Статия 1
Образователна технология за развитие на ключови компетенции в обучението по „Икономика“ в X-ти клас – концепция на изследването
Автор: Гергана Атанасова Тильокова, старши учител по професионална подготовка в Професионална гимназия по икономика и туризъм “Проф. д-р Асен Златаров“ град Петрич
Резюме:
С настоящата статия се акцентира върху ключовите компетенции в обучението по „Икономика“ в X-ти клас. Ще бъде представена концепция на иновационно изследване, проведено от ученици от ПГИТ „Проф. д-р Асен Златаров“, град Петрич. Темата е „Винен маркетинг“. Проведеното иновационно изследване е на база две винарни от община Петрич, винарна „Орбелия“ село Коларово и винарна „Рупел“, село Долно Спанчево.
Ключови думи: ключови компетенции, иновации, иновативни методи, образователна технология, концепция на изследването, екип, екипна работа, умения, обект и предмет на изследването, инструментариум и др.
Компетентностите се определят като динамична съвкупност от знания, умения, нагласи и отношения, които се придобиват в процеса на обучение. Свързват се основно с поведението на личността – не сами по себе си знания или умения, а подходящи поведения, демонстрирани в конкретни учебни ситуации и необходими за постигането на резултати в конкретна дейност или при определена професионална роля.
Знанията са свързани с отговори на въпроси – какво, кога, къде, колко и т.н., уменията изискват прилагането на знанията на практика, а под отношенията са нагласите към знанието и се отразяват в поведението на учениците.
Използването на понятието компетентности във все повече сфери и ситуации не позволява да се приложи единна класификация на компетентностите.
Рамката за ключовите компетентности за учене през целия живот описва осем (групи от) ключови компетентности, сред които са общуване на роден, съответно на чужд език, основни умения в областта на математиката, природните науки и технологии, дигитални компетентности, умения за учене, обществени и граждански компетентности, инициативност и предприемачество и културна осъзнатост и творчество и културни компетентности. Наред с това извежда редица преносими, „меки“ умения (напр. инициативност, оценка на риска, креативност, критично мислене, контролиране на емоциите, работа в екип, решаване на проблеми, поемане на отговорност), които осигуряват свързаност между личната, социалната и професионалната изява на съвременния човек.
Посочените компетентности се определят като ключови, защото:
- са приложими за всички възрасти и за всички форми на обучение;
- правят реално ученето през целия живот;
- осигуряват връзка с пазара на труда;
- са инструмент за измерване на качеството, но и съизмерване на образователните системи;
- създават възможности за мобилност, за пренос на кредити и за сертифициране;
- осигуряват успешна изява и социално благополучие на хората чрез повишаване качеството на живот;
- намаляват риска от социално изключване
С концепцията за ключовите компетентности се извежда на преден план обучението, ориентирано към резултати, и се акцентира върху прилагането на знания в реални ситуации от живота, като по този начин образованието се оттласква от традиционната си предметна ориентираност, залагайки на изграждането на ключови компетентности – интегрирано през всички предмети.
Понятието в българската образователна система, което най-пряко се свързва с компетентностите, е училищна подготовка.
Тя се определя като съвкупност от компетентности (знания, умения и отношения), необходими за успешното преминаване на ученика в следващ клас, етап и/или степен на образование и свързани с постигане на целите на училищното образование.
В училище младите хора трябва да развият както солидни основни умения (за четене, писане, по математика и природни науки), така и универсални ключови умения (умения за учене, инициативност и предприемачески дух, социални, граждански и културни умения), както и медийна грамотност. Това обуславя необходимостта:
- училището да намери начини за усилено усвояване на основните умения, за ефективното установяване на трудностите в тези области и за подкрепа и помощ на учениците с такива трудности;
- да се установят и разработят подходи или методи за преподаване и усвояване, които резултатно подпомагат развитието на универсални ключови умения;
- да се разработят методи за анализ и оценка на практики, които подобряват качеството на усвояване на основните умения и подпомагат развитието на универсалните ключови умения
- да се установи и развие интегрирането на европейското измерение в преподаването и ученето.
