ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ И ПРИЛОЖЕН СОФТУЕР В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ГАРАНТИРАТ ПО ВИСОКИ УЧЕБНО ПОЗНАВАТЕЛНИ РЕЗУЛТАТИ ОТ УЧЕНИЦИТЕ
БОРИСЛАВ МИТКОВ ГОШЕВ- СТАРШИ УЧИТЕЛ ПО СЧЕТОВОДНИ ДИСЦИПЛИНИ В ПГИМ „ЙОРДАН ЗАХАРИЕВ “ – КЮСТЕНДИЛ
Вниманието в настоящата статия е насочено към обучение чрез ролеви игри с счетоводен приложен софтуер за генериране на документи, което представлява иновация. Това подпомага процеса на усвояване на знания, умения, компетентности и променя поведението на учениците участващите в образователния процес. Разглежда се понятието “ролева игра чрез приложен софтуер”, като иновативен метод в обучението.
Въведение
В основата на развитието на европейската икономика стоят образователните и научно-изследователските цели, защото по-доброто образование става предпоставка за по-успешна реализация на пазара на труда, а постигнатият напредък по отношение на повишаване на нивата на заетост спомага за намаляване на бедността. Целите на европейско равнище трябва да бъдат трансформирани в национални цели и в начини за тяхното постигане, като се имат предвид моментната ситуация на всяка държава-членка и нейната амбиция за реализирането на тези цели. Те са насочени към насърчаване на партньорствата за знание и засилване на връзките между образование, стопанска дейност, научни изследвания и иновации, към подобряване постиженията на образователните системи и улесняване навлизането на млади хора на пазара на труда, към усъвършенстване стратегическата рамка за сътрудничество в образованието и обучението, в което да бъдат включени всички заинтересовани страни. В резултат на това ще се стигне до изпълнението на принципите за обучение през целия живот.
Затова, според мен, днес основната задача на професионалното образование е да осигурява подготвени кадри за бизнеса. Това означава, излизайки от професионалната гимназия, бъдещият служител или млад предприемач да може ефективно да изпълнява задълженията си в рамките на усвоената от него професия. Оттук произтича и основната задача при обучението на бъдещите специалисти по професията „Офис мениджър“, а именно – да се подготвят успешни икономисти, които да бъдат гръбнака на малките и средните предприятия.
Необходимо е да се наблегне в учебното съдържание и училищното обучение върху творчеството, иновациите, практиката, дигиталните компетентности и предприемачеството, да се подобрят резултатите в сферата на образованието. Това на практика може да се случи, когато един учител покаже на своите ученици технологията и изграждането на малко или средно предприятие и ги насърчи да са непрекъснато да учат и да се информират за новостите в законодателството, технологиите и изискванията на пазара.
Ролевата игра с приложен софтуер представлява иновативен, близък до практиката метод на обучение, който насърчава предприемаческото мислене. Чрез симулиране на работни процеси, протичащи в реално стопанско предприятие, се формира бизнес поведение. Работата по време на ролевата игра подпомага формирането на основни ключови квалификации за модерна работна среда като умение за работа в екип и самостоятелност, готовност за постигане на резултати и вземане на решения, гъвкавост и усет за междукултурни отношения.
По време на моята ежедневна педагогическа работа съм забелязал, че учениците са по-силно мотивирани при практическа работа по Счетоводство. Това е така, защото по време на часовете по практика показват, тренират, констатират, проверяват и усъвършенстват своите професионални знания, умения и компетентности. Обучението по Счетоводство е интегрирано и се намира в непрекъсната връзка с учебни предмети като икономика, информационни технологии, бизнес комуникации и чужди езици и др.
Мотивът ми да подготвя тази статия е, че напоследък се налага практически ориентирано образование и обучение, което да активизира учениците и да ги подготви за успешна трудова реализация в пазарните условия. Затова се търсят нови подходи, нови методи, средства, както и адекватни форми на организация на обучението, в т.ч. на икономическо образование и обучение, чрез които учениците да получат знания и компетенции, които да бъдат „екипировка за бъдещето“. Един от тези нови подходи е обучението по Счетоводство чрез ролеви игри с приложен софтуер в унисон с икономическата действителност у нас. По този начин не само на теория, но и в условия близки до реалните, учениците чрез работата си по време на ролевата игра успяват да се подготвят за конкретни ситуации на работното място във фирмата.
Участието в проведената ролева игра закрепва теоретичните знания, формира, развива и усъвършенства умения, развива творчески подход към моделирането на обучаващи системи, формира нравствени качества и професионални компетенции.
Темата по Счетоводство след която е проведена ролева игра с приложен софтуер е „Документирането като елемент на методологията на счетоводството“ тя е изключително актуална и с огромна практическа значимост. Свързана е с изграждането на практически умения за попълване на документи и вземане на делови решения в условно-противоречиви ситуации, за да може обучаваните да пренесат по-умело и по-уверено теоретичните изисквания в практическата си дейност, да ги превърнат в трайни жизнени привички и стереотипи.
Интерактивното обучение представлява специална форма на организация на дейности, която е подчинена на определена познавателна цел. Учебният процес е организиран по такъв начин, че на практика всички обучавани се оказват увлечени в него, т.е. те имат възможност да разберат, обмислят и изразят това, което знаят. Интерактивните методи дават възможност участниците да изграждат стратегии за поведение.
