Използване на Microsoft Teams – приложение на Microsoft Office 365 в обучението по ИТ в 6 клас
Анелия Атанасова
ЗДУД, 5. ОУ „Иван Вазов“, гр. София
Резюме: В статията са представени приоритети в дейността на всеки обучаващ за обучение чрез игри в часовете по ИТ в 6 клас в раздел „Компютърна текстообработка“. Акцентира се на работа в Microsoft Teams – приложение на Microsoft Office 365. Коментират се основните ползи при използването на приложението, за които се прилагат отделните модули в обучението по информационни технологии. Отговаря се най-вече на въпроса как ученикът на нашето време успява да учи във виртуалното пространство, подготвя уроци, работи с приложенията, изготвя презентации, решава тестове, проявява креативност, комуникира и работи с желание и лекота върху поставените задачи.
Ключови думи: Microsoft Teams, информационни технологии, ученици
В днешно време учениците са погълнати от мултимедийните технологии. Те опознават и получават житейските уроци основно през екрана и цветните изображения. Необходими са им самопознание, силата на човешкото общуване и личностното развитие. Същевременно и ролите на учителите в съвременния свят се свързват с позитивно и предприемаческо мислене. Призвани са да покажат на децата по какъв начин да постигнат резултат и да обяснят защо. Учителите, от една страна, са носители на ценности, традиции, вдъхновители на идеи в българското училище. Докато от друга страна са разбиращи, образовани, ведри, притежаващи умения в прилагане на новите стандарти в обучението.
Концепцията е свързана с професионалните умения на педагога и с взаимоотношенията в образователната му реалност, които едновременно са противоречиви и в синхрон – дистанционно обучение с присъствени срещи, и в интерактивните методи на преподаване, и в игровизацията в съдържанието на урока, и при работа с интерактивната дъска. Приоритети в дейността на всеки обучаващ са:
- развитие на дарбите на учениците;
- приложение на проекто-базирани подходи;
- откриване ресурса на децата;
- уменията за диагностициране „стила на учене’’ на всеки ученик;
- стимулиране на силните страни в процеса на „активно учене’’.
Всички споменати приоритети са актуални и предимно в преходните периоди, когато малките ученици застават пред предизвикателствата в пети клас, а учителите ги посрещат, за да разкрият нови и различни светове. Характерна за възрастта е емоционалната неустойчивост, която най-често е свързана с промени в настроенията – от приповдигнатост, агресивност, дързост, активност до конфликтност, депресивност и усещане за самота. От съществено значение е педагозите да прилагат упражнения за управление на стреса, за саморегулация на поведението (релакс, дишане), както и за самоконтрол. Трябва да се стимулира развитието на емоционална компетентност на учениците – да разпознават своите собствени емоции (най-вече негативните), да управляват гнева, страха и тъгата, както и да умеят да разпознават емоциите на останалите в общуването.
По отношение на потребностите, интересите, убежденията и учебната мотивация основните такива на учениците се отразяват в очакването: „Да съм като възрастен’’, както и отговори на въпроси: ,,Кои роли в живота ми подхождат най-добре”, ,,Кой съм аз?’’. Необичайното и новото в интересите прави учениците многопосочни и познавателни – свързани с техника, наука, изкуство, спорт – по този начин прерастват в увлечения. Учебната мотивация спада рязко. Поради това е важно педагозите да подкрепят стремежа на децата да подражават на любими герои и образи, както и четенето и любопитството им. Същевременно да провокират интереса им с разнообразни психолого-педагогически и дидактически подходи в обучението. Положително е, ако учат децата на ,,житейските умения’’ (Батоева, Попов и други, 2006).
Паметта при учениците се развива и обогатява, като механичното заучаване отстъпва място на умението да се диференцира съдържанието. Неволево се учи (Стаматов, 2000). Добре е учителите да изискват изготвяне на план на урока от учениците, да демонстрират по какъв начин се отделя важното от маловажното, да обобщават и систематизират. Трябва да се обръща специално внимание на уменията за учене, да се въвлекат и родителите в сътрудничество.
В шести клас вниманието и концентрацията бележат спад и се влошават – наблюдава се допускане на грешки при писане и четене. Учениците се концентрират по-трудно поради многопосочните си интереси – освен че се увличат от собствените си потребности, но и е необходимо да се ангажират с преподаването и урока. Поради това е важно учителите да привличат вниманието на подрастващите, като поставят цели, да ги въвличат в конкретни дейности, да поставят учебни задачи, които са съобразени с индивидуалните възможности и интереси, да планират и контролират дейността в синхрон с изискванията за качество в образованието.
Непрекъснато се развива и мисленето. От конкретно към общо се утвърждават мисловните операции сравняване, доказване, оценяване, движение и предвиждане. Важно е педагозите да въвеждат умело нови и непознати понятия, като отделят необходимото време за усвояването и научаването им, включително с визуализиране и други интерактивни и дидактически методи. Творчеството на учениците е добре да бъде стимулирано, а учителите да развиват собствената си креативност и новаторско мислене.
