Предизвикателствата на съвременното образование
Автор: Веселка Атанасова Александрова, старши учител Английски език, Гимназия с преподаване на чужди езици „Симеон Радев“ гр. Перник
Резюме:
Изискванията на младото поколение поставя редица предизвикателства към съвременното образование. Училището е необходимо да се превърне в конкурентноспособно, генериращо многоаспектно подготвени хора. Участието в клубове по интереси и различни национални и международни проекти обхваща новаторски подходи като смесеното учене и компетентностния подход, които се явяват пътя към промяната в облика на образованието. Проектните дейности развиват не само ,,твърдите” умения като конкретни знания по отделни предмети, но и ,,меки” умения, подготвящи младите за следващото стъпало на университетските знания. Приложението на филми от филмотеката на CinED към Френския културен институт, дискусиите, беседите и симулативните интервюта с актьори, режисьори и сценаристи допринасят за повишаване на мотивацията за учене и запознаването с други форми на изкуството, както и осъществяването на междупредметни връзки с дисциплини като история, гражданско образование и визуални изкуства. Функцията на учителя се свежда да тази на фасилитатор и ментор, който подпомага учениците да разгърнат собствения си потенциал. От своя страна това рефлектира на комплексното развитие на младите хора и оценяването на представянето в различни практически сфери кат дигитална компетентност, управление на времето и информацията, участие в гражданския и социален живот, предприемачество и културна компетентност. Творчеството е ключът в затвърждаването и надграждането на знания и умения, тъй като учениците виждат практическата приложимост на знанията и потенциал за бъдеща реализация на пазара на труда.
Ключови думи: смесено учене, компетентностен подход, твърди умения, меки умения, проектни дейности, клубове по интереси, учител-медиатор, мотивация за успех
Светът на съвременното общество е динамичен и изискванията на младото поколение към образованието са все по-нарастващи. Тъй като образованието трябва да е насочено към конкретните потребности на учениците, вижданията ми са да можем да предложим учебна среда, която ще акцентира на общуването лице в лице, към което поколението алфа ще изпитва дефицит поради прекалената зависимост от онлайн средата и социалните мрежи. Ще предложим по-голям избор от проекти и извънкласни форми на обучение с оглед на по-голямата предприемчивост на новото поколение и огромния достъп до информация и ресурси, почти всяко учебно ниво ще работи по разнообразни проекти и клубове по интереси, в които да надгражда придобитите знания наред с меки и твърди умения през цялостния период на обучение. Учениците ще могат да прилагат практически умения за критично и аналитично мислене, емоционална интелигентност и ролеви модели на различни професии. Учителите ще са по-скоро лични ментори, съобразяващи се с индивидуалния потенциал на всяко отделно дете, всеки клас ще представлява мини общност, в която позитивното ментално здраве ще допринася за мотивацията за учене и личностно развитие. Училището ще е конкурентноспособно, генериращо многоаспектно подготвени хора, устремени да докажат своята уникална индивидуалност и да развиват потенциала си в различни сфери на живота. Участието на ученици в клуб по интереси „Киното и аз“ доведе до редица промени. Учениците изпитват удовлетворение и гордост от принадлежността си към училищната общност, отчитайки факта, че те са представители на поколението Z и Алфа, което цени индивидуалността и вярва в диалога като средство за решаване на конфликти и вземане на аргументирани решения. В момента те изпитват несигурност в собствените си възможности и са подвластни на социалните мрежи. Каузата за постигане на по-задълбочени знания и резултати ще стане по-общодостъпна и ще придобие персонално измерение, ако те осъзнаят, че училищната общност е техният отбор и всеки участник влияе на отборната успеваемост, като този процес ще подобри уменията за лидерство и организация на времето, справяне с предизвикателства и конфликти. Учениците с най-високи дигитални умения могат да оказват техническа подкрепа на своите връстници, както и на учителите. Това ще повиши увереността и на двете страни. Обмислям идеята да се въведе етичен журнал, в който да се отчитат карти за самооценка, прояви на толерантност и взаимопомощ, участие в социалния и културен живот не само на училището, но и на населеното място. Най-открояващите се ще бъдат поощрявани чрез статии, интервюта в училищните и местните медии и др. Това ще ни превърне в индивидуалности умеещи да провокират, генерират и развиват идеи. Чрез участието в клуб по интереси „Киното и аз“, училището има възможността да акцентира върху отделните аспекти на Смесеното учене – възприемане, взаимодействие, дискусия, проучване, упражняване и креативно възпроизвеждане в съчетание с компетентностния подход за ”учене чрез правене”. По същество всеки проект е тясно свързан с понятието “промяна”. От своя страна промяната има пряка връзка с придобиването на знания, набор от умения, които често са слабо застъпени в учебните програми в училище. Ето защо прилагането на проектна работа като форма на обучение е от съществено значение за образователния процес.
