Дидактически аспекти при изучаването на сонорните съгласни (м, н, л, р, й)
Снежина Георгиева Чекелова
СУ „Св. Климент Охридски“
Гр. Добрич
Резюме: Обучението по български език и литература в начален етап на основната образователна степен е свързано със запознаване на учениците с езиковите факти, правописните, правоговорните и пунктуационните правила. Чрез обучението по български език трябва да се постигне съзнателно и трайно овладяване на програмния материал; да се създадат у учениците умения и навици за правилно и целесъобразно приложение на знанията в устната и писмената реч. За да отговори на изискванията на динамично променящия се и сложен живот и на свързаните с това потребности на младата личност, училищното обучение по български език интегрира обучение по език, по текст и по култура. От предимно информативно то се преориентира в развиващо способността на детето да си служи с езика.
Ключови думи: сонорни съгласни, изучаване, правопис, особености, специфика
Изложение: Съставна част от обучението по български език и литература в I – IV клас е обучението по правоговор и правопис, тъй като то осигурява онова равнище на езикова култура, което е необходимо за общуването чрез устна и писмена реч. Българският език и литература е един от основните учебни предмети в системата на началното обучение. Чрез него се моделира речевото поведение на ученика като социална интеракция, като когнитивен процес, като идентификация и самоизява в съвременния свят.
Учебният предмет български език и литература в началния етап на основната образователна степен има комплексен характер и поставя основата на системно изучаване на български език и литература в следващия образователен етап. В центъра на двете предметни области са комуникативноречевите умения, чрез които се гарантира практическата насоченост в обучението.
Цели и задачи: Целите в училище се делят на най-общи, общи, специфични и конкретни. най-общи са целите, чиято формулировка се съдържа в нормативните актове за образованието в България. Те се ориентират към развитие на личностния потенциал на учениците и към формиране на тяхната култура.
Принципи: Обучението по български език и литература в първи клас се характеризира с редица специфики, породени от особеностите на самия учебен предмет: комплексност, пропедевтичен характер, практическа насоченост. Включеното учебно съдържание е подчинено на основни дидактически принципи:
- Нагледност и достъпност – съобразено е с психофизиологическите възможности на първокласника (нагледно-образно мислене, неустойчиво внимание).
- Интегралност и междупредметни връзки с учебните предмети математика, музика, изобразително изкуство, околен свят, технологии и предприемачество.
- Вариативност на учебните задачи – подходът е от задачи с по-ниска степен на трудност към задачи, чрез които се реализира надграждане на знанията и уменията, развиват се критическо мислене и самооценка.
- Диференциация на обучението – технологичния модел предоставя възможности за решаване на различни по своя характер учебни задачи както спрямо равнището на развитие на устната реч, така и спрямо формиране на четивни и графични умения.
Обучението по български език и литература в първи клас носи своите специфики и на всеки от етапите в обучението (предбуквен етап, буквен етап).
Методи и средства: Съществува голямо многообразие от методи на ограмотяване. В съвременната методическа наука това многообразие е сведено до три основни групи: синтетични, аналитични и аналитико-синтетични методи.
С изучаването на сонорните съгласни (м, л, н, р, й) учениците трябва да запомнят характерните им особености – м, л, н, р, й са съгласни звукове, не образуват сами сричка, към шума, който се чува при произнасянето им, е прибавен и глас (шумът е придружен от глас). Продължава работата по развитието на речта и обогатяването ѝ с нови думи. Съставят се изречения по дадени думи. Разказват се приказки по серия картинки.
Методическа разработка на урок за начално ограмотяване (четене)
- Вид на урока: Нови знания. Урок за запознаване с нов звук и буква.
- Тема: Съгласните звукове и техните букви.
- Лексикална тема: Запознаване със звук и буква „М”.
Езикови компетентности: четене на думи и кратък текст.
Контекст на дейност за урочната единица:
Изговор на думи по картина и определяне мястото на новия звук. Свързване на звуков и буквен модел. Четене на срички, думи, имена. Четене на думи и свързване в картина. Четене на текст по изречения и цялостно. Четене и изговаряне на скороговорка.
Цели:
- Изграждане на представи за звука м като съгласен звук
- Да се развиват умения за разпознаване на звука М, главна и малка печатна буква Мм.
- Да се формира умение за четене на отворена и затворена сричка.
- Усъвършенстване на уменията за звуков анализ на думи и формиране на умения за четене чрез догадка по звукови модели.
- Формиране на начални умения за слято четене на дума.
- Развитие на уменията за устна реч – съставяне на разказ по сюжетна картина.
Методи и форми: Наблюдение. Устно обсъждане. Репродуктивни, творчески и практически дейности. Четене на глас. Четене на изречения по картина. Подборно четене. Откриване в изречения от текста думи с м .
Компетентности като очаквани резултати:
- Открива звуковете в състава на думата и се ориентира в последователността им.
- Разграничава гласни от съгласни звукове, звук от буква.
- Разпознава печатните букви.
- Различава малка и главна буква.
- Усвоява механизъм на четене. Чете срички и думи слято.
- Открива звук м в различни позиции на думи и прави звуков анализ.
- Умее да „чете“ думи и изречения по схеми с различни позиции на буквата м – четене по догадка.
- Самостоятелно открива думи и названия на предмети, в които се съдържа звукът м.
- Моделира звуков състав на двусрични и трисрични думи. Свързва правилно думите в изречението.
Понятия: звук и буква, съгласен звук.
Ход на урока
Структурни
компоненти |
Дейности | Методически
Инструментариум |
|
Организация на
Класа за работа |
Учител | Ученици |
|
Актуализация – Подготовка за мотивирано съобщаване на темата. – Мотивирано съобщаване на темата. |
За въвеждане на темата слушат песента: „Песен за мама“
|
Анализират песента и стигат до звук „м“ |
Беседа |
Запознаване с новият звук. Изучаването на новият звук в три аспекта: -акустичен; -артикулационен; -функционален. |
Всички заедно изговарят звук „м”.
