ГАЛИНА МОСКОВА ДЪРГЪНОВА , ПЪРВА ПУБЛИКАЦИЯ
ТЕХНОЛОГИЯ НА ГРУПОВАТА, ПОЗНАВАТЕЛНА ДЕЙНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА“ 5 КЛАС
ГАЛИНА ДЪРГЪНОВА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА
РЕЗЮМЕ
Статията разглежда съвременната технология на груповата, познавателна дейност на учениците от прогимназиален етап. Вниманието е насочено към обучението по човекът и природата в 5 клас, което допринася за развитието на самостоятелното мислене у учениците, но за тази цел е необходима такава организация на обучение, която дава възможност да се постигне систематизиране, разширяване и задълбочаване на наличните знания получени по човекът и природата в начален етап, да се направи плавен и успешен преход към прогимназиален етап на обучение на учениците. Това налага разработването на иновативни технологии за организация на процеса на обучение с цел да се преодолеят проблемите, които съпътстват преподаването на учебния материал и използване на съвременни форми на обучение, една от които е работата в екип и представяне на резултатите от груповата работа на учениците пред своите съученици, учители и родители. Спомага за развитие на логическото, творческото мислене, на въображението и ученето, чрез моделиране, изработване и творческа игра.
България като член на Европейския съюз се стреми да заеме своето място в Европейската общност със своите национални и духовни ценности. Възпитанието и обучението в училище е нужно да намерят своето място при изграждане на утрешния граждан на България и Европа с неговия модел на поведение, отношение и култура. Демократизирането на обшеството ни изисква да се положат максимални усилия за осигуряване на равен шанс на всеки ученик за качествено образование и пълноценно развитие като личност.
Проучванията на педагогическата практика показват, че резултатите от възпитателно – образователната работа зависят не толкова от обема и количеството, колкото от систематизиране и структуриране на учебното съдържание, от неговия подбор и подреждане, отговарящ на възприемателните възможности на учениците.
Според редица специалисти в тази област при ефективно осъществяване на разнообразни дейности, успешно се развиват образователни и възпитателни задачи.
Нужно е да се създадат условия и предварителна, текуща и заключителна информация за подобряване на резултатите от знанието, което усвояват учениците и активното учене в процеса на обучението. То се постига, чрез усвояване на учебното съдържание предвидено в образователните ядра на учебната програма и използването на придобитите знания и умения при решаване на практичски задачи, проекти и приложения в ежедневието на всеки човек.
Ето защо споделям с вас една крилата мисъл на Аристотел, че „Умът е не само в знанието, но и умението то да се прилага”
„Ученето –това е път”, път към знанието, към опита, към разбирането. Учебният час не е времето определено за усвояване на готови знания, а това, което ученикът е открил, разбрал, преживял чрез самостоятелни действия или чрез групови дейности реализирани в процеса на обучението.
Нашият век е век на информационните и комуникационните технологии. Навлизането на интернет, масовото увлечение на децата по постиженията на електрониката и аудиовизията изместват интереса към интелектуалните занимания и предизвикателства. Това налага разработването на иновативни технологии за организация на процеса на обучение с цел да се преодолеят проблемите, които съпътстват преподаването на учебния материал по традиционните форми и методи.
Използването на иновативни комуникационни технологии създава условия за въвличане на учениците в познавателна дейност, кара ги да мислят, да анализират, да участват активно в учебно-възпитателния процес. Те добре се съчетават с другите форми на организация, една от които е работата в екип и представяне на резултатите си от груповата работа пред своите съученици, учители и родители. Спомага за творческото мислене, развитие на въображението и ученето, чрез моделиране, изработване, игра и творчество.
В света на глобализацията и компютърния век на технологиите забравяме, че за да покълне дори едно зрънце му е необходима специална почва на познание, желание и ясната мисъл за постигане на успех.
За изграждане на едно хуманно и прогресиращо общество е необходимо здраво – мислещи хора с ясни критерии и изисквания към света, в който живеят, подчинявайки се на природните закони на Вселената. Имено затова избрах темата на моята иновация:
„Технология на груповата, познавателна дейност на учениците в обучението по човекът и природата в 5 клас“
Като се базирам на своята дългогодишна педагогическа практика си поставих за цел да експериментирам и приложа своята иновация при педагогическото ми изследване на тема: „Технология на груповата , познавателна дейност на учениците в обучението по човекът и природата в 5 клас“. Поставих си следните цели и задачи на изследването.
Цел на изследването – да се изследва ефективността на създадената и приложена технология на груповата, познавателна дейност на учениците в обучението по човекът и природата в 5 клас.
Задачи на изследването:
- Да се конструира теоретичен модел на технология на груповата, познавателна дейност на учениците в обучението по човекът и природата в 5 клас.
- Да се създаде изследователска програма;
- Да се подготвят дидактически ресурси и материали, които се използват в създадената технология на обучение;
- Да се проведе дидактически експеримент с приложение на създадената авторска технология на обучение;
- Да се анализират резултатите и да се направят обобщения и изводи.
- Да се представят приложения с необходимите таблици и снимков материал от извършените дейности по време на изследването.
Обект на настоящото педагогическото изследване е процесът на обучение по човекът и природата в 5 клас.
Предмет на изследването е груповата, познавателна дейност на учениците в обучението по човекът и природата в 5 клас.
Изследването се проведе през периода март-юни 2023 година с учениците от петите класове при СУ“ Максим Райкович“, град Лясковец, област Велико Търново.
В него взеха участие общо четиридесет и пет ученици от две паралелки пети клас. V А клас- 24 ученици избрах за експериментална и V Б клас- 21 ученици за контролна.
