ПУБЛИКАЦИЯ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ПЪРВА
ПРОФЕСИОНАЛНО – КВАЛИФИКАЦИОННА СТЕПЕН
Тема:
„ Диагностициране на взаимовръзката между физическото развитие и физическата дееспособност на учениците в трети клас “
Резюме:
Стимул за разработката ми бе социалната значимост и актуалност на проблема изразяващ се в обездвижването, адинамията на подрастващите.Съвременният начин на живот и условията на обучение в училище и от разстояние доведоха до застой на подрастващите, наднормено тегло, а от там и до редица здравословни проблеми. Здравословният начин на живот и двигателната активност са основните форми за овладяване на вътрешната и външната природа на децата.
Успеваемостта в учебния процес по физическо възпитание и спорт се определя от отношението на ученика към собственото му физическо усъвършенстване, степента на физическата дееспособност, овладяването на знания и умения, здравословният начин на живот .Физическата дееспособност е понятие, което отразява функционалния капацитет на организма да извършва физическа работа. Тя се определя с тестове. Тя е важна личностна характеристика, която зависи от най – различни фактори обособени в две групи:
Вътрешни – ендогенни фактори – възраст, пол и наследственост. Те са генетически предопределени и се отнасят преди всичко до общото морфологично и функционално състояние на всеки индивид.
Външни – екзогенни фактори – влияние на околната среда, условията на живот, характер на ежедневната битова, трудова дейност. Преди всичко физическата дееспособност зависи от характера и насочеността на заниманията с физически упражнения и спорт.
Физическата дееспособност в най-голяма степен е функция от количеството и качеството на двигателната активност на човека и зависи основно от начина на живот.
Целта на настоящата публикация е да се установи нивото на взаимовръзка между физическото развитие в частност BMI и физическата дееспособност на учениците от трети клас
Обект на изследването е процесът на обучение по физическо възпитание и спорт в трети клас
Предмет на изследването са от една страна са ръста и теглото необходими за установяване на BMI, от друга физическата дееспособност чрез изследване скоростно – силовите възможности на учениците от трети клас.
Обхват на изследването са 23 ученици от трети клас – 13 момичета и 10 момчета.
Критерии и показатели на изследването – от една страна физическото развитие на учениците от трети клас ( ръст, тегло и BMI), от друга тяхната физическата дееспособност (бягане 30м и 200м, скок на дължина от място с два крака, хвърляне на плътна топка 1кг и Т – тест).
Методи на изследването:
Педагогическо наблюдение, контролно изппълнение, математико – статистическа обработка на данните.
- Анализ на резултатите от физическото развитие на учениците от 3 клас
- Анализ на резултатите от изследването за ръст
След обработка на данните можем да направим извода, че ръста при третокласниците варира от 1,36 м до 1,54 м. Момичетата са значително по – високи в сравнение с момчетата на същата възраст. На лице е едно изпреварващо развитие на момичетата спрямо момчетата, което се обяснява с по – бързото им съзряване. Средно ръстът на изследваната група е 1,44 м.
- Анализ на резултатите от изследването за тегло
Проследявайки развитието на теглото ще видим, че момичетата са по тежки от момчетата. По – тежкото телесно тегло и по – високият ръст се обясняват с активното навлизане в пубертетното развитие. Килограмите на учениците от изследваната група варират от 31 кг до 56 кг. Средно аритметичната стойност е 43 кг
- Анализ на резултатите от изследването за BMI
Прави впечатление наличието на четирима ученика – две момичета и две момчета с BMI доста над средното за изследваната група. Налице е повишена телесна маса – наднормено тегло. Причина за това може да бъде обездвижването, нездравословният начин на живот или генетична предразположеност към затлъстяване.
II . Корелационен анализ на резултатите от Тест 1 – бягане 30 м
Регресионен анализ | Regression Statistics – 3 клас | Ръст/ T1 | Kг/Т1 | BMI/Т1 | |
коефициент на корелация | Multiple R | 0,14 | 0,23 | 0,34 | |
коефициент на детерминация | R Square | 0,02 | 0,05 | 0,11 | |
коригиран R квадрат | Adjusted R Square | -0,03 | 0,01 | 0,07 | |
стандартна грешка | Standard Error | 3,20 | 3,15 | 3,05 | |
обем на извадката | Observations | 23 | 23 | 23 |
Експерименталните данни от таблицата ни дават основание да заключим:
- че след като коефициент на корелация R = 0.14 може да се очаква слаба зависимост между ръст и Т1 – бягане 30м
- при коефициента на корелация R= 0.23 очаква се очаква слаба зависимост т.е. килограмите влияят слабо върху постиженията от Т1 – бягане 30м
- при коефициент на корелация R=0,34 се предполага, че е на лице умерена зависимост т.е. BMI влияе умерено върху постиженията от Т1 – бягане 30м
III .Корелационен анализ на резултатите от Тест 2 – бягане 200 м
Регресионен анализ | Regression Statistics – 3 клас | Ръст/Т2 | Кг / Т2 | BMI/Т2 |
коефициент на корелация | Multiple R | 0,17 | 0,05 | 0,15 |
коефициент на детерминация | R Square | 0,03 | 0,00 | 0,02 |
коригиран R квадрат | Adjusted R Square | -0,02 | -0,04 | -0,03 |
стандартна грешка | Standard Error | 5,02 | 5,09 | 5,04 |
обем на извадката | Observations | 23 | 23 | 23 |
Анализирайки получените резултати става чсно ,че:
- При коефициент на корелация R = 0.17 може да се очаква слаба зависимост между ръст и Т2 – бягане 200м
- Коефициент на корелация R = 0.05 предполага слаба зависимост между килограми и Т2 – бягане 200м
- Коефициент на корелация R = 0.15 предполага слаба зависимост между BMI и Т2 – бягане 200м
- Корелационен анализ на Тест 3 – скок от място с два крака
Регресионен анализ | Regression Statistics – 3 клас | Ръст/Т3 | Кг/Т3 | BM/Т3 |
коефициент на корелация | Multiple R | 0,37 | 0,00 | 0,19 |
коефициент на детерминация | R Square | 0,14 | 0,00 | 0,03 |
коригиран R квадрат | Adjusted R Square | 0,10 | -0,05 | -0,01 |
стандартна грешка | Standard Error | 3,12 | 3,37 | 3,31 |
обем на извадката | Observations | 23 | 23 | 23 |
Установяват се следните зависимости:
- Понеже коефициенат на корелация R = 0,37 трябва да се очаква умерена зависимост между ръста и Т3 – скок от място с два крака
- След като коефициент на корелация R = 0,00, то трябва да липсва зависимост между килограмите и Т3 – скок от място с два крака.
