Образователна технология за приложение на работата по проекти в часовете по Гражданско образование
Автор: Ваня Фроликова
Месторабота :ПГИТ “Проф. д-р Асен Златаров“ гр. Петрич
e-mail: v_ frolikova @abv.bg
Резюме
Личностното развитие и подготовката на младия човек за социална реализация се осъществява чрез обучението по гражданско образование в училищната институция. Учителят по гражданско образование, който използва проектният метод, разнообразява процеса на учене, помага за развитието на ученика като личност и го утвърждава като гражданин на Република България и на Европейския съюз. Провеждането на проектно базираното обучение свързва знанията от различните предмети за учениците, осигурява им виждането на явленията в контекста, ангажира се сетивното възприятие и опита на учениците, насърчава се индивидуализацията им, активизира се и се мотивира всеки ученик, развиват се уменията му за работа и за учене и се осигурява работата му в екип.
В настоящата статия се опитах да обхвана набора от въпроси, свързани с правата на човека, които участват в една или повече от формите на обучение.
Ключови думи: гражданско образование, правата на човека, ученици, 11 клас, проект.
Въведение
Гражданското образование допринася за възпитанието на младите хора като активни и отговорни членове на обществото. Три основните компоненти на гражданството:
- Гражданският компонент включва правата, свързани със свободата на личността;
- Политическият компонент е свързан правото да се участва в осъществяването на политическата власт в страната, да се избира и да бъдеш избиран в парламентарните институции;
- Социалният компонент на гражданството е свързан с правото на достоен жизнен стандарт и равен достъп до образование и здравеопазване, правото на жилище и минимално ниво на доход.
Първоначалното разбиране на правата на човека като цяло са били ограничени до гражданската и политическата сфера, а сега се признава, че те трябва да включват и социални, културни и икономически въпроси.
- Гражданското образование- същност и особености
Началото на идеята за гражданското образование се корени св в антична Гърция и Древен Рим. „Тази идея е толкова стара, колкото е стара идеята за демокрацията, държавата и правото, колкото е стар стремежът на човека за свобода и справедливост. идеята за да гражданското образование присъства по косвен начин в развитието на политико-правната мисъл за различните типове и форми на управление на държавата и обществото. При всеки преход от една историческа епоха към друга се дава нов тласък на развитието на идеята за гражданското образование поради появата на нови теории и концепции.“ (Балкански П. , Захариев З., 1998)
Аристотел в епохата на античната демокрация разглежда в единство целта на образованието и свободата на личността, както и значението на образованието за управлението на града- държава. Той е на мнение, че свободата следва да бъде цел на образованието, тъй като няма щастие без свобода на човека.
осигурява щастието на своите граждани.
През епохата на Възраждането се развива идеята за гражданина и гражданството, която се обогатява и поставя на качествено ново ниво. Това се отразява и на схващанията за гражданското образование, което се свързва най-вече с името на Ж.Ж.Русо. Голямо значение Русо отдава на хората, които ще учат децата на граждански добродетели и ценности; на начините на практикуване на граждански умения; на използването на народностните обичаи и нрави, на общественото богослужение и на участието на децата в сдружения „наредени по образеца на държавата“ за формиране на гражданско поведение у тях от най-ранна възраст.
Цялостно схващане за гражданското образование представя Георг Керщенщайнер в своя труд ”Схващане за гражданското образование“, публикуван през 1914 г. Той разглежда връзката между общото и гражданското образование като ”симбиоза”, тъй като се осъществяват в училище ”ръка за ръка“. Гражданското образование дава не само знания з средство за формирането на политическия ”манталитет и култура”, които трябва да се проявят в училищния живот. така както си го представя Г. Керщенщайнер, гражданското образование обхваща преподаването на правата и задълженията на гражданина и осигуряването на възможност за тяхното практикуване. Според него, децата И от най-ранна възраст да участват пълноценно в самодейни общности и сдружения, където могат да се научат на активна и отговорна работа.“ (Балкански П. , Захариев З., 1998)
Употребата на гражданското образование в съвременния смисъл и значение има своята история. До идеята за гражданското образование и обучението по правата на човека се стига след радикална промяна на философията за свободата, правата, властта и справедливостта в човешкото общество. Тази промяна настъпва след изживените трагедии и страдания през годините на Втората световна война.
В системата на българското образование се практикуват различни видове образование: общо и професионално; хуманитарно и природно; светско и религиозно; техническо, икономическо, медицинско, художествено, военно, театрално, правно и т.н. С прилагателното ”гражданско” се определя характера, предметната и съдържателната насоченост, качествената особеност на образованието като система и познавателен процес.
