ОЦЕНЯВАНЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ В ОБАЧНАТА ПЛАТФОРМА OFFICE 365 В ПОМОЩ НА УЧИТЕЯ
РЕЗЮМЕ
Настоящата статия е посветена на представянето на различни дигитални инструменти, благодарение на които традиционната класна стая успешно може да се превърне в иновативна такава. Инструментите са подходящи за внедряване в учебния процес (както при присъствена форма на обучение, така и при дистанционна), като са предпоставка за повишаване на знанията, уменията и компетентностите на учениците. За учителите са още едно допълнително средство за включване на интерактивността в учебния процес, за привличане на вниманието на учениците и за повишаване на мотивацията им.
Дистанционното обучение като педагогически феномен е с твърде широки граници, което е резултат от богатия набор на възможности за реализацията му и все по- усъвършенстващите се комуникационни технологии. В исторически аспект възникването и развитието на дистанционното обучение е белязано от две основни тенденции:
- Нарастващите образователни потребности на групи учащи, които по една или друга причина не могат да се включат в обучение от традиционен тип.
- Усъвършенстване на възможностите за комуникация чрез въвеждане на нови технически средства, които да осигуряват взаимодействието между обучаващи и обучавани.
Няма съмнение че в съвременния свят тестовете стават органическа част от образователния процес, важно средство за осигуряване на информация, широко използвана в управлението на качеството на образованието. Като съставна част от процеса на обучение, тестовете влияят на обучението, пораждайки много иновации в контролно-оценъчните процеси в образованието. На свой ред модернизацията на процеса на обучение оказва определено въздействие на тестовите методи за оценка на знанията на обучаемите, преобразува наложилите се традиции, променяйки редица стереотипи и способства за формиране на нови тенденции. (Велчева 2021)
Иновациите в тестовите методи за контрол и оценка подготвеността на обучаемите днес, обхваща широк спектър от направления. Напоследък се забелязва нарастваща активизация на функциите за педагогически контрол, която се проявява в засилване ролята на тестовете в крайния, входния и текущия контрол, в засилване връзката между контрола и обучението. Тази тенденция е в основата на съвременните световни възгледи за преосмисляне ролята на контролно-оценъчната система в дистанционното обучение, когато контрола, оценката и обучението се разглеждат като взаимосвързани и взаимопрониквания съставни елементи на единния образователен процес. На свой ред процесът на дистанционното обучение се построява така, че да се активизират обучаващите и развиващи функции на компютърния контрол, когато развитието се осъществява по пътя на решаване на учебни задачи, оптимизирани по трудност в режим на индивидуализация За анализ на възможностите на тестовете в осигуряване качеството на дистанционното обучение е необходимо да се въведе тяхната класификация, която в последно време значително се разшири, благодарение на появата на иновационни направления в развитието на тестологията в образованието. Традиционната класификация се построява в съответствие с характера на задачите, решавани от преподавателите при организация на учебния процес. Обикновено се разделят на: задачи в началото на обучението, текущи задачи и задачи в края на периода на учебния процес. Решаването на всяка група задачи се поддържа от педагогически контрол към който по традиция влизат входния, текущия и крайния контрол . Съобразно вида контрол може да се направи и типологията на тестовете. Преосмислянето на водещата роля на педагогическия контрол от позицията на личностно-ориентирания учебния процес, характерен за дистанционното обучение, отрежда на входния контрол особено важна роля. В условията на характерна за дистанционното обучение индивидуализация входните тестове трябва да изпреварят изучаването на новия материал, доколкото именно те помагат да се откажем от традиционната ориентация към средностатистическия обучаем, да се получи представа за реалните възможности на обучаемите, тяхната базова подготовка без непосредствен личен контакт с преподавател. (Георгиева 2017)
Проверката и оценката на постиженията на учениците е много съществена част от процеса на обучение. Този компонент, заедно с други компоненти – съдържание, методи, средства, форми на организация – трябва да отговарят на изискванията на съвременното общество, на основните приоритети и цели на образованието. Целта на настоящото изследване е да се разкрие същността на добрата ми практика при оценяване постиженията на учениците при иновационните форми на обучение. Ще се анализират предимствата и недостатъците както на традиционни, така и на иновационни форми на оценяване. Достатъчно важно направление в изменението на тестовите методи за оценяване е свързано с компютърно адаптивното тестване, откриващо нови възможности за индивидуализация на контролно-коригиращото въздействие на обучаемите и реализация на теоретическите положения на дистанционното обучение.
