Развиване на умения за самостоятелно учене по български език в 8. клас с помощта на ИНТЕРАКТИвен речник
Вилма Георгиева, ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА
В статията е представена методика за развитие на комуникативните умения на ученици чрез използване на интерактивен речник в обучението по български език. Целта на изследването е възприемане на текстовете от битовата и естетическата сфера чрез нова технология, а именно – използването на Дигиталния интерактивен речник «Диалекти за деца», създаден от Института за български език при БАН – ИБЕ «Професор Любомир Андрейчин», гр.София, през 2022 г.
Констатиращ етап
В изследването взеха участие ученици от 8. клас в Средно училище «Христо Ботев», с. Арчар, общ. Димово. Преобладаваща в училището е ромската общност. Средният успех по български е традиционно нисък. Хипотезата на настоящия педагогически експеримент е: «Ако се използва нова технология в обучението по БЕЛ, наред с използването на традиционните методи, успехът на учениците по предмета ще се повиши».
В групата се проведе тест, целта на който бе да се проверят знанията и уменията на учениците при използване на традиционни методи на обучение.
Учениците показаха следния резултат (таблица № 1). .
Таблица №1 „Резултати от тест – традиционни методи”
Брой ученици | Среден | Добър | Много добър | Отличен | Среден успех |
29 | 12 | 10 | 5 | 2 | 3,89 |
Обучаващ етап
ПЪРВИ УРОК
Тема: Лексикални особености на думата в текста. Фразеологично словосъчетание
Вид на урока: за нови знания
Цели: Да се обогатят и разширят знанията за лексикалните особености на думата чрез овладяване на учебна информация за видови и родови понятия; ученициите да се запознаят със същността , произхода и употребата на фразеологичните словосъчетания; развиване на умения за правилна употреба на родови и видови понятия и за редактиране на грешки при изразяване на родово-видови и причинно-следствени връзки в текст; за разграничаване на свободноот фразеологично словосъчетание; за уместно използване на фразеологични словосъчетания в речевата практика;
Нови понятия: родово понятие, видово понятие, свободно словосъчетание, фразеологично словосъчетание.
Методи: беседа, самостоятелна работа, работа по групи
ХОД НА УРОКА:
- Организация на класа за работа.
- Проверка на домашната работа.
Обяснете с едно изречение какво е речниковото значение на фразеологизмите «обаче ливадите свършиха» и «имаш много здраве».
Отговор: фразеологизъм I – няма вече глупави, неопитни хора
фразеологизъм II – ще очакваш напразно нещо, което няма да
- Актуализиране на знанията за речниковото значение на думата.
ЗАДАЧА № 1
Класът се разделя на две групи. Всяка група получава листче с 5 думи, чието речниково и граметично значение да представи пред другата група. Победител е тази група, която открие слабости в презентирането на конкуриращата се с нея група. (7 м)
ЗАДАЧА № 2
Коя от следните думи не е многозначна?
а) мишка; б) път; в) глава; г) Афгантска хрътка
- Поставяне на темата. Записване на плана на урока
Лексикални особености на думата в текста. Фразеологично словосъчетание
- Родово и видово понятие – същност
- Изразяване на отношението причина-следствие чрез езикови средства
- Свободно и фразеологично словосъчетание
- Употреба на фразеологични словосъчетания
ЗАДАЧА № 3
Разгледайте Дигиталния диалектен интерактивен речник «Диалекти за деца», създаден от ИБЕ «Професор Любомир Андрейчин», гр. София, и отговорете как са групирани думите в него.
Отговор: Създадени са 9 рубрики:
- Понятия
- Храна
- Животни
- Тялото
- Природа
- Облекло
- Бит
- Природа
- Оръдия на труда
Във всяка рубрика са включени думи от съответната област. Речниковото значение на думите е илюстрирано с изображение, с информация за произхода, примери в изречения и диалектни варианти, към които допълнително е включено обяснение за географското място на употребата.
ЗАДАЧА № 4
Отворете рубриката «Храна». Кои думи виждате в нея?
