Представяне на модел за продуктивна работа с педагогическата колегия
за издигане имиджа на училището –
отражение на управленската компетентност на директора
В публикацията се разглежда управленската компетентност на директора като една от най-важните компетентности, които трябва да притежава един директор. Директорът на образователна институция трябва да работи не само върху личностното си израстване, но и да се старае общуването с педагогическата колегия да бъде ползотворно, което – от своя страна – ще гарантира просперитет на училището. Успешното педагогическо общуване между директора и педагогическия персонал води до подобряване на координацията; то е един от основни движещи механизми на труд, а също така и механизъм за изпълнението на държавните образователни изисквания и законовите и подзаконовите нормативни уредби.
Схематично е представен и авторски модел за продуктивна работа с педагогическата колегия за издигане имиджа на училището като отражение на управленската компетентност на директора.
Ролята на директора в изграждане на различните типове отношения с педагогическата колегия е изключително важна, защото именно той е човекът, на чиито плещи лежи отговорността да се създаде училище – модерно и проспериращо.
В този ред на мисли, от особено важно значение е да се разгледат подробно елементите на управленската компетентност, като по този начин се доказва, че чрез прилагането им се постига не само успешно общуване с педагогическата колегия, но и се работи за изграждане на имиджа и просперитета на образователната институция.
Тук е мястото да се подчертае, че лидерските качества и умението да взема правилни решения са едни от най-важните характеристики на успешния директор. Освен това в статията на В. В. Юнина открояваме и други специфичните черти, притежавани от директора на училище. Авторката откроява следното: „… директорът на едно модерно училище е:
– творческа личност, която умее да преодолява стереотипите и да намира нетрадиционни начини за решаване на проблемите, пред които е изправено училището, да създава и използва иновативни технологии за управление;
– човек, който непрекъснато работи върху себе си, върху своите професионални и лични качества;
– стратег, който вижда перспективата да развива училището си в продължение на няколко години напред;
– човек, който вдъхновява учителския колектив с примера си.
Посредством авторския модел за работа с педагогическата колегия се поставя акцент и върху факта, че когато се гласува доверие на учителя и му се предостави възможност да приложи на практика иновативната си идея, това се отразява положително не само върху учебния процес, но повлиява благотворно и на учениците. Предоставената свобода на учителя подпомага търсенето на пътища за подходящо мотивиране на учениците, относно включването им в образователния процес. От своя страна учениците също получават свобода за развиване на способностите си, както и да преобразуват натрупаното отрицателно напрежение, страховете и притесненията си в запомнящи се положителни емоции. Освен това те получават възможност:
- да приложат познанията си на практика; важна особеност тук е ролята на учителя, който не ръководи процеса, а помага само при нужда; по този начин учениците развиват и усъвършенстват уменията и способностите си;
- да дадат свобода на въображението си, като се вживяват в различни роли; често използван похват, на който е важно да се постави акцент – ролевите игри.
- да се концентрират върху поставената задача; учителят трябва да съумее да подтикне учениците си да се съсредоточават върху задачата, като успяват да отделят значимото от ненужното, същественото от излишното,
- да разкрият своята индивидуалност; цел на успешния учител е да съумее да открие силните страни на ученика и да го подтикне да изследва и представи нещо свое, лично, което го интересува и вълнува.
- да умеят да презентират продуктите си, да се изявят пред аудитория, без да се притесняват от вниманието, насочено към тях.
Наред с изявите на учениците, възможност за изява получава и самият учител. В началото на учебната година всеки учител прави поредица от разпределения, в които предвижда видовете уроци, възможностите за обобщение, както и часовете за семинарни упражнения, лабораторни уроци, контролни проверки и др. Всичко това, която прави учителя, е своеобразна рамка, в която подрежда идеите си:
- и тези, които са задължителни, т.е. съобразени с ориентирите, зададени от учебната програма, както и с изискванията, спуснати от МОН;
- и тези, които са незадължителни, т.е. посредством които учителят може да прояви възможности за творчество и креативност: в които влага собствените си идеи, свързани с приложението на иновации, интерактивни методи и похвати при преподаване на учебния материал, както и други разнообразни технологии, които да използва за разнообразяване на учебния час; идеи за визуализиране на научните знания, както и такива за прилагане на различни междупредметни връзки и/или интегративност на различни нива.
Коментирайки приложения модел, трябва да обърна внимание върху още един важен факт – в училище всички членове на училищната общност се намират в симбиоза (Вж. фигура № 1):
Фигура № 1. Модел на успешна образователна институция
а/ директорът гласува доверие на учителя и му предоставя свобода за действие и възможност за приложение на иноватиени идеи в работата му = >
б/ учителят гласува доверие на учениците и им постава индивидуални задачи, съобразени с интересите им, като по този начин те получават възможност да реализират на практика уменията си и да работят с желание и старание върху нещо любимо =>
в/ всички участници в учебно-възпитателния процес работят активно и с усърдие и прилежание, като се стремят да проявят най-доброто от себе си, което пък води до просперитет на училището.
