ЗНАЧЕНИЕ НА ИГРОВО-БАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА СЪЩЕСТВИТЕЛНО ИМЕ ВЪВ ВТОРИ КЛАС
Автор: Даниела Говедарска, старши учител начален етап
ОУ ,,Христо Ботев‘‘, град Раковски
Резюме: Съществителното име се изучава от учениците във II клас, чрез въвеждане в същността на понятието и откриване на термина в собствена и чужда реч. Целта на обучението е не само второкласниците да разпознават съществителните имена и да знаят граматическите признаци, но и да усвоят знания за правописните им особености и правилната им употреба в речта. Игрово-базираното обучение е образователен подход, при който се използват игри в учебните часове, като допълващи традиционното преподаване. Използването на игри трябва да позволява на учениците практическо прилагане на изучаваните теоретични знания, с насърчаване за провеждане на дискусия, работа в екип и вземане на решения, според различни ситуации. Освен любопитство, активното участие на учениците при използване на игрово-базирано обучение се насърчава и поради желанието за усвояване на нови знания, чрез който да се достигне до успешния финал на игрите.
Ключови думи: подход, ангажираност, стремеж, знания, понятия
Въведение
Обучението по „Български език и литература“ в начален етап, подготвя учениците за успешно писмено и устно общуване, поради което се отличава с комуникативно-речевата си насоченост, при отчитане на спецификите на развитие на учениците и представяне по достъпен начин на изучаваните езикови понятия. Учебното съдържание в началния етап е предвидено да надгражда и разширява изучаваното в предходния клас. Учебната програма за II клас е насочена към овладяване на новото учебно съдържание и предоставяне на възможност на учениците, чрез различни упражнения и решаване на творчески задачи, за усвоят знания и да формират компетентности, които са им необходими за преминаване в следващия клас.
Изучаване на съществително име във II клас
Като водеща цел в обучението по „Български език и литература“ в началния етап е „подобряването на езиковата подготовка на подрастващите – средство за езиковото и социокултурното им развитие. Тази цел се реализира чрез овладяване на учебното съдържание, чрез средствата за образователно взаимодействие и чрез адекватните процедури за диагностициране равнището на езиковата подготовка“ (Димчев, 2010). Според очакваните резултати от обучението по „Български език и литература“ във II клас, учениците следва да са усвоили знания за частите на речта – съществително име, прилагателно име и глагол. Изучаването на съществителното име е включено в глобална тема „Думата като част на речта“, като компетентностите като очаквани резултати са (Учебна програма по Български език и литература за II клас):
- Познаване на съществителното име като част на речта.
- Разграничаване на съществителни собствени и съществителни нарицателни имена.
- Определяне на вида, рода и числото на съществителното име.
- Правилно изговаряне на съществителни имена в единствено числа, при които множественото число изпада в гласен -ъ, -а.
- Разпознаване на умалителни съществителни имена.
- Съгласуване на съществително име по род и число.
- Уместно употребяване на съществителни имена.
Съществителното име се изучава от учениците във II клас, чрез въвеждане в същността на понятието и откриване на термина в собствена и чужда реч. Изучаваните съществителни нарицателни имена и съществителни собствени имена, имат за цел запознаване на учениците с различните видове съществителни имена и разпознаването им сред останалите изучавани граматически понятия. Целта на обучението е не само второкласниците да разпознават съществителните имена и да знаят граматическите признаци, но и да усвоят знания за правописните им особености и правилната им употреба в речта. В зависимост от спецификата на класа и наличието на деца-билингви, учителят може да предвиди допълнителни упражнения, свързани с изучаването на род и число на съществително име, поради факта, че усвояването им затруднява учениците, особено, тези, които не владеят достатъчно добре българския език (Борисова и др., 2017).
