„Примерни разработки на уроци, в които са използвани интерактивни методи и подходи на обучение по Човекът и обществото в 3. клас“
Автор: Даниела Георгиева Петрова – начален учител
Училище: СУ „Свети Климент Охридски“, гр. Добрич
e-mail: d.petrova@klohridski.com
Резюме:
В статията са предоставени три методически разработки на уроци по Човекът и обществото в трети клас от раздел „Българското общество през Възраждането (ХVІІІ- ХІХ в.)“. В тях съм използвала система от интерактивни методи и подходи за постигане на по-голям успех в овладяване на трудния исторически материал от учениците.
Според мен едно обучение е ефективно, когато ученикът е ангажиран с различни дейности, а не е просто зрител и слушател, който трябва да слуша учителя, да запомня неговите думи и да отговаря на въпросите му. Чрез активно изследване, взаимодействие и дискутиране децата се учат. Те трябва да се поощряват да анализират, интерпретират, разказват и дори спорят върху информацията, която получават. Интерактивните методи и подходи могат да бъдат използвани чисто инструментално, като се привлича внимание, поддържа се външна дисциплина, с тях може да се манипулира. Те пораждат истински диалог, взаимно доверие, разбиране, емпатия, съвместно изследване и пресъздаване на действителността. В работата си съм се стремила да подпомагам повече колективната работа, като търся и отговорност у всеки ученик за собствените му действия.
Ключови думи: Българско Възраждане, народни будители, книжовници, борци за свобода, Априлско въстание, Руско-турска освободителна война
Изложение:
В настоящата статия ще бъде разгледана цялата процедура на разработката на съответния раздел – „Българското общество през Възраждането (ХVІІІ- ХІХ в.)“. Във всеки от уроците има тема, клас, вид на урока, цели, задачи, принципи, методи, техники, средства, предварителна подготовка на учителя и ход на урока. След уроците съм поставила и таблица с критерии и показатели за оценка на теста.
Методическа разработка на урок № 1
- Тема: Първите народни будители
- Клас: Трети клас
- Вид на урока: За нови знания
- Цели на урока: Да разпознават бележитите български книжовници и просветители от средновековното ни минало и разказват за техните дела
- Задачи
- Обогатяване представите на учениците за развитието на книжовността и образованието през Българското средновековие.
- Да се формират знания за поддържането на просветно-книжовната традиция в първите векове на османското владичество
- Развиване на умения за различаване на средновековните от съвременните книги
- Да се формират знания за делата на първите народни будители и техните дела – Паисий Хилендарски, Софроний Врачански, д-р Петър Берон, Неофит Рилски и Васил Априлов
- Развиване на умения за извличане на информация за миналото от материални източници, илюстративен материал и интернет
- Развиване на умения за работа с програма „PowerPoint“
- Да се затвърдят знанията им като направят презентация на тема „Народни будители“.
- Принципи на обучението
– научност, нагледност, достъпност
- Методи и техники на обучение
– традиционни методи – беседа, самостоятелна работа
– интерактивни методи – мозъчна атака, дискусия, работа по проект, обърната класна стая, индивидуална работа с програма PowerPoint, представяне на проект
- Средства на обучение
– Учебник по Човекът и обществото на изд. „Булвест 2000“, Румен Пенин и Георги Якимов
- Учебна тетрадка;
- Лични мобилни устройства на учениците – компютри, лаптоп и таблет;
- Интернет.
- Проверка и оценка
– Представяне на презентации „Народни будители“
- Предварителна подготовка
- Запознаване с делото на първите народни будители и изготвяне на презентации от учениците, които ще представят в час.
- Изготвяне на кръстословица от мен в „org“ за затвърдяване на знанията в заключителната част на урока. КРЪСТОСЛОВИЦА – https://learningapps.org/display?v=peysqy3r521
- ХОД НА УРОКА
Част на урока | ДЕЙНОСТИ НА УЧИТЕЛЯ | ДЕЙНОСТИ НА УЧЕНИКА |
Подгот
вителна част |
В началото на урока се задават въпроси, свързани с образованието и книжовността в българските земи през средновековната епоха и по време на османското владичество.