- Коментар на управленската компетентност
Управленската компетентност на директора се регламентира от Приложение № 3, което е към Наредба № 15.
Фигура № 2. Елементите на управленската компетентност
На фигура № 2 ясно се виждат елементите на управленската компетентност – тя се състои от три основни елемента, като първият от тях е Административна и правна култура. От своя страната този елемент се подразделя на три основни подгрупи:
1.1 Познава и прилага нормативната уредба, като тук влизат познаването на: трудовото законодателство и социалното осигуряване; на функциите на държавните институции и местната администрация; на предучилищното и училищното образование; от особено значение е умението на директора да противодейства на незаконни, корупционни и други прояви, както и да не допуска действия, уронващи престижа и доброто име на образователната институция
1.2. Познава и прилага иновативни подходи в управленската практика. Тази подгрупа е с приоритет за далновидния ръководител – този, който има за цел осъвременяването и модернизирането на училището посредством прилагането на иновативни и интерактивни методи, практики, подходи.
1.3. Познава държавната политика в областта на предучилищното и училищното образование – в тази група влизат всички стратегически и програмни документи, които са свързани с развитието на институцията и които директорът трябва да познава и прилага
Вторият елемент на управленската компетентност е 2. Планиране, организиране и контрол и включва 15 подгрупи. За нуждите на писмената разработка сме извлекли три конкретни подгрупи, които според нас са с приоритет за управлението на образователната институция. Те са следните:
2.1. Притежава знания и умения за стратегическо и оперативно планиране;
2.4. Анализира резултатите от дейността на институцията и набелязва мерки за повишаване на качеството и ефективността в работата;
2.8. Осигурява безопасна и позитивна образователна среда.
Освен тях, акцент се поставя и на следните подгрупи: Директорът създава условия за оптимално функциониране на постоянни и временни комисии, екип за мотивация и подкрепа на личностното развитие на детето и ученика, Обществения съвет, Училищното настоятелство и други; Създава условия за ефективна дейност на Педагогическия съвет; Контролира системно и ефективно процесите и дейностите в образователната институция и ги документира; Установява критерии за степен на изпълнение на задълженията на екипа, като създава вътрешна система за наблюдение, оценка, обратна връзка и вземане на решения за промяна.
От всичко, което е изброено по-горе, можем да си направим извод, че в тази подрупа попадат задълженията на директора да създава условия и да следи за реда на изпълнение на поставените задачи на отделните екипи. Освен това в прерогативите му влиза и изискването да оказва контрол и да следи за обратна връзка.
Третият елемент на управленската компетентност е 3. Управление на ресурси. Тук са откроени 22 подгрупи. От тях спираме вниманието си на 8, които допълнително ще коментираме. Фигура № 3 визуализира ясно по-важните подгрупи от управленската компетентност – и по-конкретно – от елемент Управление на ресурси. По-важни сред подгрупите са: 3.1. Притежава лидерски умения
3.2. Притежава умения да формулира и да взема решения
За по-добра визуализация, илюстрираме посредством фигура № 3 част от подгрупите, влизащи в Управление на ресурси – елемент от управленската компетентност на директора. Подгрупите са подбрани така, че да отразяват различните страни на дейността на директора. Особеност на посочените подгрупи е това, че в цялостност те показват разнообразието и многоаспектността на работата на директора, както и отношенията му към педагогическата колегия и с учениците – в частност.
Фигура № 3. Елемент: Управление на ресурси и част от подгрупите, влизащи в него.
Представяне на Модела
Още със зараждането на идеята за създаване на иновативен модел на работа с учителите, работещи в Средно училище „Васил Левски“, бях воден от основната цел на цялостната ми управленческа дейност – издигане просперитета на образователната институция, на която имам честта да бъда директор. Постепенно идеята придоби очертания и се превърна в добре оформен и структуриран план за работа. За да стане моделът действащ, бе нужно да получа одобрението и на членовете на педагогическата колегия.
При създаването на модела използвах разнообразни методи: започнах с разговори-дискусии, проведени с председателите на методическите обединения. На работната среща с тях поставих задача да съберат мнения от членовете на обединенията относно мотивиране на учениците за активна работа в часовете, както и начините за разнообразяване на училищния живот. Поставих и срок за изпълнение на задачата.
Използвах и индивидуалният подход като метод. Проведох индивидуални разговори с всеки учител, изявил желание да се включи в Модела.
