ОРГАНИЗИРАНЕ НА ДЕЙНОСТТА НА УЧЕНИЦИТЕ В МАЛКИ ГУПИ
Галина Александрова Савова
Старши учител по Информатика и Информационни технологии
СУ „Л. Каравелов“ – гр. Несебър
Резюме:
Целта на моето педагогическото изследване : Да се открие оптимален вариант на иновативна технология в обучението по ИТ в десети клас. Акцентирала съм върху три според мен важни проблема а, именно: Обучение в малки групи, обучението по диференциран метод като се вземат в предвид индивидуалните особености на всеки ученик. Това е личността-ориентирано обучение. Обучението в малки групи изключително предизвикателно от гледна точка на стария и основен метод на преподаване в които имаме един основен източник на нови знания. Тук учителя е по скоро наблюдател и насочва групите, докато сами достигнат до решението и съответните изводи.
Организирането на дейността на учениците в малки групи се различава от общите колективни дискусии по това, че в малки групи е възможно да си взаимодействат при решаването на проблеми на съвместната дейност. В съответствие с тази разлика, в допълнение към колективните дискусии, стават възможни и други видове действия при решаване на образователни проблеми, като:
— създаване и консолидиране на малка група;
— дискусии в малки групи;
– споделяне на резултатите от работата.
За всяка от тези дейности могат да се използват различни Интернет технологии, така че всяка от тях трябва да се анализира като отделна задача. Предлагаме да разгледаме три такива проблема.
Задача 1
Създаване и консолидиране на малка група.
За да организираме малка група сътрудничество, се нуждаем от такива интерактивни технологии, които биха имали следните свойства:
– безплатен достъп до информация за участниците в малката група за сътрудничество (електронни адреси, задължителна и допълнителна информация);
– свободен контакт между членовете на групата;
– свободен контакт с учителя.
Те трябва да разполагат с електронна поща както и мултимедиен продукт за обща работа върху даденият проект за пример бих посочила Notion, както и HubSpot . Където се позволява съвместна работа по един проект с възможност за обсъждане, табло за бележки, както и всеки да върши поправки по съответната задача.
Задача 2
Групова дискусия
За да организираме групова дискусия, за нас е важно да използваме такива технологии за диалог, които биха имали следните свойства:
— осигурена възможност за бързо обсъждане на малки въпроси в реално време;
— може постепенно да натрупа материала от дискусията, давайки възможност на участниците да обмислят своите решения, да привлекат допълнителна информация;- осигурена възможност за влизане в двустранна комуникация по избор на всеки от участниците;
– дава възможност за обмен на текстова и мултимедийна информация.Такива свойства, както вече знаем, имат чат, форум, конференция със забавен достъп и електронна поща.
За да опростим материала, ще приемем, че дискусията в малка група протича по същия начин, както в пълна учебна група. За да анализираме смислено съществуващите различия, ще трябва да въведем допълнителни дидактически и технологични свойства и отделно да проучим техните връзки, следователно, за да опростим представянето, ще приемем, че за всяка малка група е отделен форум. На практика подобно решение, за съжаление, е рядкост, тъй като значително усложнява администрирането на дистанционните курсове. Можем да се надяваме, че в бъдеще разработването на софтуер за такъв вид съвместна дейност ще бъде разработен а, не както до момента само с форуми от различен тип. Всяка малка група може да открие отделна тема в общия форум. Правилата, които не позволяват външна намеса в работата на малка група, могат да бъдат включени в общия набор от правила на форума и да се проследяват на обща основа, например с помощта на модераторски санкции въз основа на частна информация за участника в дискусията.
Задача 3
Обмен на резултатите от работата
За да се изпълни тази задача, са необходими диалогови технологии, които имат почти същите свойства като в предишния случай.
Конференциите със забавен достъп са от особено значение тук. Желателно е също в рамките на процеса на дистанционно обучение да се предостави възможност на всеки участник в процеса да има собствена уеб страница, на която да трупа собствени материали със свои мисли, коментари (ученическо портфолио), т.н. както и резултатите от самостоятелни дейности. В този случай е достатъчно да посочите адреса на страницата на всички партньори на групата, така че информацията да стане достъпна за тях. Оставяме конкретно описание на дидактическите свойства и съответстващите им технологии за самостоятелно решение като просто упражнение.
И така, ние разгледахме основните интернет технологии, които могат да се използват за организиране на диалог при работа в големи и малки групи. Нашето описание показва, че различните технологии имат различни свойства, така че при избора на конкретна технология е необходимо да се вземе предвид какви производни дидактически свойства ще се изискват по време на работата на групите и съответно да се определи какви входни свойства трябва да имат прилаганите технологии . Това са технологичните особености на използването на дискусията като една от основните педагогически технологии на хуманистичната педагогика.
Също така посредством новите технологии е все по приложимо Създаване на оптимални условия за развитие на ученика в съответствие с неговите индивидуални особености и интереси.
- Подобряване качеството на учебния процес.
- Премахване на претоварването на учениците по време на час.
- Идентифициране на надарени ученици.
- Ситуация на успех за ученици от различни нива. Принципи
- Отчитане на индивидуалните възможности на учениците.
- Вариантност на учебния материал за групи с различна степен на умствено развитие.
- Вариантност на учебно-познавателната дейност (от репродуктивна до творческа).
- Фокус върху адаптацията и развитието на учениците.
Ролята на учителя
- Учителят диагностицира нивото на развитие на мисленето, паметта, вниманието на всеки ученик.
- Определя критериите за групиране на учениците в групи от различни нива.
- Разработва различни видове задачи за всяка група.
- Систематично анализира работата на учениците и организира обратна връзка. Полза за ученици
- Всяко дете учи със собствено темпо.
- Повишена мотивация на силни ученици, които усвояват материала на по-задълбочено ниво, повишавайки темпото на работа.
- За слабите деца се създава ситуация на успех. Полза за учителя
- Индивидуална работа със силни и слаби ученици. Основни трудности за учениците
- Намалено самочувствие при слаби ученици, работещи заедно в група. Липсата на конкуренция пречи на развитието на тези ученици.
- Липсват задачи за подобряване на комуникативните компетенции, не се тренира устна реч.
- Диференциацията по ниво на интелектуално развитие не отчита други характеристики на личността на ученика
Основните трудности са за учителя
- Липса на дидактически материали.
- Изисква се много време за разработване на многостепенни задачи.
За да превърнем училището в привлекателно и интересно място за учениците, изисква се да бъдем винаги иновативни, такива че, всяко отделно дете със своите собствени заложби да се почувства желано и със самочувствие че, постига всяка задача която му е била поставена. И това вече е на път да бъде достигнато с напредването на новите технологии, със споделянето на ресурси от всеки един учител, било то в „Дигитална раница“ или форум на учителите които си споделят материали. С всеки изминал ден се доближаваме все повече и повече до всяка индивидуалност. Въвеждането на изкуствения интелект AI с негова помощ ще бъдат изградени индивидуални пътеки за учене или за анализиране, така подходът ще бъде все по близък и по добър, до всяко конкретно дете.
Използвана литература:
1.Иванов, И., Интерактивни методи на обучение. http://ivanpivanov.com
2.Shutenko В. А. Прилагане на метод на проекти в часовете
по информатика // Експеримент и иновации в училище. 2010. №4. –
URL:http://pedsovet.su/publ/113-1-0-815 (28.12.2017).