- Каймак
- Баклава
- Извара
- Пъпеш
- Баница
- Качамак
- Кайма
- Кебап
- Бисквита
- Компот
- Кисело зеле
- Мляко
- Курбан
- Апетит
- Пръжки
- Сарми
- Супа
- Хляб
- Мекица
- Лютеница
Как се съотнасят изброените думи към заглавието на рубриката?
Повечето от тях означават разновидности на храната. Думата храна е «родово понятие», а например думата «мляко» е «видово понятие».
Кисело мляко и прясно мляко са видови понятия на думата «мляко», която спрямо тях е родово понятие. Родовото понятие е по-общо по смисъл, а видовото понятие е конкретно. Думите, чието значение е обяснено в Дигиталния речник, са групирани именно на този принцип.
Как се отнася думата «апетит» към думата «храна»?
Апетитът е причина, която предизвиква следствието «храна». Тези две думи са в причинно-следствени отношения.
Задаване на домашна работа: Запишете в тетрадките си всички видови понятия, поместени в Дигиталния речник, на родовото понятие «Растения»
ВТОРИ УРОК
Тема: Свободно и фразеологично словосъчетание
Вид на урока: за нови знания
Цели: да се припомнят и актуализират знанията на учениците за пряко и преносно значение на думата; затвърдяване на знания за функционален стил – разговорен и художествен; употреба на разнообразни езикови средства за изразяване при участие в диалог, развиване на коникативните умения
Методи: беседа, самостоятелна работа, игра
ХОД НА УРОКА:
1.Организация на класа за работа.
2.Проверка на домашната работа.
Отговор:
Растения (родово понятие): боб, бук, дъб, вишна, жасмин, домат, картоф, диня, зеле, кокиче, кайсия, иглика, къпина, мушмула, лоза, царевица, пъпеш, черница, джоджен, магданоз.
3.Актуализиране на знанията за основно и преносно значение на думата и за нейната многозначност, за синоними и антоними (видови понятия).
Извод: Родовото понятие включва речниковите значения на видовите понятия в своето.
4.Поставяне на темата. Записване на плана.
- Словосъчетание. Свободно словосъчетание и фразеологично словосъчетание
- Употреба и разновидности на фразеологично словосъчетание
- Актуализиране на знанията за родово и видово понятие, както и причинно-следствените отношения в текст.
ЗАДАЧА № 1
Редактирайте писмено в тетрадката си следните изречения, в които е допусната лексикална грешка.
- На концерта бяха отишли много родители, ученици, момчета и момичета.
- Обичам да хапвам салата от зеленчуци, домати и краставици.
- За следващия ден трябваше да уча по много предмети, по български език и по математика.
- Всички спортисти, треньори и футболисти присъстваха на голямото събитие.
- В зоопарка бяха докарали много нови животни, пингвини и тюлени
ЗАДАЧА № 2
Определете кое е причина и кое следствие в следните изречения:
- Поради лошите атмосферни условия има голямо задръстване на магистралата.
- Наближава големият училищен празник и всички сме много развълнувани за своето представяне на концерта.
- За първа година съм в този клас и затова ми беше трудно да си намеря нови приятели.
Препишете в тетрадките си примери за езикови средства, чрез които са свързани причина и следствие.
ЗАДАЧА № 3
Запишете думите: лице, косъм, сърце, гръб, крак, човка, пот, буза, юмрук. Създайте словосъчетания с всяка от думите, като прибавите към нея глагол, а в полученото съчетаниие и двете думи да са използвани в прякото си значение.
Учениците запикват свободни словосъчетания
Въпрос: Къде сте срещали съчетания с тези думи, но използвани в преносно значение?
Отговор: В художествени творби под формата на метафори, както и във фолклорни творби, под формата на пословици.
Запишете три съчетания с тези думи, но с различно значение от вече показаното.
Например «виря нос», «вися на косъм», «затвори си човката» и др.