„Инициативност и предприемачески умения“ е една от осемте ключови компетенции за учене през целия живот, дефинирани от Европейския съюз. Тя се отнася до индивидуалната способност да разпознаваме възможностите и да се възползваме от тях, да претворяваме идеите в дела и да планираме и управляваме процеси, за да постигаме поставените цели.
Концепцията означава схващане, виждане, система от възгледи по научен въпрос. От гледна точка на педагогическите изследвания може да се разглежда като идеен проект, от равнището на който зависи в последна сметка качеството и ефективността на това изследване.
При традиционното обучение учителят преподава знанията чрез лекция както монолог, а учениците са пасивни слушатели и участници в процеса. Днес обаче все повече учители в своята практика прилагат нетрадиционните методи на преподаване и повишават своята квалификация, за да могат да отговорят на съвременните изисквания на обществото към преподавателите.
Най-голямото предизвикателство пред съвременния учител е да направи урока интересен и същевременно полезен за ученика. Поради този факт, поставих учениците в активна позиция, успях да ги мотивирам, поставих ги в реална работна среда, като те сами провеждаха интервю, правиха маркетинг микс на две винарни в нашия регион-, като проучиха продуктите, цените, дистрибуцията и промоциите на предлаганите вина.
Образователните иновации се свързват с нововъведения за подобряване на пътищата за усвояване на знания, умения, отношения, компетентности, поведение на участващите в образователния процес. Те могат да бъдат насочени към намаляване на усилията и увеличаване на скоростта за получаване на резултати, повишаване на качеството на обучението, задоволяване на нови нужди и изисквания на съвременните ученици и др. Понятието иновации най-често се свързва с разнообразни по тип и вид нововъведения в технологичната и предприемаческата област. Иновации обаче се осъществяват и в други сфери: например в социалната сфера, в публичния сектор, както и в образователната сфера.
Актуалността на проблемите, свързани с иновациите в обучението засягат три въпроса: необходимост, ефективност и ефикасност.
Необходимостта от прилагане на иновации в тази област се определя от следното:
Съвременното образование трябва да отговаря на изискванията на бизнес средата;
Нарастват изискванията на самите обучаеми;
Въвеждат се принципи като например „Образование през целия живот”, които изискват промяна в самите предлагани продукти на образованието;
Обучаемите, т.е. човешките ресурси все повече с разглеждат като основна ценност на организацията и т.н.
Следователно, обучението следва да бъде „податливо” на нови подходи, методи, тактики на процеса на предаване на знание.
Иновативните методи на обучение се прилагат от преподаватели по цял свят, които варират от началното до висшето образование. Това не е обикновено самостоятелно учене, а целенасочено и под контрола на преподавател, който умело насочва своите ученици и подава правилната информация.
Образователна технология
Думата технология произлиза от гръцките думи Techne – означаваща изкуство, майсторство, умения и Logos – слово, учение, знание, наука. В случая става въпрос за предметната област образование и под образователна технология разбираме знание и умения да се планира, организира и реализира получаването на образование.
Уменията са основа на добрите практики, които са адаптирани към потребностите от обучение на учениците. Те им предоставят възможност да приложат това, което са усвоили, дават им също възможност да се учат един от друг. Учениците се насърчават да се ангажират с различни дейности и да анализират своя напредък. Усвояването на учебното съдържание е предпоставка за максимизиране на постиженията им.
Учениците си сътрудничат, работят в екипи. Обучението е активно – участниците в него говорят за това, което учат, за своите преживявания и го прилагат в ежедневието. Бързата обратна връзка и доброто разпределение на времето са ключови за постигане на високи очаквания. Индивидуалната и колективната отговорност допринасят за постигане на поставените цели.
Като извод от практиката ми на старши учител, мога да подчертая, че теоретичното обучение и познанията, придобити в реална работна среда, са предпоставка за успешната реализация на бъдещите икономисти.
Като учител по „Икономика“ на X-ти клас, специалност „Икономика и мениджмънт“, професия „Икономист“, организирах и проведох открит урок в реална бизнес-среда, със съдействието на две винарни от община Петрич – винарна „Рупел“, село Долно Спанчево и винарна „Орбелия“ село Коларово. Проявявайки предприемчивост и търсейки възможности за бъдещо професионално развитие, десетокласниците представиха възможностите на предприемаческата дейност. Специалистите от двете винарни споделиха своя професионален опит и акцентираха на многобройните предизвикателства, с които е свързана предприемаческата дейност. Управителите на двете винарни и енолозите увериха бъдещите си колеги, че натрупаните знания по икономика и по-конкретно в частта маркетинг и продажби ще им помогнат за изграждането им в опитни специалисти, готови да ръководят самостоятелно собствен бизнес.
