създавене на математически наръчник от раздел „ Уравнения“-дигитален и хартиен
Юлиян Симеонов Цонев
старши учител в Трето основно училище „ Д. Талев“ гр. Благоевград
тел.0895778326
курс № 8299
Резюме:
Статията разглежда приложението на дигитален и хартиен образователен математически наръчник върху обучението по математика в 7.клас върху раздел „Уравнения“. Описано е осъществяването на поставените цели по отношение на очакваните резултати за определени познавателни равнища. Специален акцент е поставен върху създаването на технологията за усвояване на текстови задачи в раздел „Уравнения“-7. клас чрез създаване на образователен математически наръчник- дигитален и хартиен като се създаде интерес към математическо мислене и възпитаването на собствено самосъзнание у учениците за самообучение през целия курс от 7. Клас до 12. клас и през целия живот.
Ключови думи: хипотеза, цели, методи, образователен математически наръчник,„ „Уравнения“, самообучение.
I.Актуалност на темата.
1.В училищен план.
Образованието играе фундаментална роля за съществуването и развитието на съвременното общество. То осигурява развитие на младото поколение, приобщава го към социално – целесъобразна форма на поведение към знания, ценности и методи за познание и действия. Ако образователната система не може да обезпечи необходимото качество на подготовка, то това поставя под съмнение ефективността на образованието като цяло.
През последните години се набляга на едно ново образование, персонализирано и гъвкаво, в което старите унифицирани училищни методи отстъпват място на по-ефективните стратегии на обучение.
Методът който аз приложих, а именно чрез Технология за усвояване на текстови задачи в раздел „Уравнения“-7. клас чрез създаване на образователен математически наръчник- дигитален и хартиен в обучението по математика излиза извън рамката на традиционното училищно образование. Той е фокусиран към подпомагане процеса на израстване и преход на учениците, към преминаване от търсене на опора в средата към намиране на опора в себе си, ученикът да открие, че той може много повече отколкото си мисли и да не се страхува от задачите от раздел „ Уравнения“. Използването тази иновативна технология в обучението по математика даде възможност учениците, които приемат безкритично учебния материал да се превърнат в активно пресъздаващи и творчески представящи се личности при създаването на такива наръчници.
Новото време поставя много предизвикателства пред образователната ни система. Икономиката изисква от нея гъвкавост и за да може и да бъде постигната тази гъвкавост и адаптивност преди всичко е необходимо синхронизиране на резултатите на българското образование с резултатите на развитите европейски държави. В системата на образованието основните и средните училища заемат особено важно място. То бързо се ориентира към изискванията на бъдещето, отчитайки динамиката на познавателните и личностните характеристики на своите възпитаници в контекста на обучението. Интересите на учениците към създаване на образователен математически наръчник- дигитален и хартиен в обучението по математика, за което свидетелства увеличението на желанието да се работи и допълнително извън часовете на проекта „Математическа работилница“.
Както проф. д.ф.н. Димитър Веселинов – директор на Департамента за информация и усъвършенстване на учители, СУ „Св. Климент Охридски“ : „Когато има иновативно съдържание, има и добри резултати“.
Прочитайки това, реших, че трябва да измисля нещо в което да въвлеча и учениците и съвмество да създадем този математически наръчник с ключови задачи от раздел „Уравнения“.
Технология за усвояване на текстови задачи в раздел „Уравнения“-7. клас чрез създаване на образователен математически наръчник- дигитален и хартиен.
Обект на представеното педагогическо изследване е процесът на обучение в 7.клас, свързан с изучаването, раздел „Уравнения“-7. клас и решаването на видове текстови задачи и оформянето им в образователен наръчник.
Предмет на изследването е създадената и апробирана иновативна технология от раздел „Уравнения“-7. клас. – от водещите идеи за създаването и прилагането ѝ до резултатите, доказващи нейната ефективност.
Обхват на изследването – иновативната технология е приложена при учениците от 7. клас на 3ОУ „Димитър Талев” – град Благоевград, през учебната 2022/2023 година. Класът е VII „А” – 25 ученика.