Отворете Дигиталния речник на рубриката «Тялото». Сравнете вашите примери с посочените там и запишете десет съчетания в преносен смисъл, като запишете и тяхното значение. Например «в сърцето на планината» -среда, център на нещо; «на драго сърце» – с удоволствие; и т.н.
ЗАДАЧА № 4
Използвайте Дигиталния речник и запишете народни пословици и поговорки, в които думите се отдалечават от прякото си речниково значение и придобиват пово в рамките на това словосъчетание. Например Млечните зъби поникват през дадена възраст в определен ред. Първите зъби — двата долни средни резци, поникват около б—7-ия месец, .., към 14— 15-ия месец —4-те предни кътни зъби. К. Рашков; «Зная му и кътните зъби» (зная всичко за него), «въоръжен до зъби»(много въоръжен)
ИЗВОД: Фразеологичното съчетание е израз, в който думите се използват в преносен смисъл. Намира приложение в художествени текстове, както и във всекидневната реч.
Начертайте в тетрадките си следната таблица.
Всекидневния живот на хората | Виси на косъм; виря нос; водя хорото и др. |
Народното творчество | Дядова ръкавичка; болен здрав носи; мечешка услуга и др. |
Митологията, религиите, литературата | Ахилесова пета, плод на познанието;мамино детенце и др. |
Задаване на домашна работа: запишете с фразеологизъм от Дигиталния речник следните понятия
скъперник – _______________ умен човек– _______________
щедър човек– _______________ много далече – ________________
глупав човек – _______________ безсмислено действие – _________________
Оценка за работата на класа.
ТРЕТИ УРОК
Класът се разделя на два отбора. Първата група казват дума на която втората трябва да каже неин синоним, антоним или омоним зависи какво иска първата група/. Първата група продължава да казва думи докато
Тема: Лексикални особености на думата
Вид на урока: обобщение.
Цели: да се затвърдят знанията за думите като речникови единици; правилно и целесъобразно да използват многозначните думи, основното и преносното значение на думите в текста; в контекста разпознават синоними, антоними, омоними и пароними; владеят употребата на думите според смисъла и звуковия им състав; използване на фразеологични съчетания в езиковата практика; развиване на комуникативни умения чрез работа с Дигитален речник.
Методи: упражнение, беседа, самостоятелна работа
ХОД НА УРОКА:
1.Организация на класа за работа.
2.Проверка на домашната работа.
Отговори: Цепи стотинката на две; има широки пръсти, сече му пипето, през девет планини в десета,на две магарета сеното не може да раздели, Сизифов труд.
3.Актуализиране на знанията за родово и видово понятие и фразеологизъм
.
ЗАДАЧА №1
Отговорете устно на въпроса:
Какво означава фразеологичното словосъчетание „въртя се в омагьосан кръг“
А) В безизходно положение съм
Б) Не разбирам какво ми казват
В) Реагирам неадекватно
Г) Искам разрешение за нещо
ЗАДАЧА №2
Запишете отговора на въпроса в тетрадката (самостоятелна работа)
Смисълът на „неискрено и неохотно“ може да се изрази чрез фразеологичното словосъчетание:
А) разлайвам кучетата
Б) с половин уста
В) от трън та на глог
Г) соча вратата
ЗАДАЧА № 2
Класът се разделя на четири отбора. Всеки отбор получава картинки от Дигиталния речник. Под картинката се записва значението на думата
Учениците работят от 2 до 3 мин., след което всеки отбор прочита написаното. Прави се обсъждане на работата в групите.
ЗАДАЧА № 3
Разработване на тетрадка-речник
Учениците получават задача да разграфят в три еднакви колони тетрадка малък формат.
В първата графа записват дума от Дигиталния речник по избор; във втората графа записват нейния произход, а в трета графа записват диалектни варианти на същата дума.
След изпълнение на задачата, учениците разменят тетрадките си и «съседът» прочита на глас работата на ученика до него. Така класът изслушва всички. В края се провежда дискусия «Какво научих сега и какво знаех преди този час?»
По желание тетрадката-речник се допълва през свободното време на учениците с цел да се повиши интересът към лексикологията като наука, както и да се развият дигиталните компетентности на учениците.
