Повишаване на ефективността на контрола в обучението по
английски език чрез по-ефективни тестове за проверка на знанията.
Зайнеп Ходжа, старши учител по английски език, ОбУ“Христо Ботев“, Долно Дряново
Резюме
Тестирането се наложи като най-добрия метод за отчитане на ефективността на обучението и на учебните възможности на учащите се. То вече е навлязло в различни сфери на образователния процес и е доказало своите предимства като модерен и обективен метод за оценка.
Статията представя изследване на процеса на контрол и оценяване, свързан с обучението по английски език чрез тестиране.
Имайки в предвид актуалността на проблема, както и факта, че именно в началните класове се полагат основите на знанията, уменията и навиците в обучението по английски език, анализирах учебното съдържание на учебната система по английски език за трети клас , както и предложените тестове за проверка на нивото на езиковата компетентност на учениците. Анализът показа, необходимост да се оптимизира процеса на контрол в съответствие със съвременните изисквания – разработване на система от тестове, насочена към увеличаване ефективността в обучението и контрола на базата на развитие на речевите умения и навици.
Пълен текст
Актуалността на проблема за контрола в чуждоезиковото обучение през последните години е свързана със засилване на реализацията на практическите цели на обучението и междукултурния подход, което отразява новите реалности в Европа и света, изискващи от учениците знания и умения, т. е. Владеене чужди езици, съобразени установените международни стандарти и въвеждането им в ранна детска възраст.
Това изисква разширяване и оптимизиране на контрола при чуждоезиковото обучение с цел проверка на усвоените знания и умения на учениците по чужд език. Без да получат оценка за нивото на овладяване на езика, много често учениците
самостоятелно и погрешно оценяват своите действия, вследствие на което придобиват неправилни и неточни знания и езикови умения.
Според руският учен М. В. Ляховицкий /1982, с.309/, контролът „позволява да се усъвършенства процеса на обучение, да се заменят неефективните методи на обучение с по-ефективни, да се създадат по-благоприятни условия за коригиране и
практическо овладяване на езика, за възпитание на учащите се чрез средствата на чуждия език”.
Това още веднъж потвърждава необходимостта качествен контрол, който придобива особено голямо значение на сегашния етап и изисква теоретична обосновка и изследване.
Всяко изследване започва с разкриване на неговия обем и определяне на границите му, а това изисква да се определи понятието „контрол“. Във френския речник по методика на изучаване на чужд език контролът се определя като , „ част от урока, по време на която учителят оценява как се усвоява съдържанието на предмета във всички негови аспекти от даден ученик или група ученици“.Dictionnaire de didactique des languеѕ. Dirige par R. Galisson et D. Coste. Hachette, 1976, p.p. 127-128/.
И други автори също дефинират понятието „контрол“. Така например, Тодор Шопов в своята книга „Методика на учебновъзпитателната работа по английски език“, определя контрола като „компонент на учебновъзпитателния процес”, чрез
който учителят непрекъснато или през определен интервал от време получава информация за учебната дейност на учениците и постигнатите от тях учебни резултати.” /Шопов Т., 1989, с. 60 /
Английският учен Д. С. Ахман изтъква: „ Контролът е процес, който учителят извлича информация, засягаща резултатите от учебния процес, за да стигне до точна оценка. Тази информация може да се получи по различни начини: чрез директно наблюдение, писмени работи, интервю учител – ученик и други”. Ahmann J. S., 1975, с. 13/
В своята статия „За контролиращата функция на учителя в процеса на обучението” Л. И. Шавернева изказва следното Мнение: ,,Контролът представлява, сам по себе си, съпоставително възприятие, в процеса на което действията на контролирания се съпоставят с еталон, който е или съществуващ реално във вид на
фиксирани образци, въображаем, Мислите контролиращия, на базата на неговия опит. Според същия автор контролът може да се определи , като съвкупност от рецептивни действия и операции за съпоставка на възприетото с реално съществуващ или въображаем еталон.” /Шавернева Л. И., 1984. с.65, сп. Иностранный язык в школе/кн.6/
