ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА РАЗВИВАНЕ НА КОМУНИКАТИВНИ УМЕНИЯ, КАТО ФАКТОР ЗА ПОВИШАВАНЕ НА ДВИГАТЕЛНИТЕ СПОСОБНОСТИ ПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА НАРОДНИ ХОРА В 6 КЛАС
Гергана Маргаритова
Резюме: В статията е представена образователна технология подчертаваща важността на комуникацията в образователния процес за развитието на учениците при изучаването на народните хора. Чрез активно участие в изучаването на народни хора, учениците придобиват не само физически умения, но и развиват комуникативни умения, които са от съществено значение за техния личностен и социален растеж.. Внедряването на тази технология в учебния процес не само подобрява двигателните способности на учениците, но и ги запознава с богатството на народната култура и традиции.
Ключови думи: комуникативни умения, работа в екип, двигателни способности, народни кора
В наши дни, физическата активност и здравословният начин на живот играят ключова роля за развитието на децата. Комуникацията между учител и ученик е от решаващо значение за успешното образователно преживяване и постигането на поставените образователни цели. Ползите от добрата комуникация между тях са многобройни и важни:
Разбиране на учебната материя: Чрез ясното обяснение и комуникация учителят предоставя информацията по посока, която ученикът разбира и поема по-лесно. Това улеснява усвояването на знанията и постигането на образователните цели.
Мотивация за учене: Една от ключовите роли на учителя е да мотивира учениците да учат и да се развиват. Добрата комуникация позволява на учителя да открие интересите, нуждите и уменията на учениците и да ги подтикне към активно участие и ангажираност в учебния процес.
Разрешаване на затруднения: Комуникацията дава възможност на учителя да открие проблеми или затруднения, с които ученикът се сблъсква при ученето. Посредством подходяща комуникация, учителят може да предложи индивидуална помощ и подкрепа, която да помогне на ученика да преодолее трудностите.
Създаване на подкрепяща учебна среда: Добрата комуникация създава отношение на доверие и уважение между учителя и ученика. Това подобрява учебната обстановка и стимулира учениците да изразяват своите идеи, въпроси и опасения без страх от осъждане.
Развиване на социални умения: Комуникацията с учителя помага на учениците да развият своите социални умения и способности за ефективно общуване. Те научават да изразяват своите мисли и чувства, да слушат и разбират другите и да сътрудничат с тях.
Повишаване на успеваемостта: Добрата комуникация с учителя води до по-добра разбираемост на учебните материали и насочва учениците към по-ефективното учене. Това в крайна сметка може да допринесе за повишаване на успеваемостта на учениците в училище.
В същността си, комуникацията между учител и ученик е ключов елемент в образователния процес, който подпомага развитието на знания, умения и социални умения на учениците. Тя е основа за изграждането на здрава и подкрепяща учебна среда, където всеки ученик има възможността да процъфтява и постига своите образователни цели.
Организацията на педагогическия процес като общуване, взаимосвързаност и сътрудничество на основата на приемането, преработването и предаването на информация, личното значение и ценното отношение съставляват същността на педагогическата комуникация. Ефективната й реализация е невъзможна без знания за вербалните и невербалните методи, средства и педагогическите техники на общуване и комуникации сред участниците в педагогическия процес (Пелтекова И.)
Факт е, че обучението е немислимо без комуникацията. Неточно е широко разпространеното схващане, че знанието е сила. То е потенциална сила, защото е важно как го използваме или как го предаваме на останалите.
В учебно-възпитателния процес игрите имат изключително важна роля, тъй като подпомагат работата на учителя в постигането на различни учебни и възпитателни цели. Тези игри допринасят за успешната работа на класа, защото създават положително и сътрудническо общуване сред учениците. Те помагат на децата да развият умения за работа в екип, което е от изключително значение за техния социален и професионален успех в бъдеще. Във връзка с това, игрите създават релаксираща обстановка, която стимулира мотивацията на учениците за учене и решаване на проблеми. Те допринасят и за развиване на творческо мислене и въображение, което е съществено за разнообразната и успешна активност на децата. Чрез участието в игрите, децата усвояват толерантно отношение към другите и научават да оценяват своите постижения и постъпки. От игрите децата научават също така и да контролират себе си и своето поведение, което им помага да станат по-отговорни и самодисциплинирани личности. Всички тези умения и ценности, които се развиват чрез игрите, са от решаващо значение за успешното образование и личностно развитие на учениците.