Екипът на нашето изследване бяха 26 учeници от X-ти клас в Професионална гимназия по икономика и туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“, град Петрич. Те изпълняваха съвместно много задачи в рамките на един месец. Изследването е проведено през 2022/2023 учебна година. Учениците изучават учебният предмет „ Икономика“ в обща професионална подготовка 36 часа годишно. В паралелката няма ученици със СОП. Успеваемостта е отлична. Учениците се интересуват от новото, непознатото. Не харесват пасивната роля, предпочитат обучение чрез действие, чрез преживяване.
Умението за работа в екип е част от социалните и междуличностни умения, които водят до житейски и кариерни успехи. През ХХІ век значението на умението за работа в екип изключително нарасна поради две основни причини: промяната в структурата на икономиката, базирана върху новите технологии, и промяната в образованието. Умението за работа в екип допринася за включващо образование като позволява на учениците да развият търпение и толерантност, уважение и взаимопомощ. Работата в екип помага на учениците да се учат не само от учителя, а и един от друг, да събират различни идеи и да се обогатяват интелектуално от взаимодействието си с другите.
През последните 20 години образователните експерти установяват, че ефективността от обучението се повишава, когато учениците си сътрудничат, споделят идеи, работят по общи проекти и заедно с учителя изграждат фундаментите на предметното знание. Работата в екип в училище предполага взаимодействие между ученици и учители, в което всеки участва със своя опит, знания и разбиране и надгражда своите компетенции.
През ХХІ век умението да работиш ефективно с другите, да си сътрудничиш и взаимодействаш с тях се свързва с умението за критическо мислене и решаване на проблеми, с уменията за комуникация и креативност.
За създаването на успешно работещи екипи са необходими време и търпение от страна на учителя и осъзнаване, че по този начин в класната стая се изгражда общност от съмишленици с общи правила и общи цели. Това е важно, защото в защитена среда децата се учат на търпение и толерантност, уважение и взаимопомощ и се подготвят за бъдещето, когато ще им се налага да работят с други хора по зададена цел. Работата в екип помага на учениците да се учат не само от учителя, а и един от друг, да събират различни идеи и да се обогатяват интелектуално от взаимодействието си с другите. Когато работят в екип, децата се учат на споделена отговорност – да държат на своя успех и на успеха на другите, да си помагат и да получават помощ.
Най-общо казано, умението за работа в екип се състои от четири елемента:
-организация на процеса;
-ефективна работа и управление на времето;
-представяне и защита;
-рефлексия, която позволява на учениците да осмислят процеса и своето участие в него.
В настоящото изследване допускам, че прилагането на иновационен модел в обучението по учебния предмет „Икономика“ допринася за разширяване на икономическите и на финансовите знания, за развитие на маркетингови и предприемачески практически умения и икономическа компетентност. Това са признаци на висока степен на ефективност на процеса на обучението и активността на учениците.
Обект на изследване е обучението по Икономика в X – ти клас. Предмет на изследването е образователната технология за развитие на ключови компетенции.
За разкриване на зависимостта между обекта и предмета на изследване ще се използва подходящ изследователски инструментариум.
Основните методи в констатиращия и в заключителния етап на настоящето изследване са тестиране, анкетиране, а в обучаващия етап – моделиране и педагогическо наблюдение. Инструментариумът на настоящето изследване включва въпросници от анкетен тип, тестове за знания и умения, свързани с професията, протоколи за наблюдения на занятията, проведени с интерактивни методи.