В книгата си „Методика на преподаване на руския език като чужд” руският учен-методик А. Н. Щукин определя контрола като“ начин за установяване нивото на владеене на езика, достигнато от учащите се за определен период от тяхното обучение. Контролът, това е онази част от урока, по време на която преподавателят оценява как учениците са усвоили преподавания материал. Могат ли да го използват за практически цели. „Лукин А. Н., 2003г., с.276/
Според същият автор контролът дава възможност на
преподавателя да се информира за резултатите от работата на всеки ученик поотделно, както и на групата /класа/, като цяло. Освен това, учителят може да разбере доколко е ефективна неговата работа, неговите методи на обучение. Контролът показва има ли пропуски в знанията на учениците и какво трябва да се промени в учебната програма. От друга страна, подпомага обучаваните, тъй като способства за повишаване на мотивацията им в обучението, показва техните успехи и слабости и какви промени трябва да внесат в подготовката си. Тоест, контролът далеч не се изчерпва само с проверката и оценката, а включва редица други компоненти, чрез които влияе многостранно върху учебния процес и участниците в него. Това многопосочно въздействие на контрола се характеризира чрез неговите функции.
Контролът представлява сложен диалектически процес, който изпълнява определени функции в учебновъзпитателната работа. Въпросът за разнообразието на функциите на контрола е предмет на интензивно изследване от наши и чужди методисти. Д. С. Ахман /1975, с. 107 отчетливо определя две основни функции на контрола: обучаваща и контролна, тъй като разглежда всяко упражнение като основа както за обучение, така и за контрол. В други учебници и трудове по дидактика и педагогика обикновено сочат три основни функции: обучаваща, контролна и възпитаваща./ Петров П., 1992, с. 214/
В методическата литература се отбелязва като много важен въпросът за приложението на средствата за контрол на равнището на чуждия език. Това са учебните материали, които се използват при контрола. Те могат да бъдат листовки със задания, фонограми/за специализирани кабинети/, видеограми, програмирани учебници, проверочни тестове и др.
Листовките със задания се прилагат по време на занятията, за да се установи степента на подготовка на учащите се. Фонограмите могат да се приложат, когато има индивидуални средства за звукозапис. Чрез тях учащите се могат да запишат собствения си глас, да го прослушат, да прослушат образцов текст и изпълнят задачи, свързани с него. Видеограмите са рисунки, скици, таблици и други видеоматериали. Те имат изключително широка употреба, тъй като дават възможност на базата на зрителния образ да се изпълнят редица задачи /описания, отговор на въпроси, разказване на история и др./. Най-модерното приложение на видеограмите е употребата им при работа с компютър. Информацията се записва на дискета или диск, а изпълнението на заданието може да се оцени чрез точкова система.
Едни от най-използваните средства за контрол на съвременния етап от обучението по чужд език са дидактическите тестове. Чрез тях се установява точно степента на усвояване на определени теми от учебното съдържание. Приложението им е свързано с редица предимства. То е обект на научни изследвания от страна на именити педагози и методисти в страната и в чужбина.
Основните въпроси, свързани с приложението тестовете като средство за контрол, са и предмет на моето изследване и затова ще бъдат разгледани по-подробно в следващата част на тази разработка.
Анализът на литературните източници води до следните изводи:
1.Въпросите, отнасящи се до тестирането, като един от начините за контрол, са описани подробно от наши и чужди специалисти в тази област.
2.Въпреки обширната литература, проблемите на тестира – нето в РЧЕО имат нужда от по-подробно изследване, поради масовото навлизане на ЧЕО в началния етап на образованието.
З. Големи са възможностите за въвеждане и практическо приложение на компютъра като най-модерно средство за обучение и контрол в РЧЕО, но засега проблемът стои в сянката на рутината и стереотипа на досегашния опит и познания.