В научно-педагогическата литература се прилагат различни подходи при дефинирането на понятието ”гражданско образование“. както в нашата, така и в чуждата литература се съдържат определения, в които се акцентува на различни белези, характеризиращи същността на гражданското образование
Н. Станев прави пръв опит в нашата литература за дефиниране на понятието се прави като автор на първия учебник “Гражданско учение“, издаден през 1894 г. Според него ”гражданското учение ни учи какво трябва да знаем и правим, за да станем добри и полезни граждани.
Според Р. Вълчев “гражданското образование е личностно развитие и подготовка на младия човек за социален диалог и сътрудничество на основата на зачитането на човешките права и на законите на нашата страна.“ (Вълев Р. и др., 1994)
Д. Коларова подчертава, че „гражданското образование е интердисциплинарна предметна област в рамките на средното училище, което включва натрупването на знания, създаването на ценности и усвояването на модели на поведение, свързани, от една страна, с упражняването на гражданските права и отговорности в обществото, и, от друга страна, с личностното осъществяване и реализация в живота. Гражданското образование е процес на последователното осъществяване от подрастващото поколение на правилата и нормите, регулиращи взаимоотношенията между индивида и обществото, В този процес учениците:
- усвояват знания за функционирането на обществото развиващо се в условията на демокрация;
- постепенно умения за упражняване на правата и задълженията си, произтичащи от живота в общностите, на които принадлежат;
- интернализират фундаменталните ценности и понятия на демократичното гражданско общество, както и на държавата и нацията като цяло“ (Коларова Д., 1997)
Гражданското образование изпълнява две основни социални функции:
- “репродуктивна (стабилизираща, консервативна), свързана с възпроизводството и утвърждаването на съществуващите социални отношения с цел укрепване на политическата власт и конституционен строй.
- конструктивна (променяща) — иновационна насоченост, пряк или косвен принос на подрастващите за утвърждаване на новото в политиката, производството, начина на живот.” (Иванов, И., 2000)
- Проектно базирано обучение- същност и особености
Проектният метод помага на учителите да разнообразят учебния процес, да заинтригуват учениците и да им предоставят възможност да се радват на постигнатите резултати. Акцентира се върху организиране на учебния процес по такъв начин, че учениците :
- да могат да участват активно в планирането на учебните и практическите дейности;
- да изразят своите идеи, при реализирането на които се обучават да изпълняват различни професионални роли и публично представяне на резултатите от работата си.
- Една от характеристиките на дизайна преподаването или обучението по метода на проекта е опит за комбиниране знания от различни области с явленията, с които учениците се сблъскват в ежедневието.
Проектно базирано обучение – „стратегия за учене, която обхваща едновременно различни учебни предмети. Това се постига като учителят насърчава учениците да идентифицират през изследване истински световен проблем (на местно или глобално ниво), да разработят решение, прилагайки доказателства за подкрепа и да представят решението по интересен и интерактивен начин, като използват набор от съвременни средства за визуализация.“ (https://priobshti.se/article/strategii-v-pomosht-na-prepodavaneto/kakvo-predstavlyava-proektno-baziranoto-obuchenie )
Характеристики необходими да притежава един урок проведен чрез метода на проектите:
- Първо се решава един конкретен проблем; поставят се ясни и конкретни цели на проекта.
- Проектът се изпълнява в ясно определен период от време (един или повече учебни часа, седмица и т.н.).
- Създават се ситуации, в които учениците трябва да поемат инициативата.
- Оценяват се напредъкът на проекта и крайните му резултати.
- Проектът задължително е свързан с практиката, с реалния живот.
- Учителят действа повече като координатор, консултант, вдъхновител.
- Темите са избрани така, че да мотивират учениците.
Основни стъпки при работата по проект:
- „„Първа стъпка“ – един проект започва с подбора и предоставянето на една тема, която съдържа някакъв проблем.
- „Втора стъпка“ по проекта представлява съвместното съставяне и осъществяване на един план, свързан с решаването на поставения проблем. Тук от значение са следните моменти:
- решаващо е целенасоченото планиране на проекта, тъй като то представлява вътрешния „мотор“ на хода на проекта;
- учениците трябва сами да организират своята дейност, като поемат отговорност за действията си;
- учителят изпълнява роля на съветник, помощник, координатор, който държи в свои ръце ръководството на проекта.
- „Трета стъпка“ – насочена е към действено решаване на проблема. Характеристиките на този етап са:
- проявата на голяма доза съзнание от страна на учениците;
- включването на различни форми на работа;
- използване на разнообразни материали за действие.