По отношение на самооценката, при децата се формира на база общуване с останалите и огледално отразява отношението им. Силно се повлиява от: процеса на оценяване; характера на взаимоотношенията с връстниците; отношението с родители и учители (Александрова, 2016).
Ключово значение за успеваемостта в учебния процес има адаптацията на учениците към 6. клас. До 2 – 3 месеца след началото на учебната година се регистрират симптомите за адаптираност. Засягат основните сфери – поведенческа, интелектуална, емоционална, соматична (телесна), комуникативна. В повечето случаи се открояват и нарушения в нормалната адаптация на децата под влияние на учебен стрес, социални и личностни фактори, известни като процеси на дезадаптация. Прието е, че адаптацията и дезадаптацията на децата в прехода от един клас към друг до голяма степен зависи от личността на учителя и неговия педагогически подход (Стърнбърг, Уилямс, 2014). Именно поради това е от съществено значение преподавателите да могат да се ориентират в най-често срещаните фактори за дезадаптация на учениците, които са:
Таблица 1 Фактори, свързани с дезадаптацията на учениците
№ | Фактори за дезадаптация | Препоръки към педагозите |
1. | Изменение в условията на средата и обучението: учители „предметници’’, нови кабинети, различни деца (ново училище), потребност да се изгражда авторитет, необходимост от утвърждаване. | Провеждане на своеобразна „екскурзия в училището за ориентация в средата; запознаване учениците с кабинетите, служителите, администрацията; отговаряне на въпроса: „Към кого да се обърна, когато…“; съпровождане на децата през първата седмица при смяна на кабинети (движение и преместване в пространството заедно); запознаване с родителите – чрез групова работа за „запознаване и създаване на доверие; чрез нестандартна родителска среща; организиране на „свободно време и анимация в училищната среда с различни игри и форми за комуникация. |
2. | Изменение на изискванията. | Въведете децата в „ползите’’ от разнообразието и възможностите да общуват с различни хора; установяване връзка с родителите (електронни 10 дневници, SMS-и, график за чуване по телефона, график на приемно време; включване в дневния ред на родителска среща). |
3. | Отсъствие/намален контрол от учителя и чувство у ученика за „обезличаване (чувства се „невидим за учителя, търси пътища за деструктивно привличане на вниманието, развива усещане за „безнадзорност и/или „опиянение от свободата). | Приемане спокойно и разумно промяната в поведението на учениците; иницииране сътрудничество със семейството; стимулиране самостоятелност и самоуправление; проява на внимание към индивидуалността на всяко дете; организиране съвместноизготвяне на правила на поведение в класната стая и системно„напомняне на децата нормите в периода на адаптация (5 – 6 правила). |
4. | „Пробив в знанията, пропуски в изучавания учебен материал. | Прилагане психолого-педагогическа диагностика и проверка степента на усвоения материал; анализиране на личностните особености и социалната среда на децата; прилагане научаване чрез игра, ориентиране в „стила на учене на децата; създаване ясни критерии за оценяване. |
5. | Социални взаимоотношения. | Приемане „борбата за лидерство като естествен етап в развитието на груповата работа; отчитане значимостта на приятелския кръг за ученика; подкрепа самочувствието на детето; дискусии върху толерантността (международен ден – 16 ноември); отразяване възможните рискове за добрата адаптация: хигиена на живот, хигиена на мислене, влияние на виртуалнотопространство, социална среда. |
(Петров и колектив, 2016)
Основополагащо за добрата адаптация и за по-нататъшните взаимоотношения в учебната среда е изграждането на доверителни отношения между учителя и учениците. За целта е важно преподавателите да стимулират взаимно уважение с родителите и с децата, като признават техните способности, провокират усвояване на житейските умения. Това още са и посланията на ,,позитивната класна стая“, която през последните години се е превърнала в обект на внимание сред успешните професионални практики в педагогиката. Този модел се отличава със свои особености и елементи и служи за ориентир в прилагането на съвременните идеи при работа с ученици. Има следния вид:
Създаване на атмосфера за доброжелателство, непоколебимост и достойнство |
Изграждане на доверие и безусловно приемане – срещи на класа |
Поставяне на ясни цели, задачи и стратегии как да се изпълнят |
Формиране на интерес и загриженост към всеки ученик възможности |
Стимулиранена самостоятелност и чувство на отговорност |
Аз мога
Аз съм значим Аз съм необходим |
Елементи на позитивното възпитание |
Microsoft Office 365 е платформа, която е предназначена за училища. Основната ѝ цел е да се опрости създаването на учебно съдържание, споделянето с учащите, както и оценяването на поставените задачи. Изцяло платформата е базирана в облак, като обединява различни приложения и инструменти на Microsoft. Също така наподобява учебния процес. Преподавателят има възможност в приложението Microsoft Teams да създаде виртуални класове (екипи), които може да управлява и едновременно да работи както с целия клас, така и да персонализира задачите според потребностите, които налага учебният процес.
