Образователна технология за приложение на работата по проекти в часовете по Гражданско образование- резултати
Автор :Ваня Фроликова
Месторабота: ПГИТ “Проф. д-р Асен Златаров“ гр. Петрич
e-mail: v_ frolikova @abv.bg
Резюме
Гражданското образование се отнася към целенасоченото процесът на обучение и възпитание на човек, насочен към формирането и развитието на гражданска компетентност, демократично гражданство. Обучението по правата на човека е неразделна част гражданско образование.
Основното предизвикателство пред гражданското образование в България е как да се утвърждава демократична гражданска култура в проблематична за демокрацията среда (обществена, медийна, образователна и семейна).
Водещо в обучението по глобална тема „Граждани, права и отговорности“ в 11 клас е формирането у учениците на умения и знания за анализиране и съпоставяне на идеи за свободата, човешките права и гражданските права.
В настоящата статия са представени резултатите от проведено изследване по изучаваната глобална тема, което включва анализ от наблюдение, самооценка от участие в дискусии, тест и анкета за ученици.
Ключови думи: гражданско образование, правата на човека, ученици, 11 клас, проект, изследване
Въведение
Правата на човека засягат всеки аспект от човешкия живот. Именно в нарушенията на правата на човека са корените на почти всички проблеми на съвременния свят:
- Насилието;
- Бедността;
- Глобализацията;
- Околната среда;
- Икономическото неравенство;
- Беззаконието;
- Войните и конфликтите, които бушуват в някои региони на света.
Всичко това има много пряко въздействие върху педагогическата работа, което означава, че образованието, занимаващо се с въпроси като глобализацията, околната среда, мира и междукултурните отношения, също са форми на образование по правата на човека.
Всички тези теми засягат и човешките права и създават култура, основана на тяхното уважение.
- Организация на експерименталната рамка
Цел на изследването – да се създаде модел на обучение по Гражданско образование в 11 клас, чрез проектно базирано обучение и да се провери нейната ефективност в практиката.
Задачи на модела на обучението са:
- Да се представи иновативен модел за обучение по Гражданско образование – 11 клас;
- Да се подберат адекватни изследователски методи и инструментариум, с които да се изследва ефекта от модела;
- Да се проведе анкета сред учениците, участвали в обучението;
- Да се обобщят резултатите от проведеното изследване;
- Да се анализират и интерпретират на резултатите ;
- Да се изведат изводи според получените резултати.
Обект на изследването е процесът на обучение по Гражданско образование на 22 ученици от 11 клас от Професионална гимназия по икономика и туризъм град Петрич, свързан с изучаването на правата и отговорностите на гражданите.
Предмет на изследването са знанията, уменията и отношенията на учениците придобити чрез работа по проекти.
За постигане на целта на изследването бяха използвани следните иновативни методи :
- Работа по проект;
- Дискусия;
Методи на изследване, които бяха използвани:
- Наблюдение работата по проектно задание;
- Рефлексия – самооценка участие в дискусия;
- Тест ;
- Анкета ;
Инструментариум:
- Протокол за наблюдение работата по проектното задание с критерии и показатели
- Самооценка участието в проведените дискусии
- Тест , оценяващ знанията на учениците по глобална тема „Граждани, права и отговорности“
- Анкета
- Анализ на резултатите
- Анализ на резултатите от проведеното наблюдение
За наблюдение работата на групите по време на проектните задания беше използван протокол за наблюдение от книгата на Д. Батоева Педагогическа и психологическа диагностика, АСКОНИ ИЗДАТ, София (2007).
В таблица № 1 са представени резултатите по проектните задания в по глобална тема „„Граждани, права и отговорности“
Таблица № 1
Резултати от проведено наблюдение от изпълнението на проектните задания
Показатели
/поведенчески реакции/ |
Оценка на поведенческите реакции
Проект „Какво е законът“ |
Оценка на поведенческите реакции
Проект „Правата на човека“ |
Оценка на поведенческите реакции
Проект „Аз имам права, но и задължения“ |
Оценка на поведенческите реакции
Проект „Правата на жената“ |
||||
Липсва | проявява | Липсва | проявява | Липсва | проявява | Липсва | проявява | |
Проявява солидарност, поддържа другите, помага, поощрява | 100% | 100% | 100% | 100% | ||||
Чувства се свободно, шегува се, смее се | 100% | 100% | 100% | 100% | ||||
Съгласява се, отстъпва на другите | 77% | 23% | 82% | 18% | 82% | 18% | 82% | 18% |
Съветва се, ръководи | 41% | 59% | 36% | 64% | 27% | 73% | 27% | 73% |
Изказва мнение, оценява | 9% | 91% | 100% | 100% | 100% | |||
Информира, обяснява | 45% | 55% | 41% | 59% | 36% | 64% | 27% | 73% |
Моли за разяснение, повторение, за потвърждение | 91% | 9% | 100% | 100% | 100% | |||
Пита за чуждо мнение, интересува се от оценката на своите действия | 55% | 45% | 64% | 36% | 64% | 36% | 73% | 27% |
Моли за указания | 82% | 18% | 82% | 18% | 100% | 100% | ||
Не се съгласява, саботира, действа формално | 100% | 100% | 100% | 100% | ||||
Проявява напрегнатост,раздразнение, търси помощ, отклонява се от съвместните действия | 100% | 100% | 100% | 100% | ||||
Проявява антагонизъм, унижава другите, защитава и утвърждава себе си | 100% | 100% | 100% | 100% | ||||
Изработване и представяне на проекта: | ||||||||
· Достоверност, разбираемост и изчерпателност на информацията; | 100% | 100% | 100% | 100% | ||||
· Естетичност и творчески подход при изработването ; | 100% | 100% | 100% | 100% | ||||
· Демонстриране на лично отношение към проблема ; | 100% | 100% | 100% | 100% | ||||
· Компетентност при представянето; | 100% | 100% | 100% | 100% |
В работата по проектите всички ученици 100% проявяват солидарност, оказват съдействие един на друг , шегуват се по време на съвместната екипна работа. 23 % от единадесетокласниците се съгласяват и правят отстъпки по време на обсъждането и изпълнението на дейностите по проект „“Какво е законът?“ , но важно е да се отбележи, че по време на съвместната работа по другите 3 проекта този процент намалява на 18%.