На този етап „социалното учене“ се осъществява чрез работа в групи, чрез многообразни възможности за комуникация, чрез решаването на конфликти и др.
- „Четвъртата стъпка“ се състои в изпробването на модела по разработения проблем и неговото решение в действителността.“ (Зафирова, Л., Лазарова, С., Симеонова, Ил. 2013)
Компоненти, които подпомагат обучението по проекти:
- „предметна компетентност, като умение да се преработва адекватно информация;
- методическа компетентност, като умение да се обработват самостоятелно, целенасочено и диференцирано проблеми и задачи;
- социална компетентност, като умение работният процес да се оформи така, че конкурентния принцип да бъде преодолян в името на съвместното действие“ (Зафирова, Л., Лазарова, С., Симеонова, Ил., 2013 )
Предимства на проектно базираното обучение:
- Свързва знания от различни предмети, помага да се видят явленията в контекст.
- Помага за ангажиране на сетивното възприятие и опит на учениците.
- Насърчава индивидуализацията.
- Мотивира и активизира ученика.
- Тясна връзка с реалния живот.
- Развива уменията за работа и учене на учениците.
- Позволява на учениците да работят в екипи и групи
- Анализ на учебната програма по Гражданско образование 11 клас
Обучението по гражданско образование е в „основата на личностното развитие и подготовката на младия човек за социална реализация чрез познаването, владеенето и защитата на човешките права и свободи, съобразени със законите на демократичното общество. Гражданското образование подпомага развитието и утвърждаването на ученика като гражданин на Република България и на Европейския съюз и като личност, която:
- е свободна и способна да взема отговорни решения за себе си и за другите;
- познава и отстоява своите права, свободи и отговорности;
- има осъзнати отношения с държавата и обществото;
- е активен участник в социални събития и има мотивация за позитивна промяна” (Учебна програма по гражданско образование за 11 клас, МОН)
Учебният предмет гражданско образование в ХІ клас поставя акцент върху:
– „гражданите, политиката и демокрацията;
– гражданите, правата и отговорностите;
– идентичностите и различията в обществото.
В резултат от цялостното обучението по гражданско образование учениците придобиват следните комплексни социални и граждански компетентности:
- критическо мислене и рационална аргументация;
- конструктивно участие в диалог и дебат;
- вземане на решения; решаване на проблеми;
- мирно решаване на конфликти;
- изграждане и поддържане на общности от съмишленици, създаване и управление на проекти;
- конструктивно общуване в различни контексти и социални среди, отговорно и информирано участие в социалния и политическия живот на страната, медийна грамотност.
Основните дейности, свързани с обучението, са:
- изработване на социално, общностно и/или личностно значим проект с цел позитивна промяна в училищната среда и местната общност;
- проучване на проблеми на демократичното общество и ролята както на отделната личност, така и на общността за тяхното решаване;
- анализ на ролята на гражданина в демократичните процеси и работа по конкретни казуси, близки до средата и всекидневието на учениците;
- осъществяване на информиран избор и създаване на възможности за личностна реализация.
Организацията на обучението по гражданско образование в ХІ клас се основава на интерактивни методи и техники на преподаване (дебати и дискусии, учене чрез изследване, учене чрез практика, учене чрез преживяване, решаване на казуси, разработване на проекти).“ (Учебна програма по гражданско образование за 11 клас, МОН)
Компетентностите като очаквани резултати от обучението по глобална тема „Граждани, права и отговорности“ в 11 клас са представени в таблица № 1.
Таблица № 1 Компетентности по глобална тема „Граждани, права и отговорности“
Тема | Компетентности |
Идеята за справедливост – права и отговорности на гражданите | · Обвързва идеята за правата на човека с понятията свобода, справедливост, равенство и човешко достойнство.
· Познава основните конституционни права на гражданите на Република България. · Познава международни документи за правата на човека (Всеобща декларация за правата на човека, Европейска конвенция за защита на правата на човека и основните свободи, Конвенция за правата на детето), интерпретира степента на приложението им у нас, в Европейския съюз и в света. · Разграничава универсални права на човека от колективни и от групово специфични човешки права § Различава случаи на нарушения на правата на човека и правата на детето, познава механизми за тяхната защита на национално, европейско и международно ниво. · Осъзнава необходимостта от лично участие и отговорност в демократичното вземане на решения на всички нива (семейство, училище, местна общност…) |
. Аз и моята гражданска позиция | · Познава значението на организираното гражданско общество за демократичните процеси.