Моята цел е да съчетаем потенциала на мотивирани учители и заложбите на учениците, за да приложим новостите в методически план и да бъдем гъвкави в динамичната среда на обществото. Образованието и целите, свързани с него се осъществяват в различни измерения и среда, а не само и единствено ограничено в пространството на учебниците и територията на училището. Проектната работа е подходящ пример за реализиране на образователните стандарти и цели по начин, който създава у учениците умение да са проактивни, комуникативни, да умеят да решават проблеми и да прилагат критично мислене.
Според Хосе Мануел Барозо, президент на Европейската комисия 2014г ”Културата и креативността са важен двигател за личностното развитие, социалното приобщаване и икономическия растеж”. Участието ни в проекта ще повиши стандарта на качество на образованието и ще допринесе за изграждането на европейски граждани с осъзната идентичност.
Участието в проектната работа в клуб по интереси по национална програма е успешен показател, че учениците могат и успяват да развият потенциала си като изследователи и същевременно изграждат и превръщат в устойчиви своите ключови езикови компетентности. Образованието е колкото класическо и традиционалистично, толкова и динамично и съвременно. Проектната работа е подходящ пример за реализиране на образователните стандарти и цели по начин, който създава у учениците умение да са проактивни, комуникативни, да умеят да решават проблеми, да прилагат критично мислене, което е постигнато чрез принципа “Учене чрез правене”. Освен това работата в клуб по интереси предостави възможности на учениците да придобият знания чрез проучване, изследване, съпоставяне и обсъждане на информация за заснемането на филми, ролята на всички участници в процеса на заснемане на филми, създаването на сценарий, подбор на костюми, музикално оформление, сценично поведение. До голяма степен дейностите, свързани с проекта са сходни с тези, осъществявани на университетско равнище, което допълнително подготвя учениците за по-плавно навлизане в нов етап от живота и развитието им като личности. Кино клубът в училище „Киното и аз“, който използва филмотеката на програма CinEd към Френския културен институт и чрез дейността си допринася за повишаване на мотивацията за изучаване на английски език и история чрез гледане на европейски исторически филми, беседи и дискусии и запознаването с други форми на изкуството вплетени в създаването на филмова продукция. Част от учениците изявиха желание да са учители-асистенти и да представят своята гледна точка във връзка с изучавания материал по история и гражданско образование, след като са гледали и обсъдили исторически филм, отразяващ епохата и културата в съответния период, като по този начин провокираха интереса към значими исторически събития. Клубът възнамерява да продължи да се занимава със създаването на кратки филми на културна, социална и образователна тема, тъй като този вид образователен продукт е визуален, достъпен, но и изисква технически умения и допринася за усъвършенстване на екипната работа. Работата по тази дейност се съчетава и с работата по проект “Училище – Европейски Посланик”, поради факта, че голяма част от дейностите изискват креативност, използването на дигитални компетентности и работа, насочена към Европейските ценности, правата на човека и функциите на европейските институции.
Според М. Армстронг компетентностите се делят на два вида – технически и поведенчески. Към техническите умения спадат специфичните професионални умения, а емоционалната интелигентност, комуникативност, проактивност, умения за взимане на решения, ориентираност към постижения, лидерство и умения за мотивиране и работа в екип са част ат поведенческите умения, които играят огромна роля в 21 век.
В средата на 20в. в езикознанието се появява понятието „езикова компетентност”, а по-късно за означаване на ситуационната уместност на езика се въвежда терминът „комуникативна компетентност“. През следващите десетилетия за компетентности започва да се говори в различни области – теорията и практиката на обучението по чужд език, теорията на комуникацията и други.
През 90-те години на 20в. понятието компетентност продължава да се обогатява и да разширява своя обхват – Съветът на Европа активно работи върху определяне на равнищата за владеене на чужд език чрез компетентности. Международни организации като ЮНЕСКО и ОИСР осъществяват разработки, свързани с компетентностния подход и с понятийно-терминологичния апарат. Навлизането в 21в. все повече се асоциира с осъществяване на редица образователни реформи, сред които е и смяната на образователната парадигма на индустриалното общество в пряка връзка с компетентностния подход.
За официално начало на темата за компетентностите и в частност за ключовите компетентности се счита 2006 г. с приемането на Препоръката на Съвета на Европейския съюз и на Европейския парламент за Рамка за ключовите компетентности, необходими за личностно развитие, активно гражданство, социално включване и пригодност за трудова заетост през 21 в.
Редно е да спомена, че учителят придобива нови функции и отговорности по отношение на прилагането на компетентностния подход в учебната практика. При ориентацията за осъществяване на практическите цели за придобиване и затвърждаване на ключови езикови компетентности по английски език, учителят стартира със съвместно планиране на дейностите на клуба с целия екип от ученици, чиято цел е ориентирана към придобиване на практическа насоченост на споменатите цели. По отношение на процеса на придобиване на основните компетентности учителят използва междупредметни връзки, в настоящия случай дигитални познания, насочване на изследователската дейност на обучаемите към сферата на киносъздаването, българската история и литература което говори за интердисциплинарни подходи, насочени към прилагане на знанията в практиката с оглед на превръщането им в устойчиви езикови умения. По време на работата на клуба управлява процеса не толкова като информира и поднася готови знания, а като консултира учениците и фасилитира дейностите. При етапа на оценяването на постиженията на учащите се, оценката е комплексна, тъй като включва разнообразни аспекти, освен емпиричните стойности. Тук се включва степента на ангажираност на ученика в съответните планирани дейности, уменията за живот – приспособимост, социални умения, нерутинно решаване на проблеми, самоуправление и контрол и системно мислене. Ролята на учителя е да отчита постиженията и да аргументира тази комплексна оценка, да планира подкрепящи мерки за бъдеща работа на учениците. Изгражда увереност у учениците за използване на придобити знания за решаване на различни по сложност проблеми.