В процеса на обучение в начален етап учениците усвояват началните езикови понятия и по-конкретно съществително име, прилагателно име и глагол, свързани с морфологичната, лексикалната, фонетичната, текстолингвистичната и синтактичната подсистеми на българския език. Целта на овладяване на знанията, свързани със съществително име, се отнася до осъзнаването на значението, смисъла и формата на езиковата единица. В процеса на обучението по „Български език и литература“ във II клас, учениците имат възможност да разширят усвоените знания по предмета от I клас, като усвоят и формалнограматическите признаци, освен семантичните признаци, на езиковата единица. При запознаването на учениците със съществително име, като част от речта, на учениците се дават различни определения, а именно „Съществителните имена са думи, които означават предмети, животни, растения, явления, чувства, имена на хора, държави, градове, реки, планини и др. Откриване ги с въпросите: Какво е това? и Кой е това?“ (Танкова и др., 2017). Моделът за овладяване на съществителното име, като езиково понятие, преминава през четири етапа (Николова, 2017):
- Първи етап – по време на който се осъществява отделяне на характерните признаци на съществителното име като езиково понятие.
- Втори етап – извършва се обобщаване на признаците на езиковото понятие, като учителят въвежда термина, а учениците извършват синтез и сравнение.
- Трети етап – свързан с осъзнаване от учениците на определението и специфичните признаци на съществителното име. Използването на различни задачи и упражнения позволява извършване на сравнения и обобщения, за самостоятелно затвърждаване на характерните признаци на понятието.
- Четвърти етап – използва се нов езиков материал, за да могат учениците да усвоят умения за ефективно прилагане на съществителното име в разнообразни текстове.
Използването на разнообразни методи на обучение по учебния предмет насърчава учениците за активно усвояване на новите знания.
Използване на игрово-базирано обучение при усвояване на съществително име от учениците във II клас
Игрово-базираното обучение е образователен подход, при който се използват игри в учебните часове, като допълващи традиционното преподаване. Използването на игри трябва да позволява на учениците практическо прилагане на изучаваните теоретични знания, с насърчаване за провеждане на дискусия, работа в екип и вземане на решения, според различни ситуации. Освен любопитство, активното участие на учениците при използване на игрово-базирано обучение се насърчава и поради желанието за усвояване на нови знания, чрез който да се достигне до успешния финал на игрите.
Ефективността от използването на игрово-базирано обучение в процеса на обучението по „Български език и литература“ във II клас, изисква всяка използвана игра да се състои от шест основни компонента – правила; цели и задачи; резултати и обратна връзка; създаване на условия за конкуренция и предизвикателство; взаимодействие; и представяне или история, чрез която да се повиши мотивацията на учениците да се включат в играта. Игрово-базираното обучение е метод на обучение, който интегрира различни видове игри в учебна среда. Чрез обединяване на мотивацията за игра с изучаваното учебно съдържание, игрово-базираното обучение позволява повишаване учебната мотивация на учениците и подобряване на нагласите им за усвояване на знания и умения (Mao, 2021).
Специфично за учениците от начален етап е, че когнитивното им развитие им позволява по-лесно усвояване на знания чрез игра, отколкото чрез лекционен тип обучение, поради което използването на игрови подход насърчава не само разбиране на изучаваното съдържание, но и критичното мислене, междуличностната комуникация и уменията за самооценяване и работа в екип. От друга страна, ученето в сътрудничество е необходима част в образователния процес, а образователният подход, базиран на игри, е най-ефективният метод за осигуряване на съвместно обучение сред учениците. Съвместното учене позволява учениците от начален етап да получават знания чрез споделяне на информация с общността на класа, а използването на игри в обучението ги насърчава да бъдат повече интерактивни и по-малко пасивни по време на учебните часове. Обучението, базирано на игра, осигурява интерактивност в образователната среда и позволява на учениците формиране на умения за решаване на проблеми, свързани с изучаваното учебно съдържание. Чрез обучение, базирано на игри, учениците могат да обменят информация и идеи помежду си и съвместно изпълняват поставените от учителя задачи (Adipat, 2021).