· Оценява ролята на неправителствения сектор в гражданското общество. · Познава форми на граждански контрол и е мотивиран да участва в тяхното прилагане |
(Учебна програма по гражданско образование за 11 клас, МОН)
- Модел на работа по Гражданско образование – 11 клас
В настоящата статия е представен урок по Гражданско образование 11 клас, чрез използването на иновативни методи на обучение- проектно базирано обучение.
ТЕМА: ПРАВАТА НА ЖЕНИТЕ
Вид на урока: урок за дейности
Основна дидактическа цел на урока: учениците да научат историята за правата на жените и проучат техните права
Задачи на урока (подцели): учениците да:
- Участниците ще научат за историята на правата на жените и за ключови фигури, свързани с движението за права на жените
- Учениците ще изследват и обсъждат текущи проблеми, свързани с правата на човека, пред които са изправени жените
- Учениците ще обсъждат въпроси, свързани с равноправието на жените и ще формулират предложения за справяне с някои от бариерите пред получаването на равни права на жените
Методи за преподаване и за учене: беседа, презентация, диалог/дискусия, работа в групи, работа с текст, творчески задачи
Ход на урока:
Упражнение „Съгласен- несъгласен“
Учениците слушат внимателно различни твърдения.
- Момчетата са по-силни от момичетата.
- Хормоните карат момчетата и момичетата да се държат по различен начин.
- Жените са по-добри в грижите за децата.
- Голяма обида за едно момче е да го наричаш „момиче“ .
- Не се очаква от момчетата да бъдат чувствителни.
- Момичетата са също толкова настроени да се състезават с другите, колкото и момчетата.
Спрямо позицията, която избират :
- Съгласен съм напълно
- по–скоро съм съгласен
- нито съм съгласен, нито не съм съгласен
- по-скоро не съм съгласен
- категорично не съм съгласен
застават на съответната позиция / отбелязана предварително от учителя на пода в стаята/:
Съгласен съм напълно
|
по–скоро съм съгласен
|
нито съм съгласен, нито не съм съгласен | по-скоро не съм съгласен
|
категорично не съм съгласен
|
|
Упражнение: „Мъже/жени“
Учениците работят в четен брой малки групи.
Задача: да обсъдят и запишат на постер характеристиките за мъжа и за жената.
Всеки екип избира говорител и представя своята работа.
Провежда се дискусия свързана с резултатите от проведеното упражнение.
Въпроси за дискусия:
- Какво знаете за половите роли?
- Съгласни ли сте с всички предписания и очаквания за това как жените трябва да действат и да живеят? Или как мъжете трябва да действат и живеят?
- Какво според вас означава равенство между половете?
- Какви са нагласите по отношение на равенство на половете в различни периоди от миналото и сега, както и по отношение на региона, в който живеем? Обществата се променят във времето; те се различават и по отношение на мястото или региона, в който се намират, а тези различия се отразяват на нагласите на хората относно ролите, които се приписват на половете.
* въпросите за заимствани от http://humanrights-education.org/2019/12/18/prava-na-zhenite/
Проектно задание: “Правата на жената“
Учениците се разделят на 4 групи
Всяка група има за задача да прочете материала
Индекс за равенството между половете за 2020 г.: БЪЛГАРИЯ
Задача: Да изведе основните характеристики като подготви презентация.
Всеки екип избира говорител и представя своята работа.
Провежда се дискусия, в която се обсъждат кои са бариерите през равноправието на половете и как може да бъде премахнато неравенството.
Въпроси за дискусия:
Кои фактори за причина за неравенство между половете?
Кои факти от Индекса ви изненадаха най- много и защо?
Как това неравенство се отразява на живота на жените?
Литература
- Балкански П. , Захариев З.(1998) Въведение в гражданското образование, София, Ласка
- Вълев Р. и др.(1994) Гражданско образование; Книга за учителя. София Център Отворено образование
- Зафирова, Л., Лазарова, С., Симеонова, Ил. (2013) Работа по проекти в обучението по природни и обществени науки и по чужд език. Образование и технологии, кн. 4
- Иванов, И. (2000) Гражданско образование и интеркултурно образование. // Интеркултурна комуникация и гражданско общество. София
- Коларова Д. (1997) Гражданско образование в средните училища, София, Посоки
- Учебна програма по гражданско образование за 11 клас, МОН
- https://priobshti.se/article/strategii-v-pomosht-na-prepodavaneto/kakvo-predstavlyava-proektno-baziranoto-obuchenie
- http://humanrights-education.org/2019/12/18/prava-na-zhenite/
Автор: Ваня Фроликова
e-mail: v_ frolikova @abv.bg