Технология за усвояване на базови компетентности по Бизнес-английски език в модул ,,Знам и мога” в единадесети клас
Автор: Веселка Атанасова Александрова, старши учител по английски език
ГПЧЕ „Симеон Радев“, гр. Перник
Резюме:
Прилагане на иновативни практики в целия образователен процес е свързано с интегриране на знания, умения и отношение от една предметна област в друга, което до голяма степен отразява един от принципите на компетентностния подход. Излизането от сферата на конкретния учебен предмет предполага въвеждане на контекст на ученето и е основата на разглеждане на общочовешки теми. За да илюстрираме това твърдения ще приложим иновативни методи като участие в различни модули, в случая модула „Знам и мога“ за формиране и надграждане на компетентности в бизнес английски. Модулите имат различни цели, свързани с факта, че те се осъществяват в рамките на съответните образователни политики и осигуряват достъп на преподавателя до творчески подход и излизането извън стандартните изисквания за преподаване. Предимствата на участието в тези модули е, че те са ориентирани към постигането на определена цел, включват повтаряща се дейност, зададените цели се осъществяват в поредица от взаимно-свързани дейности, постига измерими резултати и рефлектира върху повишаването на самоувереността в знанията и уменията на учениците.
Ключови думи: бизнес английски, технология за учене, компетентностен подход, предметно ориентиране
Динамиката на развитието на съвременното общество извежда на преден план нарастваща необходимост от социално и технологично образовани личности способни да конструират личностното си и професионално поведение и да вземат решения в полза на обществото. Това налага преосмисляне на методологическата основа на обучението в училище, промяна на нагласите от предметно ориентирано към компетентносно ориентиране, преподаване и учене, преминаване от статична концепция за усвояване на определен обем знания, умения и нагласи, които се развиват в училище и се обогатяват през целият живот, към създаването у младите хора умения, които ще подсигурят устойчивото им развитие в дългосрочен план.
Настоящият педагогически експеримент има за цел да докаже, че прилагането на дейностите в профил „Знам и мога“ допринасят за повишаване на комуникативните умения на учениците от 11 клас профилирана подготовка посредством преминаването от статична концепция за овладяване на знания и умения към проактивно изграждане на умения и нагласи. Най-значима роля в тази технология бе отдадена на крайните резултати от теста по Бизнес-английски език. В края на учебната година беше проведен диагностичен тест на знанията на единадесетокласниците с поставени задачи, свързани с бизнес-терминологията, за да се установи равнището на знания и умения придобити след усвояване на новата информация и терминология, свързана с Бизнес-английски език. Времето за работа е два учебни часа, тоест 90 минути. Първата задача засяга компонента четене с разбиране и включва пет въпроса. Първите пет са с избираем отговор: A, B, C. Общ брой точки- 5, по 1т. на всеки въпрос. Втора задача – включва 7 примера с три затворени отговора: A, B, C (вярно, невярно и няма информация). Общ брой точки- 7, по 1т. на всеки въпрос. Трета задача се състои от 6 примера с три затворени отговора (A, B, C). Общ брой точки- 6, по 1т. на всеки въпрос. Четвърта задача включва 12 примера с три затворени отговора (A, B, C); изборът е мултивариантен. Общ брой точки- 12, по 1т. на всеки въпрос. Учениците трябва да изберат най-подходящия лексикален вариант, който се изисква от съответния текст и демонстрира основните им знания и понятия, свързани с Бизнес-английски език. Петата задача се състои от два кратки текста, към които има отворени отговори, съответстващи на съдържанието на текстовете. Броят на отговорите са пет и се оценяват с по 1т. Шестата задача е със сложен характер, тъй като засяга създаване на кратък писмен текст с обем 60-80 думи. Сложността на задачата произтича от факта, че проверката е многопластова- диагностицира се дали ученикът владее правилния формат на писмения текст, структура, граматически конструкции, лексикални средства, свързващи изрази, уместен регистър и правилен правопис. Резултатите от тази писмена проверка поставиха важния въпрос за усъвършенстване на