Основните ползи при използването на Microsoft Office 365 са:
- системата е напълно безплатна, като това включва максималното използване на нейните възможности и приложения, както за учителите, така и за учениците;
- използването ѝ може да се осъществи през всяко електронно устройство с достъп за интернет – телефон, таблет, лаптоп или настолен компютър, независимо от операционната система, която и инсталирана. Браузърът, който се употребява, не оказва влияние върху използването на платформата. При работа с телефони и мобилни системи има допълнителна възможност да се инсталират приложения, които пряко подпомагат работата със системата. Значително ускорява процеса на взаимодействие с учениците употребата на инсталираните апликации;
- организация на системата. Платформата има удобен и лесен интерфейс, който е максимално изчистен и опростен. Не се появяват реклами, както и работите на учителите и учениците не се използват за реклама. Това напълно отличава системата от останалите безплатни такива;
- Организиране на класа. Преподавателят създава всеки клас, като достъпът до него се осъществява с персонализиран код и всеки ученик от учебното заведение може да се присъедини към вече създаден клас. Самото присъединяване става или при покана от страна на преподавателя, или с получаването на кода. Това прави излишно необходимостта от предварително създаване на регистрации за всеки ученик и улеснява значително процеса на достъп до системата;
- организацията при използването на платформата. Когато нов ученик влезе в екип, разполага с папка, която включва всички задания, практикуми и учебни материали, които са дадени до момента. Папката остава активна, докато учителят не реши да я премахне. Това дава възможност на учениците да имат непрекъснат достъп до учебните си ресурси и да използват денонощно информацията от всякакъв тип устройство и географско място;
- предимство е и лесното сътрудничество между учител и ученик. Възможно е създаването, споделянето, работата върху файловете да се извършват в реално време. Учителят има възможност да контролира работния процес, да наблюдава, да дава препоръки и да работи заедно с класа, с група от ученици или индивидуално с някой ученик. През това време всичко се записва автоматично, без да се губи възможността всеки от тези, които работят, да се връща към постара версия на заданието;
- при използването на Microsoft Teams, се създава папка за отделния клас (екип), като всяко ново нещо се добавя от всички членове на екипа, когато се поставя задача, учителят получава всичките задания, които се събират в една папка с наименованието на задачата (заданието);
- срокове. Учителят има възможност за всяко задание да определи срок за изпълнение на работата. Когато ученикът представи дадена задача в срок, на документа му се появява статус, отчитащ задачата като изпълнена. Отчита се и закъснението, когато задачата не е предадена в срок. По този начин учителят може да сортира работите, като се базира и на срока на тяхното изготвяне;
- работа и коригиране. Когато работата на ученика е готова, учителят може да даде указания върху нея или да извърши редакция, след което, ако е необходимо, ученикът да коригира допуснатите грешки или да преработи направеното;
- коментари по заданията. Под всяко задание може да се напише коментар, като по този начин учениците общуват помежду си чрез познатата за тях форма на чата. От своя страна това ги провокира да говорят, но с разликата, че темата на разговор във виртуалната класна стая е поставена с учебна цел;
- едновременен контрол върху няколко курса. Една и съща задача може да се постави едновременно на няколко курса или на няколко ученици, като проверката дава възможност да не се проверява всеки ученик или всеки курс отделно, а всички, на които е поставена конкретната задача;
- достъпа до необходимия за подготовката на учениците материал се подпомага чрез въвеждането на мобилните телефони в обучителния процес. Всичко се случва изключително бързо и задачите се поставят за секунди до голяма група от хора. Това определено прави системата много атрактивна;
- календари. За всеки клас може да се импланира календар и съответно на телефона на всеки ученик да се получава известие за времето, което остава до изтичането на срока, който е поставен.
Несъмнено съвременните преподаватели са поставени пред предизвикателството да открият верен път към неизбежното интегриране на новите технологии в учебния процес. Използвайки приложенията на Microsoft Office 365, е един от начините за решаване на проблема, който е важно, да се отбележи, че не е единствен, но е ценен, тъй като се основава на опита – има няколкогодишен опит и опознаване най-вече на това как ученикът на нашето време успява да учи във виртуалното пространство, подготвя уроци, работи с приложенията, изготвя презентации, решава тестове, проявява креативност, комуникира и работи с желание и лекота върху поставените задачи. Именно поради това в настоящата разработка е приложена тази платформа в обучението по информационни технологии в модул ,,Компютърна текстообработка” в 6. клас, за да се повиши успеваемостта на учениците.
Литература:
- Александрова, Н. (2016) , Психология, Изд. „Петко Венедиков“
- Батоева, Попов и други, (2006), Педагогическа и психологическа диагностика, Изд. Аскони
- Петров и колектив, (2016), Български език за x кл. ЗП и ПП, Изд. „Анубис“
- Стаматов, Р. (2000), Детска психология. Изд. къща „Хермес“
- Стърнбърг, Уилямс, (2014), Педагогическа психология, Изд. Изток – Запад