За по-добро визуално представяне на идеята на конкретния учител, той трябваше да попълни индивидуална карта (нарекох подхода Метод на индивидуалните карти). Картите бяха оформени еднотипно – всяка идея трябваше да бъде разяснена подробно в картата, както и да бъдат посочени учениците, с които ще се реализира идеята.
Включих и използването на още един иновационен метод: всеки учител, включен в модела, има за задача да публикува в сайта на училището проведената от него дейност.
Друг метод, който използвах, бе анкетирането. Бяха проведени две отделни анкети:
а/ първа анкета – проведена в началото, преди оформянето на идеята за прилагане на модела;
б/ втора анкета – проведена след апробирането на модела.
Целта на анкетите бе да се провери мнението относно проведената дейност (или за всички дейности), включена в Модела.
За да визуализирам връзката между управленската компетентност на директора и мотивирането на педагогическата колегия за реализиране на Модела, представям таблица – тя съдържа две графи. В първата графа са представени всички подгрупи от елемента Управление на ресурси, който е част от Управленската компетентност.
Във втората графа е направен коментар на посочените подгрупи, като всяка от тях е съотнесена към успешната работата с екипа, който ще реализира предвидения за изпълнение Модел на продуктивна работа с педагогическата колегия за издигане престижа на училището – отражение на управленската компетентност на директора
Управленска компетентност, елемент Управление на ресурси | Коментар на част от подгрупите, съотнасяне към Модела за работа с педагогическата колегия |
3.1 Притежава лидерски умения | Използване на управленческите ми качества, както и уменията ми за ръководене, за успешното реализиране на Модела, като целта е да се направлява екипа, който ще бъда ангажиран |
3.2 Притежава умения да формулира и да взема решения | Формулирано решение: посредством прилагане на Модела, да се достигне просперитет и да се издигне имиджа на училището |
3.3. Разпределя отговорности и делегира правомощия за постигане целите на образователната институция | На работната среща, при коментирането на Модела, отговорностите ще бъдат разпределени, като на всеки учител ще бъдат делегирани правомощия относно постигането на целите си. |
3.4. Изгражда ясна представа за желания резултат от съвместната работа на екипа за постигане на целите. | На работната среща е изградена ясна представа за постигане желания резултат |
3.5. Определя насоките, целите и задачите за развитие на образователната институция и изготвя адекватен план за изпълнението им | На работната среща са представени насоките; предстои да се изготви адекватен план за действие. |
3.6. Планира ефективно, разпределя и управлява човешките, материалните, финансовите и информационните ресурси | В частност – за прилагане на модела е необходимо ефективно разпределение на човешките ресурси. |
3.7. Познава и прилага подходи, методи и добри практики в областта на управлението и развитието на човешките ресурси | Използвам като метод беседата, както и дискусиите с членовете на педагогическата колегия; използвам индивидуалния подход, както и принципа на диалогичност, като давам възможност за индивидуална изява на колегите, с цел планиране на творческа изява и/или добра практика |
3.8. Познава и прилага информационните и комуникационни технологии, както и информационните потоци в хоризонтална и вертикална посока за ефективно управление на дейностите | На работната среща са изградени информационните потоци и във хоризонтален, и във вертикален план. |
3.9. Създава ефективна организация на труда в образователната институция | Оформянето на модела е свързано със създаването на ефективна организация |
3.10. … | – |
3.11. Подкрепя наставничеството на млади и новоназначени педагогически специалисти | В подкрепа на младите специалисти – участници в Модела, е предвидено в работата си те да бъдат подкрепяни от други колеги с повече опит |
3.12. Създава атмосфера на сигурност, доверие, толерантност, сътрудничество и взаимопомощ в екипа | С цел създаване атмосфера на сигурност, доверие, толерантност, сътрудничество и взаимопомощ, предвиждаме в екипа за приложение на Модела да се включат само учители, които са проявили жалание за това. |
3.13. Стимулира педагогическите специалисти за създаване, прилагане и популяризиране на иновации и добри практики | ОСНОВНА подгрупа – приложението на Модела е пряко подчинено на тази подгрупа от елемента Управление на ресурси |
3.14. Прилага индивидуален подход към членовете на екипа и ги мотивира за професионално развитие в съответствие със стратегията за развитие на институцията. | Индивидуален подход бе използван при разговорите с учителите, изявили желание за включване в реализирането на Модела |
3.15. Създава условия за стимулиране на творческите изяви на децата и учениците
(…) |
Учителите имат свобода на достъп до материалните ресурси (както и до цялостната материална база на училището) при подготвянето на творческата си и/или иновативна изява. |
3.19 Създава материални условия за реализация на образователния процес чрез разнообразни технически и дидактически средства, оборудвани и поддържани функционални класни стаи, кабинети, работилници, лаборатории и др. съгласно изискванията на държавния образователен стандарт за физическа среда | В учлището са създадени реални условия за използване на разнообразни технически и дидактически средства; оборудвани и добре поддържани са класни стаи, кабинети, лаборатории и др. Част от тях ще бъдат използвани от учителите за реализиране на Модела |
3.20 Създава физическа среда със здравословни и безопасни условия на обучение, възпитание, социализация и труд
|
В училище е създадена среда, характеризираша се като пространство със здравословни и безопасни условия на обучение, възпитание, социализация и труд |
Относно резултатите на реализирания модел трябва да отчета, че се включиха огромен брой колеги, които представиха добра педагогическа практика. А именно това, че много колеги харесаха идеята и се включиха в апробирания Модел показва, че директорът е открил и приложил правилен метод за комуникация с учителите. Доказа се, че когато се гласува доверие на учителя сам да избере начина или дейността, посредством които да мотивира учениците си да участват в учебните часове, тогава часовете стават по-интересни и се харесват на учениците. Това от своя страна допринася за издигане авторитета на учителя и – съответно – издига и престижът на училището.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
Балкански, Петър. Училищен мениджмънт. София: ИК „Ласка”, 2001, кн. І и ІІ.
