МОДЕЛ НА ОБУЧЕНИЕ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА В 7. КЛАС ЧРЕЗ ИНТЕЛЕКТУАЛНИ КАРТИ, КОНСТРУИРАНИ В ОБЛАЧНА СРЕДА ЧРЕЗ ИНСТРУМЕНТИТЕ НА GOOGLE DRAWINGS
Емил Младенов – старши учител по химия и опазване на околната среда в
- СУ „Проф. Константин Иречек“, гр. София
Моделирането е сред основните методи на емпирично и теоретично изследване на процесите в обучението, при което те се представят във вид на модели. Моделът е избрана или създадена система, която се намира в определени отношения с изучавания обект и го замества в процеса на обучение. В моята публикация ще представя концептуалната, съдържателната, процесуалната и контролно-оценъчната рамка на такъв, чрез използването на интелектуални карти в процеса на обучение по химия в 7.клас.
КОНЦЕПТУАЛНА РАМКА НА МОДЕЛА НА ОБУЧЕНИЕ
Учениците учат по-добре, когато са наясно какво, как, къде и кога трябва да направят, защо и с каква цел да изготвят даденото задание и в какви ситуации то ще може да им послужи. По тази причина, в концептуалната рамка на моя модел за обучение ще включа комуникативната задача „Какво?, Как?, Къде?, Кой?, Кога?, Защо?“
Фигура 1. Комуникативна задача „Какво?, Как?, Къде?, Кой?, Кога?, Защо?“
Прилагайки този подход към конкретния педагогически модел, следва да направя следния анализ:
- На въпроса „Какво?“, отговорът е: иновативен модел за обучение, конструирайки, прилагайки и използвайки интелектуални карти в облачна среда с възможностите на инструментите на Google Drawings (Гуугъл чертежи) и на Интернет.
- На въпроса „Защо?“, отговорът е: за повишаване ефективността от обучението на учениците при изучаване на предвидения по учебната програма по химия и опазване на околната среда в 7.клас материал от глобални теми „Метали. Натрий и съединенията му“ и „Неметали. Хлор и съединенията му“, което ще доведе до постигане на по-задълбочени знания по методичните единици и до повишаване на успеха.
- На въпроса „Как?“, отговорът е: в клас (при урока за упражнение „Свойства на натриевата основа“ и при полусамостоятелната работа по изготвяне на интелектуални карти чрез пъзел техника и представянето им при разглеждане на „Натрий и неговите съединения“, „Алкална група – прости вещества“, „Алкална група – химични съединения“, „Значение на алкалните елементи“, „Основи“, „Основни хидроксиди“; чрез домашна работа (при груповата самостоятелна работа за уроците от „Неметали. Хлор и съединенията му“, в които предварително е зададен точков план и опорни понятия в предходния час, които учениците трябва да използват); чрез споделяне на изготвените работи на учениците в групите.
- На въпроса „Къде?“, отговорът е: в кабинета по химия, в сградата на училището, вкъщи, в двора на училището или който където предпочита.
- На въпроса „Кога?“, отговорът като срок за представяне на изготвените материали е: до следващия учебен час.
- На въпроса „Кой?“, отговорът е: учениците (по тяхна преценка в групата) при груповата самостоятелна работа или учениците чрез съвместната дейност с учителя при полусамостоятелна работа, осъществена чрез пъзел техника.
СЪДЪРЖАТЕЛНА РАМКА НА МОДЕЛА НА ОБУЧЕНИЕ
Учебната програма по химия и опазване на околната среда (ХООС) в 7. клас е разработена за 54 часа годишен норматив. В училището, в което работя, 36 от тях са предвидени за първия, а 18 часа – за втория учебен срок.
С изучаването на предмета започва усвояването на задължителния общообразователен минимум от химични знания, умения и отношения, свързани с обекти и явления, отнасящи се до: основите на химичната символика, свойствата и приложението на простите вещества и химичните съединения на алкалните и халогенните елементи, структурата на Периодичната таблица и закономерностите в нея. Акцент има и върху значението на изучаваните вещества за бита и практиката, както и на въздействието им върху околната среда и здравето на човека. (Учебна програма по химия и опазване на околната среда за 7.клас (ООП). https://web.mon.bg ).
Учебната програма по ХООС за 7.клас е съобразена със Закона за предучилищното и училищното образование (Закон за предучилищно и училищно образование (ДВ, бр.79/2015)) – в сила от 01.08.2016 година и Държавните образователни стандарти (ДОС) в системата на предучилищното и училищното образование, в които се задават областите на компетентност и очакваните резултати от обучение по предмета в края на класа – като знания, умения и компетентности.
