МОДЕЛ НА ОБУЧЕНИЕ ПО ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ ЧРЕЗ ПРИЛАГАНЕ НА ПРОЕКТЕН ПОДХОД В ПРОФЕСИЯТА „РЕСТОРАНТЬОР“
(МОДУЛ „ПРИЛОЖНИ ПРОГРАМИ“ – ДЕВЕТИ КЛАС)
Силвия Енчева Димова-Каваримова, старши учител по информационни технологии, Професионална гимназия по туризъм „Иван Вазов”, гр. Несебър
Резюме. Настоящата статия разглежда модел на обучение по информационни технологии чрез прилагане на проектен подход. Експерименталното обучение е реализирано с ученици в девети клас от професия „Ресторантьор“. Модела на обучение обхваща модул „Приложни програми“ с теми „Шаблони и теми в текстов документ“ и „Техники за пресмятания в електронна таблица“.
Проекта върху който работят изследваната група ученици е „Създаване на информационен продукт – Рецептурник“. Учениците са разпределени в екипи с поставени конкретни задачи за изпълнение. Моделът е центриран върху разработването на учебни задачи, включени в изпълнението на тематичния проект, чрез които се усвоява трайно и осъзнава предназначението на инструментариума в използваното програмно средство. Проектът позволява на учениците да дават и получават обратна връзка за работата си, за да подобряват продукта и/или да задълбочат изследването.
Използваната методика за оценяване е точкова и оценъчна. Анализът на резултатите показва, че учениците, които са се подготвили и участвали в проектния подход имат по-високи постижения от останалите ученици.
Въведение
Проектно-базираното обучение (ПБО) се очертава като една от най-ефективните форми на ангажиране и обучение на учениците. Концепцията за ПБО възниква в края на XIX век с Джон Дюи, който е една от най-влиятелните фигури в областта на образованието. Дюи е привърженик на активното учене и вярва, че учениците трябва да бъдат активно ангажирани в учебните процеси, вместо пасивно да получават информация от учител. ПБО се базира на концепциите за позитивизма и прагматизма. Концепцията за ПБО се споделя и доразвива и от други педагози, психолози и практици в началото на XX век, като едни от най-популярните са Уилям Килпатрик, Руфъс Стимсън[1].
Според изследователи от този период учениците е необходимо да могат да решават проблеми от реалния свят чрез свързване на учебните дейности с по-широк контекст, който се простира отвъд стените на класната стая. Философия на образованието се корени в обучение, базирано на запитвания, при което учениците задават въпроси и откриват решения чрез участие в практически дейности.
Работата по проекти дават възможност на учащите се да си поставят цели, да участват в изпълнението им, свързани с планиране, организиране, проучване, оценяване и събиране на информация от различни източници.
Знанията, които учениците придобиват в процеса на експерименталната работа, са предварително определени в ДОС.
Най-важното е всяко постигнато знание и умение да се приложат на практика. Учениците да се убедят, че това, което са направили и научили допълнително, ще бъде полезно и приложимо в процеса на работата в училище. Плануват се дейности, които на практика ще покажат значението на експеримента.
Проект – „Създаване на информационен продукт – Рецептурник“
В рамките на един учебен час запознавам класа с проекта – „Създаване на информационен продукт – Рецептурник“. Това е моментът, в който трябва да ги мотивирам, за да реализират идеята ми и да постигнем заедно високи резултати. Демонстрирам различни примери и шаблони. Учениците са разпределени в три екипа включващи по четири деца, които от своя страна избират ръководител на проекта. Всеки екип трябва да подготви и представи рецепти от съответната кухня:
Екип 1. Българска кухня;
Екип 2. Италианска кухня;
Екип 3. Турска кухня.
Ръководителят извършва планиране на дейностите и задачите по реализиране на проекта между членове на екипа, като определя и крайните срокове. На учениците от един екип се дава възможност да подготвят и представят рецепти от съответната кухня за:
- Предястие;
- Супа;
- Основно ястие;
- Десерт.
Всеки член на екипа избира едно от четирите направления. Избора на конкретното ястие от всяко едно направление се съгласува в екипа. За избор на ястие се използва специализирана литература – „Сборник рецепти за заведенията за обществено хранене“. С този сборник учениците работят в часовете по учебния предмет кулинарни техники и технологии. В него всички рецепти са представени за десет порции, затова учениците изчисляват необходимите продукти за пет порции в грамове. Прави се изчисление и за цената на всеки продукт според грамажа.
За да се работи по-лесно ръководителят на всеки екип създава организация за работа в споделена среда. Спазвайки сроковете, всеки член на екипа изпълнява своите дейности, а ръководителят следи и отчита изпълнението на отговорностите в срокове, като поддържа постоянна комуникация с членовете на екипа.
Моделът е центриран върху разработването на учебни задачи, включени в изпълнението на тематичния проект, чрез които се усвоява трайно и осъзнава предназначението на инструментариума в използваното програмно средство, вместо заучаването и механичното изпълнение на последователност от стъпки.
Във връзка с това представям подробен модел на проекта с който учениците трябва да въведат иновацията:
ТЕМА
„Създаване на информационен продукт – Рецептурник“
ЦЕЛ
Да се изследва ефективността на създадения и приложен модел на обучение по информационни технологии в девети клас в контекста на професионалната реализация.
КЛАС: 9. Б клас
РЕСУРСИ
MS Word, MS Excel, „Сборник рецепти за заведенията за обществено хранене“, сайтове за кулинарни рецепти.
