МОДЕЛ НА ОБУЧЕНИЕ ПО ФИЗИКА И АСТРОНОМИЯ 7. КЛАС ЧРЕЗ ОБЛАЧНИ ТЕХНОЛОГИИ
РЕЗЮМЕ
Статията представя възможностите за използване на облачните технологии за създаване на дигитални учебни ресурси и за провеждане на електронно изпитване в обучението по физика и астрономия в седми клас. В съвременното информационно общество учениците се нуждаят от адекватни съвременни методи на преподаване, които да отговарят на техните изисквания, потребности и очаквания. Чрез традиционните методи на преподаване все по-трудно учителят успява да предизвика и задържи интереса на учениците.
Облачните технологии предоставят на учителя интерактивна среда с удобни инструменти за създаване и публикуване на учебни материали, оценяване на знания и комуникация с обучаемите. От гледна точка на методиката на обучение, интерактивното обучение чрез облачни технологии е интересен и интригуващ образователен подход. Основната цел на статията е представяне на използването на облачни технологии за обучение и тестов контрол по раздела “От атома до Космоса” в седми клас и създаване на web-базирана система от материали, упражнения и тестове за подготовка на учениците от седми клас по темите в раздела чрез използване на облачни технологии. За постигане на целта, учебното съдържание от раздела “От атома до Космоса” в седми клас е пресъздадено с помощта на облачните Office 365 технологии. Използвани са OneNote Документи, Forms, Формуляри. С тяхна помощ са създадени ресурси на уроците с цел по-интересно преподаване и по-лесно възприемане на учебното съдържание от учениците. Изработени са задания за домашна работа и работа в клас. Създаден е интерактивен тест за оценяване знанията и уменията на учениците в края на раздела. Създадена и публикувана е и анкета, чието предназначение е да се анализира нагласата на учениците към използването на облачните технологии в обучението по физика и астрономия. Всички тези учебни материали са събрани и се съхраняват с цел по-голямо удобство и осигуряване на по-лесен достъп от учениците във бележник на класа OneNote (Фиг.1) (Желязкова 2021)
Фиг.1. Заглавна страница на Бележник на класа
Общ преглед и работа с приложение OneNote: OneNote е цифров бележник, благодарение на който автоматично се записват и синхронизират бележки, които се въвеждат от потребителите(учениците). В един бележник могат да се добавят различен брой секции, именувани и разделени по определена тематика, като всяка секция може да бъде с различен цвят за разпознаване. (Желева 2018)Секцията съдържа определен брой страници, които от своя страна могат да имат подстраници. Във всяка страница/подстраница може да се въвежда информация, написана на момента или да се вмъква такава от други приложения и съществуващи уеб страници. Могат да се добавят изображения и видео, да се вмъкват прикачени файлове и хипервръзки, да се рисуват идеи или да се вмъкват ръкописни бележки, да се поставят стикери, както и етикети за лесно последващо изпълнение. Бележниците могат да се споделят с други потребители, за да се работи съвместно, а достъп е възможен от всяко устройство. Има два няколко вида бележници – празен бележник, бележник на класа (OneNote Class Notebook), бележник на персонал (Stuff Notebook). Фиг.2(Николова2013)
Фигура 2
Целта за използването на софтуерния пакет със свободен лиценз Office 365 е да се разкрият нови възможности за стимулиране на интереса и познавателната активност на учениците при изучаването на раздел „От атома до Космоса” от учебното съдържание в 7. клас и да се повиши ефективността на обучението по физика и астрономия , чрез пълноценното им използване.
Това са съвременни, актуални и лесни за възприемане средства, с които може по непринуден начин да се получат знания, да се анализират проблеми и да се експериментира. По този начин учениците могат да демонстрират творчество, отговорност и самостоятелност. (Шаркова 2015)
Основни задачи:
- Да се проучи и анализира психолого-педагогическата, учебно-методическата и математическата литература по проблема.
- Да се определят и подготвят дидактически ресурси и материали, необходими за прилагането на технологията.
- Да се проведе дидактически експеримент, чрез който да се провери ефективността на технологията (да се установи степента на компетентност на учениците, която да даде възможност да се докаже хипотезата).
- Да се определят критериите и показателите за оценяване.
- Да се направи подбор на диагностичния инструментариум на изследването-дидактически тест със задачи за проверка на учебните постижения на учениците края на раздела „От атома до Космоса “. Тестът да се изготви на базата на учебния материал, включен в учебната програма за обучение в 7. клас.
- Да се съберат емпирични данни, като се представят таблично и графично.
- Да се обработят данните чрез статистически методи.
- Да се анализират получените резултати, да се направят изводи и обобщения.
Съдържателна част:
Съдържателният компонент на педагогическият модел при изследването включва учебното съдържание – необходимите знания, които трябва да се усвоят, уменията и отношенията, върху които ще се въздейства с приложението на облачната технология.
