РАБОТА С МЕНТОР И УЧАСТИЕ В МЕЖДУНАРОДЕН ХИБРИДЕН ПАНАИР НА УЧЕБНО -ТРЕНИРОВЪЧНИ ФИРМИ – ОСНОВА ЗА ПОВИШАВАНЕ НА ПРАКТИЧЕСКИТЕ ЗНАНИЯ И УМЕНИЯ НА УЧЕНИЦИТЕ
/По предмета „Работа в учебно предприятие-учебна практика“/
Даниела Георгиева Коюмджиева
„Кажи ми и ще забравя. Покажи ми и ще запомня. Включи ме и ще разбера“
Конфуций
РЕЗЮМЕ
Учебното предприятие / учебно-тренировъчна фирма е иновативен модел за обучение по предприемачество, икономика и бизнес администрация, който се прилага в България от 1994 година.
Дейността на учебните предприятия се организира и ръководи от Център на учебно-тренировъчните фирми /ЦУТФ/ гр. София към МОН. Задължително условие е всеки учител, който преподава по учебен предмет „Работа в учебно предприятие“ да притежава сертификат за осъществено обучение за ръководител на УТФ.
В настоящата статия се представя модел на технология на обучение чрез учебно-тренировъчна фирма, в Земеделска професионална гимназия „Климент Аркадиевич Тимирязев“, гр. Сандански. Акцентът на технологията, чрез педагогическо изследване е да покажа, че работата с ментор от бизнеса и участието в международен хибриден панаир на учебно -тренировъчни фирми “Млад предприемач“ са основа за повишаване на практическите знания и умения на учениците, по предмета „Работа в учебно предприятие-учебна практика“.
Ключови думи: център на учебно-тренировъчни фирми, учебно предприятие, професионални умения, работа с ментор от бизнеса, международен панаир на УТФ, педагогическо изследване .
Всяка икономика се нуждае от квалифицирани, знаещи и можещи личности на средно равнище. Те могат да бъдат подготвени добре от професионалните гимназии, където обучението им обхваща две части – теоретична и практична, които са относително самостоятелни, но взаимно свързани и влияещи си.
В редица актуални европейски и национални програми касаещи образованието, е заложена общо споделената визия за висококачествено, приобщаващо, ценностно-ориентирано и продължаващо през целия живот образование, обучение и учене. А обучението в учебно -тренировъчната фирма е правилният новаторски път към тях.
Иновациите в образователния процес по икономически дисциплини са свързани не само с усвояването на знания, но и с придобиване на практически умения за прилагането в условията на конкретни ситуации в бизнеса. В този смисъл УТФ се определя като иновация по отношение на формите на обучение, въведена у нас през учебната 1994-1995 година в резултат на Българо-австрийски образователен проект. УТФ е обучение чрез модел на икономическа реалност: (Недева, 2003). Обучението чрез УТФ съдържа в себе си всички предимства на ориентирано към личността на ученика обучение, насочено към формиране на личностни, професионални и социални компетенции в учениците.
Учебно-тренировъчната фирма представлява иновативен, близък до практиката метод на обучение, който насърчава предприемаческото мислене. Чрез симулиране на работни процеси, протичащи в реално стопанско предприятие, се формира бизнес поведение. Работата в учебно-тренировъчните фирми подпомага формирането на основни ключови квалификации за модерна работна среда като умение за работа в екип и самостоятелност, готовност за постигане на резултати и вземане на решения, гъвкавост и усет за междукултурни отношения.
В УТФ се извършват всички характерни за икономическата практика на бранша търговски операции – от снабдяването, през предоставянето на услуги до пласмента. Свързаните с това търговски дейности трябва да се извършват от обучаемия в съответствие с обичайната търговска практика и с изискванията на закона. Стоките и услугите, както и необходимите за извършването на плащанията пари, реално не съществуват. Учениците опознават същността на работата в различните отдели на фирмата, функционалните връзки между тях, взаимоотношенията на фирмата с други фирми, държавни институции, регистри, банки и др. елементи на реалната пазарна среда. Учениците постигат умения да работят по правилата, с формите и формулярите на службите на ЦУФТ, които са образец на реалните структури в България.
Мотивът ми да подготвя тази статия е да покажа, че работата с ментор от бизнеса и участието в международен хибриден панаир на учебно -тренировъчни фирми “Млад предприемач“ са основа за повишаване на практическите знания и умения на учениците, по предмета „Работа в учебно предприятие-учебна практика“.
Днес ролята на обучението за насърчаване на предприемаческото отношение и поведение е широко призната. Универсалните компетентности като творчество, инициативност и предприемачество ще помогнат на младите хора да развият своя капацитет за творческо мислене и иновации, както и качества като инициативност, гъвкавост, самостоятелност, способност за управление на проект и постигане на резултати.
Много голямо значение за изграждане на тези компетентности в учениците има работата с ментор от бизнеса. Днес на менторството се отделя голямо внимание. Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия споделя: „Нуждаем се от по-добро сътрудничество с предприятията, защото те най-добре знаят от какво имат нужда. Трябва също така да съчетаем по-добре тези нужди с целите и желанията на самите търсещи работа лица по отношение на професионалното им развитие“[1].