По време на прилагането на компетентностния подход в работата на клуба по интереси „Киното и аз“ се очертаха следните сфери на развитие на компетентности :
- Умения за общуване на роден език, способността за разбиране, разпознаване, разбиране, изразяване, създаване и тълкуване на нови понятия, чувства, факти и мнения, както в устен, така и в писмен вид при неформално общуване;
- Умения за общуване на английски език като ефективно ползват натрупаните знания според комуникационните цели и ситуации, а именно слушане, четене, писане и говорене;
- Развитие на дигиталната компетентност, която включва увереното и критично използване на технологиите за работа, общуване, информационна грамотност, създаване на дигитален продукт – кратки филми, киберсигурност при ползването на интернет пространството;
- Компетентността за учене се проявява като способността да се управлява ефективно времето и информацията, да се работи в екип, да се запазва устойчивост на вече постигнатите умения и по този начин знанията да се превърнат в такива с универсален характер, приложими и в други сфери;
- Обществени и граждански компетентности – способността за пълноценно участие в гражданския и социалния живот въз основа на разбиране на социалните и политически понятия, както и на световните събития, национални и европейски ценности, придобити чрез заснемането на кратките филми, базирани на исторически събития;
- Предприемаческа компетентност – способността да превръща идеите в действие за тяхното трансформиране в ценности за другите хора, прилагане на творчески подходи и новаторство, поемане на рискове, както и способността да се планират и управляват дейности, свързани с определена задача или проект;
- Културна компетентност – способността да се оцени важността на творческото изразяване на идеи, преживявания и чувства с разнообразени средства, включително чрез използването на музика, танци като сценично изкуство, литература, съчетани в крайния продукт – кратки исторически филми като форма на визуалното изкуство;
- Формиране на критическо мислене и отстояване на позиция при решаване на конкретни казуси и проблеми, свързани с опазване здравето на околните и опазване на околната среда – наблюдава се отговорно отношение към съхраняване на средата, в която бяха заснемани някои от филмите, осъзнатост за опазване на културното наследство.
Клубът по интереси „Киното и аз“ се превърна в предизвикателство не само за мен като преподавател, но и за самите ученици. Деветокласниците показаха, че постигнаха умения с комуникативна насоченост като разбиране на устни и писмени съобщения, провеждане на разговор, съставяне на текстове за презентиране на нова информация и създаване на сценарии за филми, писане на субтитри на английски език според нивото им на владеене на езика, като приложиха практически знания като познаване на лексиката и функционалната граматика, основите на устното взаимодействие и езикови регистри. Успешното съчетаване на знания и умения по английски език имаше и друго измерение, а то е, че те съумяха да оценят културното многообразие, демонстрираха уважение към националната ни история и родния език, като същевременно се почувстваха и европейски граждани със запазено съзнание за самоидентичност. В хода на проведените проектни дейности бе дадено предимство на стратегията за творчество, която предлага разнообразни и продуктивни дейности на младите хора да осъзнаят и усвоят как дигиталните технологии подпомагат творчеството и са от полза дори в сфери като изкуството, а именно в създаването на кино, и да подхождат отговорно и критично към ползването на цифровите технологии. Не на последно място учениците се почувстваха значими, тъй като всеки един от тях имаше свои отделни отговорности, дейностите бяха моделирани според тяхното виждане и използвайки различна перспектива младите хора допринесоха за създаването на крайните продукти, а именно кратки исторически филми. Участието в клуба по интереси и прилагането на компетентностния подход в хода на дейностите ще допринесе у младите да пренесат изградените знания и умения в бъдещата си личностна реализация. Експерименталната технология доказа на практика как проявата на инициативност, креативност и критичност ги откроява сред останалите хора и ги превръща в мотивирани индивидуални личности, готови да покорят върховете на бъдещи знания, както и да придобият позитивна и адекватна самооценка на собственото си развитие. Ефективните резултати са в подкрепа на латералното мислене на Едуард де Боно, според когото „Творчеството включва излизане извън установените модели, за да бъдат видяни нещата по различен начин“.
Използвана литература:
- “Компетентности и образование”, Министерство на Образованието и Науката
- “Teaching in transition”, Джон Евънс, 1985 г.
Автор: Веселка Александрова, старши учител по английски език в ГПЧЕ ,,Симеон Радев” гр. Перник, vesselka.aleksandrova@gmail.com