Под адаптивен тестов контрол се предлага да се разбира компютъризирана система за научнообоснована проверка и оценка резултатите от обучението, притежаваща висока ефективност на контролно-оценъчните процедури за сметка на оптимизацията и компютъризацията на процедурите за генериране, поставяне и оценка резултатите от изпълнението на адаптивните тестове. Контролът на знанията на обучаемия е важна част от работата с потребителя, която осигурява обратна връзка с обучаемия и е предназначен преди всичко за определяне ниво на знания на обучаемия с цел организация на адаптивно управление на обучение. В обучаващите системи обикновено се използват два основни подхода за организиране контрола на знанията:
Различни изследвания доказват, че около 90% от учениците са напълно или частично съгласни, че онлайн оценяването е адекватен заместител на традиционните тестове. При възможност за избор, те предпочитат онлайн-тестирането. Ключов момент е ученикът да предпочита неструктуриран живот – да може да учи в удобно за себе си време. Удовлетвореността е значително по-висока сред учениците, отколкото сред преподавателите.
Облачните технологии навлизат стремително бързо във всички сфери на съвременния живот. Светът на цифровите технологии постоянно се движи напред, правейки информацията по-достъпна, комуникациите по-удобни, а споделянето на данни – по-сигурно. Иновативните облачни технологии позволяват на потребителите да се възползват от всичко това едновременно. Образователната сфера не остава встрани от навлизането на новите технологии. За нуждите на образованието се предлагат голям набор от възможности на Офис 365. Иновативната технология позволява на учителя и учениците да се свързват по много и различни начини, да обменят идеи, информация, различни файлове – текст, графика, видео и много други
В нашето ежедневие IT технологиите се развиват със сериозни темпове. Днес нашите ученици непрекъснато използват различни приложения на компютър, таблет, мобилен телефон. Ние учителите трябва да се съобразим с бързите темпове на технологиите, да използваме нови приложения и да ги приложим в образователната система, с което да излезем от рамките на стария начин на преподаване. Необходимо е да повишим компетентностите си и да ги приложим в рамките на онлайн технологиите.( Шаркова 2015)
Предмет на настоящата разработка е работа с Microsoft Forms. Към редицата предимства, представени в приложението Forms към Office 365, като удобна форма за провеждане на тестове и анкети по всички предмети в средното училище. Чрез онлайн тестовете и анкетите се въвеждат нови съвременни методи за проверка и оценка на знанията на учениците. Самото приложение на съвременни технологии в учебния процес независимо от предметната област допринася за намаляване на стреса при учениците, спестяване на време за проверка от страна на учителя, спестява се времето за анализ на тестовите въпроси, съхраняване на теста или анкета в облак, задаване на начална и крайна дата за провеждане, пращане на проверения тест по електронен път до ученика и икономия на хартия. Единственото изискване е да има интернет и компютър или мобилно устройство. Онлайн базираният продукт дава възможност учителят да отговори на новите технологични приложения и използването им от различни мобилни технологии, с което се повишава качеството на обучение и се дава възможност за улеснена обработка на получените тестове и намаляване стреса от страна на учениците.
Прилагането на специализираният софтуер Forms дава възможност на учителите оптимално да използват инструментите за създаване на електронни тестове и формуляри, с което да повишат своите технологични умения и отговорят на потребността на новото време: „Технологията е навсякъде около нас“ да я приложим в тестовото онлайн изпитване.
Работата с приложението Forms преминава през следните стъпки:
Регистрация във forms.office.com или portal.office.com. При регистрация в portal.office.com, може да
се ползват и останалите приложения на Office 365, едно от които е и Forms.
- Избор на тест или формуляр (анкета)
Въвеждане дистрактори;
- Задаване на брой точки и определяне дали е задължителен или е с няколко верни отговори;
Допълнителни настройки към въпроса: подзаглавие, картина, подсказка, математически символи, дата, разбъркване на отговорите
- Настройка на тест: възможност да се видят отговорите.
- Задаване за всеки или само за абонати от организацията. При задаване на опция „Всеки с
връзката“, теста може да се решава от всеки Интернет потребител, който е активирал хипервръзката към теста, предоставена от преподавателя. Ако се зададе опцията „Само за хора в моята организация“, то тестът е достъпен само за абонатите на Office 365, на съответната организация по домейн, при което тестът автоматично се записва на името на вписания абонат и се отваря възможността за подаване на коментар и изпращане на теста на ученика, след проверката му. Допълнително може да се зададе възможност теста да се попълва еднократно от ученика, каквато е и същността на самото тестово изпитване.
- Задаване на начална и крайна дата и час за активност на теста – дата и час на активност на теста.
- Разбъркване на въпросите
- Споделяне: чрез връзка, QR код или вграждане в сайт. Тук имаме възможност теста да се предложи като копие или съвместна работа до друг колега с възможност за споделяне на опит или обща работа по тест от двама или повече учители.
- Проверка на отговорите: единично за всеки може да се генерира отчет и да се добави коментар или автоматичен отчет за всички участници в теста, фиг. 1.
