Ролята на електронните тестове в обучението по математика за подобряване на резултатите на учениците
Светослав Огнянов Стаменов,
старши учител по математика,
Първа английска езикова гимназия, гр. София,
svetoslav.stamenov@edu.mon.bg
Електронният тест е приложение за проверка на теоретични знания и практически умения под формата на дидактически тест. Представлява дидактически тест, проведен в електронна среда. Електронният тест дава възможност за персонализирана обратна връзка на всеки ученик, предоставя на учителя обобщени данни, както за цялостното представяне на всички ученици, така и данни за всяка една от тестовите задачи, съдържащи се в електронния тест. Съществуват различни приложения, които предлагат използването на динамични електронни тестове – Quizizz, Kahoot!, Google Forms, Microsoft Forms, EdApp, Socrative и други.
Ключови думи: електронен тест, дидактически тест, тест, електронна среда
Използването на електронен тест дава възможност бързо и обективно да се диагностицират придобитите знания и умения от учениците. Освен за диагностична функция, електронният тест има и обучаваща функция. Използването на електронния тест повишава мотивацията за учене, познавателната дейност на учениците, стремежа у учениците за подобряване на своите резултати, дигиталните им умения. Електронният тест гарантира обективността на оценяването, безпристрастното установяване на придобитите теоретични знания и практически умения от процеса на обучение.
Използването на електронния тест улеснява значително учителя. Използването на тест в електронна среда спестява време на преподавателя, нужно за проверката на всяка една от тестовите работи на учениците. Тази проверка се извършва автоматично – от използвания софтуерен продукт за електронно оценяване. Дава се възможност за бързо оценяване на голям брой ученици и даването на обратна връзка на всеки един от тях, състояща се в правилни и грешни отговори, общ брой точки и получена оценка. Използването на електронните тестове в процеса на обучение предоставя на учителя възможността да проследи напредъка на всеки един от учениците, да идентифицира най-често срещаните грешки от обучаемите.
Въпреки големите възможности, които съвременните информационни технологии предлагат, повечето системи за създаване на интерактивен електронен тест включват използването на ограничен брой различни варианти на тестови задачи. Всяка тестова задача се характеризира с име, контекст (предусловие), предметна област, към която се отнася, конкретно условие и множество от ресурси – оценка, време за изпълнение, трудност и други.
Приложенията за създаване на динамичен електронен тест поддържат различни функционалности:
- статичен/динамичен тест – позволява промяната на последователността на въпросите при различните ученици, промяната последователността на дистракторите във всяка задача
- затворен/полуотворен отговор – дава възможност за въпрос с избираем или със свободен кратък отговор
- едновариантен/многовариантен отговор – предоставя се възможност за включване на въпрос със затворен отговор. Може само един от предложените отговори да бъде правилен или може няколко от предложените отговори да бъдат верни
- оценяващ/обучаващ тест – позволява на учениците да разберат своите правилни/грешни отговори след края на целия тест или след всеки отговор на поставен въпрос
След провеждането на електронния тест учителят лесно може да обработи резултатите на учениците. Той получава таблично систематизирана информацията, както за всеки един от учениците, така и за целия тест. За учениците информацията, която е обобщена съдържа колко точки има всеки ученик, на кои въпроси е дал правилен/грешен отговор, колко време е било необходимо ученикът да даде отговор както на всеки въпрос, така и за целия тест. Предоставената информация за целия тест включва колко ученици са отговорили правилно/грешно на всеки въпрос, какъв процент от учениците са посочили всеки един от дистракторите от всеки един от въпросите, както и средното време, необходимо за отговор на всеки един от въпросите.
Преди започване на динамичния електронен тест учителят задава как ще се проведе тестът – динамично или статично, обучаващо или оценяващо. Той има възможността да укаже времето за провеждането както на целия тест, така и на всеки един от въпросите по отделно. Друга настройка, която преди провеждането на теста се определя е дали учениците ще получават информация за правилен/грешен даден отговор веднага след посочването на отговора на конкретния въпрос, или ще получат тази информация след приключването на целия тест.
В настоящата статия е разгледано създаването на електронни тестове с помощта на софтуерния продукт Quizziz. Quizizz е безплатна онлайн платформа, която позволява създаването и решаването на тестове. След като учителят създаде тест, той трябва да предостави на учениците, които ще го изпълняват шестцифрен код. За да решат теста, учениците могат да използват всяко електронно устройство, което има уеб браузър – мобилен телефон, таблет, компютър и други.