- Ташева, С., Д. Павлов и др. Качество на професионалното образование. С., НИО, 2004
- Ташева, С., Д. Павлов и др. Технологии на обучението при професионалната подготовка. С., НИО, 2003
- Ташева, С., Д. Павлов. Иновации в технологията на обучение при професионална подготовка. С., НИО, 2000
- Тодоров, Ю. Аудиовизуални и информационни технологии в образованието. Веда Словена – ЖГ, С., 2004
- Тодоров, Ю. Информационни технологии в образованието. Веда Словена – ЖГ, С., 2000
- Терзиева, С., С. Ханджиева. Развитие и изследване на Web-технологии в обучението. – Посоки, 2002, № 2
- МОН, Учебна програма по Икономика. Главна редакция на педагогическите издания на МОН, С., 2019
- Първанова М., Лалева Ц., Икономика, Мартилен 2019 г.
e-mail: geri_1982@abv.bg
Статия 2
Образователна технология за развитие на ключови компетенции в обучението по Икономика в X-ти клас – резултати от проведеното иновационно изследване
Автор: Гергана Атанасова Тильокова, старши учител по професионална подготовка в Професионална гимназия по икономика и туризъм “Проф. д-р Асен Златаров“ град Петрич
Резюме:
В тази статия ще бъдат представени резултатите от осъществения иновационен модел на образователна технология за развитие на ключови компетентности по икономика в трите етапа на иновационното изследване. Това са, констативният етап, на обучаващият етап при провеждането на открития урок по професионална подготовка, в частност по „Икономика“, на тема „Винен маркетинг“ и заключителният етап. Ще бъдат направени количествен и качествен анализ на резултатите и изводи.
Ключови думи: образователна технология, анкета, резултати, работа в екип, презентации
Конструирането на модела на образователната технология е продължителна и творческа работа. Етапите са: подготовка на учителя, организиране и провеждане. Подготовка на учителя за конструиране на модела на образователната технология включва вземане на решение за организиране и провеждане на и разработване на модела. Прави се анализ на учебната програма и учебника. Основна цел в учебната програма е формиране и развитие на ключови компетенции по предмета „Икономика“.
Целта на обучението, заложена в програмата по обща професионална подготовка е да се разширят и задълбочат икономическите знания на учениците; да се усъвършенстват уменията за получаване, интерпретиране и представяне на икономическа информация от различни източници; да продължи формирането на икономически компетенции и модели на поведение.
Специфичните цели на професионалното образование предполагат формирането на икономическа култура. Заложените очаквани резултати в учебната програма постигат развитие на умения за икономическа грамотност, икономическа компетентност и работа в екип.
Резултати от констатиращия етап на иновационното изследване
Анализ на резултатите от проведена анкета
Фиг.1
От отговорите на въпрос № 1 се вижда, че по-голямата част от учениците са отговорили, че са запознати с иновативните методи на преподаване/57,69%/.
Фиг.2
От отговорите на Въпрос № 2, става ясно, че учениците са готови да участват в нови форми и начини на работа в часовете по Икономика. 88,46 % са отговорили с „да“, а 11,54 % с „по-скоро да“. Нито един ученик не е избрал останалите отговори.
Фиг.3
На въпрос № 3, 38,46 % от учениците отговарят, че нямат представа, какви са очакванията им от предмета „Икономика“, 19,23 % искат да се обучават да станат предприемачи и също толкова от учениците искат да придобият практически умения. 23,08 % от учениците се надяват това да им помогне при определяне на професията им в бъдеще.
Фиг.4
От отговорите на Въпрос №4 се вижда, че учениците са привлечени основно от високото възнаграждение, което очакват да получат, ако са предприемачи/38,46%/.
Фиг.5
От отговорите, които учениците са дали на Въпрос № 5 е видно, че няма ученици със слаб успех, а най-много са учениците с много добър успех/46,15 %/.
Фиг. 6
От отговорите на Въпрос № 6 се вижда, че 57,69 % от учениците са с висока активност, следвана от средната активност-38,46 % и ниска активност само 3,85 %. Фиг.7
Учениците са били много активни, според тях. Това се вижда от отговорите, дадени на Въпрос № 7. Никой не е посочил, че активността е била ниска. Фиг.8
От отговорите на Въпрос № 8, става ясно, че учениците смятат, че са придобили професионални умения във висока степен. 100 % са отговорили с отговор а/.
Фиг.9
На въпрос № 9, 38,46 % от учениците отговарят, че оценката им за формиране на личностни качества за работа в екип е висока и 38,46 %-че е средна. Само 7,69 % от определят като ниска.