Важно е учениците да осъзнаят ролята на държавата и църквата за съхраняване на българския език, писменост и просветна традиция. У: По време на Възраждането започва да се променя образованието и книжовността. Огромна роля за тази промяна имат първите народни будители. С делата си те са допринесли за просветно-културното пробуждане на българите през тази епоха. По-образованите българи също подпомагали сънародниците си да се научат да четат и пишат, а също и да опознаят миналото си. Вие познавате ли някои народни будители? У: Точно така. Този час ще се запознаем с първите народни будители – книжовниците Паисий Хилендарски, Софроний Врачански, д-р Петър Берон, Неофит Рилски и Васил Априлов. У: Бях ви поставила задача да се запознаете предварително с живота и делото на тези народни будители, като използвате урока в учебника и учебната тетрадка. Също така имахте възможност да потърсите информация за тях в интернет, различни книжки и енциклопедии. И най-важното от вашата домашна работа беше сами да изготвите презентация в „PowerPoint“ на тема „Народни будители“. Получих доста презентации, за което ви благодаря! Особено съм щастлива, че събудих интереса ви към създаване на презентации и намиране на подходяща литература за тях! И тъй като информацията за будителите е еднотипна и презентациите ви се препокриват, аз избрах няколко, които да ни бъдат представени този час от вашите съученици. Те ще имат отговорността да ви запознаят с делата на тези велики народни будители. |
Очаква се учениците да назоват имената на Паисий Хилендарски, Петър Берон и други, които знаят. С учениците предварително бяхме разучавали как се прави презентация в часовете по „Занимания по интереси“. Те получиха начални умения за вмъкване на изображения и оформяне на текст. |
Основна част | Започваме с представянето на презентациите. При мен да дойде Никол, която ще е първа. След нея да се подготвят Самуил, Мария, Найден и Ваня. Останалите презентации ще бъдат представени утре следобед в „Занимания по интереси“.
Особено внимание отделяхме на следните неща: – Правилна стойка при презентиране пред аудитория; – Използване само на познати думи. Ако имаше непознати, ги обяснявахме; – Съдържание – най-важната и съществена информация за съответния будител; – Оформление на слайда – по-малко текст и повече изображения; – Разказване по време на презентирането, а не четене от слайдовете. Получих 13 презентации от 22 ученици. Всеки от представящите е подготвил и въпроси към учениците в класа. Така че трябва да слушате внимателно, за да сте подготвени и покажете, че сте получили необходимите знания. След всяко представяне на съответния ученик дискутирахме върху живота и делото само на един будител. Така имахме възможност подробно да разгледаме всичките пет, предвидени в урока и не се налагаше да преповтаряме една и съща информация.
|
Учениците започват да представят своите презентации! |
Заключителна част
|
Благодаря ви, ученици! Представихте се блестящо!
Подготвила съм ви една от любимите кръстословици, за да проверим какво запомнихте за тези велики първи народни будители и техните дела. Ако правилно работите по кръстословицата, ще получите как се е наричала епохата на Новото време, свързана с промяна на книжовността и образованието. У: Благодаря ви, бяхте страхотни! |
Учениците решават кръстословицата в приложение „LearningApps.org“ на следния адрес: Кръстословица
https://learningapps.org/display?v=peysqy3r521 |
Методическа разработка на урок № 2
- Тема: Априлско въстание
- Клас: Трети клас
- Вид на урока: За нови знания
- Цели на урока: Да добият представа за борбите на българите срещу чуждата власт през възрожденската епоха след средата на 19. Век.
- Задачи
- Да осмислят ролята на Априлското въстание за освобождението на България
- Развиване на умения за описване саможертвата на въстаниците за свободата на отечеството
- Формиране на знания за въстанието – то е потушено, но саможертвата на героите не е напразна
- Развиване на умения за извличане на информация за миналото от материални източници, илюстративен материал и интернет
- Да се затвърдят знанията им като напишат кратко съчинение по темата и го изпратят на имейл.
