Изучаването и усвояването на английски език през граматиката и общуването, мост между културите
Статията се занимава с изучаването и усвояването на чужд език. Това е един от основните приоритети на съвременните образователни реалности в България, Европа и света, който е пряко свързан с политиката на Европейската комисия за насърчаването на езиковото многообразие и изучаването на поне един чужд език в училищна възраст. Тази езикова политика е резултат не само от динамичността на процеса на интеграция на европейските държави, но и от интензивното междукултурно общуване и мобилността в европейското пространство.
Владеене на чужд език, особено на английски език като почти конвенционален език за взаимно разбиране и социално включване в различни социокултурни среди, е своеобразен „прозорец“ към необозримия хоризонт на различни култури, стилове на живот, нрави. Диалогът между различно говорещите хора твърде често се осъществява на английски език, независимо от различните родни езици. Изучаването и усвояването на чужд език, чийто съществен елемент е граматичната структура има освен пряка комуникативна функция, още и подчертано интерактивна функция-за обмен на поведенчески модели, на действия, постъпки, изобщо за взаимодействие. Интерактивната функция при усвояването на граматиката в английския език е презентативна спрямо цялото функционално единство на общуването. Тя събира като във фокус останалите функции, тъй като е най-„материалната“, доколкото интеракцията, чрез обмена на действия в контекст, осигурява наблюдаемост и измеримост на степента на усвоеност на езика. Специалистите са единодушни, че усвояването на чужд език е продължителен процес, който изисква задълбочена и последователна работа. Препоръчва се непрекъснато обновяване на формите, методите и средствата за ефективно, ефикасно и качествено максимално оползотворяване на заложбите и интелектуалния потенциал на всеки човек с визията той да се реализира по най-добрия начин в публичния и личния живот. В научно-теоретичните дидактически и методически публикации, също и в реалните обучителни практики отдавна комуникативният контекст при усвояване и практикуване на чужд език е разработен и дава своите полезни и приложими плодове. Въпреки това чуждоезиковото обучение дава непрекъснати индикации за тлеещи или новопоявяващи се проблеми, свързани с новите условия на живот. Изучаващите английски език като чужд, изпитват и показват редица трудности, най-вече при усвояване на граматиката. Спецификата на структурата на английския език, различаваща се съществено от тази на българския, е предизвикателство пред преподаващия, който е призван да регистрира възможно най-точно конкретните затруднения на обучаващите се, да намира и прилага, нерядко и да създава конкретни съответни обучителни стратегии, технологии и техники за преодоляване и предотвратяване на затрудненията на обучаващите се. Реализацията на младите хора през новия век е свързана с владеенето на поне два чужди езика. Навлизането на информационните технологии във всички сфери на живота утвърди английския език като международен. Наличието на англоезични телевизионни и радио програми, електронни игри и интернет допълнително засилва мотивацията на учениците за усвояване на английски език като средство за комуникация, информация и развлечение. Използвана литература:
- Терлемезян, Х., Съвременни подходи и методи на обучение по английски език, 2017, УИ „Паисий Хилендарски“
- Harmer, J., , Teaching and Learning Grammar.,1991, Hong Kong: Longman Group (FF) Ltd
- Радев, П., Педагогика, Хермес, 2007