Динамиката в развитието на глобалното общество налага необходимостта от използване на модерни средства, каквито са тестовете, и технологии, какъвто е компютъра, за контрол в РЧЕО.
Eто защо аз си поставих за цел да направя теоретично изследване и експериментално проучване по тези проблеми, с цел да бъдат разработени по-ефективни, по-надеждни и по-резултатни системи за контрол от досега прилаганите в РЧЕО. Освен това насочих усилията си към съставяне на пет теста за компютър, всеки от които да обхваща съдържанието на четири учебни глави от учебника за трети клас. Изискването ми беше всяко от упражненията да се появява на екрана в подходящ контекст от илюстрации, провокиращи интереса и въображението на децата и след изпълнението на всеки тест автоматично на екрана да се изчислява личния резултат на всеки ученик. При подходяща компютърна конфигурация лесно може да се създаде база данни за оценките на всеки ученик през учебния период. Беше необходимо да се съобразя с възрастта и възможностите на малките ученици, така че манипулациите, които трябва да извършват с клавиатурата, да бъдат прости и лесно изпълними.
При съставяне на допълнителни тестове трябваше да бъдат спазени няколко важни изисквания:
- Осигуряване на ефективен контрол комплексно на различните езикови знания и умения.
- Стремеж да се избегнат еднотипните задачи, които не дават разностранна информация за нивото на овладяване на езиковия материал от учениците.
- Спазване на принципа от по-лесното към по-трудното.
- Даване на ясни и точни инструкции за изпълнение на заданието, включително и образец, който улеснява работата на учениците.
- Броят на задачите и тяхната сложност да бъде съобразен с възрастта на учащите се и с времето, предвидено за тестиране.
- Съставяне на всеки тест в два варианта, така че да се осигури възможност за работа по групи и групи и се гарантира самостоятелно изпълнение на задачите.
- Осигуряване подходящ нагледен материал рисунки, скици към всяко упражнение, който да подпомага децата при изпълнение на задачите и да съдейства за засилване на техния интерес и творческата им активност.
- Създаване оптимални условия за коректно провеждане на тестирането.
Задълбоченото проучване на източниците и получените данни от проведеното диагностично изследване съдействаха да бъдат направени следните изводи:
- В съвременната литература и в експерименталното изследване се съдържат данни, които недвусмислено доказват, че прилагането на тестовете, като основно средство за контрол има важно значение за усвояване, затвърждаване и развитие на учебния материал по чужд език и влияе благотворно на всички аспекти на учебния процес.
- Използването на повече и по-разнообразни тестове, включително и тестове, създадени за компютър, обезпечава по- високо ниво на усвояване на учебния материал и получаване на трайни знания.
- Приложението на тестове не само способства за
постигане на по-високи резултати и по-добро качество на знанията, но то влияе положително върху учениците, като ги прави по-творчески личности.
- Използването на компютър и мултимедийни продукти в обучението и контрола внася промени в цялата атмосфера на учебната езикова дейност. Учениците работят с много по-голям интерес и изпитват удовлетворение от получените резултати.
Изследванията и анализите до тук водят до заключението, че системното прилагане на тестове е важен фактор за развитието компетентност осъществяването на комуникативния подход в обучението. Ето защо е необходимо да се работи последователно и систематично в тази насока.
Литература
1.Шопов Т., „Методика на учебновъзпитателната работа по
английски език”, Просвета, 1989
2. Шавернева Л., сп. Иностранные язык в школе – 6/84
3. Щукин А., „Методика преподавания руском языке как
иностранны“, Москва, 2003
4. Ahmann S., „Evaluating pupil growth”, Allyn&Bacon, 1975
5. Airasian P., Madaus G., “Functional types of student evaluation“
N.Y.:Marper&Row, 1972
N.Y: Russel Sage, 1976
Ел. адрес: zaynep75@abv.bg