Използване на web базирани приложения в началното училище
Автор: Веселка Здравкова Сотирова
ст. нач. учител в НУ «Св. Климент Охридски» гр. Кюстендил
Резюме: С навлизането на новите технологии в света ни една от основните задачи на нас учителите, е да ги интегрираме и използваме в собствените ни класни стаи. И това не бива да ни плаши. Подобно на електричеството, което е плашило хората при появата си, днес не палим огън в средата на домовете си, а учим децата да не бъркат в контакта. Технологиите са само инструмент. Наше задължение е да научим децата как да използват тези технологии разумно, а не да се опитваме да ги предпазим, отричайки технологичната революция. Напоследък повечето класни стаи биват модернизирани с интерактивни дъски и образователни платформи, но ако ние учителите, не знаем как да интегрираме технологиите и да адаптираме методологията си на преподаване спрямо тях и потребностите на днешните деца, целият процес по технологизацията се превръща в скъпа инвестиция без резултат.
Според проучвания на Европейската комисия и ООН и данни на МВР и Агенция за закрила на детето, българските деца на възраст между 6-10 години прекарват повече време в интернет в сравнение с връстниците си от ЕС. Причина за това са мобилните телефони и таблети и евтиният интернет, които децата получават още на 6-7 годишна възраст. Притежаването на смартфон, таблет, лаптоп или игрова конзола, свързани с интернет е въпрос на социален престиж. Въпреки това българските ученици не притежават ключови когнитивни умения, т.е. те са „функционално неграмотни“. Въпреки технологиите, с които разполагат те притежават само базови познания и умения в справянето с дигитални устройства и не ги използват за развитие на уменията за разрешаване на проблеми, умения за работа в екип, уменията им за критичен анализ и оценка на медийното съдържание. Тук идва ролята на училището и учителя, които трябва да обучат учениците в дигитална грамотност. Учениците трябва да усвоят „умения за учене“ – критическо мислене, креативно мислене, сътрудничество и комуникация; „грамотнически умения“ – информационна, медийна и технологична грамотност и „житейски умения“ – умения за гъвкавост, инициатива, социални умения. Към това се стреми и нашето училище да превърне учениците от пасивни ползватели в активни потребители на съвременните технологии.
За сто години например, нещата от заобикалящия ни свят са се променили неимоверно много – бавните, теглени от коне файтони са се превърнали в бързи коли; големите аналогови стационарни телефони – в модерни смарт устройства, изобретени са компютрите и интернет… Но доколко се е променила класната стая в училището, където са ходели нашите баби и дядовци, в които ние самите сме били ученици и тези, в които нашите деца навлизат в света на познанието?
Непрекъснато развиващите се Web технологии и съответните инструменти предоставят възможности за създаване на учебно съдържание и съвместни дейности на ученици и учители по неговото обновяване, използване и разпространяване. Едни от най-често използваните средства и възможностите, които те предоставят в областта на обучението са:
- Kahoot е онлайн платформа за интерактивно съдържание, в което може да се създават игрови упражнения с въпроси и отговори. Ролята на учениците е активно участие, с помощта на смартфон или таблет.
- https://www.flippity.net е безплатен сайт, където можете да се възползвате от много и най-различни инструменти, някои от които са изцяло онлайн, а други може да се ползват, ако нямате възможност да използвате компютри, таблети, проектори и т.н.
- Платформата Ourboox e сравнително проста платформа за създаване на безплатни книги на различни езици. Платформата е мощен инструмент в ръцете на всеки педагог, който желае да разработва интерактивно учебно съдържание и да го използва за активно учене като прилага обърнатия модел на класната стая.
- org е Web 2.0 приложение, подкрепящо учебния процес с помощта на интерактивни модули. Целта е събраните интерактивни блокове да бъдат обществено достъпни. Тези блокове (т. нар. приложения или упражнения) не са включени в конкретни програми или сценарии, но могат да бъдат използвани по подходящ начин в учебния процес. Те са особено ценни със своята интерактивност.
- Quizlet се използва от повече от 50 милиона ученици и учители всеки месец в интернет, както и в iOS и Android. Мисията му е проста: да помогне на учениците и техните учители да овладеят учебния материал.
- Платформата Buncee предлага творчески инструменти и уникални ресурси за създаване и представяне на атрактивно, интерактивно учебно съдържание от учители и ученици в класната стая, което позволява на ученици от всички възрасти да визуализират концепции и да общуват творчески.
- Quizizz е интернет сайт, предоставящ възможност за създаване на тестове и викторини и платформа за провеждане в реално време на тестирането Когато се започнете тест в Quizizz, можете да видите в реално време резултатите от играта. Quizizz показва общия брой въпроси, на които е отговорено правилно и неправилно. Quizizz също показва ленти за прогреса в реално време за всеки играч. С един поглед можете да видите на колко въпроси един ученик е отговорил правилно и на колко е отговорил грешно.
В заключение бихме могли да кажем, че уеб базираните приложения предлагат възможности, за чието съществуване дори не сме подозирали преди развитието на информационните технологии и интернет. Както всичко в тази сфера и обучението чрез използване на такива приложения се променя с дни и часове и за да бъдем в крак с времето трябва непрекъснато да следим последните развития в областта. Могат да бъдат са вплетени в целия процес на обучение – в подготовката, поднасянето на информацията и проверката на знанията. Преподавателят обаче остава водещата фигура, която структурира и подготвя учебното съдържание. Идеята на използването на уеб базирани приложения в обучението е то да бъде комбинирано и с други методи за преподаване, освен традиционните, за да се повиши ефективността от образователния процес.
Използвана литература:
Ангелова, Т. Новите образователни технологии, интернет и обучението по български език. Електронно списание Литернет, 2004
Василева Е. Модернизацията на началното училище – един неизвървян път. Начално образование., № 4, с. 3-21.
Съев, С. Възможности и ограничения на технологията блог в контекста на висшето
образование – теоретични постановки и практически измерения – Образование,3, 2015.