Частта от тази програма е представена във вид на таблица, с колони. Колона 1 показва глобалните теми и включените методични единици в тях, в колона 2 са очакваните резултати, чрез които се уточнява какво точно трябва да знаят учениците в края на съответния клас и показва върху какво те ще бъдат оценявани, а в колона 3 са зададени новите понятия, които задължително трябва да бъдат въведени.
Учебното съдържание е разпределено в следните глобални теми: „Химична символика“, „Метали. Натрий и съединенията му“, „Неметали. Хлор и съединенията му“, „Периодичен закон и Периодична таблица“, като съответните уроци и времето, отделено за тяхното изучаване, се определя от самия учител и неговите предпочитания, отчитайки особеностите на класа, вида на училището, региона, в който се намира то и т. н. Тъй като моят иновационен модел касае конструирането и използването на интелектуални карти върху методичните единици от „Метали. Натрий и съединенията му“ и „Неметали. Хлор и съединенията му“, ще спра вниманието си на това, което е предвидено по учебна програма при изучаването на уроците от тези 2 глобални теми.
Глобална тема „Метали. Натрий и съединенията му“ е втората от учебното съдържание по химия и опазване на околната среда в 7.клас е. Тя включва 7 урока за нови знания (Натрий, Натриева основа, Алкална група – прости вещества, Алкална група – химични съединения, Значение на алкалните елементи, Основи, Масова част) 4 – за упражнение (Натрий и неговите съединения, Основни хидроксиди и Масова част)) и 1 – за обобщение и систематизация (Метали и техните съединения). Глобална тема „Неметали. Хлор и съединенията му“ включва 8 урока за нови знания (Хлор, Хлороводород. Солна киселина, Халогенна група – прости вещества, Халогенна група – химични съединения, Значение на халогенните елементи, Киселини, Видове прости вещества, Видове химични съединения), 5 – за упражнения (Свойства на солната киселина, Хлор и неговите съединения, Изследване на рН на разтвори, Киселини и основи, Химични реакции с киселини, с основи и със соли) и 1 – за обобщение и систематизация (Вещества и химични реакции). Очакваните резултати по уроците от тези 2 глобални теми са свързани с това ученикът да:
- описва състоянието и характерните физични и химични свойства на натрия (цвят, блясък, твърдост, електропроводимост, топлопроводност, взаимодействие с кислород, с вода, с неметали и със солна киселина) и на хлора (състояние, цвят, мирис, разтворимост във вода, взаимодействие с водород, с метали, с вода и избелващо действие);
- изразява с химични уравнения взаимодействията на натрий с кислород, с вода, с неметали (хлор, сяра) и със солна киселин, както и тези на хлора с водород и с метали; описва физиологичното действие на хлора и приложението му;
- определя взаимодействията на натрий с вода и със солна киселина като реакции на химично заместване; описва строежа и характерни физични свойства на натриевия хидроксид (състояние, цвят, разтворимост във вода);
- описва характерни химични свойства на: натриевата основа (дисоциация, промяна на цвета на универсален индикатор, на лакмус и на фенолфталейн, взаимодействия със солна киселина и с въглероден диоксид) и разпознава международния предупредителен знак за вещества с разяждащо действие и на солната киселина – дисоциация, промяна на цвета на универсален индикатор и на лакмус, взаимодействия с метали (цинк, магнезий), меден оксид и натриева основа; изразява с химични уравнения взаимодействието на солна киселина с цинк, с магнезий, с меден оксид и с натриева основа;
- изразява с химични уравнения взаимодействията на натриева основа със солна киселина и с въглероден диоксид по дадена схема или по описание и представя със схема или текст общи химични свойства на халогеноводородните киселини;
- описва особеностите на процеса неутрализация и определя солите като продукти на този процес; решава задачи, като използва величините маса, относителна молекулна маса и масова част;
- извършва химичен експеримент по зададен план за изследване на свойства на натриева основа, като спазва правила за безопасна работа и описва резултатите в протокол по образец;
- сравнява физични свойства на алкалните метали по таблични данни и на неметалите флуор, хлор, бром и йод по таблични данни; описва общи химични свойства на металите от алкалната и на неметалите от халогенната група със схема или текст;
- определя прости вещества и химичните съединения на алкалните и халогенните елементи като: метали и неметали, оксиди, основи, киселини и соли по състав и свойства; описва значението на натрия, калия и на техни съединения за организмите;
- разпознава натриева основа и солна киселина по свойства и по експериментални данни; определя експериментално pH на разтвори на вещества, познати от практиката;
- дава примери за приложението на сода каустик, готварска сол, сода за хляб; извлича и представя информация от различни източници (текстове, изображения, таблици), включително чрез използване на информационно-комуникационните технологии, за свойства, приложение и значение на алкалните метали и техни съединения и за въздействието им върху човека и околната среда.