Задаване на домашна работа: попълване на анкета
В хода на експерименталната дейност чрез овладяване на знанията и уменията се работеше върху разширяване и обогатяване знанията на учениците по български език. Така чрез системи от практически задачи в съответствие с възрастовите особености на учениците, се покриха очакванията за резултатите от изследването.
В хода на експерименталната дейност чрез овладяване на знанията и уменията се работеше върху разширяване и обогатяване знанията на учениците по Български език. Така чрез системи от практически задачи в съответствие с възрастовите особености на учениците, се покриха очакванията за резултатите от изследването.
След приключването на вторият етап на изследването се проведе тест по български език /Приложение 15/, за да се установи равнището им на знания и умения по предмета български език (таблица №2):
Таблица №2 „Резултати от тест – интерактивни методи”
Брой ученици | Среден | Добър | Много добър | Отличен | Среден успех |
29 | 8 | 15 | 5 | 1 | 4,06 |
Традиционните методи („ТМ”) на обучение, съчетани с интерактивните методи („ИМ”) разнообразяване и обогатяване на урочните единици.
Учениците работят с по-голямо желание и проявяват интерес. Те са по-мотивирани и с готовност посрещат нови предизвикателства. Голяма част от тях се справят по-добре с поставените им задачи.
Първоначално допуснатата хипотеза, че интересите на учениците към обучението по Български език и комуникативните им умения ще се повишат, ако се използват интерактивните методи на обучение, се потвърди.
Интересното и провокиращо поднасяне на учебния материал по български език в пети клас чрез използване на интерактивните форми, повиши познавателната дейност, знанията и интереса на учениците билингви към учебния процес.
За да се активира познавателната дейност в часовете, трябва по-често на учениците да се преподава с ползване на нестандартни методи на обучение, като се поддържа интересът им във възбудено състояние.
Използването на интерактивни методи на обучение, обмен и прилагане на ”добрите практики” съдейства за превръщане на взаимодействието учител – ученик в партньорство, значително би повишило качеството на образованието.
Въвеждането в учебния процес по всички учебни предмети на нови информационни педагогически технологии поставя ученика в активна позиция при усвояване на знания и формиране на умения. Организирането на учебния процес, като се отчитат индивидуалните интереси и възможности на ученика, разширява хоризонта на неговите възможности.
При обучението основно значение има взаимодействието между обучаващия и учащите, което ги поставя в активна позиция. Реализирането на различни дейности в процеса на обучение, например – груповата работа, води до превръщане на учащия в партньор на преподавателя и повишава неговите познавателни интереси. Това реално се постига чрез използването на многообразие от методи, определяни като интерактивни.
В хода на педагогическия експеримент се стигна до следните ИЗВОДИ:
- Предложените методически разработки на уроци с включените в тях подходящи упражнения /задачи/ предлагат добри възможности за формиране и усъвършенстване на комуникативните умения, на познавателните интереси на учениците и биха могли да се използват резултатно в часовете по Български език.
- Използването на информационните технологии в обучението е едно от средствата за организиране на познавателната дейност на учениците, което да се съчетава успешно с традиционните методи на преподаване.
- Осъществяването на методическите разработки на практика ще подобри мотивацията на учениците за работа, ще оптимизира качеството на учебния процес и като цяло ще доведе до по-пълноценно усвояване на учебното съдържание, а от там и до по-високи резултати.
- Петров,,А;;Падешка М;Балинова, М;Български език, учебник за 8. клас, изд. Булвест2000, София, 2017
2.Антонова,л; Абаджиева, М; Гаравалова, И; Мичева, В; Милтенов, ЯКирилов, К; Костова, М; Пейчева, К. Дигитален диалектен интерктивен речникза деца, БАН, София,2021
3.ПЕТРОВ,,А;;ПАДЕШКА М,БАЛИНОВА, М;Книга за учителя български език 8. КЛАС, ИЗД. БУЛВЕСТ2000,СОФИя,2017