- Принципи на обучението
– научност, нагледност, достъпност
- Методи и техники на обучение
– традиционни методи – беседа, самостоятелна работа
– интерактивни методи – мозъчна атака, дискусия, работа по проект – съчинение, работа с ИКТ, създаване на мисловна карта
- Средства на обучение
– Учебник по Човекът и обществото на изд. „Булвест 2000“, Румен Пенин и Георги Якимов
- Учебна тетрадка;
- Видео уроци от Уча се и Академико
- Лични мобилни устройства на учениците – компютри и лаптопи;
- Интернет
- Презентация изработена от учителя
- Посещение на изложба „Пред олтара на свободата“ в Художествена галерия, гр. Добрич
- Проверка и оценка
– Проект – съчинение, изпратено по електронната поща
- План на урока
Априлско въстание
- Подготовка на въстанието.
- Революционни окръзи
- Райна Княгиня
- Избухване и потушаване на Априлското въстание.
- Героизма на въстаниците
- Четата на Христо Ботев
- Априлското въстание и съдбата на България
- ХОД НА УРОКА
Част на урока | ДЕЙНОСТИ НА УЧИТЕЛЯ | ДЕЙНОСТИ НА УЧЕНИКА |
Подгот
вителна част |
В началото на урока се задават въпроси, свързани с бунтовническите движения на българите срещу османската власт през възрожденската епоха след средата на 19. Век. Припомнят се делата на борците за национално освобождение – Г. Раковски, Л. Каравелов, В. Левски и Хр. Ботев. Усилията им за организиране на българите за решителна борба. Изтъква се ролята на БРЦК и комитетите във вътрешността, създадени от Левски.
У: Ученици, създадената от Апостола на свободата комитетска мрежа в българските земи е в основата на народното въстание. Той е пример за младите си последователи, апостолите на Априлското въстание през 1876 год., които се явяват продължители на делото му. В навечерието на народния бунт българското общество вече е готово за свободен живот в своя държава. |
Георги Раковски – пръв изготвил планове за освобождението на България.
Любен Каравелов – пръв произнесъл думата „революция“. Левски – създал мрежа от тайни комитети в цялата страна. Христо Ботев – чета
|
Основна част | С усилията на Раковски, Каравелов, Левски и Ботев през месец април 1876 год. В българските земи избухнало голямо въстание. Априлското въстание било народна революция на българите в Османската империя с цел извоюване на свобода и независимост.То е една от най-славните страници от нашето минало.
Този час ще научим повече за него. Запишете в тетрадките си темата на урока и плана, по който ще работим. Априлското въстание било замислено от български революционери в румънския град Гюргево. Те разделили страната на четири революционни окръга – Търновски, начело със Стефан Стамболов; Сливенски, начело с Иларион Драгостинов; Врачански, начело със Стоян Заимов; Пловдивски, начело с Панайот Волов, а по-късно управлението поел Георги Бенковски. Ръководителите били наречени апостоли. Най-добре били подготвени в Пловдивски окръг, като центъра на окръга бил преместен в Панагюрище. Знамето на панагюрските въстаници било ушито от учителката Райна Попгеоргиева. Райна Попгеоргиева е известна още като Райна Княгиня. На тайно събрание в местността Оборище революционерите от окръга взели решение въстанието да избухне на 1 май 1876 година. Поради предателство то избухнало по-рано – на 20 април същата година (1876). Затова и било наречено Априлско. Първи въстанали българите в Копривщица. Тук е написано и така нареченото „Кърваво писмо“, с което се призовават българите да въстанат и в Панагюрище. „Кървавото писмо“ да се помни! На 20 април 1876 година, Тодор Каблешков пише Кървавото писмо, с което се слага началото на Априлското въстание: „Братя! Вчера пристигна в село Неджеб ага, из Пловдив, който поиска да затвори няколко души заедно с мене. Като бях известен за вашето решение, станало в Оборищкото събрание, повиках няколко души юнаци и след като се въоръжихме, отправихме се към конака, който нападнахме и убихме мюдюра, с няколко заптиета… Сега, когато ви пиша това писмо, знамето се развява пред конака, пушките гърмят, придружени от ека на черковните камбани, и юнаците се целуват един други по улиците!