Новите понятия, въведени в методичните единици по в първата глобална тема са: метал, основен оксид, основен хидроксид, основа,дисоциация във воден разтвор, а по втората: неметал, киселина, рН, кисела, неутрална и и основна среда, качествена реакция.
Учебникът, който използвам при подготовката и провеждането на обучението, е този, на издателство „Педагог 6“, с авторски колектив: Митка Павлова, Милена Кирова, Елена Бояджиева, Валентина Иванова и Александър Кръстев (Павлова, М., М. Кирова, Ел. Бояджиева, В. Иванова, Ал. Кръстев (2018). Химия и опазване на околната среда – 7.клас, изд. Педагог – 6, София).
ПРОЦЕСУАЛНА РАМКА НА МОДЕЛА НА ОБУЧЕНИЕ
В глобална тема „Натрий и съединенията му“ моделът се реализира по следния начин: два от шестте урока за нови знания (Натрий и Натриева основа) се изучават чрез интелектуални карти, създадени и представени от мен (като учител) по време на учебните часове. По този начин учениците се запознават с възможностите и инструментите на приложението Google Drawings за работа в облачна среда. Така, в процеса на обучение първо учителят демонстрира как би подходил към създаването (конструирането) на картата и се показва как да анализират информацията, да подредяат подпонятията, свойствата и характеристиките към централното понятие. Включвайки основни и опорни задачи учителят подпомага анализа, за да не възникне проблем по-късно. Под опорни типове се разбират задачите и въпросите, които подпомагат решаването на други такива чрез използване на аналогия, или често срещащи се елементи от задачи, водещи до важни частични резултати. В един урок за упражнения (Свойства на натриевата основа) картите се изготвят чрез съвместна работа на учителя и учениците, а в пет от осемте урока (Алкална група – прости вещества, Алкална група – химични съединения, Основи, Значение на алкалните елементи и Основни хидроксиди) се ползва т. нар. полусамостоятелна работа по изготвяне от учениците на интелектуални карти ичрез „пъзел техника“.
Методиката по конструиране на интелектуалните карти чрез т. нар. „пъзел техника“ включва създаване на интелектуални карти в няколко етапа: 1. Определят се екипите (групите) според предпочитанията на участниците в дейностите; 2. Избира се лидер на групите; 3. Учителят предлага основните елементи, които учениците от всяка група трябва да сглобят и допълнят. 4. Лидерът изразява мнение за представянето и отчита изпълнението на задачата на своята група пред целия клас, като е възможно правевенето на допълнения и корекции.5. Създава се обща карта на класа, като така се отчитат различията в груповите карти.
Моделът на обучението по химия и опазване на околната среда, който е обект за разглеждане при изучаване на методичните единици от другата глобална тема „Неметали. Хлор и съединенията му“ се реализира чрез конструиране от учениците в групите и представяне от лидерите им на интелектуални карти за разглежданите прости вещества и химични съединения на халогенните елементи. Той се включва 8 урока за нови знания и в 5 за упражнения. Методиката на груповата самостоятелна работа е същата като гореспоменатата, като разликата е в етап 3, който се изразява в това, че картите се разработват индивидуално, като предварително се правят консултации с учителя. След това се обсъждат и доразвиват в малките групи и се изгражда общата карта на групата.
КОНТРОЛНО-ОЦЕНЪЧНА РАМКА НА МОДЕЛА
Знанията и уменията на учениците след приключване на глобалните теми се проверяват чрез дидактически тест. Целите на теста изпълняват ролята на критерии за резултатност на педагогическия процес, която се измерва със степента на тяхната реализация. Анкетата за обратна връзка установява отношението на учениците към предмета, помага за диагностиране на проблеми и трудности, които срещат при подготовката, и предоставя информация за отношението им към метода на интелектуалните карти.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:
- Закон за предучилищно и училищно образование (ДВ, бр.79/2015)) – в сила от 01.08.2016 година
- Павлова, М., М. Кирова, Ел. Бояджиева, В. Иванова, Ал. Кръстев (2018). Химия и опазване на околната среда – 7.клас, изд. Педагог – 6, София
- Учебна програма по химия и опазване на околната среда за 7.клас (ООП). https://web.mon.bg