Фиг.10
Отговорността на учениците към поставените задачи е сравнително добра, както се вижда от отговорите на въпрос № 10.
Фиг.11
76,92 % от учениците са стимулирани да се реализират като собственици на фирми.
3,85 % не искат да са собственици на фирма, и 3,85 % не могат да преценят.
Фиг.12
По-голяма част от учениците/57,69 %/ смятат, че придобитите знания по предмета Икономика ще им помогнат за бъдещата им реализация.
Фиг.13
Повечето от учениците оценяват представянето си по „Икономика“ с висока оценка/61,54 %/.
Фиг.14
На Въпрос № 14 учениците отговарят само с „да“ /61,54%/ и „по-скоро да“ /38,46%/, което означава, че те са убедени в ефективността на екипната работа.
Фиг. 15
На въпрос № 15, 96,16 % от учениците отговарят, че очакванията им за придобити знания и умения от открития урок по Икономика са оправдани.
Резултати от обучаващия етап на иновационното изследване
Темите на презентациите и тяхното съдържание са съобразени с учебния материал по Икономика в X-ти клас, предвиден в учебната програма по обща професионална подготовка. Те предполагат добро познаване от учениците на учебното съдържание по Икономика.
Моделът на образователна технология разработих така, че чрез съдържанието им да се постигат икономическа грамотност, която включва финансова грамотност, маркетингови знания, научна грамотност и работа в екип.
Подготовката и представянето на презентациите и на другите задачи предполага участие на учениците в екипи. При използване на образователна технология за развитие на умения се осъществяват редица междупредметни връзки: с български език, чужд език, математика, информационни технологии, история и цивилизация.
Като старши учител по професионална подготовка, впечатления ми от проведените такива уроци по този модел в предходните години са, че те са подходяща форма за обучение при учениците в професионалните гимназии, защото учениците проявяват силен интерес към различните начини за подбиране и представяне на информация, работа с ИКТ и интернет. Основен мотив за включването на модела в обучението беше и търсенето на интересен метод за учене. Много важен момент е разработването на модела на образователна технология за развитие на умения, защото от качеството на задачите и правилата за изработване на презентации зависи крайния резултат. Презентациите са представени по сходен модел, което улеснява подготовката и провеждането им. Подготовката на урока включва:
Събиране на информация – посещение на място в двете винарни, които са обект на нашето маркетингово проучване.
Изработват сами план за действие, като правят списък от дейностите, които трябва да изпълнят във времето.
Изработване на презентацията – трябва да съдържа текст и изображения, характерни за двете винарни и по-конкретно за продуктите, цените, дистрибуцията и промоцията на продуктите.
Един от екипите трябваше да изработи маркетингов календар на винарните.
Друг от екипите беше ангажиран с направата на анкета към потребителите на вино.
Представяне на презентациите пред гости от други училища от област Благоевград и пред Старши експерт професионална подготовка от РУО Благоевград.
Екипите се оценяват по следните показатели:
-качество на представената информация
-оптимален обем
-атрактивност на представянето
Провеждане:
Представянето на всеки екип трябва да бъде в рамките на 5 минути.
Изложението да бъде кратко, точно и ясно.
В края на часа обсъждане на представянето на всеки екип и оценка.
Обявяването и мотивирането на темите за изработване на презентации е съществен момент от образователната технология. С учениците беше обсъдено защо ще се изработват презентации, тяхното съдържание правило за изготвяне, технически изисквания и изисквания при представяне на презентациите. При мотивирането споделих очакването си, че учениците ще се справят отлично. По този начин се опитах да създам нагласа за високи очаквания и стимулирам самоуважението, което е важно за всички ученици и за по – слабите и за по- активните. Вниманието им беше насочено към факта, че ще се работи за време и качество на представената информация. Определянето на време за изпълнението на задачите е фактор за ефективно учене и преподаване, и един от принципите на иновационната дейност.
В резултат на проведеното обсъждане класът се раздели на 5 екипа. Предварително определих броя на екипите и броя на учениците в тях.
Всички екипи бяха наблюдавани и консултирани от мен. Активността на всички екипи при изработването на презентациите и в консултациите потвърждава теоретичните постановки разкрити в първа част на изследването за модела като ефективна форма за насърчаване на комуникацията и развитие на уменията за икономическа, научна грамотност и работа в екип.