- II. Цел на настоящето педагогическо изследване е създаването на иновативна педагогическа технология и проверка на нейната ефективност в практиката.
Задачи на изследването:
- Да се проучи и анализира необходимата научна литература по проблема;
- Да се създаде подходящ изследователски инструментариум;
- Да се разработи нова технология за усвояването на „Уравнения“-7. клас;
- Да се апробира в практиката иновативната технология;
- Да се анализират резултатите от прилагането на технологията и да се провери нейната ефективност;
- Да се направят изводи за ефективността на представената технология;
- Да се направят изводи, обобщения и препоръки за споделяне на резултатите от технологията и възможности за ефективното ѝ прилагане в практиката.
Хипотеза: Ако в часовете по математика в седми клас се приложи иновативна технология – Технология за усвояване текстови задачи в раздел „Уравнения“-7. клас чрез създаване на дигитален и хартиен образователен математически наръчник в 7. клас учениците ще повишат нивото си на знания, умения и компетентности спрямо резултатите си преди прилагането ѝ.
Методи на изследване:
- Теоретичен анализ;
- Анкетиране;
- Тестиране;
- Педагогически експеримент;
- Статистически методи;
- Сравнителен анализ.
Технология за усвояване на текстови задачи в раздел „Уравнения“-7. клас чрез създаване на образователен математически наръчник- дигитален и хартиен като замисъл и реализация се основава на дългогодишния опит в класната стая, непрекъснатата комуникация с учениците и ясната преценка на факторите, които най-силно влияят върху тяхното световъзприемане и отношение към учебното съдържание и учебния процес. Безспорна е необходимостта от промяна и на самия учител, за да може адекватно да отговори чрез избора на методи и средства за реализиране на учебния час на променените нагласи и очаквания на своите ученици.
Много коментирана е темата за добрите педагогически практики и иновациите.И тук естествено възниква въпросът дали случващото се в класната стая е наистина иновация. В своята монография Радев посочва, че иновацията трябва да притежава четири съществени характеристики (Радев:52–55):
1.Устойчивост. Това означава, че технологията трябва да бъде приложима и след приключването на официалния период на въвеждането ѝ.(Вече съществуват техники, които позволяват устойчивостта да се измери.)
2.Преносимост (трансфериране). Това означава, че технологията може да се използва извън контекста, в който е разработена.
3.Ефективност в ученето. Ефективността означава, че целите, които са насочени към повишаване на резултати или компетентности, са постигнати.
4.Ефикасност.Това означава, че учениците постигат по-високи резултати с по-малко усилия, отколкото ако иновативната технология не е приложена.
Задълбоченият анализ на методическата литература и на посочените източници оформя някои от основните идеи, залегнали в представената нова образователна технология:
- иновативни методически решения за дейности на вътрешнопредметно и междупредметно равнище;
- иновативни методически решения за диалогово образователно взаимодействие и постигане на активно учене;
- иновативни методически решения за максимална комуникативна насоченост на образователния проес с акцент върху компетентностния подход.
Съдържателна рамка
Както всяко педагогическо изследване, така и предложеното в настоящата разработка, следва логиката на определена последователност. Ето и отделните етапи от работата:
- ПОДГОТВИТЕЛЕН ЕТАП. Той се основава на обстойния анализ на литературата по проблема, защото изяснява въпросите, свързани с предмета, обекта, целта, хипотезата, методиката на работа. Съществено място тук заемат запознаването с теоретичната литература по проблема, разработването на цялостния инструментариум, както и методите за измерване на резултатите.Извършва се и планирането на отделните етапи и дейности по осъществяването на изследването.
- ОСНОВЕН ЕТАП.Това е етапът на провеждане на изследването (констатиращ, обучаващ и контролен), в който се изясняват въпросите за внедряването на новата технология и реализирането ѝ стъпка по стъпка. Осмислят се методите на работа, материализацията на идеята за Технология за усвояване на текстови задачи в раздел „Уравнения“-7. клас чрез създаване на образователен математически наръчник- дигитален и хартиен мотивацията за избор на изследователския инструментариум с подробно описание на отделните инструменти и измерители.
