Технология за усвояване на знания и умения по родинознание във втори клас, чрез извънкласната дейност в клуб „ Моят роден край“
Автор:
Атидже Ибраимова Топчиева – старши учител в начален етап
Об.У „ Св. Климент Охридски“ , село Дебрен, общ. Гърмен, обл. Благоевград
Имейл адрес: ati_ver@abv.bg, СДК 8297, вх. № 047378
РЕЗЮМЕ:
Технологично моделът е основан върху образователно-възпитателни задачи и дейности чрез прилагане на иновативни методи в извънкласната дейност, които спомагат за по- лесно усвояване на знанията и уменията по учебния предмет родинознание.
В статията си представям своето изследване за усвояване на знания и умения по родинознание във втори клас, чрез извънкласната дейност в клуб „ Моят роден край“.
В своята дългогодишна практика винаги съм се опитвала да бъда полезна, да разпалвам учениците към знания, да се ангажирам с извънкласни дейности, да ги предразполагам свободно да разговарят и да споделят своите интереси. Непрекъснато съм проучвала и събирала знания от възрастните хора за живота в миналото- за историята, основния поминък, за хранене, за семейството и родът, за трудовите обичаи, за празниците и песните.
Всичко това съм оформила в малка книжка „ Село Дебрен. История и фолклорни традиции“. Тези знания аз ги представям на учениците в различни часове, но най-много знания получават тези ученици, които участват в клуб „Моят роден край“.
Това ме провокира за настоящата писмена разработка да представя Технология за усвояване на знания и умения по родинознание във втори клас , която се осъществява чрез извънкласната дейност с участието на учениците в клуб“ Моят роден край.“
Обект на диагностичното изследване
Обектът на изследването е процесът на обучение, свързан с усвояването на знания и умения по родинознание във втори клас чрез извънкласна дейност.
Предмет на диагностичното изследване
Предмет на изследването е приложената технология на обучение за усвояване на знанията по родинознание във втори клас чрез извънкласна дейност в клуб“ Моят роден край“.
Обхват на диагностичното изследване
Диагностичното изследване включва два класа от Об.У „Св. Климент Охридски“, с. Дебрен.
А- експериментална група – участват учениците от 2 а клас, групата се състои от 22 ученици.
B – контролна група – 2 б клас, групата се състои от 22 ученици.
Цел на диагностичното изследването
Целта на изследването е да се представи нова технология за усвояване на знания и умения от учебната програма във втори клас по родинознание, чрез извънкласна дейност в клуб
“ Моят роден край“ и да се апробира нейната ефективност в практиката.
Основни изследователски задачи:
- да се анализира теоретичната литература по проблема
- да се анализират учебната и училищна практика/ това, което създава трудности/
- да се определят критериите и показателите да диагностициране
- да се подберат дидактически материали
- да се разработи нова технология за усвояване на знания и умения по родинознание във втори клас, чрез извънкласна дейност
- да се осъществи педагогически експеримент
- да се подберат дидактически материали
- да се разработи изследователски инструментариум
- да се апробира новата технология
- да се съберат емпирични данни от контролната и експерименталната група
- да се определят критериите и показателите за диагностициране
- да се измерят събраните емпирични данни чрез статистически методи
- да се анализират количествено и качествено резултатите , като се приложат статистически методи
- да се докаже ефективността на технологията
- да се направят изводи и обобщения
- да се изтъкнат перспективите на изследването
Хипотеза на изследването
С оглед на очертаните параметри, може да бъде изведена хипотеза, че ако се приложи технологията за усвояване на знания и умения по родинознание във втори клас, то равнището на знанията и уменията на учениците ще се повиши и резултатите ще се подобрят.
Методи на изследване
- теоретичен анализ
- анализ на нормативните документи и на писмените работи на учениците
- тестиране
- педагогическо наблюдение
- педагогически експеримент
- статистически методи
В учителската ми практика описаният експеримент беше резултат от констатирането на някои пропуски по отношение на очакваните резултати на ниво учебна програма по учебния предмет родинознание. Проследих тематичното съдържание по учебната програма и тематичното съдържание по извънкласна дейност на клуб „ Моят роден край“ и установих, че някои от темите са сходни и може да се създаде взаимовръзка, в която знанията от извънкласната дейност да подпомагат учебния процес. Исках знанията да се усвояват чрез иновативни методи и подходи, да са интересни и да са трайни за учениците от втори клас. Именно това установих по време на констатиращия етап.