Учителят пита дали се чува звук или шум, когато се произнася ….. Отново всички заедно произнасят звук „м”. Коментират дали срещат преграда при произнасянето му? Може ли този звук да образува сам сричка? Може ли да се изпее? Прави се извод, че М е съгласен звук. Моделира се със синьо квадратче. |
Всички ученици изговарят звук „м”
Учениците усвояват съгласния звук „м“ и неговата характеристика при произнасянето се чува шум, придружен с тон, трудно се учленява, самостоятелно не образува сричка, а се свързва с гласни. |
Беседа |
Представяне на звука в различни фонетични позиции: силна позиция, слаба позиция, различни позиции. Откриване на звука в думите и сричките |
Следва игра – „Ловци на звукове”. Учителят казва различни думи, учениците пляскат, когато чуят звук „м” в началото на думата. Учениците се разделят на групи. Първа група назовава думи, които започват с М. Втора група думи, в които звук „м” се чува в края на думата
И трета група ще кажат думи, в които този звук се чува по средата.
|
По няколко ученика от редица казват думите
|
Игрови метод
|
Запознаване с печатните букви на новият звук
Откриване на звука в думите и сричките
|
Учителят показва карта, за да видят учениците как изглежда буквата на звук „м”. Това са главна и малка печатни букви Мм. Анализ на елементите и позиционирането им, както и на функциите на малка и главна буква Мм. Запознаване с букви М в различен шрифт, представени в лентата за езикови задачи.
……………. Осъществява се с опора на картинката, която описва уютна домашна обстановка, в която мама чете приказки на Ема, а до тях са Мечо и Котана. Ориентирането в описаната в картината ситуация се подпомага с въпроси: Кои са героите на картината? Какво прави мама? как се чувства Ема? По какво разбра? и т.н. Моделират се думи. В лентата за езикови задачи се прави звуко-буквен и сричков анализ на думите – мама, дом, комин с откриване на позицията на звука М. |
Разглеждат, сравняват, оприличават буквите
Разглеждат картинката. Назовават нарисуваното. Определят звук „м“ в думата мама. Определят колко пъти чуват звука „м“в думата .
Коментират се добрите взаимоотношения в семейството, които се виждат в картинката. Съставят кратък разказ за общуване и преживявания в своето семейство. |
Беседа
Дидактични средства – карти
Работа с буквар |
Четене на срички |
.
След работа със звуковите модели се преминава към четене на срички. Усвоява се алгоритъма за четене на затворени и отворени срички. |
Учениците четат срички |
Игрови метод – работа на дъската
Беседа Работа с буквар
|
Четене на думи |
Чрез поетапно изговаряне на сричките се осъществява подготовка за четене на първите думи чрез сричкосливане. Тълкуване и интониране на възклицателните думи-изречения Мама! Мааме! Еееема! Ммм! | В лентата за езикови задачи се четат първите думи чрез отнемане, прибавяне, заменяне на звукове и срички: а, ма, ама, мама, маме, Ема. |
Работа с буквар |
Четене на изречения |
Четене по догадка:
Съставят се изречения и кратък текст по илюстрация.
|
Първокласниците съставят изречения и кратък текст по илюстрация в буквара. |
Характеристика на героите; изказване на мнение чрез съчиняване на кратък устен текст
Игрови метод
Работа с буквар лексикална и синонимна работа по текста
Описание на сюжетна картина
|
Обобщение |
Обобщават се характеристиките на звук „м“ |
Методи и форми на оценяване: Оценяването се осъществява текущо и в края на урока чрез звуко-буквени модели, четене на срички и думи с М, практическо разграничаване на езиковите и речевите единици, съставяне на различни по цел на общуване изречения и на кратки текстове по картинна опора.
Заключение: Като следваме целта на обучението по български език и литература в първи клас – началното ограмотяване, като предпоставка за осъществяването на езиков и литературен образователен процес, за интелектуалното и речевото развитие на учениците се стремим към постигането на активно учене в четене и писане с оптимално разгръщане на личностния и творческия потенциал на ученика. Максимално внедряване на комуникативна насоченост на обучението по четене и писане и проектиране на овладяването им, като две нови форми на опосредствено общуване, които значително разширяват комуникативните компетентности на детето и възможностите му за взаимодействие със света.
Най-важното нещо в първи клас е децата да се научат да учат – да изградят навици за учебен труд и самостоятелно учене. Да се засили мотивацията и увереността на децата и да укрепне самочувствието им, че навлизат в един сложен, но много атрактивен свят – светът на знанието.
Един мотивиран ученик с лекота ще помни получените знания и ще ги прилага успешно в конкретни ситуации.
Литература:
- 1. Василев Хр., Иванов П., Методическо упътване към буквар, София 1952
- Василев Хр., Йорданов Ив., Пасанджийски Г., Методика на обучението по български език и литература в началното училище, „Народна просвета“ 1955
- Георгиев Л., За обучението по български език в началното училище, „Тилиа“ ООД, 1997
- Георгиева М., Йовева Р., Здравкова Ст., Обучението по български език и литература в началното училище, Шумен 2005
- Здравкова Ст., Методика на обучението по български език в началното училище, „Хермес“
- Здравкова Ст., Методика. Основни въпроси на обучението по български език и литература в началното училище, Благоевград 1998
- Здравкова Ст., Власева Т., Тунева Р., Драганова Т., Врачовска М., Книга за учителя по български език и литература, „Анубис“
Автор: s.chekelova@klohridski.com