Фигура 1. Автоматично генериране на отчет
Има вграден анализ за оценка на отговорите при подаването им, а данните от формуляра могат да бъдат експортирани в документ на Excel, за да се направи допълнителен анализ. Всеки преподавател може да използва приложението, за да оценява бързо напредъка на учениците си и да получава обратна връзка в реално време от тях чрез използването на запитвания. Може да се създават тестове с въпроси, които трябва да бъдат изпълнени, като има опция за показване на точките и на обратната връзка за учениците, след като завършат теста, което е един вид интерактивно обучение. Въпросите, които фигурират в Microsoft Forms, се делят на няколко вида, както следва: избор между няколко отговора с поставяне на отметка (може да се отбележи опция за множествен избор); текст – възможност за въвеждане на свободен текст (може да се отбележи опция за дълъг текст); оценка – поставяне на оценка по скала от 2 до 10, със символ звезда или число; дата – отговорът на въпроса трябва да се във формат дата; класиране – възможност за подреждане на отговорите в желания от Вас ред; ликерт – възможност за избор чрез засичане на опция и твърдение; Net promoter score – въпрос с опция за препоръка от 0 до 10. Всеки потребител може да създава колкото въпроси са му необходими във формуляра, както и от който и да било вид, като не е задължително да бъдат използвани въпроси от всеки тип.(Танчев 2021)
Внедряването на различните дигитални инструменти в обучението в българските училища, е една чудесна възможност за преминаване от традиционен начин на преподаване към иновативен такъв. Благодарение на дейностите, които извършват учениците, те изграждат допълнителни знания, умения и компетентности, свързани с комуникативните им способности, съвместната работа, организационната дейност, критичното мислене и проявата на креативност. Промяната на атмосферата в учебните часове би спомогнала за повишаване на мотивацията на обучаемите за постигане на по-добри крайни резултати. Важно е да се осъзнае, че интерактивността, иновативността и интердисциплинарността трябва да бъдат включвани по-често в учебния процес и да се извличат многобройните ползи от тях, а един от начините за това е чрез внедряването на дигиталните инструменти. Компютърните тестове, проектирани за утвърждаване, проверка и оценка на знанията, са отлично допълнение към традиционния обобщителен урок и могат да се използват с голям успех в обучението. Те повишават ефективността от това обучение, спомагайки за по-пълното и трайно усвояване на учебния материал, като стимулират активната творческа работа на учениците, поставяйки им точна и обективна оценка. Компютърните тестове помагат и на преподавателите в установяването на достигнатото ниво на знания от техните ученици, без да изместват самите тях от ролята им на ръководители и организатори на учебния процес, като спомагат за усъвършенстване на тяхната работа
Благодарение на облачно-базираната услуга Office 365, включваща приложения с различни функционалности, се предоставя възможност за по-свободна комуникация между ръководство и служители, както и между служители и ученици. Много голямо преимущество е, че тази комуникация не е обвързана с нищо друго освен с наличие на интернет и на устройство от където да се достъпи до услугата. По този начин нито учителите ще пропускат важни съобщения, изпратени от ръководството, нито учениците ще пропускат възложените им проекти и домашни работи. Запознаването с възможностите на Office 365 и внедряването им в училищните институции, би подобрило качеството на работа на персонала и ефективността на обучението спрямо учениците. Иновативните подходи, свързани с облачните технологии, предоставящи възможността за екипна работа, които изискват повече активност от страна на учители и ученици с полагане на по-малко усилия за реализация на поставените цели, трябва по-често да се внедряват в българското образование и да се извличат ползите от тях.
Може да се заключи, че чрез разработването и въвеждането на електронни дидактически тестове в обучението учениците по различни предмети води до увеличаване на скоростта на изследваните процеси, използва се интерактивността, възможността учениците да решават тестовете многократно с цел по-добро усвояване и затвърждаване на учебния материал, значително се увеличава обемът на провежданите тестове и съответно се намалява времето, необходимо за оценяването им, персонализира се наборът от тестовете и др., което води до интензификация на процесите на изпитване и оценяване.
ЛИТЕРАТУРА
Велчева, И. Основни характеристики на дигиталните инструменти и приложението им в обучението. Е-списание „Педагогически форум“ брой 2, година 2021.
Георгиева, А. Прилагането на Forms от Office 365 в помощ на учителя, EduTech,Образование и технологии, 8/2017г.
Танчев, В. Оценяването на учениците по Информационни технологии в облачната платформа Office 365.ДИУУ – София 2021г.
Шаркова, Д., Гъров К., Приложения на облачните технологии в обучението.,VIII Национална конференция „Образованието и изследванията в информационното общество” 2015. Пловдивски Университет „Паисий Хилендарски”
https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/online-surveys-polls-quizzes