Въпросите, на които учениците трябва да отговарят се получават в различна последователност за всеки един от участниците по време на теста. Освен че платформата разбърква последователността от въпроси, то и последователността от предложени отговори е различна при всеки един от учениците.
След като тестът приключи, учениците се оценяват автоматично. Те получават обратна връзка за броя верни отговори, броя грешни отговори, кои са въпросите, които са сгрешили, както и процентът на успеваемост.
Първата стъпка в създаването на електронния тест е въвеждането на тестовите въпроси и техните отговори. При създаването на първия тестови въпрос учителят въвежда и заглавието на електронния тест. Quizziz позволява вмъкването на изображение и математически символи, както в условието на въпроса, така и при въвеждането на отговорите.
След въвеждането на текста на въпроса, учителят продължава с въвеждане на отговори към въпроса. Под подразбиране тестовите въпроси в платформата Quizziz предлагат четири възможности за отговор, но авторът на теста може да добави допълнителна 5-та възможност за отговор. Повече от 5 възможности платформата не позволява да се въвеждат. След въвеждането на въпроса и последващите го отговори, учителят посочва кой е правилният отговор. Отново в този етап от създаването на електронния тест той определя времето, за което ученикът трябва да даде отговор на този въпрос. За целта в платформата има падащо меню, чрез което се предоставя избор – от 5 секунди до 15 минути за отговор на конкретния въпрос. След въвеждането на цялата тази информация учителят запазва този тестови въпрос и преминава през същия процес за въвеждането на следващите въпроси от електронния тест.
Фигура No. 1
Създаване на тестови въпрос
След като всички тестови въпроси са въведени, то вече учителят може да използва вече създадения динамичен електронен тест. След като се стартира електронният тест, преподавателят може да избере дали да се разбъркват въпросите и отговорите, дали веднага след отговор от страна на ученика да се визуализира дали отговорът е верен или грешен, както и други допълнителни настройки. След избирането на тези опции, учителят получава 6-цифрен код, който трябва да предостави на учениците. Именно чрез този код те влизат в платформата, за да изпълнят теста.
Фигура No. 2
Стартиране на електронен тест
След като всички ученици са влезнали в платформата, то учителят стартира теста. В процеса на провеждане на теста преподавателят вижда в реално време всеки един от учениците на колко въпроса е отговорил, колко правилни и грешни отговори има към момента.
Фигура No. 3
Изпълнение на електронен тест
След приключване на електронния тест учителят получава обобщена информация за всеки един ученик, както и за всеки един въпрос. За учениците се получава информация за общия брой правилни/грешни отговори, както и на кои въпроси даден ученик е отговорил правилно/грешно.
Фигура No. 4
Информация за учениците с брой верни/грешни отговори
След края на теста, за включените въпроси се предоставя информация за средния брой минути, необходими на всички ученици от класа да отговорят на този въпрос, както и процент от учениците, които са избрали всеки един от предложените отговори.
Фигура No. 5
Информация за учениците с верни/грешни въпроси
Фигура No. 6
Информация за въпросите
Наличието на информацията за всяка една задача и всеки един отговор към нея дава възможност на учителя да анализира както всяка една задача, така и всеки един отговор към нея. Учителят може да анализира както надеждността на теста, така и измерителните качества на всяка отделна задача – разграничителна сила, трудност и др. Софтуерът за динамичен електронен тест предоставя на учителя и информация за дистракторите на всяка от тестовите задачи – информация, която би могла да се използва за подобрение на тестовите задачи, съставящи теста.
Използването на динамичен електронен тест повишава дигиталните компетентности на учениците, тяхната математическа грамотност, стимулира учебно-познавателната мотивация и активност у учениците, повишава вътрешната им мотивация за обучение по математика и спомага за изграждането на положително отношение към изучавания дял от учебното съдържание. Учениците са в активна позиция, проявяват самостоятелност и инициативност. Електронният тест осигурява бърза персонализирана обратна връзка на всеки ученик, както и позволява да се „разчупи“ традиционният учебен час по математика, да се адаптира към интересите и нагласите на учениците от XXI век, както и да събуди и задържи вниманието им към учебното съдържание.
Използвана литература:
- Quizziz (2023), https://quizizz.com/admin.