Цифрово заснемане в неформална среда
Автор: Антоанета Иванова
старши учител по Информатика и информационни технологии, ПГ „Васил Левски“, град Ямбол, tonitova@abv.bg
Резюме: В настоящата статия се представя същността на неформалното образование като фактор за развитието на уменията на учениците по информационни технологии, темата „Цифрово заснемане“. Основна цел на иновативния модел е да стимулира активна ангажираност и да поддържа устойчива мотивация за учене сред учениците чрез използване на методите на неформалното образование, прилагани в извънучебна среда.
Образованието винаги е било важна част от живота на човека. То е процес, който води до придобиване на знания, умения, ценности и навици. Формалното (традиционното) образование започва с начално образование, преминава през основно и средно образование и достига до висше образование. При него учениците получават образование си от обучени учители в класните стаи чрез структурирана учебна програма. Но традиционното образование вече изнемогва и има нужда от помощ и вдъхновение. Всички нестандартни начини на учене, които не са свързани с формалната академична среда са форми на неформалното и информалното обучение. Разликата при тях, е че при информалното образование човек развива сам уменията си по естествен път чрез житейския си опит, извън рамките на образователната среда. Неформалното образование, от своя страна, е структурирано и организирано обучение, което не се провежда в училищата. Обикновено се случва извън образователните институции чрез планирани дейности. Провежда в среда извън класната стая, която включва: музеи, специализирани кабинети, природни центрове, зоологически градини или паркове. Тук учениците преживяват повече социални и интерактивни занимания, практически дейности и самооткриване, които помагат да се подхрани любопитството на ученика.
По своята същност неформалното образование представлява целенасочено учене, което се осъществява в разнообразна среда. То е доброволно и в основата му са учениците и техните индивидуални потребности. Благодарение на неформалното образование се развиват редица ключови компетенции и умения, подпомагащи личностното и професионално развитие на участниците в образователния процес.
Практиката е водеща при неформалното образование, а знаем, че по-доброто и ефективното учене е чрез правене и преживяване, отколкото чрез слушане и гледане. При неформалното образование всяка среда може да бъде адаптирана за учебна и към нуждите на хората. Образователното съдържание може да се представи по приложен, културно-развлекателен, функционален начин. В процеса на образование се включват естествени, реални ресурси, материали, симулации извлечени от реалния живот. 1
Хората, които знаят какво е неформалното образование и са наясно с ползите му виждат в него възможност да избират посоката, в която да се развиват и да усвоят нови знания и умения. Те търсят алтернативни възможности за учене и развитие по различни причини. Това е техният шанс да развият своя потенциал от интереси или дарби, които не получават адекватна подкрепа от формалните образователни институции, тъй като надхвърлят техните стандарти.
Фотографията стана част от живота и на децата – снимат, обсъждат, учат. Живеем в свят, който е залят от изображения на различни теми. Използването на фотографии може да вдъхновяват дискусия и разбиране на сложни теми. Умението за създаване на добра фотография често е свързана с използването на правила за композиция. Фотографията сплесква трите измерения в две. За да запази усещането за пространство и размерност, снимащият трябва да е наясно какво има в кадъра и как се фокусира върху него.
Средата извън училище е подходяща за развиване на такива умения под ръководството на едно неформално образование. Учениците трябва да научат какво цени светът и какво ще им бъде полезно в реалния живот. Не трябва да има разделение между това, което учат в училище и какви знания ще използват в обществото, в което живеем и извън него. Дългогодишният проблем засяга много учители – защо училищното образование се задъхва. Някои ученици не се представят добре или не се чувстват подходящи за обществото, защото не са научили уменията, от които се нуждае обществото, от училищното образование. Вместо това училищата подготвят ученици с непрактични, нереалистични или остарели знания, които може да не са им полезни, за да оцелеят в конкурентния глобален свят. Но за да се разрешат проблеми, пред които сме изправени сега или в бъдеще, трябва да приложим и практикуваме знания и умения, които са свързани с настоящите ситуации. Връзката между училищното образование и опита от реалния свят е изключително важна и затова възниква нуждата от един нов модел на обучение „отвън-навътре“. Опитът придобит извън училищната среда се превръща в умение на ученика.
Най-добрата учебна среда по информационни технологии – тема „Цифрово заснемане“ са неформалните природни пейзажи на открито, където учениците им е позволено да изследват и откриват без структура или власт.
Фотографията може да помогне на учениците да преодолеят теми, които се чувстват далечни и абстрактни, независимо дали са във времево, географско или културно отношение. Това е особено полезен инструмент за преподаване на култура. Може да предложи прозрения за лица и общности, които са съществували преди, по време и след конкретно историческо и политическо събитие.
- НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ, Сборник с изследователски материали, София, 2020, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“