Работна хипотеза – Ако се конструира и приложи авторска технология на груповата, познавателна дейност по човекът и природата в 5 клас, то това ще спомогне за ефективното овладяване на уменията на учениците да работят в екип или по групи и ще доведе до повишаване на познавателната им активност и по- високи резултати при проверка на знанията им. Ще увеличи времето за самостоятелна подготовка и ще доведe до повишаване успеха на учениците.Технология, която да мотивира учениците не просто да участват по-активно в учебния процес, а да станат съавтори на учебния материал.
Методи на педагогическо експериментално изследване
- Дидактически експеримент
2.Анкетиране;
3.Тестиране;
4.Педагогическо наблюдение при създаване на ученически продукти;;
- Експертна оценка;
- Статистическа обработка и анализ на събраните данни.
Технология на групова познавателна дейност на учениците в обучението по човекът и природата 5 клас.
1.Концептуална рамка
Новите учебни програми, планове и учебно съдържание изискват и определени, задължителни стандарти при усвояване на знанията, уменията и постиженията на учениците. Те имат за цел :
1.Да се повиши качеството на самостоятелната работа,
2.Да се увеличи ролята на личностно ориентирания подход и индивидуали-
зацията на образованието.
3.Да се повишат занията на учениците чрез работа в екип за по – висока
ефективност при усвояването им.
С представената технология се стремя да съчетая тези изисквания в определена насока, което да направи ученето забавно и интересно по един съвременен, нетрадиционен начин. Да се даде отговор на въпросите:
Какво? Как? Къде? Кой? Кога ?Защо?
- Съдържателна рамка
Според Държавните образователни изисквания за учебно съдържание, важно значение има междупредметната връзка, развитието на логичeското и творческото мислене у учениците и приложение на придобитите знания и умения в живота.
Представям етапите за реализиране на иновацията, която съм разработила и представила в следните стъпки:
Първа стъпка В първа стъпка от моя експеримент включих метода на “Шест мислещи шапки“
Втора стъпка Във втора стъпка включих анкета за самоанализ преди реализиране на експеримента и представяне на иновацията. (Приложение№7)
Трета стъпка В трета стъпка поставих на учениците три практически задачи.
Първа практическа задача – проект- включване по избор на 8-10 ученици. (Приложение № 4)
Втора практическа задача – проект- самостоятелно намиране на информация и изработване на постери по предварително зададени теми свързани с учебното съдържание на изследвания радел :“ Физични явления“включване на 8 ученици и работа в групи по 2 и 3 ученици.
Оценяване:
Втора практическа задача се оценява само, ако е изпълнена напълно по предварително зададените условия. (Приложение №5)
Трета практическа задача.- проект Събиране на материали и изработване на макети- общо работа на 3-6 ученици. ( Приложение № 6)
Четвърта стъпка Творчески урок на тема:“ Човекът, Земята и Вселената“ с ученици от 5 А клас, по случай 22 април – Световен ден на Земята, изложба и представяне на изпълнените проекти. (Приложение№9)
Пета стъпка Анкета след приключване на творческия урок посветен на деня на Земята 22 април (Приложение №8)
Шеста стъпка След провеждането на творческия урок в един от следващите часове учениците от 5 А и 5 Б клас решават тест от работен лист с подготвени 25 въпроси, критерии и ключ към верните отговори и скала за оценяване.
Седма стъпка Приложение на „Технология на груповата, познавателна дейност на учениците в обучението по човекът и природата в 5 клас“- изработване и представяне на постери и книжки, които представят защитените видове: птици, растения и бозайници в България, записани в Червената книга и отбелзване на Международния ден на биологичното разнообразие, който се чества на 22 май.
При провеждането на експеримента ще бъдат събрани следните данни:
Т – данни – резултатите на учениците в края на първия учебен срок, резултати и впечатления от наблюдението по време на провеждане на иновацията на експерименталната паралелка VA клас и резултатите от тестирането на двете паралеки VA и V Б клас (проверка на знанията на учениците от теста от работния лист).
С тях ще проверя и анализирам приложната стойност (резултатността, актуалността и перспективността) на предложената технология.
3.Процесуална рамка
1.Учебните дейности по осъществяване на експерименталното обучение, като дидактическият експеримент бе проведен в три етапа:
– констатиращ;
– обучаващ;
– контролен;
Експерименталното обучение е свързано с познавателни цели:
- активно придобиване на знания в определен период от време и умението им
да ги прилагат при решаване на контролни тестове, при проверка на знанията и уменията им при тестово изпитване.
- задачите от работния лист са с различна степен на трудност, съобразени с
изискванията и очакваните резултати на учебната програма по човекът и природата 5 клас.
Ако даде добър резултат, изследването може да намери широко приложение в часовете по човекът и природата в 5 клас и успешно да се прилага при обучаването на следващите петокласници. Груповта работа или работата в екип дава възможност за включване в учебния процес на едно по – високо ниво, което помага при по – нататъшното усвояване на знанията и повишаване качеството на образование по природни науки в прогимназиален етап V- VII клас. По този начин базата от получените знания ще доведат до тяхното затвърждаване и използването им в различни житейски ситуации или изследвания. От своя страна това води до стимулиране интересите на учениците, и интегрирането на знанията и уменията им в повече от една предметна област.
Литература
1.Бижков Г. ( 1995) Методология и методи на предагогическите изследвания,София, изд. Аскони“
- Боянова Л., (2016), Книга за учителя по човекът и природата 5.клас“, .изд. Просвета..“
3.Радев Пл.( 2005), Обща училищна дидактика, Пловдив, унив. изд. „П. Хилендарски“.
- Ш5. Гюрова, Божилова. (2006). Eкипната работа.София,Европрес.
- Шиньова М.(2006), Книга за учителя по човекът и природата 5 клас, изд. Анубис.