Иновативно и интерактивно обучение по чужд език, да или не?
Акцентът в статията е насочен към същността и развитието на иновативното и интерактивното обучение. Да очакваме ли промяна от традиционното към модерното училище? Ефективно ли е, повишават ли се резултатите, мотиватор ли е за учениците в учебен процес във века на технологиите?
Навлизането на информационните технологии във всички сфери на живота утвърди английския език като международен. Наличието на англоезични програми, електронни игри и интернет допълнително засилва мотивацията на учениците за усвояване на английски език като средство за комуникация, информация и развлечение и всичко това е с положителна насока към обучението. Използвайки иновация, информационни технологии и интерактивни методи учителят може преподава доста авангардно. Иновативният, авангарден, мотивиращ момент в иновацията увлича децата и с лекота ангажира вниманието им, независимо дали са в училище или извън него, с което помага по-дълготрайно и пълноценно да усвоят определени знания, умения и дейности по чужд език.
Като стандарт за иновации се приема крайният резултат на творческата дейност, която е във формата на нови или подобрени педагогически продукти, които се използват в практиката или са нов подход към педагогическата дейност. Към иновативното обучение се отнасят активното и интерактивното обучение, а традиционното обучение има репродуктивен характер. В съвременните условия като най-ефективно обучение се налага иновативното и интерактивното обучение. Всеки обучаем е субект в обучението и има свой принос в процеса, работи със свой почерк и подход. В този вариант учителят се стреми към повишаване на самостоятелната познавателна активност на учениците. Най-важното е учителят да не бъде просто източник на информация, а организатор и координатор на учебния процес.
При иновативното обучение е на лице осъзната потребност на ученика от информация, при което се извършва приспособяване към информационните ресурси и превръщане на информацията в годен за приложение ракурс. Идентификацията и решаването на проблеми се осъществява в неопределена и динамична обкръжаваща среда. Иновативното обучение се основава на взаимодействието „ученик-ученик” и работа в екип. Учителят и учениците правят заедно индивидуалните оценки и атестации и осигуряват обратна връзка.
Възможност за изграждане на модерни образование и училища безспорно е иновацията и интерактивността, в които учениците да подобряват образователните си резултати, мотивацията си за учене, участието си в училищния живот и да развиват креативното си мислене, различни компетентности и емоционална интелигентност. Всичко това се случва в условията на иновативни образователни процеси, методи на преподаване, училищно лидерство, нови учебни стратегии.
Безспорно повишим ли качеството на образование, ще повишим и интелектуалния капитал. Чрез иновация, авангардна технология и геймификация, ще насърчим ученето от двадесет и първи век!
Използвана литература:
- Терлемезян, Х., Съвременни подходи и методи на обучение по английски език, 2017, УИ „Паисий Хилендарски“
- Thornbury, S. Uncovering Grammar: How tо Help Grammar Emerge, 2005, Oxford: Macmillan Education.
- Андреев, М. Процесът на обучение. Дидактика, С., УИ „Св. Климент Охридски”, 1996