ЗАКЛЮЧИТЕЛЕН ЕТАП.Тук водещи са анализът, оценката и интерпретацията на получените резултати, както и анализът на възможностите за прилагане на иновативната технология в други идейни проекти
В 7. клас чрез създаването на Технология за усвояване на текстови задачи в раздел „Уравнения“-7. клас чрез създаване на образователен математически наръчник- дигитален и хартиен дава възможност да се надхвърли предвиденото в учебната програма за 7. клас съдържание и този раздел да бъде открито от ученическите възприятия по един атрактивен начин.
В процеса на апробирането ѝ се оформят следните екипи:
– разделих учениците на 3 екипа /8+8+9 ученика/:
– 1 екип –да извадят основните понятия, теореми и основноите типови задачи от всички по горе описани теми и оформят първите страница на наръчника;
– 2 екип- да извадят от 2015-2022 години от раздела „ Уравнения“ задачите от НВО от първа част с избираеми отговори;
– 3 екип – да извадят от 2015-2022 години от раздела „ Уравнения“ задачите от НВО от втора част;
След това и трите екипа оформят един общ наръчник, да изпринтят и разпространят на хартиен носител и в електорен вариант и на електронните пощи на всички учениците от VII a клас.
След което в проекта „Математическа работилница”, който се провежда всяка сряда по два учебни часа, да бъдат решени и коментирани задачите с всички ученици от класа / целия клас VII a посещава проекта/.
Преди това след края на предходния раздел е направена контролна работа за входно ниво със същия брой въпроси, но чрез стандартно преодаване на материала и са констатирани резултатите. След употреба на наръчника е направена нова контролна работа със същия брой задачи. Ще се констатират резултатите и след нея.
Да се проведе анкета сред учениците за работат на всеки екип и за собственото си изпълнение на задачата и дали биха могли да подобрят нещо. Какво им е харесало най-много, и биха ли продължили създавенето на такива наръчници и за други раздели.
III.ИЗВОДИ И ОБОБЩЕНИЯ
Основната цел на обучението по математика е да създаде образовани личности с основен тип знания и умения приложими в реалния живот.Това са личностите, които възприемат математиката, като знания който ще им служат пред целия живот.
Чрез така създадения математически наръчник учениците усвоиха на едно много добро ниво раздел ураванния, което у констатация на самите ученици.
Чрез така описаната технология за усвояване на текстови задачи в раздел „Уравнения“-7. клас чрез създаване на образователен математически наръчник- дигитален и хартиен учениците от VII А клас, при който е приложено това обучение задачите от НВО 2015 до 2022г са събрани в него и решени в часовете по проекта „ Математическа работилница“. На НВО 2022/2023гсъщите ученици са показали много добри резултати в точки- средно за класа 48,20т от двата модула. При среден брой точки за страна 35т и среден брой точки за област Благоевград 33т. Учениците споделят, че са се справили с подробно описание на алгебричната текстова задача № 22 от II част на изпита, с помощта на така създадения математичски наръчник.
- IV. Литература
- Митова, Д. Проектно ориентирано технологично обучение: теория и методика, Университетско издателство „Неофит Рилски”, Благоевград 2011
- 2. [1] Радев, П. Иновации в училищното образование, Издателство „ФАСТ ПРИНТ БУКС”, 2018
- 3. Учебна програма по математика https://mon.bg/
4.. [1] Фогел, В. Как се учи учителят.Практически съвети за учителското всекидневие, „Просвета-София”АД, 2007
5.https://press.azbuki.bg/news/novini-2020/broj-28-2020-novini-2020/prof-d-f-n-dimitar-veselinov-direktor-na-departamenta-za-informacziya-i-usavarshenstvane-na-uchiteli-su-sv-kliment-ohridski-kogato-ima-inovativno-sadarzhanie-ima-i/