Използването на модела ще доведе до по – трайни резултати, по- висока активност и интерес, до формиране на социални и дигитални компетентности.
Входно измерване за само разкриване от учениците на мотивите за участие в екипната работа в час по Икономика.
Резултати от анкетиране „Моят мотив за работа в екип“ (входно измерване) фиг.16
От получените резултати следва, че според един ученик /0,04 %/ обучението е свързано с желанията на учителите му, 76,92 % от учениците проявяват интерес заради получената по-добра оценка. На всички ученици им е интересно в часовете и всички ще научат нови неща и им е интересно/100 %/. Едва на 3,85 % от учениците материята по икономика не им е интересна, което ни води до извода, че учителят е постигнал целта си – да направи часа интересен за учениците. В резултат на проведеното входно измерване на мотивите за работа в екип на учениците става ясно, че те посещават учебните часове по икономика, защото имат интерес към предмета, начина на работа в часовете и винаги има какво още да научат, а не по задължение.
Фиг.17 Резултати от анкетиране относно полезността представената информация
Анкетирането е с цел – да се осъзнае ползата от работата в екип при развитието на уменията за икономическа грамотност и икономическа компетентност и възможност за използването им при решаване на ежедневни проблеми; самооценка за участие и активност, което позволява отчитане на реални резултати. Втората част на анкетата съдържа 6 въпроса, с отговори „Да“ или „Не“. Всички ученици/100 %/са отговорили, че наученото ще им бъде полезно в бъдеще и придобитите знания ще са приложими на практика. За 96,15 %/25 ученика/информацията е била достъпна, но за 3,85 %/1 ученик/ не. Според всички ученици преподавателя обяснява добре. 76,92 %/двадесет ученика/ са били активни, а 23,08 %/шест/-не. 61,54 %/шестнадесет ученика/ определят себе си като активни, а 38,46 %/10 ученика/ като-неактивни.
Фиг.18 Резултати от представените презентации по екипи
Резултатите от представените презентации са обработени и представени обобщено в таблица и диаграма. Точките приравнени към оценка за Екип.
1 – Много добър 5.20, за Екип 2 – Много добър 5.41, за Екип 3 – Много добър 5.35, за Екип 4 – Много добър 5.39 и Екип 5 – Много добър 4.89. По-високи са постиженията на екипите 1,2,3,4. Презентациите са изработени и представени, в съответствие с приетите показатели от изследователската програма. Учениците са изработили презентацията с високо качество на информацията, обемът е оптимален използвали на информация, която е събрана при посещение на двата обекта-двете винарни, както и от сайтовете на двете винарни. Използвани са снимки на винарните, на продуктите, на цените и др. Членовете на всеки екип са работили заедно.
Представянето на екипа e в рамките на 5 минути. Изложението e кратко, точно, ясно и много интересно за гостите от другите професионални гимназии.
В края на часа при обсъждането на представянето на всеки екип най – висока оценка получиха Екип 2. Разликата в резултатите от разработването и представянето на презентациите на тема „Маркетинг микс на винарна Орбелия“ и „Маркетинг микс на винарна Рупел“ е минимална и резултатите са сравнително високи. Това означава, че този тип образователна технология за формиране на умения на 21 – ви век води до постигане на по – високи резултати от учениците и дава възможност развитите умения да се използват и в други сфери, както и за решаване на техните ежедневни проблеми. Учениците са добили ясна представа за бизнеса, свързан с винопроизводството в региона.
Както се вижда от представените резултати те изграждат самостоятелност, увереност у учениците. Развитието на тези умения води до повишаване на ангажираността на учениците и тяхната мотивация да учат и постигат по – високи резултати.
Установените тенденции доказват твърдението в теоретичните постановки относно ролята на учителя и учениците, осъществяване на основата на партньорство и сътрудничество между тях. Учителят събужда любознателността, развива самостоятелност и насърчава интелектуалните умения.