Георгиева, Г. Реализирането на интерактивен учебен процес – предизвикателства, трудности и митове. Педагогика, 4, 2008
Георгиева, Ваня, Светлана Николаева. Образователен мениджмънт. Организация и управление на образователни дейности, институции и проекти. София: Издателство Аскони издат, 2001
Гоцевски, Траян. Образователен мениджмънт. – София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2004.
Гюрова, Вяра, Ваня Георгиева, Ваня Божилова, Божидара Кривирадева. Въпроси на образователния мениджмънт. Габрово: Издателство Екс-Прес, 2009.
Делинешева, М. Методът на проектите за мотивиране на учениците за учебно-познавателна дейност в обучението по физика. Педагогика, 2006
Дойков, Д. Иновационни проекти в областта на проектното, практическото и проблемно – ориентираното обучение.
Иванов, И. Интерактивни методи на обучение //В: Юбилейна научна конференция с международно участие 50 години ДИПКУ – Варна, на тема: „Образование и квалификация на педагогическите кадри–развитие ипроекции през ХХІ век”, 2005
Иванов. И. Педагогическата интерактивност //Иновации и интерактивни технологии в образованието. С., 2012
Иванов, И. Интерактивни методи за работа в мултикултурна среда. // Наръчник. – Ш., 2013
Костова, З. Как да учим успешно. Иновации в обучението, Педагог 6, 1999
Кръстева, С. Отношение на учителите към иновациите в средното образование. Педагогика, 8, 2007
Маджарова, Калина, Виолета Мирчева, Станка Ташева. Директорът на училището и работата му в екип. – София: Издателство „Национален институт по образование“, 2002.
Маркова, Зл. Интерактивните методи – необходимо условие за субективно ориентирано обучение. Образование 1, 2010
Марулевска, К. Активизиране на синергетичния потенциал на метода на проектите в условията на класно-урочната система. Педагогика, 2, 2008
Милова, Румена. Съвременният училищен директор – администратор или образователен мениджър. – / Електронното списание i-Продължаващо образование.
Виж на: https://diuu.bg/emag/3885/, посетен на 14.07.2023.
Мирчева, Ил. Проектното обучение – мост между традицията и иновацията. Начално образование, №1, 2007
Митрополитски, М. Директорът – мениджър. Управление на образованието. София, кн. 11, 1991.
Недкова, А. Учебната работа в екип – фактор за формиране на професионална компетентност в колежанското образование. Педагогика, 5, 2007
Попкочев, Траян. Училището: учеща (се) институция: същност и бариери. – /Сп. Педагогика, бр. 12, 2007.
Радев, Пламен. Основи на вътрешния училищен мениджмънт. Пловдив: УИ. „П. Хилендарски“. 2008.
Радев, Пламен. Иновациите в различните видове общински и държавни средни училища. – / Сп. Образование и технологии, Сб. 1, Пловдивски Университет „Паисий Хилендарски“, 2010.
Радев, Пламен. Оптималният стил на ръководство в училищната организация. Практически наръчник за управление и развитие на училището. София: Раабе, 2010.
Ранев, Ал. Личностно – професионален профил на учителя като мениджър на иновационни дейности. Педагогика, 4, 2008
Узунов, Филип. Харизматичното лидерство (политология, психология и психофармакология), София: Фабер, 2006.
Филипов, Александър. Училищният директор – образователен лидер и професионален мениджър. – / Бизнес управление, Година XXXI, кн. 2, 2021, с. 40-55.
Христов, Стефан. Стратегически мениджмънт. София: УИ „Стопанство”, 2009.
автор
Стелиян Иванов Тотев – директор СУ,, Васил Левски“ гр. Дулово