Използването на интерактивните методи в сферата на професионалното образование осигурява предпоставки за постигане на нормативните изисквания в за резултатите от обучението регламентирани в държавните образователни изисквания за всяка една професия.
Интерактивното обучение се реализира чрез диалог между обучаващ и обучаван, както и между самите обучавани. Общуването е сложен, многопластов процес на установяване и развитие на връзки (контакти) между хората, породени от потребността за съвместна дейност. То включва обмен на информация, изработване на собствена стратегия на взаимодействие, възприятие и разбиране. В тази съвместна дейност всеки внася своя индивидуален принос, изразявайки на практика знанията, становищата и идеите си. Ученето е резултат от активно изследване и взаимодействие с опита на самите обучавани, при което новите знания се формират на основата на този опит.
Използването на интерактивните методи в урочната работа е изключително необходимо, но не и достатъчно условие за повишаване на професионалните компетенции на учениците. Върху личността на ученика въздействат и фактори като: мотивация за развитие в дадена професионална област, интерес, влияние на семейството, обкръжаващата среда и други.
Проблемът на методите на обучение на учениците в професионалните училища по икономика е особено актуален с оглед на сложните междуличностни и обществени отношения в съвременните условия на икономическо развитие и необходимостта от усъвършенстване на професионалните компетенции на бъдещите специалисти. Това налага да се пресъздават проблемни и професионални ситуации чрез ролеви игри, които изискват бързо и компетентно решение, понякога и нестандартно, и неочаквано, но взети самостоятелно. Участието на ученика в една ролева игра с приложен софтуер дава такава възможност за моделиране на конкретни действия и избор на оптимален вариант на професионално решение.
Настоящата статия има за цел да представи възможностите, които предоставят съвременните образователни технологии за изполване на интерактивни методи и по конкретно ролевата игра с използването на приложен софтуер при преподаване по „Счетоводство“.
При ролевите игри ученикът се старае да пресъздаде нова идентичност, като се поставя в положението на конкретен служител от счетоводен отдел на дадена фирма и съответно да вземе правилно решение по конкретно зададената задача. Игровите методи поставят на преден план знанията, уменията и приложението им в практиката; развиват умения за комуникация; създават предпоставки за диагностика на трудностите, пропуските и грешките; дават възможност учениците да овладяват факти, понятия, идеи индиректно и да поставят въпроси към тях; повишават мотивацията за учене.
За проверка на тезата, че ролева игра с приложен софтуер в учебните часове по Счетоводство води до повишаване качеството на формираните практически умения, показани от учениците, проведох педагогическо изследване.
В изследването бяха включени входно и изходно измерване на знанията и уменията на учениците посредством тест и педагогическо наблюдение и обобщаване на резултатите от тях въз основа на методите на статистиката. Получените резултати потвърдиха изцяло моята теза и ми позволиха да формулирам следните констатации:
- Такава педагогическа методика въвлича – ангажира учениците и повишава тяхната активност. Прави ги по отговорни за резултатите от обучението им. Помага на учениците да обединят новата информация с тази, която вече имат и с различните стилове на учене да учат по – пълноценно, развивайки творческия си потенциал.
- Учениците са мотивирани да бъдат обучавани с помощта на интерактивни методи. Този вид обучение е свързано с повишения интерес в учениците, с активното участие в учебния процес и с бързото усвояване на учебния материал. Всичко това се превръща в основен фактор за постигане на качество и трайност на счетоводните знания и умения.
- Анализът на резултатите от изследването потвърждава хипотезата, че в резултат на обучението с помощта на интерактивните методи се повишава равнището на усвоените знания и формираните счетоводни професионални умения у изследваните лица.
- Налице е добро взаимодействие както между учащите и умение за работа в екип. Чрез работата им в екипи учениците правят грешки и намират сами решението на конкретния проблем. Развиват по – силни положителни чувства към съученици и учителя.
- Учителят остава водеща фигура в учебно-възпитателния процес, но с помощта на ролевата игра му се осигурява повече време за наблюдение дейността на учениците в рамките на учебния час.
- След проведената ролева игра при направения тест се забелязва увеличение в постигнатите резултати на учениците.
От извършената работа и направения анализ на резултатите мога да направя следните изводи по отношение на използването на ролевите игри в обучението по Счетоводство:
- Допринасят за подобряване на качеството на педагогическия процес в значителна степен.
- Развиват, задълбочават и повишават знанията на учениците по отношение на обем, трайност и възможност за практическо прилагане.
- Повишават познавателната активност на учениците и равнището на познавателен интерес, което е предпоставка за задълбочено усвояване на учебния материал и развитие на творческото им мислене.
- Допринасят за обогатяване на професионалните компетенции на учениците, като дават възможност за развитие и изява на професионално-личностните им качества.
- Правят обучението по счетоводство интересно, атрактивно и значително променят отношението и нагласите на учениците към ученето.
- Подобряване на материално-техническата база на българското училище – увеличаване броя на компютрите, които се използват за учебни цели; оборудване на специализирани кабинети със счетоводни програми; осигуряване на необходимите консумативи, на достъп до високоскоростен Интернет; изграждане на локални компютърни мрежи.
Литература
- Бояджиева, Н. (2021). Приложение на иновативни методи в училищното образование. Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Факултет по науки за образованието и изкуствата. Книга педагогически науки. Том 114, София.
- Захариев, А. (2021). Финансово управление на човешките ресурси, Абагар, В. Търново.
- Черешева, М. (2010). Границите на свободата в образованието, Дневник, 06.12.2010