… Ако вие, братя, сте биле истински патриоти и апостоли на свободата, то последвайте нашия пример и в Панагюрище… Копривщица, 20 априлий 1876 г. Т. Каблешков. Борбата обхванала голяма част от българските земи, и макар че били лошо въоръжени въстаниците проявили голям героизъм. На много места изработили оръдия (черешови топчета) от дънерите на черешови дървета.Така наречените черешови топчета. За да накаже въстаниците турската войска и башибозука извършили големи жестокости във въстаналите градове Панагюрище, Батак, Перущица и на други места. „Хвърковатата чета“ на Бенковски летяла от село на град, за да повдига духа на населението. Създадена е от Георги Бенковски и наброявала 200 въстаници. Тя била най-големия конен отряд по време на въстанието. От Румъния на помощ дошла четата на Христо Ботев.Тя слязла на дунавския бряг край град Козлодуй от кораба „Радецки“. Водят се тежки сражения и Ботев и много негови четници намират смъртта си във Врачанския Балкан, близо до връх Околчица. На 2 юни всяка година българите си спомнят за техния подвиг. Почитат паметта им с вой на сирени, и поднасяне на венци и цветя пред паметниците издигнати в тяхна чест. Априлското въстание било жестоко потушено от османската власт. Жестокостите, които били извършени от османската империя по време на потушаването на въстанието, станали известни и в чужбина. Видни руски и европейски политици, писатели художници се обявили в защита на българите. Една година след края на въстанието Русия обявила война на Османската империя,за да освободи българите. За тази война ще учим следващия час. По време на разказа на учителя тече презентация с подходящи изображения. |
Записват си значението на думата в тетрадките
|
заключителна част
|
Нека да припомним накратко какво научихме за Априлското въстание като си нарисуваме мисловна карта в тетрадките:
· То е народна революция на българите в Османската империя · Замислено е в румънския град Гюргево · Целта му е извоюването на свобода и независимост · България се разделя на четири окръга и всеки има свой водач, наречен апостол · Началото му се поставя в град Копривщица на 20 април 1876 год. · То е жестоко потушено от османците и много градове и села са опожарени · Има широк отзвук в Европа и Русия.
Приготвила съм ви едно кратко филмче за Баташкото клане – https://www.youtube.com/watch?v=n7qh5Khb5y8 Запишете си домашното: Съчинение на тема „Априлско въстание“. Написано на документ и изпратено на имейл до г-жа Петрова.
В часа по самоподготовка гледаме урока в „Уча се“ и правим теста. Използваме и видеа от „Академико“ в youtube. |
Методическа разработка на урок № 3
- Тема: Българското общество през Възраждането
- Клас: Трети клас
- Вид на урока: Обобщение
- Цели на урока: Да се обобщят знанията на учениците за периода на Българското възраждане.
- Задачи
- Да осмислят промените в българското общество през епохата на възраждането в стопанския живот по градове и села
- Появата на нови обществени групи и мястото им в новото общество
- Ролята на народните будители за напредъка на българската просвета и култура
- Борбата на българския народ за независима църковна организация
- Усилията на борците за свобода да организират българския народ за решаващ бунт срещу чуждата власт
- Значението на Априлското въстание за освобождението на България
- Руско-турската освободителна война
- Подвизите на българските опълченци
- Развиване на умения за извличане на информация за миналото от материални източници, илюстративен материал и интернет
- Да се затвърдят знанията им като участват в състезателни тестове в платформа Kahoot.com
- Принципи на обучението
– научност, нагледност, достъпност
- Методи и техники на обучение
– традиционни методи – беседа, работа с карта
– интерактивни методи – мозъчна атака, дискусия, работа в платформа „Kahoot.com“, работа с ИКТ, тест в google forms
- Средства на обучение
– Учебник по Човекът и обществото на изд. „Булвест 2000“, Румен Пенин и Георги Якимов
- Учебна тетрадка;
- Лични мобилни устройства на учениците – телефони и таблети;
- Интернет
- Проверка и оценка
- Електронен тест в „com“ и google forms, предварително подготвени от учителя
- ХОД НА УРОКА
Част на урока |
ДЕЙНОСТИ НА УЧИТЕЛЯ |
ДЕЙНОСТИ НА УЧЕНИКА |
Подгот
вителна част |
У: Дойде време да обобщим наученото от дяла „Българското общество през Възраждането“.