начините за затвърждаване на създадените езикови умения, както и стратегиите за повишаване на степента на практико-приложимия им характер. Поради тази причина, реших да приложа експерименталния модел за постигане и затвърждаване на ключови езикови компетентности по Бизнес-английски език в 11 клас в часовете по профилирана подготовка “Знам и мога”. Тъй като работата в профил “Знам и мога” се базира главно на компетентностния подход, тук ще бъдат представени техните решения за преговор на изучаваните граматически конструкции и лексикални изразни средства. Те съчетаха прилагането на вече усвоени знания и базови умения с търсенето, откриването и обяснението на нова информация. Тестът, който беше създаден се базира предимно на знанията на учениците, придобити в часовете по профил “Знам и мога” и по-специално в терминологията, свързана с Бизнес-английски език. Съчетаването и прилагането на вече усвоените знания и базови умения, с търсенето, откриването и обяснението на нова информация. Вниманието на учениците е фокусирано върху отделните раздели на учебника по Бизнес-английски език с акцент върху всяка предложена или казусна ситуация. Така учениците се опитаха да положат максимум усилия, за да усвоят базисна терминология в Бизнес-английски език и компетентности свързани със ситуации касаещи разнообразни формални и неформални бизнес срещи, диалогична реч и оформяне на бизнес кореспонденция. Учениците придобиха увереност и самочувствие в бизнес-комуникацията- устна и писмена, при представянето и презентирането на информация поведението им в диалогичната реч при бизнес срещи.
Съпоставка на двата теста
Чрез съпоставянето на резултатите от двата теста ще можем да преценим по-добре каква е успеваемостта на внедряването на експерименталната методика на преподаване на английски, която съм решила да приложа. Нивото на възприемчивост на учениците също така ще покаже до каква степен новата технология е полезна за ползване в ежедневното обучение.
Нека първо погледнем сравнение на общите точки на учениците от двата направени теста. Фигура №7 Стълбовидна диаграма на постигнатите брой точки от двата теста
В диаграмата са изобразени стълбовидно точките на учениците и от двете паралелки. Направена е с цел сравняване на резултатите преди да бъде въведена новата технология на обучение и след това. В синьо са представени резултатите от Тест №1 на 11д, а в червено са тези от Тест №2 на 11а клас. Най-ниските точки от Тест №1 са на ученик с 30 и с 34 точки, докато най-ниските от Тест №2 са на един ученик с 7 точки само. На Тест №1 учениците с най-много точки са един ученик с 58 точки, един с 54 и четирима с 53 при максимални 60 точки. В Тест №2 наблюдаваме спад, имаме ученик с 54 точки, останалите ученици са с точки под 50. Разликата при ниските и при високите резултати е осезаема, от което можем да предположим, че учениците подложени на новата техника показват по-добри резултати, от тези които са експерименталната група.
Съпоставка на двата теста по средноаритметични точки и оценки
Фигура №8 – Средни аритметични точки на двата класа
Фигура №8 ни показва нагледно сравнението на средноаритметичните точки и оценка за двата теста. От клъстерната диаграма можем да видим точките – за Тест №1 на 11д клас са 45, а за Тест №2 на 11а съответно са 37, 92. Разликата между двата проверяващи валидността на експеримента теста, е почти 10 точки, което за средно равнище на учениците от клуба е показателно значителна величина.
Точките са преобразувани в оценки и оценката за Тест №1 на 11д оценката е Мн. добър 5, 00. За Тест №2 на 11а оценката е Мн. добър 4,53, което е половин единица разлика. Практиката ми като учител по английски език в гимназиален етап показва, че усвояването на основни комуникативни компетентности в часовете, предвидени от учебната програма за 11 клас профилирана подготовка, са твърде недостатъчни и затова залагам на часовете по съответните модули за изграждането на трайни навици за писане, говорене, слушане и четене. Това ме подтикна да търся иновативен подход към изграждането и затвърждаването на ключови компетентности в неформална среда, а именно, чрез модула „Знам и мога“, и по точно усвояване на бизнес комуникацията в устен и писмен вариант за стимулиране на компетентностите на учениците в неформална и формална бизнес среда.