Най-общо казано, може да се даде следното определение за термина менторство: доброволно партньорство между двама души, при което единият (наставникът) доброволно дава своето свободно време, за да подкрепя, насърчава и обучава другия (наставлявания): (Калайджиева, 2013).
Да си ментор на някого изисква усилия, време, мисъл и най-вече търпение. Успешният ментор трябва да притежава качества, които са основни за ефективна и ползотворна работа: отговорност, увереност в собствените умения, силен характер, точният човек, мотивация да помага на другите, професионален опит, умения за поставяне на задачи и цели и др.
Най-важното качество на ментора е, че той е човек с повече опит и който играе ролята на съветник или преподавател и служи като модел на подражание. Той ръководи процеса на обучение и усъвършенстване на личностните умения на обучаващия се, като му дава възможност да получи знания, опит и усет в избраната от него област и мрежи от контакти.
В УТФ „Пегас“ ООД за първи път в обучението на учениците включих ментор от бизнеса. Любезно прие нашата покана управителят на „УРУМОВИ“ ООД -г-н Росен Стоянов. Той e собственик и управител на конна база АСГАРД, гр. Сандански, която има същият предмет на дейност като учебното предприятие- конна база и свързаните с нея дейности за развлечение и отдих. Основни принципи в работата на ментора, които той използва и приложи с учениците от учебно-тренировъчната фирма са:
- Споделяше своя тридесет годишен практически опит.
- Създаваше условия за равноправно партньорство – това съдействаше за успешна взаимовръзка и добра атмосфера по време на общуването ни.
- Съветваше учениците да си поставят реалистични цели — поставените цели трябва да са в съответствие с определеното време и да бъдат постижими.
- Сключване на споразумение — макар че менторството е доброволно партньорство между двама души, в което и двамата партньори са дали устното
си съгласие, изготвихме писмено споразумение, в което са описани правилата за сътрудничество. Ние сключихме споразумение в писмена форма.
С менторът ни- г-н Стоянов осъществихме три срещи и две посещения на конна база Асгард, гр. Сандански в периода м. ноември 2022- м. април 2023.
Конна база Асгард се намира в близост до град Сандански, на 3,5 км от резиденция „Свети врач“ в екологично чист район в местността „Камено“. От базата се открива красива спираща дъха панорамна гледка към пет планини: Пирин, Беласица, Малешевска планина, Влахина и Славянка. Още при първото ни посещение в конната база г-н Стоянов ни „запозна“ с неговите коне, като всеки си имаше име: Изи, Пагане, Гордън, Анабел, Вихрен. Позволи на учениците да наблюдават тренировката на конете и да пояздят Гордън. Запознахме се подробно с организацията на дейността на фирмата, разгледахме всички работни помещения и изучихме всекидневните грижи, които се полагат за конете. Запознахме се с персонала и техните длъжностни характеристики, научихме техники за водене на преговори, сключване на търговски сделки, разгледахме рекламните материали на конната база, сайта и социалните мрежи и др.
При срещите си с ментора усвоихме тънкостите на декупажа върху дърво и учениците собствено ръчно правиха мартенички с нашите любими кончета, които представихме на панаира ТФ ФЕСТ-2023 г. и използвахме за аранжиране на щанда.
Темата за подготовка и участие на УТФ в ТФ ФЕСТ „Млад предприемач“ е изключително актуална и с огромна практическа значимост. Свързана е с изграждането на практически умения за вземане на делови решения в определени ситуации, за да може обучаваните да пренесат по-умело и по-уверено теоретичните знания в практически умения.
ТФ ФЕСТ от 26. години се организира ежегодно от Центъра на учебно-тренировъчните фирми, който е член на Световната организация на тренировъчните фирми. ТФ ФЕСТ осъществява търговия като всяка учебно-тренировъчна фирма създаде свой онлайн магазин, чрез който да осъществява сделки с клиенти чрез фирмени канали в Discord[2] (платформа за дигитално разпространяване, вкл. провеждане на онлайн обучение). На този форум тренировъчните фирми имат възможност да са запознаят с потенциални фирми ментори (реални предприятия) и те да подберат кандидати за стажантски програми. За участието на този панаир учениците трябва да се раздадат на 100 процента и да покажат, че имат задълбочени знания и учения, че са направили голяма предварителна подготовка, че са положили много труд и че могат да поемат много отговорности.
За първи път тази година панаирът се проведе в хибридна форма- присъствено и онлайн. В двудневното вълнуващо събитие участваха над 1 000 ученици и студенти от различни държави. Чрез В2В каналите на платформата „Discord“ участниците успяха да проведат онлайн делови преговори между 124 учебно-тренировъчни фирми и да сключат над 1000 успешни сделки между 62 електронни магазина на фирмите. Присъствено участвахме 97 учебни предприятия от 33 професионални и средни училища и 1 университет от България, Испания, Румъния и Сърбия.
Самото участие в този панаир е резултат от професионалните и предприемаческите знания и умения на учениците, както и на техният физически, интелектуален и професионален труд. Те сами дават идеи за оформление на щанда на фирмата, за сайта на фирмата, за фирмения каталог, за рекламните материали, за фирмената промоция, за електронна презентация, както и успешно и самостоятелно ги реализират.