В рамките на настоящето педагогическо изследване е проведено с ученици от прогимназиален етап през учебната 2022/2023 година, бяха ангажирани 24 ученика от 6 в клас. В изследването е представена иновативна практика, тълкуваща темата, проведен експеримент с критерии, показатели и диагностични процедури. В резултатите се изложиха постигнатите резултати от изследването, контрол и оценка на учебните постижения, като са направени обобщения и заключения.
Народните хора в системата за физическо възпитание и спорт
Танците са присъствали като елемент на физическата култура във всички исторически периоди. Основна и много важна задача на българското училище е „да възпитава децата и младежта в духа на народните традиции. Най-близко до физическото възпитание от изкуствата е танцовото изкуство. Урокът по физическо възпитание е единственото място, където учениците се запознават с българския фолклор и разучават българските хора и танци. Чрез тях се подпомага решаването както на образователните, така и на оздравителните и възпитателните задачи. Това определя мястото на танците в системата на физическо възпитание и ги класифицира като основно средство. В наше време народните хора и танци са неразделна част от физическата култура и спорта. Голямото разнообразие на българския фолклор предлага движения от най-различен характер. Тяхното овладяване е един от лесните начини за подобряване на координационните способности и общата двигателна култура на играещите. Тези способности са характерни с лесна преносимост в другите двигателни дейности, което благоприятства решаването на образователните задачи в различните спортни занимания.
Разучаването и практикуването на народните хора и танци е свързано с дейността на анализаторите. Следенето и изпълнението на движенията, в съчетание с музикалния или вокалния съпровод, изисква високо ниво на функциониране на зрителния и слуховия анализатори. Необходимостта от бърза пространствена ориентация подобрява централното и периферното зрение. Усъвършенстването дейността на основните анализатори спомага за подобряването на ритмичното чувство, което е от съществено значение при различните спортни дисциплини, а също така и в ежедневната и трудова дейност.
В наше време народните хора и танци са неразделна част от физическата култура и спорт. Те са основно средство за физическо възпитание във всички форми и звена, където е на лице активна двигателна дейност. Освен като самостоятелна дисциплина танците могат да се използват и като спомагателно средство в някои други видове спорт.
В изпълнението на хора и танци, учениците трябва да се доверяват един на друг и да действат като единно цяло. Това насърчава развитието на умения за екипна работа и способността да се сътрудничи с други хора за постигане на обща цел.
Танците имат благотворен ефект върху емоционалното благополучие на учениците. Те могат да изразят своите емоции и стимулират усещанията за радост, удовлетворение и удоволствие.
Така че, въвеждането на народните танци и хора в образователния процес представлява ценен ресурс, който подпомага развитието на физическите способности и умения на учениците, насърчава комуникацията и екипната работа и запазва културните ценности на българския фолклор.
Целта на изследването е конструиране и апробиране на образователна технология за развитие на умения и двигателни способности при изучаване Физическо възпитание и спорт в VI клас, област на компетентност- ядро Гимнастика, раздел „Народни хора“.
Основни изследователски задачи:
Да се проучат и анализират литературни източници.
Да се изработи модел на технологията и програма за неговото осъществяване в обучението в шести клас.
Разкриване влиянието на технологията междуличностната комуникация върху физическата дееспособност на учениците в шести клас.
Да се представят и анализират резултатите.
Очаквани резултати
Хипотеза на изследването
В настоящото изследване, чрез с използването на иновационен модел на образователна технология за формиране на умения по Физическо възпитание и спорт в VI клас, област на компетентност „Гимнастика“, раздел „Народни танци“ се постига следното:
По-висока активност и повишаване на интереса към народните хора.
Развиване на умението за работа в екип – учениците трябва да имат увереност, че всеки ще даде своя принос към общите цели и ще изпълни своите задачи отговорно. Това създава удовлетворение и усещане за принадлежност към екипа, което подпомага продуктивността и постигането на успех.
Изграждане на ценности – сътрудничество, уважение, отговорност, взаимопомощ.
Осъществяването на обучението чрез предлагания иновативен модел се постига единство на обучение, възпитание и социализация.
Литература:
Маргаритов В.(2014) „Теория и методика на Физическото възпитание“; Унив. изд.„ Паисий Хилендарски“
Пелтекова И. (2015), Педагогическа комуникация в обучението по физическо възпитание и спорт, сп. “Реторика и комуникации“, бр.17
Щерев П. (1977) „Теория и методика на физическото възпитание“, София, Медицина и физкултура