Избора на образователна технология като инструмент води до подобряване на преподаването и учебния процес. Образователната технология обединява различни технологии – обучаващи, възпитателни, учебни, управленски и други с цел вземане на научнообосновани педагогически решения за подготовката, осъществяването и оценката на процеса на образование на човека. Принципната роля на образователната технология е свързана с повишаване ефективността на образователния процес.
Конструирането на презентациите по един и същи модел улеснява подготовката, провеждането и анализа на резултата. Оформянето доведе до по-висока мотивация за учене и задоволяване на индивидуалните потребности на ученика чрез развитие на творческите му заложби. Учениците сами изработват презентациите и това способства за по – висока мотивация за учене, за формиране на отговорност, дисциплина, сътрудничество, създаде интерес към науката. Когато на учениците им е интересно, те трудно се уморяват.
Реагирайки на емоцията, която носи обучението може да мотивира за учене дори и по- незаинтересованите ученици.
Използването на ИКТ и интернет формира и развива умения за работа с тях и направи изпълнението на задачата по- атрактивна за учениците. Точно затова учениците използваха голяма част от информацията от сайтовете на двете винарни, а не само от посещението на място.
От изложените емпирични данни и резултати и направения анализ може да се направят следните изводи:
Използваният иновационен модел на образователна технология за развиване на умения за икономическа грамотност, икономическа компетентност и работа в екип при изучаване на Икономика в десети клас постигна целта на изследването. Постигнати са очакваните резултати посочени във втора част на изследването.
Засиленият интерес на учениците към развитие на уменията и постигнатите резултати го определят като атрактивна и ефективна форма на обучение, практически приложима и полезна.
В съгласие с постмодерната педагогика е използван модела на „Обърната класна стая“, а учителя е партньор и съветник и насърчава развитието на качества необходими за живота – комуникативност, способност за вземане на решения, отговорност, креативност.
Екипната работа усъвършенства образователната практика и повишава нейната ефективност.
Използването на мултимедия и ИКТ в обучението подобрява постиженията на учениците, учат с желание, усвояват по – бързо.
Темата е с актуална, защото съвременното образование изисква да се търсят различни форми за осъществяване на целите на обучението по Икономика. За да представя темата аз проучих литература, разработих модел на образователна технология и представих моят опит, като старши учител и счетоводител.
Изработването и представянето на презентациите на фона на развитието на трите умения – икономическа, научна грамотност и работа в екип потвърди ефективността на технологията, която използвам, което личи от постигнатите очаквани резултати. Изработването и е ефективна форма на обучение в прогимназиална степен, която довежда до стимулиране на интереса към Икономиката и в частност към маркетинга и активизиране на учениците.
Работата в екип помага на учениците да се учат не само от учителя, а и един от друг, да събират различни идеи и да се обогатяват интелектуално от взаимодействието си с другите. В защитена среда учениците се учат на търпение и толерантност, уважение и взаимопомощ и се подготвят за бъдещето, когато ще им се налага да работят с други хора по зададена цел.
Универсалните компетентности като творчество, инициативност и предприемачество ще помогнат на младите хора да развият своя капацитет за творческо мислене и иновации, както и качества като инициативност, гъвкавост, самостоятелност, способност за управление на проект и постигане на резултати. Съществуват все повече доказателства за положителния ефект от обучението по Икономика. Младежите развиват по-предприемаческа нагласа, намират работа по-рано след завършване на образованието си, по-често основават фирми и създават по този начин повече работни места.
Получените резултати от иновационното изследване са насочени към подобряване на педагогическата работа. Трябва да се базира на установени от класа правила, толерантност и уважение от двете страни, създаване на условия за активно участие на учениците в часа и много практически дейности. Защото учебния материал се усвоява по-добре, когато се работи по метода учене чрез правене. Когато в работата си учителят използва междупредметните връзки и информационните и комуникационни технологии, учениците получават увереност в собствените си сили. Когато им дава повече свобода, може да изисква от тях повече отговорности.
ЛИТЕРАТУРА
1.Иванов, И., С. Кънчева. Информационни технологии – учебник за ІХ и Х клас. Нова звезда, С., 2001
2.Илиева, М., С. Терзиева. Професионалното обучение – теоретични и приложни проблеми. С., 2001
3.Стратегия за въвеждане на информационните и комуникационните технологии в средното образование.
e-mail: geri_1982@abv.bg