Използване на web 2.0 инструменти при преподаването на категорията Страдателен залог по английски език
АВТОР:
Фани Георгиева Пейчева, Старши Учител по английски език в ПГМТ „Проф. Цветан Лазаров“- гр. Пловдив
Email: sunny_fun@abv.bg f.peycheva@gmail.com
Тел: 0882465627
Резюме: sunny_fun@abv.bg
Статията се фокусира върху възможностите и ползите от използването на web 2.0 инструменти в процеса на обучение на страдателен залог на английски език. Представя се модел за преподаване, който се основава на интерактивни и практически методи, съчетани с използването на различни социални медии, блогове, форуми и други уеб базирани инструменти. Обръща се внимание на важността на активното участие на учениците в образователния процес и се подчертава, че web 2.0 инструментите предоставят разнообразни възможности за интерактивно учене и комуникация. Те съчетават текст, звук, видео и графика, което подобрява рецептивните и продуктивните умения на учениците.
Преподаването на страдателен залог е важна тема в езиковото обучение. Традиционните методи на обучение са често ограничени във възможността си да предложат активни и практически средства за учене. Уеб 2.0 инструментите предоставят нови възможности за активно учене, като съчетават социалните и комуникационни аспекти на образователния процес. Използването на уеб 2.0 инструменти в преподаването на английски език със сигурност оказва положителен ефект върху развитието на рецептивни и продуктивни умения на учениците. Това се дължи на факта, че тези инструменти предоставят възможности за интерактивно и индивидуално учене, което подобрява мотивацията на учениците и им помога да се концентрират върху учебния процес.
Използването на компютърни технологии и уеб базирани учебни материали може да има положителен ефект върху развитието на рецептивни и продуктивни умения на учениците. Мултимедийните материали и уеб базираните учебници, които съчетават текст, звук, видео и графика, могат да бъдат изключително полезни за развитието на рецептивни умения, като четене, слушане и гледане, както и за развитието на продуктивни умения, като писане, говорене и интерактивна комуникация.
Освен това, използването на уеб 2.0 инструменти като блогове, форуми и социални мрежи може да помогне на учениците да развият продуктивни умения, като писане, говорене и комуникация на английски език. Според Б. Стоименова, интернет базираните социални мрежи и форуми предоставят възможности за писане и комуникация на чужд език, като същевременно развиват и критическото мислене на учениците, като ги насърчават да изразяват мненията си, да споделят информация и да обсъждат теми с други ученици от цял свят.
Онлайн игрите, визуалните материали и видеоклипове, могат да помогнат за развиване на речевите и слушателските умения на учениците. Материалите предлагат интерактивни начини за усвояване на нова лексика и практикуване на произношението, учениците се чувстват по-уверени в употребата на английски език и развиват положително отношение към английския език.
Използването на уеб 2.0 приложения за преподаване на страдателен залог на английски език развива положително отношение на учениците към езика, тъй като тези инструменти предоставят възможности за интерактивно и забавно учене. По този начин учениците са по – ангажирани и мотивирани да учат, като се забавляват с интерактивни игри и упражнения, които ги предизвикват да използват своите умения за четене, писане, говорене и слушане на английски език.Една от най- важните възможности, които предоставят, обаче, е за колаборативно учене и комуникация с други ученици и учители.
Някои от тези знания, правила и понятия включват:
- Разпознаване на глаголите, които могат да бъдат използвани в страдателен залог в английския език.
- Разбиране на причините за използване на страдателен залог, като например избягване на повтаряне на първо лице или активни форми на глаголите.
- Усвояване на правилата за образуване на страдателен залог в различните времена и времеви форми в английския език.
- Разбиране на разликата между активни и пасивни изречения в английския език и как страдателен залог може да бъде използван за трансформиране на активни изречения в пасивни.
- Умение да използват правилно страдателен залог в писмени и устни изяви, като важността на правилната граматика и правопис в английския език.
Прилагането на уеб 2.0 приложения в преподаването може да помогне на учениците да усвоят тези знания, правила и понятия по-ефективно, като предоставят интерактивни и забавни начини за учене и практикуване на уменията в употребата на страдателен залог.
Правила и понятия, които учениците ще усвоят чрез използването на уеб инструменти:
- Разбиране на разликата между активен и пасивен залог – учениците могат да усвоят, че в активен залог подлежащият извършва действието, докато в пасивен залог подлежащият става обект на действието. Например, „The cat chased the mouse“ (Активен залог) и „The mouse was chased by the cat“ (Пасивен залог).
