тема с колекция от книжки, нагънати картони и папки, с активни прозорчета за складиране на терминологични обяснения, разкази, схеми, карти и диаграми, които са свързани или залепени помежду си.
Те представят по атрактивен и цветен начин информацията по темата, като могат да са сгънати и прибрани/на принципа на изскачащите прозорчета/ до размера на стандартна папка или по голям картон.
Да изработи лапбук за ученика означава да се превърне в изследовател-любима роля на учениците.
ПРЕДИМСТВА:
1.Учи ученика да събира и класифицира информация;
2.Представя най -важната информация в подходящ за запомняне вид и винаги е удобен за разтваряне и подсещане;
3.Използва предимно визуализацията, но може да се комбинира с двигателна и тактилна сетивност и да представи мултисензорно информацията;
4.Позволява индивидуален подход при подбора и представянето на информацията;
5.Може да се изработи индивидуално от всеки ученик, както и да се работи в екип от няколко ученика, което способства развитие на умения за работа в екип;
6.Изработването и използването му е забавно и превръща,,сивата и скучна”материя в забавна и увлекателна дейност.
Думата лапбук произлиза от англ. Lapbook, което буквално се превежда като „ сгъваема, наколенна книга“ (lap-сгънат, коленна, book- книга). Терминът,,лапбук”е въведен от Тами Дюби, майка, писателка, която образова децата си в домашни условия и решава да събере всички изскачащи листчета, книжки-акордеони и картинки, които са били приготвени от нея и децата по дадена тема, в една папка по красив и подреден начин, за да я използва при обучението на децата си.
Още с първите опити интереса на децата се активира. Така лапбукът навлиза в американската образователна система с цел да се представи по увлекателен начин изучаваният материал. Лапбукът осигурява интерактивно пространство. По този начин вниманието на ученика се привлича и се провокира интересът му както към самата книжка, така и към информацията в нея.
Това иновативно образователно средство не само насърчава любознателността и креативността на учениците, но същевременно подпомага систематизиране и запомняне на информацията по изучавания предмет.
ИЗБИРАНЕ НА ТЕМА
В зависимост от възрастта на учениците, темата на лапбука може да бъде много обща(обзорна), включваща най – общоизвестни факти. Ако темата е по конкретна, или във вид на въпрос или проблем, който трябва да бъде изследван, лапбука става още по- интересен.
ПЛАНИРАНЕ НА СЪДЪРЖАНИЕТО.
Избира се стандартна тема по учебното съдържание и се набелязват до 10 подтеми, по които учениците търсят информация. За всяка подтема се изработват кратки текстове, определения, снимки, и т.н.
Ако темата е нестандартна и изисква четене, търсене на информация и мислене, може да се обсъди с учениците. Ученето може да се случи и преди подготвянето на лапбука, а може да върви и паралелно с изработването му. Целта на занятието е не просто да се направи лапбук, а да се разучи темата. Учениците може да намерят материали в учебника, сайтове, видеа свързани с темата.
Използвана литература:
- http://homeschoolingbg.com/index.php?id=433
- ШУ „Еп. К. Преславски“, „Образователни технологии“, Шумен 2017