Модел за прилагане на достъпни облачни технологии и техни дигитални инструменти
№ | Тема | Урочна единица | Компетентности като очаквани резултати от обучението | Използвани методи на обучение/ учебни дейности
|
Използвани достъпни дигитални инструменти |
1. | Строеж на атома
и атомното ядро |
Нови знания | Описва планетарния модел на атома и състава
на атомното ядро. |
Задание на домашна работа. Изготвя планетарен модел на атом. | Приложение и достъпност в Offise 365 ( OneNotе)
Дигитален ресурс. |
2. | Радиоактивност | Нови знания | Разграничава ядрените лъчения в зависимост от вида на частиците. Познава биологичното действие на йонизиращите лъчения и дава примери за техни приложения. | Задание за затвърждаване на знанията, като домашна работа.
|
OneNote- Бележник на класа |
3. | Използване на
ядрената енергия |
Нови знания | Разбира, че при деленето на урана се отделя енергия, която се използва в ядрените реактори. | Задание за изготвяне на доклад на тема „Използване на ядрена енергия за мирни цели“ | OneNote- Бележник на класа. Дигитален ресурс. Филм. |
4. | Слънчева система | Нови знания | Познава основни характеристики на планетите.
Знае, че освен планетите и техните спътници около Слънцето обикалят астероиди и комети. |
Затвърждаване на знания и умения с допълнителни материали и достъпни ресурси. | OneNote- Бележник на класа. Дигитален ресурс. Макети. Филм. |
5. | Слънце и звезди | Нови знания | Знае източника на енергия в Слънцето и звездите и някои техни характеристики. | Затвърждаване на знания и умения с допълнителни материали и достъпни ресурси. | OneNote- Бележник на класа. Филм. |
6. | Галактики | Нови знания | Знае, че звездите образуват галактики, и има
представа за мястото на Слънчевата система в нашата галактика. |
Задание работен лист за домашна работа по темата. | OneNote- Бележник на класа. Дигитален ресурс. |
7. | Развитие на Вселената | Нови знания | Има представа за структурата и развитието на
Вселената. |
Задание работен лист за домашна работа по темата
|
OneNote- Бележник на класа |
Нагледна представа за резултатите на учениците от двата класа след като на единия клас е проведено обучение чрез Бележник на класа в Office 365 на теста върху раздел „От атома до Космоса“ дават и следните графичните изображения:
7г клас 7б клас
Както се вижда от проведеният тест, учениците от 7б клас на които преподаването на раздела “От атома до Космоса“ чрез облачните технологии са със сравнително по – високи резултати от колкото учениците от 7г клас. Почти всички ученици от 7б клас одобряват използването на облачни технологии в обучението по физика и астрономия. По-голямата част от учениците са на мнение, че използването на облачни технологии е полезно и прави часовете по физика и астрономия по-интересни. Всички ученици са на мнение, че изучаването на физика и астрономия, чрез използването на облачни технологии е по-лесно и забавно. Учениците заявяват желание да използват облачни технологии и в бъдеще, както по физика и астрономия, така и по други учебни предмети.(Танчев 2023)
Облачните технологии предоставят нови възможности за развитие на образованието, за реализиране на идеята за учене. Те не могат да заменят преподавателите, но в комбинация със съществуващите традиционни методи, дават възможност да се повиши качеството на преподаване. Използването на облачните технологии дава възможност за по-лесно и увлекателно възприемане на необходимите знания и умения от учениците. Иновативните подходи, свързани с облачните технологии, предоставящи възможността за екипна работа, които изискват повече активност от страна на учители и ученици с полагане на по-малко усилия за реализация на поставените цели, трябва по-често да се внедряват в българското образование и да се извличат ползите от тях. Обучението в облачна среда е предпоставка за по-добро усвояване на знания и придобиване на умения от учениците. Новите облачни технологии са реалност и бъдеще. Те имат много предимства, за да бъдат предпочитани като основен инструмент в педагогическата практика. Използването на подходящ софтуер предоставя нови възможности при преподаването на учебния материал, който далеч не се изчерпва с визуализиране на ресурсите и проверка на заданията. Спестява се време и бързо се правят точни преценки и оценяването на учениците. Правилното съчетаване на класическото преподаване с дигитални модели, създадени с помощта на достъпни дигитални инструменти, при изучаването на уроците е от полза като за учениците, така и за учителите. По време на експеримента се наблюдаваше повишен интерес, нетърпение да се предаде следващия урок и да се зададе новото задание за да могат учениците да го направят и предадат в този изследователски процес, уроците станаха по-разбираеми и това даде увереност на учениците, че могат да се справят с физиката и астрономията.
ЛИТЕРАТУРА
Желева, П. К., Приложения на облачни технологии в обучението, Образование и обучение, том 6, Бургас, 2018
Желязкова. М. MICROSOFT TEAMS И MICROSOTF WHITEBOARD – МЕЖДУ РЕАЛНОСТТА И ВЪЗМОЖНОСТИТЕ, Е-списание „Педагогически форум“ брой 1, година 2021
Николова. М. ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ПРАКТИКА, Списание „Педагогически форум”, бр. 4/2013
Танчев. В. МОДЕЛ НА ОБУЧЕНИЕ ПО ФИЗИКА И АСТРОНОМИЯ В 7. КЛАС ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕ НА ОБЛАЧНИ ТЕХНОЛОГИИ (РАЗДЕЛ ОТ АТОМА ДО КОСМОСА)“/2023г.
Шаркова, Д. А., Гъров, К., Приложение на облачни технологии в обучението, VIII Национална конференция „Образование и изследвания в информационното общество“, Пловдив, 2015).