Участниците тази година се състезаваха в 14 конкурса, наблюдавани от комисии с представители на бизнеса, университетите, държавната администрация и неправителствения сектор, които оценяват основните, ключови компетенции и специфични умения на учениците и студентите, придобити в учебно-тренировъчна фирма. Така например при конкурса за „Най-добър ЩАНД“ комисия оценяваше по време на панаира:
- обозначаване на УТФ, като името на фирмата, изписано на български и на английски език, град и държава.
- оформление на щанда в съответствие с предмета на дейност.
- ефективност на организацията на работното място – лесен достъп до документи, материали и техника.
- атрактивност и уникалност на аранжировката.
- наличие на мостри.
- наличие на каталог, рекламни материали – флаери, брошури и други.
- хигиена и подредба на работната площ и работните места.
При оценяването се интервюира екипа на УТФ, наблюдаваше се неговата работа при обслужване на клиенти и се насърчаваше креативността на участниците. Учениците от УТФ ПЕГАС се справиха отлично и спечелиха първо място в конкурса за НАЙ-ДОБЪР ЩАНД!
За участието си в панаири на УТФ, учениците се подготвят с желание и вълнение. Те се учат как да водят преговори, как да сключват договори, как да проучват пазара, как да попълват първични документи и осчетоводяват сделки и др. И не само се учат, но и реално водят преговори, сключват договори, проучват пазара, попълват първични документи и осчетоводяват сделки. И изпитват удовлетворение от свършената работа в условията на голяма конкуренция.
За проверка на тезата, че приложената авторска иновативна технология на обучение чрез учебно-тренировъчна фирма води до по-високи практически умения на учениците по предмета „Работа в учебно предприятие- учебна практика“, проведох педагогическо изследване. В изследването бяха включени входно и изходно измерване на очакванията на учениците посредством анкети, педагогическо наблюдение и обобщаване на резултатите от наблюденията въз основа на методите на статистиката. Получените резултати потвърдиха изцяло моята теза и ми позволиха да формулирам следните изводи:
- обучението в УТФ променя нагласите на младите хора, дава им знания и
предприемачески умения, в полза на развитие на собствен предприемачески бизнес. Това доказва, че те се чувстват запознати и добре подготвени за стартиране на собствен бизнес, че притежават предприемачески знания и умения.
- 92% от учениците след проведеното обучение заявяват, че работата с ментор от
бизнеса е полезна за тях. Този висок процент показва, че учениците осъзнават важната роля на ментора в тяхното обучение и са доволни от него. Ползите, които те са извлекли, ще им потрябват в бъдеще.
- Акцентът е поставен върху приложимостта на образованието в личностен и
професионален план и за постигане на съответствие на образованието с потребностите на пазара на труда. А какъв по-добър начин от това да се обвърже обучението с практиката от това да се работи с ментор от бизнеса. Част от описаната технология на обучение разглежда работата с ментор от бизнеса и неговото влияние върху учебно-тренировъчната фирма.
- Учениците имат мотивация за работа в учебна фирма, оценяват, че в нея могат
да придобият желани от тях професионални компетенции и отчитат, че придобитите знания, умения и личностни качества отговарят на техните очаквания. Технологията и начина на изграждане на учебно-тренировъчната фирма засилва техния интерес, мотивация за развитие в дадена професионална област и планове в избраната професионална област.
- Участието в Международен онлайн панаир показва зависимостта между
използването на нова технология в обучението и степента на развитие на професионалните компетенции на учениците. Приложението на тази технология на обучение в УТФ в единадесети клас доказва знания от учениците за света на бизнеса и развитието на практически умения по професията.
Изводът от наблюдението като цяло е, че учениците отговорно и активно са се включили при работата с ментор от бизнеса и участието на учебно-тренировъчната фирмата на международния хибриден панаир „Млад предприемач“-2023. Технологията на обучение предизвиква техния голям интерес. Получените практически знания и умения са от полза на всеки ученик не само по всички икономически учебни предмети, но и за тяхното бъдещо развитие.
Всичко това е много актуално днес, защото образованието, обучението и ученето през целия живот са абсолютно необходими за създаването на култура на устойчиво развитие за всяка една икономика. И всички тези усилия си струват, защото днешните единадесетокласници от учебно-тренировъчната фирма са бъдещите субекти на пазара на труда!
ЛИТЕРАТУРА
- Недева, Г. (2003). Обучение чрез модел на икономическа реалност – учебно-тренировъчна фирма. София: Бюро за проекти
- Калайджиева, В. и др. (2013). Наръчник на ментора за работа с деца и младежи в риск. Бургас: Сдружение асоциация „Деметра“
- https://discord.com/
- https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-year-skills-2023_bg
Даниела Георгиева Коюмджиева
старши учител по икономически дисциплини
Земеделска професионална гимназия „Климент Аркадиевич Тимирязев“,
гр. Сандански,
e-mail: daniela.ko@abv.bg
[1] https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-year-skills-2023_bg