- Когато коефициента на корелация R = 0,19 ,то следва да е на лице слаба зависимост между BMI и Т3 – скок от място с два крака.
- Корелационнен анализ на резултатите от Тест 4 хвърляне на плътна топка с две ръце отгоре
Регресионен анализ | Regression Statistics – 3 клас | Ръст/Т4 | Кг/Т4 | BM/Т4 |
коефициент на корелация | Multiple R | 0,34 | 0,19 | 0,06 |
коефициент на детерминация | R Square | 0,12 | 0,03 | 0,00 |
коригиран R квадрат | Adjusted R Square | 0,08 | -0,01 | -0,04 |
стандартна грешка | Standard Error | 3,59 | 3,75 | 3,81 |
обем на извадката | Observations | 23 | 23 | 23 |
Констатирани са следните зависимост:
- При установен коефициент на корелация R =0,34 може да очакваме умерена зависимост между ръста и Т4 – хвърляне на плътна топка с две ръце отгоре
- След като коефициента на корелация R = 0,19 може да се приеме, че е на лице слаба зависимост между килограмите и Т4 – хвърляне на плътна топка с две ръце отгоре.
- Трябва да очакваме слаба зависимост между BMI и Т4 – хвърляне на плътна топка с две ръце отгоре, щом коефициента на корелация R = 0,06
- Корелационен анализ на резултатите Т5 – Т тест
Регресионен анализ | Regression Statistics – 3 клас | Ръст/Т5 | Kg/Т5 | BMI/Т5 |
коефициент на корелация | Multiple R | 0,30 | 0,09 | 0.04 |
коефициент на детерминация | R Square | 0,09 | 0,01 | 0.00 |
коригиран R квадрат | Adjusted R Square | 0,05 | -0,04 | -0.05 |
стандартна грешка | Standard Error | 3,27 | 3,42 | 3.43 |
обем на извадката | Observations | 23 | 23 | 23 |
Установени са следните зависимости:
- При R= 30 може да приемем, че е на лице слаба към умерена зависимост между ръста и постиженията от Т5 – т теста.
- При R = 0,09 трябва да очакваме слаба зависимост между теглото и постиженията от Т5 – т тест
- След като R = 0,04 би трябвало да се очаква слаба зависимост между индекса на телесната маса и постиженията от Т5 – т теста
Изводи и обобщения
С помощта на разработения диагностичен инструментариум успях да реализирам поставената цел на диагностичното изследване – да разкрия връзката между физическото развитие и физическата дееспособност на учениците от трети клас. Във връзка с поставената цел установих нивото на зависимост на ръста, теглото и ИТМ върху физическата дееспособност.Емпиричните данни ни дават основание да направим някои заключеия – коефициента на корелация варира от слаба до умерена зависимост; Резултатите на учениците са в норма; отклонението – вариацията е малка. Облакът на разсейване е малък; обема на изследваната извадката е приблизително еднородна.
Внимателният анализ показва, че следвайки естествено биологичният ход на детското развитие при системна и правилно провеждана двигателна активност, двигателното развитие на учениците може да бъде повлияно в положителна посока.
Резултатите доказват, че физическото възпитание е основополагащ фактор за развитие на двигателната активност. Съвместно със здравословният начин на живот имат ролята на спирачка по наклонената плоскост на измамните удоволствия и изкушения от дрога, алкохол, тютюнопушене, агресивно поведение…
И както е казал Рене Декарт „ за да е здраво тялото ти трябва да му даваш с мярка – пиене, храна и гимнастически упражнения “.
Ето защо е необходимо:
- Да се формират навици и умения за повишаване на двигателната култура
- Да е алтернатива за запълване на свободното време на подрастващите
- Да се формира нагласа за любов към движението – кинезофилия
- Да съдейства за цялостното развитие на личността
- Да се усъвършенстваме през целия живот !!!
Използвана литература:
1.Кирил Костов, Йордан Колев (2006) Благоевград, Интегрираност на физическото възпитание
- Г. Ангелов ,В. Гатев, Народна просвета, Анатомия, физиология и хигиена на детето
- Цв.Попиванова,Спорт и наука 2000,Влияние на двигателната активност върху физическото развитие на учениците
- .П. Пеева, Ст. Мавродиева, Спорт и наука 2002, Физическа годност или физическа дееспособност
- 5. К. Костов, Ст. Иванов, Книга за учителя 1- 4 клас ,издателство Просвета
изготвил: Вера Владимирова Николова
старши учител начален етап ОУ “ Св. Св. Кирил и Методий “ гр. Самоков
специалност: НУП, първо ПКС, курс 8297, входящ номер: 047146