Обучението, базирано на игри по своята същност е използването на определени игрови принципи и елементи към конвенционалните педагогики, за да се ангажират учениците към учебния процес, докато се забавляват. Игрово-базираното обучение не е просто създаване или използване на образователни игри, а е проектиране на учебни дейности, които постепенно въвеждат концепции и насочват обучаемите към крайна цел, а именно лесно и трайно усвояване на учебното съдържание. Игрово-базираното обучение е и забавна, интерактивна, персонализирана и предизвикателна учебна среда, която предоставя възможност на обучаемите да изпитат и прилагат знания си. Използването на игри в процеса на изучаване на съществително име във II клас подобрява самооценката на учениците за усвояването им на знания, защото образователните игри могат да осигурят по-разнообразни методи на учене, които са ефективни за повишаване на интереса на учениците и ефективността на обучението. В допълнение игрите задълбочават разбирането на учениците за учебното съдържание, така че те да могат да решават по-сложни проблеми и да развиват творческо и критично мислене (Dabbous, 2022).
Игрово-базираното обучение все повече се развива през последните години, особено след създаването на дигитални учебни игри. Предимствата от използва на дигитализирани учебни игри са свързани с предоставяне на възможност учениците да усвояват знания в мултисензорна и интерактивна среда, чрез която се усвояват умения за вземане на решения, креативно и критично мислене в динамична ситуация. Друго предимство на игрово-базираното обучение е получаване на бърза обратна връзка за постигнатите учебни резултати, в сравнение със забавената такава при оценяване с тестове. Освен това, дигиталните учебни игри позволяват на учениците непрекъснато да усъвършенстват знанията си, поради възможността да се играят не само в учебната среда на класната стая, но и от дома. С използването на образователни игри, процесът на обучение се приема от учениците за по-интересен, постига се трайно усвояване на знания, повишава се мотивацията, насърчава се концентрацията и се подобряват социалните умения, ако се използват отборни игри (Mao, 2021).
Заключение
Като занимание, играта е изключително популярна дейност сред учениците от начален етап. Ученето, базирано на игри, има множество предимства и благоприятен ефект върху дейностите, свързани с преподаване и учене. Използването на игрово-базирано обучение в обучението по „Български език и литература“ във II клас създава позитивен учебен климат в класната стая и ученето става забавно, което мотивира учениците за активно участие в часовете, при повишен интерес и концентрация. Усвояването и затвърждаването на учебни знания, свързани с изучаването на съществително име, е лесно, забавно и трайно, като учениците показват непрекъснат стремеж за усвояване на нови знания и достигане на по-високо ниво в учебната игра.
Използвана литература
- Борисова, Т. Димитрова, Н. Бенчева, С. (2017). Книга за учителя по Български език и литература за 2 клас. София, Булвест 2000, с. 10-17
- Димчев, К. (2010). Основи на методиката на обучението по български език. София, УИ „Св. Климент Охридски“, с. 126
- Николова, М. (2017). Експериментален модел на интерактивна дидактическа технология за формиране на езиковите понятия съществително име, прилагателно име и глагол от ученици във втори клас. Педагогически алманах. ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“, Бр. 2, с. 172
- Танкова, Р. Чернева, Е. Иванова, В. (2017). Български език за втори клас. София, Просвета, с. 32
- Учебна програма по Български език и литература за II клас (общообразователна подготовка). МОН, с. 1-4
- Adipat, S., Laksana, K., Busayanon, K., Asawasowan, A., & Adipat, B. (2021). Engaging students in the learning process with game-based learning: The fundamental concepts. International Journal of Technology in Education (IJTE), 4(3), 542-552. https://doi.org/10.46328/ijte.169
- Dabbous, M. Kawtharani, A. Fahs, I. Hallal, Z. Shouman, D. Akel, M. Rahal, M. Sakr, F. (2022). The Role of Game-Based Learning in Experiential Education: Tool Validation, Motivation Assessment, and Outcomes Evaluation among a Sample of Pharmacy Students. Educ. Sci. 12, 434. https://doi.org/10.3390/educsci12070434
- Mao, W. (2021). Effects of Game-Based Learning on Students’ Critical Thinking: A Meta-Analysis. Journal of Educational Computing Research. Volume 59, Issue 8. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/07356331211007098