За целта в началото на експерименталната работа на проведохме тест с учениците от класа, за да се констатирам пропуските и нивото на знания и умения до този момент, които имат учениците.
Теста в началото на експеримента съдържаше десет задачи. Общ брой точки от теста – 20 точки.
В продължение на два месеца и почти до края на учебната година приложих нова технология на обучение, чрез извънкласни дейности, която да подпомогне усвояването на знанията и уменията по родинознание. Използвах по 2 учебни часа, седмично за занимания в клуб „ Моят роден край“. Реших да използвам иновативни методи на преподаване , за да успея да мотивирам и ангажирам учениците да възприемат и запомнят трайно знанията за родния край.
Технологията преминава през няколко етапа:
- Първи етап е работата в клуба по извънкласни дейности :
В началото на часа започвахме с четене на откъс от книгата ми „Село Дебрен. История и фолклорни традиции“ по темата.
Представяне на кратка презентация по темата.
Обсъждане на важни и интересни моменти и изготвяне на табло – Мисловна карта.
Развиване на творчески дейности. Учениците сами избираха какво да си направят.
Една част от тях рисуваха, други си съчиняваха кратки стихотворения или съчинения- творчество през погледа на учениците.
- Втория етап е работата в учебния час по родинознание:
След поставяне на темата представях презентацията по темата.
Припомнят се знанията по таблото- Мисловна карта.
Учениците си записват в своите тетрадки плана на урока чрез техни малки схеми- мисловни карти.
Използвам игрови подход- работа по групи, игра „Роботко“, коя група е запаметила и записала на цветни картончета най- много понятия от урока.
Часовете от извънкласните занимания предхождаха темите от урока.
В такава взаимовръзка провежданите уроци мотивираха учениците за дейности и изява. Възприемаха знанията с интерес и желание. Те увличаха и своите родители в изготвянето на проектите за проучване на миналото в родния край.
Учениците имаха възможност да участват пряко и със свои идеи в учебния процес като даваха идеи за това какво да включим във следващия учебен час.
След експерименталното обучение проведохме тест /изходяща диагностика/, за да констатирам има ли напредък в резултатите на учениците.
След проверка на резултатите беше установено, че са по–високи от теста проведен в началото на обучението,
Резултати от Тест №1 и Тест № 2, експериментална група
От диаграма №5 се вижда успеваемостта на учениците при провеждане на тест №2, след приложената технология във 2 а клас, експерименталната група.
При проверка на хипотезата се установи, че Отклонението спрямо средната аритметична величина е 12%. Колкото по-малко е отклонението в постиженията, толкова по-еднородни са децата и по-лесно се работи.
При така получените числа, намерени стандартни отклонения и изчислени дисперсии става ясно, че стандартното отклонение при резултатите от Тест №2 е по-малко. Това се дължи на приложената технология на обучение.
Извънкласната дейност е добра среда за развитие на много личностни качества и е възможно чрез иновативни методи да подпомага учебния процес.
От проведения педагогически експеримент може да се анализират в обобщен вид следните резултати:
Прилагането на иновативни методи в извънкласната дейност допринасят за по-високо ниво на усвояване на знанията и уменията по учебния предмет родинознание. Мисловните карти подпомагат учебния процес и съдействат за развитието на ключовите компетентности заложени в учебната програма.
Чрез използване на технологията за усвояване на знания и умения по родинознание във втори клас, учениците ще имат възможност да научат и разберат повече за своя роден край. Ще могат да придобият знания за историята, географията, културата, традициите и обичаите на родния край. Технологията може да се приложи и по предмети като човекът и природата и човекът и общество
Използвана литература
- Андреев, М. Процесът на обучението. Дидактика, София , 1996
- Мадолев, В. Когнитивна психология. Бл., 2007
- Мадолев, В. Психология и психопрофилактика на общуването. Бл., 199
- Седем урока за подпомагане на децата да развият своите способности–сп.Педагогика бр.8, 1997
- Стефанова, М. Педагогическата иновация. С., 2005
- Тодорова, Л. Възпитанието в начална училищна възраст, Бл. , 2008
- Тодорова, Л. Теория и методика на извънкласната и извънучилищната възпитателна дейност с учениците от началните класове. Бл. , 1993
- Учебна програма по родинознание за 2 клас
- Трифон, Т. и Пирьов, Г. Способностите в учебния процес, 1991
- Чакъров, Н. Педагогическото взаимодействие, София , 1980
- ,St.,M. Fusoni, Moving Beyond Icebreakers , Boston, 2005
- https://mon.bg/