МЕЖДУПРЕДМЕТНИ ВРЪЗКИ
Кулинарни техники и технологии, български език и литература, английски език.
ПРОЦЕС
- Като изполвате възможностите на програмата MS Word, създайте собствена цветова тема, шрифт и ефекти за представяне на съответната кухня;
- В горен колонтитул запишете името на съответната кухня ( българска, италианска или турска) за екипа;
- Подберете подходящи графични изображения и графики;
- Създайте шаблон за да опишете и оформите начина на приготвяне на съответното ястие. За да се представят необходимите продукти вмъкнете електронна таблица, която да включва следните колони:
Продукти за 10 порции, Брутно тегло (г), Нетно тегло (г), Тегло на една порция (г), Тегло на пет порции (г), Цена;
- Въведете необходимата информация за всяка колона като използвате „Сборник рецепти за заведенията за обществено хранене“;
- В полетата Тегло на една порция (г) и Тегло на пет порции (г) създайте формули за да изчислите необходимите продукти за една и пет порции;
- В полето Цена изчислете цената на всеки продукт според грамажа;
- Създайте технологичната схема на приготвяне на всяко ястие от съответната кухня като използвате знанията си по предмета кулинарни техники и технологии;
- Ръководителят на всеки екип е необходимо да поготви кратко представяне на съответната кухня и да оформи информация във файла, който не трябва да надхвърля повече от пет страници с шрифт Times New Roman, 12;
- Всеки готов проект се разпечатва и се представя от ръководителя пред останалите ученици в групата в рамките на 6 минути.
ВРЕМЕ
По т. 1, 2 и 3 от процеса учениците разполагат с един учебен час (40 мин.);
По т. 4, 5, 6 и 7 разполагат с два учебни часа;
По т. 8 и 9 – два учебни часа;
По т. 10 в рамките на един учебен час се представят проектите.
ОЦЕНКА
Всеки представен проект се оценява по предварително зададени критерии.
Проектът позволява на учениците да дават и получават обратна връзка за работата си, за да подобряват продукта и/или да задълбочат изследването.
Оценяване
Особено важно е да се оценяват развитието и постиженията, т.е. постигнатите резултати от ученика, а не неговото незнание. В началото на работата учениците са запознати с критериите за изработка и начина на оценяване на дейностите им по поставените задачи (Tаблица №1)
Оценявам индивидуалния принос на всеки ученик, освен от собствени наблюдения получавам информация като всеки екип направи анализ на работата си и на всеки член от екипа, както и всеки член на екипа да се самооцени и да оцени приноса на останалите в екипа за да се постигне крайния резултат.
Използвам наблюдението като метод за да проследя протичането на дейността на отделните екипи.
Методиката за оценяване, която ще използвам е точкова и оценъчна.
Екипите се оценяват по следните показатели:
- Обща характеристика;
- Проектиране;
- Създаване на формули в електронна таблица;
- Създаване на технологични схеми;
- Модели на поведение и умението за работа в екип;
- Представяне и защита на проекта.
Показатели | Критерии | Брой точки | |
Обща характеристика | 1. Подбор, обработка и анализ на информацията; | 1 | |
2. Оригиналност; | 1 | ||
3. За спазване книжовноезиковите норми на българския език; | 1 | ||
4. Степен на завършеност. | 1 | ||
Проектиране | Покрива изискванията на поставените задачи: | ||
1. За създаване на собствена тема; | 2 | ||
2. За създаване на горен колонтитул с името на съответната кухня; | 1 | ||
3. За създаване на шаблон и оформление на графични изображения; | 2 | ||
4. За създаване на електронна таблица и въвеждането на необходимата информация. | 1 | ||
Създаване на формули в електронна таблица | Познава интерфейса на програмата: | ||
1. Спазва правилата за създаване на формули за да се направят необходимите изчисления; | 2 | ||
2. Използва вградените функции. | 2 | ||
Създаване на технологични схеми | 1. Спазва необходимите размери и пропорции; | 2 | |
2. Естетическо оформление. | 2 | ||
|
1. Организация на процеса; | 3 | |
2. Ефективна работа и управление на времето. | 3 | ||
Представяне и защита на проекта | 1. Оформяне на цялата информация във файла, съхраняване и разпечатване; | 2 | |
2. Представяне на общия продукт от ръководителя; | 2 | ||
3. Всеки член защитава своята роля/принос в екипа. | 2 | ||
Максимален брой точки: | 30 |
Таблица №1 Критерии и показатели за оценяване на проекта
Заключение
Анализът на резултатите показва, че учениците, които са се подготвили и участвали в проектния подход имат по-високи постижения от останалите ученици.
Успешно приложеният създаден авторски модел влияе положително върху обучението и осигурява по-добро разбиране на учениците и техните потребности. В резултат учениците придобиват ключовите компетентности от Европейската референтна рамка, например Компетентност за грамотност, Цифрова компетентност, Лична, социална компетентност и умения за учене, Гражданска компетентност, културно съзнание и компетентност за изразяване.
Оценяването работата в екип на учениците, доказва висока степен на удовлетвореност от учениците в часовете по информационни технологии.
Литература
- Митова, Д. Проектно ориентирано технологично обучение. Теория и методика. Благоевград, 2011, стр. 14-17
[1] Митова, Д. Проектно ориентирано технологично обучение. Теория и методика. Благоевград, 2011, стр.14-17