- Правилата за образуване на пасивен залог – учениците могат да научат правилата за образуване на пасивен залог в различните времена и времеви форми в английския език. Например, при сегашно време, пасивният залог се образува чрез „am/is/are + Past Participle“.
- Умение да разпознават глаголи, които могат да бъдат използвани в пасивен залог – учениците могат да научат да разпознават глаголи, които могат да бъдат използвани в пасивен залог в английския език, като например „be“, „get“, „become“, „seem“, „appear“ и други.
- Умение да използват правилно пасивен залог в писмени и устни изяви – учениците могат да научат как да използват правилно пасивен залог в писмени и устни изяви, като създават пасивни изречения, които да отговарят на зададен въпрос или тема.
Рецептивните умения на учениците в английския език са свързани с разбирането и интерпретацията на говорна и писмена информация. Те включват два основни аспекта: четене (Reading) и слушане (Listening). Развитието на тези умения е от съществено значение за успешното владеене на езика. Ето защо от особена важност е разбирането на основната идея на изказване. Учениците трябва да упражнявани да извличат ключова информация от текста и да я интерпретират правилно.
Рецептивните умения за разпознаване на даден вид страдателен залог се засилват, когато учениците разширяват своята лексикална база. Чрез често четене и слушане на различни видове текстове и материали, където е използван страдателен залог, учениците могат да се запознаят с нови думи и изрази и да ги прилагат в различни контексти. Чрез четенето, те могат да разберат контекста и употребата на страдателния залог в реални ситуации. Трябва да бъдат насочени към разпознаването на граматическата конструкции и да я прилагат в своето собствено изразяване. Развиването на стратегии за разбиране разбиране на текст или аудиоматериал, е от особена важност. Техниките могат да включват сканиране на текста, предварително преглеждане на заглавия и подзаглавия, откриване на ключови думи и фрази и др. Децата трябва да бъдат насочени към интерпретиране и анализ на прочетеното или чуто. Те трябва да могат да извлекат информация, да формулират мнение и да аргументират своите виждания.
В конкретния модел на преподаване, учениците създават и участват в сайтове и влогове, изследват социалните мрежи, споделят информация на английски език, като използват страдателния залог. Те прилагат активно придобитите знания и развиват увереност в употребата на езика, бидейки по-добри комуникатори и разбиращи слушатели.
Със сигурност, включването на технологии, които са близки, познати и интересни на учениците, ги вдъхновява да се ангажират повече с учебния материал и да продължат да развиват езикови си умения, мотивира ги да изразяват себе си по креативен начин и да развиват своите комуникационни способности. Те са стимулирани да бъдат активни, самоинициативни и мотивирани да развиват езиковите си умения през интерактивни и съвременни методи.
Библиография:
- Светослав Чонков, Костадин Цветанов ПЕРСПЕКТИВИ НА Е-ОБУЧЕНИЕТО И ИГРОВОБАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ КАТО СРЕДСТВА ЗА ПОВИШАВАНЕ НА ЕЗИКОВАТА КУЛТУРА/ Научна конференция „Иновационни ИКТ в научните изследвания и обучението: математика, информатика и информационни технологии“, 29-30 ноември 2018 г., Пампорово, България
- Ковачева, Е., Адаптивни системи за електронно обучение, дисертационен труд за присъждане на образователната и научна степен ‘доктор’, 2012.
- Георгиева – Лазарова С., Лазаров, Л. (2014). Информационни и комуникационни технологии в образованието. Велико Търново: Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“.
Георгиева – Лазарова С., Лазаров, Л. (2017). Информационни и комуникационни технологии в обучението и работа в дигитална среда. Велико Търново : Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“. - Стефанова, П. (2007) „Чуждоезиковото обучение. Учене, преподаване, оценяване”, Сиела.
- Стефанова, П. (2015) „Методика на обучението по съвременни езици”, Нов български университет.
- Dooley, J. (2017) Legacy B1.1 Student’s book Part 3, Express Publishing Bulgaria
- Dooley, J. (2017) Legacy B1.1 Teacher’s book Part 3, Express Publishing Bulgaria
- https://osis.bg/wp-content/uploads/2018/04/OSI_Publication_Edu_policies_4.pd
- http://ebox.nbu.bg/forlen11/view_lesson.php?id=3
- https://www.perfect-english-grammar.com/passive.html
- https://www.gingersoftware.com/content/grammar-rules/verbs/passive-voice/
- Foley, William A. & Van Valin, Robert D., Jr. (1984) Functional syntax and universal grammar. Cambridge: Cambridge University Press
- Stoimenova, B.: What teachers for CLIL classrooms? In: Quality Education for All Through Improving Teacher Training, pp. 263-267. Paradigma, Sofia (2010)