Ако в учебно-възпитателния процес приложим технология за учене чрез компетентностния подход и посредством работа в профил ,,Знам и мога”, насочен към изучаването на бизнес-английски език. Методиката на обучение по чужд език е теория на обучението, която изследва процеса на обучението и специфичните за този процес закономерности. Въз основата на тези закономерности тя изгражда методическа система от ръководни принципи, методи, похвати и средства за усвояване на знанията, както и за развитие на основните умения за слушане, говорене, четене и писане.
Методиката на чуждоезиковото преподаване е свързана и с други научни дисциплини като педагогика, психология и физиология, технологии и езикознание. Преподавателят по английски език е нужно да взема под внимание не само общите закономерности на езика, но най-вече онези езикови факти и явления, които съответстват на актуалните постижения на специалното езикознание, които представят съдържанието на обучението и на базата, на които се изграждат необходимите основни езикови компетентности.
Според И.Л. Бим(1974)1 крайните цели на развитието на отделните речеви дейности са слушане, говорене, четене и писане като до достигането на крайната цел има цяла йерархия от междинни цели и задачи, които в сложно взаимодействие управляват всички елементи на учебната система. На свой ред това налага планиране на дейностите за усвояване на английски език. В състава на всяка речева дейност влизат знания, навици и умения, от чиито обем, вид, качество и взаимодействие зависи развитието на целевата дейност.
Главен акцент на съдържанието на учебната програма по английски език за 11-ти клас профилирана подготовка е усвояването на качествени знания, умения и развитие на способностите, изграждане на ценностни отношения. Това от своя страна се фокусира върху изграждането и затвърдяването на основните комуникативни компетнетности. В обучението, насочено към овладяване на четирите ключови умения, учителят среща редица трудности. За да ги преодолее, той търси начини за създаване на работещ алгоритъм на обучение, който да доведе да трайно усвояване на знания и устойчиви продуктивни умения, необходими за социализацията на личността.
Най-голямото предизвикателство пред учителя в нашето съвремие е да вдъхновява учениците си да осъзнаят смисъла от придобиването на умения. Успехът на учениците зависи от взаимното доверие, от умението на учителя да се опира на познанието и да запали искрата към практическата страна на ключовите езикови компетентности по иновативен начин. В контекста на тези твърдения, работата и дейностите в профил ,,Знам и мога” се оказва успешен метод за развиване на комуникативните умения по бизнес-английски език и на други основни компетентности, които са част от Референтната рамка за компетентности за учене през целия живот като личностни и социални компетентности, умения за културна осведоменост и изява. Прилагането на компетентностния подход при дейностите поставя учениците във фокуса на овладяването и затвърждаването на ключовите езикови умения, което има атрактивен характер за учениците, тъй като ги овластява и прави отговорни при работата. Това от своя страна развива уменията им за учене. При използването на тази технология пред учениците се поставят интересни и провокативни задачи в областта на бизнес-английския език, в която те се чувстват уверени – прилагането на практика на видео и дигитални ресурси за създаване на кратки текстове като целта е да се събудят любопитството и ентусиазмът им да положат усилия като ползотворен и ефикасен способ да достигнат до желания резултат и да повишат нивото си на ключови комуникативни умения. Не последно по маловажност е фактът, че младите хора принадлежат към поколението Зед и Алфа, които смятат, че технологиите са неизменна част от живота и имат потребността тези технологии да са до голяма степен обвързани с образователния процес, за да подобрят средата на обучение и да им дадат простор и размах на творческия потенциал. Несъмнено ползването на дигитални средства комбинирани чрез създаване на собствен краен продукт ги кара да се чувстват пълноценни, оценени и внасящи промяна в консервативната система на преподаване. Личностното удовлетворение дава тласък на стремежа им към експериментиране и подобряване на езиковите им умения. Чрез прилагането на експерименталната технология за усвояването на комуникативни умения при единадесетокласниците се установи, че това е ефективен педагогически способ и възнамерявам да я използвам и в бъдеще в практиката си, както и да споделя иновативната стратегия със свои колеги.
Литература:
- Л.И. Бим, Система обучения иностранних язикам в средней школе, 1974 г.
Автор: Веселка Атанасова Александрова, старши учител по английски език
ГПЧЕ „Симеон Радев“, гр. Перник