По време на работата на учениците прави впечатление, че 9% от тях не изказват мнението си / първи проект „Какво е законът?“, това се променя по време на другите 3 проекта. Това може да се дължи на необходимостта от време за синхронизиране на учениците, разпределянето на екипните роли или лични притеснения от страна на съответните ученици.
Нито един от учениците не саботира и не работи формално своята част от проектната задача. Не се наблюдава учениците да се унижават един друг, да бъдат напрегнати и раздразнителни.
55% от единадесетокласниците проявяват лидерски качества и влизат в ролята на ръководители на екипите, този процент при последния проект е вече 73%. При необходимост от допълнителни разяснения 18% от учениците търсят съдействие.
Учениците при изработването на проектите си са показали изчерпателност, достоверност и разбираемост на информацията.
Проявили са креативност при изработването на презентациите си.
Всички ученици умеят да предават лично отношение към поставения проблем в проектното задание.
Всичко учениците са артистични при представянето на проектите
- Анализ на резултатите от проведените дискусии
При провеждането на последния урок от глобалната тема учениците имаха възможност да оценят участието си в проведените дискусии като попълниха следния чеклист, взаимстван от Б. Стоименова, Б. Димитров и др. Гражданско образование 11 клас Помагало за учители, фондация „Софийска платформа“. с. 41., представени в таблица № 2.
Таблица № 2
Резултати от проведена самооценка на учениците от участието в дискусиите
Положително поведени | Брой ученици | % | Отрицателно поведение | Брой ученици | % |
Търпеливо изслушвах останалите | 19 | 86% | Прекъсвах останалите | 3 | 14% |
Обмислях внимателно думите си | 22 | 100% | Изобщо не се изказвах | 0 | 0% |
Изслушвах внимателно говорещите | 21 | 96% | Не слушах внимателно останалите | 1 | 4% |
Обмислях внимателно казаното от останалите | 22 | 100% | Не обърнах особено внимание какво говорят другите | 0 | 0% |
Използвах информация от различни източници, за да аргументирам тезите си | 18 | 82% | Говорих твърде много, но не успях да представя достатъчно аргументи | 4 | 18% |
Бях уверен/а , когато се изказвах | 17 | 77% | Не бях достатъчно уверен/а , когато се изказвах | 5 | 33% |
Бях добре подготвен / а | 20 | 91% | Не бях добре подготвен/а | 2 | 9% |
Поведението ми допринесе за създаването на положителна атмосфера | 22 | 100% | Бях неучтив/а към останалите | 0 | 0% |
Ясно формулирах мнението си | 18 | 82% | Не успях да изразя ясно мнението си | 4 | 18% |
- Анализ на резултатите от теста
С учениците в края на изучаваната глобална тема „Граждани, права и отговорности“ беше проведен тест, с цел оценка на знанията им по темата. Бяха изготвени критерии и показатели за оценка, както и скала за оценка. Резултатите са представени в следващите графики.
Графика № 1
Резултати от проведения тест
Резултатите показват, че преобладават ученици с оценка Отличен 6 55%, които познават основните конституционни права на гражданите на Република България. Притежават знания за международни документи за правата на човека. Умеят да разграничават универсални права на човека от колективни и от групови специфични човешки права. Познават значението на организираното гражданско общество за демократичните процеси.
36% от единдесетокласниците са получили оценка Много добър 5 – при тях са констатирани минимални пропуски по отношение правата на човека.
17% от момчетата са получили оценка Добър 4, те са се затруднили с определянето същността на понятията гражданин, гражданско общество, граждански протест, гражданско неподчинение.
Няма ученици с оценки Слаб 2 и Среден 3.
Графика № 2
Резултати от Показател 1
Резултатите показват, че всички ученици познават същността и особеностите на ученическото самоуправление.
Графика № 3
Резултати от Показател 2
Всички единадесетокласниците знаят и разбират правата на човека.