Това е една от най-славните епохи в миналото на българския народ. Промените, които са настъпили водят до освобождението на българите от османска власт и възстановяване на българската държавност.
|
|
Основна част | У: Какви промени са настъпили в българското общество и стопанския напредък?
У: С кои български възрожденци се запознахме и с какво ги запомнихме? Те за нас са национални герои, дали живота си за освобождението на България.
У: Какво знаем за църковните борби за независима църква, за заслугите на първите народни будители, за новобългарското училище, първите книги, буквари и учебници?
Нека да си припомним и основните и важни понятия, които изучихме – Възраждане, абаджийство, читалище, будител, светско училище, книжовност, апостол, революционен комитет /БРЦК/, революция, башибозук, опълченци. |
Развитие на занаяти, търговия, земеделие, откриване на първите фабрики, строителството на големи обществени частни сгради.
Разказват за Раковски, Каравелов, Левски и Ботев и техните идеи и дела.
С големи усилия българското общество извоюва българска църковна организация, в която български духовници да служат на роден език. Говорят за П. Хилендарски и „История славянобългарска“, за С. Врачански, П. Берон и „Рибен буквар“, Н. Рилски – първият учител, В. Априлов – първото светско училище.
|
Заключителна част
|
Днес трябваше отново да си донесете личните мобилни устройства, за да поиграем в Kahoot.com. Приготвила съм ви поредния тест, но този път е на целия раздел.
За часа по самоподготовка съм ви приготвила тест в google forms, който ще направите от вашите мобилни устройства след междучасието. |
Правим състезание в Kahoot.com като учениците са групирани по двама.
https://create.kahoot.it/details/63a79680-02e4-45dd-9c20-4d60fc4cc2be Теста е на следния адрес: https://docs.google.com/forms/d/1FrV5WiTo2rB0HZcW-qcEnSyG5SN8a1BjjMhaCIK9SvA/edit |
Критерии и показатели на изследването
Съобразно целта на изследването и въз основа на анализа на учебните програми за трети клас, използвах няколко критерия и показателя, по които да измеря постиженията на учениците. В Таблица № 1 са представени подбраните критерии и показатели за настоящата диагностична процедура за теста с избираеми отговори.
Таблица № 1– Тест с избираеми отговори
№ | Критерии и показатели | Тестова задача № | Брой точки |
1. | Разпознава периода, в който са настъпили промени в развитието на образованието, мисленето, занаятите и търговията | 1 | 1 т. |
2. | Има знания за делата на известни български възрожденци и народни будители:
– Любен Каравелов, Христо Ботев, Васил Левски, Райна Княгиня, опълченци – Паисий Хилендарски, д-р Петър Берон, Неофит Рилски, Софроний Врачански, Георги Раковски |
15, 16, 17, 21, 26
2, 3, 4, 5, 9, 27 |
5 т.
6 т.
Общо: 11 т. |
3. | Разпознава по изображение борците за свобода през епохата на Възраждане:
– Любен Каравелов, Христо Ботев, Васил Левски, Георги Раковски, Георги Бенковски |
10, 11, 12, 13, 14 | 5 т. |
4. | Има знания за бележити дати, години и събития от историята в периода на Възраждането:
– Написването на „Рибния буквар“ – Първото светско училище – Самостоятелна българска църква – Ден на народните будители – Колко окръга има при подготовка на Априлското въстание – Избухването на Априлското въстание – Руско-турската освободителна война – Първият освободен град – Боевете при Шипка – Освобождението на България от османска власт |
6
7 8
18 19
20
22
23 24 25 |
1
1 1
1 1
1
1
1 1 1
Общо: 10 |
Общо точки: 27 |
Самостоятелната работа на учениците бе проведена след обобщителният урок на раздела «Българското общество през Възраждането 18. – 19. Век» във вид на електронен тест в гугъл формуляр.
тест – Българско общество през възраждането – https://docs.google.com/forms/d/1FrV5WiTo2rB0HZcW-qcEnSyG5SN8a1BjjMhaCIK9SvA