ТЕСТОВИ КОНТРОЛ В ЧАСОВЕТЕ ПО ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
Галина Александрова Савова
Старши учител по Информатика и Информационни технологии
СУ „Л. Каравелов“ – гр. Несебър
Резюме:
Целта на моето педагогическото изследване : Да се открие оптимален вариант на иновативна технология в обучението по ИТ в десети клас. Акцентирала съм върху три според мен важни проблема а, именно: Обучение в малки групи, обучението по диференциран метод като се вземат в предвид индивидуалните особености на всеки ученик. Това е личността-ориентирано обучение по дефиниране в системата, също така третият проблем е тестово изпитване съобразено с нивото на ученика. С напредването на технологичните възможности, с всички все нови и нови технологични решения възможно е да се комбинират и създадат условия такива че, ученикът да покаже най доброто на което е способен с възможност за преминаване в по силно развита група, както и учителя да има възможност да създаде тестово изпитване за няколко нива като това не претоварва и без това напрегнатото му ежедневие.
Тестови контрол в часовете по информационни технологии.
Модерният урок е урок, който подготвя конкурентоспособен възпитаник. Всеки учител се сблъсква с това как обективно да оцени работата на ученика.
Проблемът с наблюдението на образователните постижения винаги е много актуален, особено в такъв предмет като информационни технологии, където има граница между теоретичните знания и практическите умения и способности. Не е тайна, че учениците могат успешно да работят на компютър: да играят игри, да общуват в социалните мрежи, да търсят необходимата им информация в Интернет. Но в същото време те нямат теоретични познания: как се представя информацията в паметта на компютъра, как е подреден и работи интернет, да не говорим за логиката, моделирането, програмирането.
За ефективен качествен контрол на знанията на учениците по информационни технологии смятам, че е по-добре да се използват тестове. Това дава възможност да се оцени нивото на съответствие на формираните знания, умения и способности на учениците в уроците по информационни технологии, както теория, така и практика. Тестовете принуждават учениците да мислят логично, да използват визуално внимание, да укрепват паметта. Организирането на тестове изисква внимателен подход за да изпълняват определена положителна функция в процеса на обучение, развитие и образование. Тестовете могат да бъдат съставени за целия курс или за конкретна изучавана тема и използвани за преговор. Тестовете за целта могат да бъдат различни: входящ тест, загряващ тест, контролен тест, сертификационен тест и съобразени с индивидуалното ниво на всеки ученик.
И така, тестовете позволяват:
- да използвате ефективно времето на урока;
- качествено оценява знанията на учениците;
- повишаване на интереса на учениците към получаване на нови знания, умения и способности;
- идентифицират проблеми при представянето и усвояването на учебния материал;
- използват диференциран подход в преподаването;
- възможността за преодоляване на предубедеността на оценяването.
В допълнение, систематичното тестване насърчава учениците да подготвят последователно домашните си и редовно да преглеждат материала преди урока, което е много важно за изучаването на следващите теми. В същото време изключва запомнянето наизуст, привиква към логическо мислене и способността да се прави правилен избор. Спестеното учебно време може да се използва от учителя за извършване на практическа работа на компютъра. Създаването на тест започва със събирането на елементи от тестовата форма, които трябва: да са под формата на логическо твърдение, да са кратки, да включват опции за отговор или място за отговор.
Например:
Елементарният обект, използван в растерния графичен редактор, е:
- екранна точка (пиксел);
- правоъгълник;
- кръг;
- цветова палитра;
- символ.
Графиката с представяне на изображението под формата на набори от точки се нарича:
- фрактал;
- растер;
- вектор;
- праволинеен.
Днес има много и различни програми за съставяне на тестове, които могат да се използват за писане на тестове. В моето изследване аз съм се спряла по точно върху средата MyTestX pro. Тъй като има редица предимства в сравнение с останалите програми, безплатна е и достатъчно лесна за работа. MyTestX това е система от програми, състояща сие от три основни модулa, тя е предназначена за създаване и провеждане на компютърен тест, събиране и анализ на резултатите, както и изготвяне на оценка по определена в тест на скалата. Програмата e лесна и удобна за употреба. От моя трудов опит мога спокойно да кажа, че в уроците по информационни технологии е не само възможно, но и необходимо да се използва компютърно тестване. И ето седем плюса в подкрепа на горното:
- Оценката на резултатите от теста се извършва незабавно, автоматично се записва и съхранява за дълго време;
- Възможност за формиране на достатъчно голям брой тестови варианти;
- Възможност за прилагане на удобни процедури за въвеждане, модифициране на тестови материали;
- Възможността за формиране на тестове, различни по степента на подготовка на учебните предмети;
- Способност за управление както на съдържанието на теста, така и на стратегията за проверки по време на теста;
- Не са необходими хартиени носители и листове за отговори;
- С компютърното тестване е лесно да се въведат времеви ограничения или проследяване на времето на процеса на тестване, което е трудно да се приложи с тестването на хартия.
Всички горепосочени предимства са постижими само с правилната организация на компютърната технология за тестване, която ви позволява да изпълнявате теста няколко пъти индивидуално и със самоконтрол, тъй като тестовите задачи и техният ред непрекъснато се променят, а резултатите може да се види веднага след като ученикът завърши теста.
Основните изисквания за компютърна система за управление:
- тестовите въпроси и отговорите към тях трябва да са ясни, кратки и разбираеми по съдържание; напълно да се изключат повторенията на думи, неясни, рядко използвани думи, както и непознати за учениците символи, чужди думи, които затрудняват възприемането на смисъла;
- компютърният тест трябва да е лесен за използване;
- желателно е да има минимум бутони за управление на екрана.
Но, за съжаление, има и отрицателни аспекти при използването на електронни тестове:
- тестовият контрол не допринася за развитието на устната и писмената реч на учениците;
- отговорът може да бъде избран произволно, за учителя е невъзможно да проследи логиката на разсъжденията на учениците.
Основни изследователски задачи:
- Да се направи теоретичен анализ на психологическа, методическа и педагогическа литература за изясняване на работните понятия с оглед изграждане на концепция на изследването. Да се проучи състоянието на практиката, за да се конкретизират параметрите на изследването.
- Да се създаде методика и технологичен алгоритъм на обучение по ИТ в 10. клас и критерии за оценка.
- Да се проведе емпирично изследване на индикаторите за иновативност на модела на обучение.
- Да се обработят и анализират резултатите от изследването и на тази основа да се моделира рационален формат на достъпно, технология на обучение по ИТ.
Хипотеза:
Създадената система ще повлияе положително на достъпността, желанието за подготовка и успешността на обучението, с проверката, която ще удостовери (или отхвърли) модела като иновационен – нов спрямо известното в специализираната литература, практически полезен и приложим.
Използвана литература:
- Гъров, К., Информационни технологии 8. клас, С., „Изкуства”, 2009
- Иванов, И., Интерактивни методи на обучение. http://ivanpivanov.com