Графика № 4
Резултати от Показател 3
Учениците познават структурата на ООН, която наблюдава спазването на конвенцията за правата на детето.
Графика № 5
Резултати от Показател 4
Познават универсалните човешки права
Графика № 6
Резултати от Показател 5
55% от учениците познават същността на понятията гражданин, гражданско общество, граждански протест, гражданско неподчинение, 45% са срещнали трудности при определяне същността на понятията.
- Анализ на резултатите от проведената анкета
В края на глобалната тема „Гражданин, права и отговорности“ с учениците беше проведена анонимна анкета, която имаше за цел да проучи техните знания по темата, както и мнението им по отношение на методите и формите, чрез които бяха проведени темите.
Резултатите са представени в следващите графики.
Графика№ 7
Въпрос 1 Знаеш ли какво представляват правата на човека?
Всички ученици споделят, че знаят какво представляват правата на човека.
Графика№ 8
Въпрос 2 Важни ли са за теб правата на човека?
Положителните отговори на учениците на втория въпрос показват, че познават много добре същността на правата си и тяхното значение в света, в който живеят днес. За 55% правата на човека за много важни.
Графика№ 9
Въпрос 3 От къде най- често получаваш/търсиш информация за правата на човека?
По отношение източниците на информация за правата на човека 36% от единадесетокласниците споделят, че получават и търсят информация от различни източници- медии, телевизия, интернет, книги, родители и учители. 27% от учениците се доверяват на своите съученици, а 18% разговарят по темата с учители. Отговора на учениците показва, че по – голямата част от тях се стараят да се информират за своите права като граждани от различни източници.
Графика№ 10
Въпрос 4 Според теб кой е отговорен за спазването правата на човека?
Всички ученици са единодушно по отношение отговорността за спазването правата на човека – на всеки един гражданин.
Графика№ 11
Въпрос 5 Според теб правата на човека важат ли за всички страни, могат ли да бъдат универсални?
77% от изследваните ученици са на мнение, че правата на човека важат за всички страни и могат да бъдат универсални, докато 33% смятат, че не.
Графика№ 12
Въпрос 6 Според теб темите по учебен предмет Гражданско образование помогнаха ли ти да обогатиш своите знания за правата на човека ?
Анкетираните ученици споделят, че благодарение на изучаваните теми по учебен предмет Гражданско образование са обогатили своите знания за правата на човека.
Графика№ 13
Въпрос 7 Провеждането на учебните часове по Гражданско образование чрез интерактивни и иновативни методи помогнаха ли ти да получиш нужните компетенции по темата правата на човека?
Провеждането на учебните часове чрез интерактивни и иновативни методи са спомогнали за постигането на нужните компетенции по глобалната тема „Граждани, права и отговорности“.
Графика№ 14
Въпрос 8 Полезно ли беше за теб включването ти в проектни дейности в часовете по Гражданско образование
Учениците споделят, че провеждането на учебните часове чрез реализирането на различни проектни дейности е било полезно за тях. По този начин са развили умението за работа в екип и са повишили за комуникативните си умения.
Графика№ 15
Въпрос 9 Според теб повиши ли се правната ти култура от проведените учебни часове по Гражданско образование?
Единадесетокласниците споделят, че чрез провеждането на практически дейности по Гражданско образование са повишили своята правна култура.
Графика№ 16
Въпрос 10 Според теб наученото до този момент ще ти даде ли повече знания и увереност в отношенията ти с институциите?
Усвоените знания, умения и компетенции по Гражданско образование според всички анкетирани ученици ще им помогне в бъдеще при осъществяването на различни контакти с държавни институции.
Изводи и заключение
Гражданското образованието в областта на човешките права не е лукс, а необходимост, продиктувана от времето. Правата на човека получават внимание по целия свят.
Такова обучение трябва да се въведе във всяко. Необходимо е да се задълбочи теоретичното разбиране на правата на човека в контекста на цивилизацията и световната култура, да се прилагат правата на човека, да се изучават и прилагат съвременни методически разработки, свързани с използването на правата на човека в образователния процес.
Развитието на правата и свободите на човека и на гражданина се осъществява предимно чрез обучението на младите хора. Темите могат да включват както изучаване на съвременната структура на правата на човека и тяхната международна защита, така и правата на човека като цяло, както и правото на социални общности.
Основният предмет може да се приеме самият феномен на човешките права, които в наше време са един от най-важните лостове на културата на отделните народи и цивилизацията като цяло. Основната цел е да формира гражданска отговорност на учениците, разбиране на техните права и свободи, самоуважение, уважение към правата и свободите на другите хора. Това е основата за цялостното и задълбочено развитие на интереса към изучаването на въпросите на правата и свободите.
Литература
- Батоева Д. (2007) Педагогическа и психологическа диагностика, София АСКОНИ ИЗДАТ
- Стоименова Б, Димитров Б и др. Гражданско образование 11 клас Помагало за учители, фондация „Софийска платформа“
Автор: Ваня Фроликова
e-mail: v_ frolikova @abv.bg